Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem

Det är rea på 65" B3 för 16990kr. Vad säger ni? Är det ett bra pris eller ska man avvakta lite till?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Det är rea på 65" B3 för 16990kr. Vad säger ni? Är det ett bra pris eller ska man avvakta lite till?

Spontant tycker inte jag att det var ett superbra erbjudande, speciellt när C3:an har funnits på rea för 16 tusen men som också var med i cashback-kampanjen nyligen där priset väl hamnade på närmre 14 tusen.
I tillägg var vi ju många som kunde fixa 77" C3 för 18 tusen eller lägre vilket då gör att 17 tusen för en B3 i 65" inte känns så prisvärt.

Kanske avvakta lite till, tills de nya modellerna i 4-serien släppts, och hoppas att de gamla reas ut lite hårdare.

Eller om du kan sträcka budgeten lite extra så kan du få årets 65" C4 för 20 tusen (19500 som medlem) efter cashback: https://www.lg.com/se/promotions/lgoledcashback
77" C4 landar på ca 25 tusen om någon annan undrar, G4 är som nämnt slutsåld (till kampanjpris).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Spontant tycker inte jag att det var ett superbra erbjudande, speciellt när C3:an har funnits på rea för 16 tusen men som också var med i cashback-kampanjen nyligen där priset väl hamnade på närmre 14 tusen.
I tillägg var vi ju många som kunde fixa 77" C3 för 18 tusen eller lägre vilket då gör att 17 tusen för en B3 i 65" inte känns så prisvärt.

Kanske avvakta lite till, tills de nya modellerna i 4-serien släppts, och hoppas att de gamla reas ut lite hårdare.

Eller om du kan sträcka budgeten lite extra så kan du få årets 65" C4 för 20 tusen (19500 som medlem) efter cashback: https://www.lg.com/se/promotions/lgoledcashback
77" C4 landar på ca 25 tusen om någon annan undrar, G4 är som nämnt slutsåld (till kampanjpris).

Va? Kan man få tag i en c4 77” för 25?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Va? Kan man få tag i en c4 77” för 25?!

Ja, inloggad LG-medlem ger slutpriset 31,372kr i varukorgen hos LG med rabatt.
Cashback för 77C4 är 6000kr som du kan räkna med att få upp till 45-50 dagar efter inskickning.

Slutpris inkl. Cashback 25,372kr

#20451553

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Va? Kan man få tag i en c4 77” för 25?!

Du klickade inte på länken? Den har länkats tidigare också!

LG kör cashback-kampanj på 4-serien för ett bestämt antal enheter (G4 är slutsåld) där man får
20% rabatt i kassan plus cashback (beroende på storlek) plus extra 2% rabatt för medlemmar som är inloggade.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Tja!

Hur går det för Maj-gänget?

Har 2/5 i beräknad utbetalningsdag, men fortfarande fast på ”redo att bearbetas” samt tom faktisk utbetalningsdag :/

Mejlade supporten, men fick bara svar att utbetalning avvaktas utan att få svar om när och varför den är försenad..

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Tja!

Hur går det för Maj-gänget?

Har 2/5 i beräknad utbetalningsdag, men fortfarande fast på ”redo att bearbetas” samt tom faktisk utbetalningsdag :/

Mejlade supporten, men fick bara svar att utbetalning avvaktas utan att få svar om när och varför den är försenad..

Samma här men jag har 5/5

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Det är rea på 65" B3 för 16990kr. Vad säger ni? Är det ett bra pris eller ska man avvakta lite till?

Passa på, nu när c3 går för 1000 biligare än B3.

Skrivet av RispojkeN:

Produkt: LG Oled 65 tum C3 evo
Länk: https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c35la
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10292611
Kategori: TV
Pris: 17999kr

Med MCALG24_ALLA får du 10% extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Passa på, nu när c3 går för 1000 biligare än B3.

Det känns ju väldigt lockande. 16 199kr för en 65" C3. Frågan är om man vågar ha is i magen och hoppas på ännu bättre priser nu när C4 kommer? Var kommer rabattkoden ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ja, inloggad LG-medlem ger slutpriset 31,372kr i varukorgen hos LG med rabatt.
Cashback för 77C4 är 6000kr som du kan räkna med att få upp till 45-50 dagar efter inskickning.

