Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Skrivet av Stormtrooper:

Så är det förstås. Historiskt har jag själv införskaffat en ny TV ungefär vart 8:e år, så för egen del kändes det främst som ett bra tillfälle att framtidssäkra Gissar att 8k kommer vara mainstream på streamingtjänster inom denna tidsperiod.

Jag skulle vara beredd att slå vad om ganska mycket pengar att 8k streaming är långt bort om det ens kommer slå igenom alls. Datamängder som krävs är exponentiellt mycket större än 4k eller 1080p. Det finns en anledning till att Youtube experimenterar med att endast erbjuda 4k streams till premium prenumeranter. 8k är ännu värre.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Varför skulle ni någonsin vilja ha 8k, om ni inte ska använda den som monitor och sitta några decimeter bort?

Det ska väl inte vara någon märkbar skillnad i verkligheten enligt studier som faktiskt har försökt kvantifiera det.

https://www.tvfindr.com/8k-vs-4k-double-blind-study/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormtrooper:

Så är det förstås. Historiskt har jag själv införskaffat