Slutpris inkl. Cashback 25,372kr

#20451553

Måste man skriva nåt speciellt med receptionen, med bilder och allt? Och hur säkert är det att man får tebaka dom pengarna?🫣

Sjukt jäkla bra pris om man skulle kunna få ner till 25 alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Måste man skriva nåt speciellt med receptionen, med bilder och allt? Och hur säkert är det att man får tebaka dom pengarna?🫣

Sjukt jäkla bra pris om man skulle kunna få ner till 25 alltså

Detaljer kring LGs cashback har diskuterats till leda i denna tråd så bara scrolla tillbaka några sidor så lär du hitta en hel del

TL;DR är att det inte verkar vara några problem men som med all Cashback så krävs viss arbetsinsats och en större portion tålamod. Pengarna kommer när de kommer!

(Och nej, övriga i tråden är nog inte så jätteintresserade på exakt status / datum på era respektive cashbackar...)

Permalänk
Skrivet av Tobbis89:

Det känns ju väldigt lockande. 16 199kr för en 65" C3. Frågan är om man vågar ha is i magen och hoppas på ännu bättre priser nu när C4 kommer? Var kommer rabattkoden ifrån?

Det är typ marginell skillnad på c3 och c4 som jag förstått. Är du inloggad får du ner priset till 15,889kr.
Koden kommer från Mecenat Alumni. (Gratis mecenat för icke studerande.)

Permalänk
Medlem

@p1er
@RispojkeN

Tack för råden, beställde precis en 65" C3 för 15889kr

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny okalibrerad G3 65" för ett tag sedan.

Om min kompis har köpt en likadan modell som är kalibrerad i affären, är det då någon vits att lägga in kalibreringen på min TV också eller är dom så pass olika "individer" att det inte blir bra?

Är det verkligen värt att lägga pengar på att få en TV kalibrerad i affären innan köp?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Delerium:

Jag köpte en ny okalibrerad G3 65" för ett tag sedan.

Om min kompis har köpt en likadan modell som är kalibrerad i affären, är det då någon vits att lägga in kalibreringen på min TV också eller är dom så pass olika "individer" att det inte blir bra?

Är det verkligen värt att lägga pengar på att få en TV kalibrerad i affären innan köp?

Lite retoriska motfrågor med liknelser från andra områden i livet med snarlika frågeställningar

Kläd-liknelsen:
Om din kompis köper en skräddarsydd kostym, är det då någon vits att ta hans mått och sy om din kostym efter samma mått? Eller är ni så pass olika individer att det inte blir bra?

Är det verkligen värt att lägga pengar på att få en skräddarsydd kostym?

Musik-liknelsen
Ifall du och din kompis både köper likadana gitarrer men ha köper en som är stämd av personalen i affären, är det då någon vits att vrida på stämskruvarna till exakt samma positioner på din gitarr också? Eller är gitarrerna så pass olika individer att det inte blir bra?

Är det verkligen värt att lägga pengar på att få sin gitarr stämd?

---

Poängen med den kalibrering är att få TV:n att återge film och bild så som det är skapat, utan att TV:n hittar på sitt eget godtycke. Har man kunskapen och intresset kan man göra det själv i varierande grad. Saknar man kunskapen men har intresset kan det vara "värt det" eftersom man då får en bekräftelse och dokumentation på att det är rätt.

Saknar man det intresset av att få bilden så som så bilden ska ut, då är det givetvis inte "värt det".

Då förutsatt att butiken i fråga och har ett ärligt och korrekt uppsåt med kalibreringen. En del försöker bara mjölka pengar. En korrekt utförd kalibrering ska ge en rapport och detaljerad beskrivning som kan härledas till din TV, förslagsvis via TV:ns serienummer eftersom – drumroll – exemplaren är individer. Om man endast får ett papper med inställningar eller inget papper eller ingen rapport alls om vad som ändrats, då har man blivit blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Jag köpte en ny okalibrerad G3 65" för ett tag sedan.

Om min kompis har köpt en likadan modell som är kalibrerad i affären, är det då någon vits att lägga in kalibreringen på min TV också eller är dom så pass olika "individer" att det inte blir bra?

Är det verkligen värt att lägga pengar på att få en TV kalibrerad i affären innan köp?

Svårt att säga utan att mäta flertalet paneler och se hur stor variation de har. Kan bli bättre men kan också bli sämre. Vi vet inte heller hur bra kalibreringen är.

Har du tid och intresse är det mer värt att köpa en colorimeter och göra det själv. En Colorchecker Display Pro är det bästa du kan hitta till vettigt pris, om du hittar en till vettigt pris. Annars har du Display SL eller Display Pro HL. De har samma hårdvara men Display SL är nedlåst i firmware och betydligt långsammare. Pro HL är pressad i firmware till att klara 3000 nits, men med större osäkerhet i mörka toner (därför Display Pro rekommenderas, trots att det är en utgången modell).

Blir inte mycket dyrare än en kalibrering hos Elgiganten, och de använder CalMan som är helt ofattbart dåligt. Finns gratisprogram som HCFR som låter dig göra en bättre kalibrering manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite retoriska motfrågor med liknelser från andra områden i livet med snarlika frågeställningar

Kläd-liknelsen:
Om din kompis köper en skräddarsydd kostym, är det då någon vits att ta hans mått och sy om din kostym efter samma mått? Eller är ni så pass olika individer att det inte blir bra?

Är det verkligen värt att lägga pengar på att få en skräddarsydd kostym?

Musik-liknelsen
Ifall du och din kompis både köper likadana gitarrer men ha köper en som är stämd av personalen i affären, är det då någon vits att vrida på stämskruvarna till exakt samma positioner på din gitarr också? Eller är gitarrerna så pass olika individer att det inte blir bra?

Är det verkligen värt att lägga pengar på att få sin gitarr stämd?

---

Poängen med den kalibrering är att få TV:n att återge film och bild så som det är skapat, utan att TV:n hittar på sitt eget godtycke. Har man kunskapen och intresset kan man göra det själv i varierande grad. Saknar man kunskapen men har intresset kan det vara "värt det" eftersom man då får en bekräftelse och dokumentation på att det är rätt.

Saknar man det intresset av att få bilden så som så bilden ska ut, då är det givetvis inte "värt det".

Då förutsatt att butiken i fråga och har ett ärligt och korrekt uppsåt med kalibreringen. En del försöker bara mjölka pengar. En korrekt utförd kalibrering ska ge en rapport och detaljerad beskrivning som kan härledas till din TV, förslagsvis via TV:ns serienummer eftersom – drumroll – exemplaren är individer. Om man endast får ett papper med inställningar eller inget papper eller ingen rapport alls om vad som ändrats, då har man blivit blåst.

Går skillnaden mellan två massproducerade TV apparater att se med blotta ögat eller är det bara ytterst små skillnader? Så vida det inte är väldigt stora skillnader vilket det är mellan min och min väns kroppar så är väl inte jämförelsen riktigt relevant?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Delerium:

Går skillnaden mellan två massproducerade TV apparater att se med blotta ögat eller är det bara ytterst små skillnader? Så vida det inte är väldigt stora skillnader vilket det är mellan min och min väns kroppar så är väl inte jämförelsen riktigt relevant?

Ställ dem bredvid varandra med identiska inställningar så får du svar om de är exakt lika inom de gränser och toleranser ni själva sätter som tillräckligt små skillnader. Och är det skillnad kan man – med kunskap och färglära – använda den kalibrerade som ett okulärt mål för hur den ditt exemplar borde se ut. Ni har ju faktiskt en möjlighet även om det är opraktiskt.

Om din kompis exemplar har korrigerats för att den exempelvis är för grön från början kommer effekten bli godtycklig på ditt exemplar. Om ditt exemplar går för mycket mot rosa/magenta kommer de inställningarna som används på kompisens exemplar istället göra ditt exemplar ännu mer rosa/magenta.

Du vet ju inte vad som gäller för ditt exemplar innan du jämfört dem bredvid varandra och på vilket sätt de skiljer sig.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vilken tjänst LG brukar använda för att leverera?

Fick ett sms om ett leveransförsök av ett okänt nummer och en länk som ledde till en sida som såg ut som PostNords där de ville att jag skulle uppdatera min adress. Trodde att det var TVn men upptäckte en del saker som fick varningsklockorna att gå och struntade i att fylla i deras formulär. Vilken sjuk timing.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Är det någon som vet vilken tjänst LG brukar använda för att leverera?

Fick ett sms om ett leveransförsök av ett okänt nummer och en länk som ledde till en sida som såg ut som PostNords där de ville att jag skulle uppdatera min adress. Trodde att det var TVn men upptäckte en del saker som fick varningsklockorna att gå och struntade i att fylla i deras formulär. Vilken sjuk timing.

Tyvärr har jag inget svar på vilken speditör LG använder.

Men sjuk timing eller slapp säkerhet på LG? Näe, förhoppningsvis bara en tillfällighet.
Bra att du är vaksam.

Sen måste jag passa på att fråga var din avatar kommer ifrån?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Är det någon som vet vilken tjänst LG brukar använda för att leverera?

Fick ett sms om ett leveransförsök av ett okänt nummer och en länk som ledde till en sida som såg ut som PostNords där de ville att jag skulle uppdatera min adress. Trodde att det var TVn men upptäckte en del saker som fick varningsklockorna att gå och struntade i att fylla i deras formulär. Vilken sjuk timing.

Beställde en C2 för ca 2 år sedan och då var det Dachser som levererade. Vet inte om det fortfarande är samma speditör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Tyvärr har jag inget svar på vilken speditör LG använder.

Men sjuk timing eller slapp säkerhet på LG? Näe, förhoppningsvis bara en tillfällighet.
Bra att du är vaksam.

Sen måste jag passa på att fråga var din avatar kommer ifrån?

Ingen aning faktiskt. Tyckte att den var lite ful och gullig så jag började använda den överallt

Skrivet av Novdid:

Beställde en C2 för ca 2 år sedan och då var det Dachser som levererade. Vet inte om det fortfarande är samma speditör.

Ok, tack för svaret.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Tja!

Hur går det för Maj-gänget?

Har 2/5 i beräknad utbetalningsdag, men fortfarande fast på ”redo att bearbetas” samt tom faktisk utbetalningsdag :/

Mejlade supporten, men fick bara svar att utbetalning avvaktas utan att få svar om när och varför den är försenad..

Fortfarande inte fått betalning men nu har starus ändrats från "Redo att bearbetas" tiil "Skickad till bearbetning". Kanske ändå är på gång nu till slut.

Jag har 5/5 som beräknat utbetalningsdarum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Beställde en C2 för ca 2 år sedan och då var det Dachser som levererade. Vet inte om det fortfarande är samma speditör.

Hade Dachser i januari i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbalove:

Fortfarande inte fått betalning men nu har starus ändrats från "Redo att bearbetas" tiil "Skickad till bearbetning". Kanske ändå är på gång nu till slut.

Jag har 5/5 som beräknat utbetalningsdarum.

Tja!

Tack för uppdateringen

Kollade precis nu och såg att min har också ändrats till ”Skickad till bearbetning”. Vi får hålla tummarna att pengarna trillar in nästa vecka på kontot 🍻

Permalänk
Medlem

Cashback-kampanjen

Hej!
Hur länge låg ni som "under behandling"? Legat där nu i typ en vecka och hinner börja bli orolig att ingenting händer. Lite osäker på om min ansökan är komplett.

Permalänk
Skrivet av DL:

Hej!
Hur länge låg ni som "under behandling"? Legat där nu i typ en vecka och hinner börja bli orolig att ingenting händer. Lite osäker på om min ansökan är komplett.

Tror inte du behöver vara orolig, läser man i tråden så tyder det på att det kan ta lite tid och är det något som saknas/behöver kompletteras så får man mail om det.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Tja!

Tack för uppdateringen

Kollade precis nu och såg att min har också ändrats till ”Skickad till bearbetning”. Vi får hålla tummarna att pengarna trillar in nästa vecka på kontot 🍻

Nu sitter det äntligen 9000 på mitt konto! 😀

Och status har ändrats till "Bearbetad".

Permalänk
Skrivet av Robbalove:

Nu sitter det äntligen 9000 på mitt konto! 😀

Och status har ändrats till "Bearbetad".

Kollade till på min sida och samma här 😁👍 hade 5/5 som datum

Då var vi i mål 🏁 grym kampanj och en fantastisk tv 🙌

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbalove:

Nu sitter det äntligen 9000 på mitt konto! 😀

Och status har ändrats till "Bearbetad".

9000 har precis trillat in på mitt konto med! Lagom till helgen

Skönt att allt är äntligen löst, det skålar vi för! 🍻:D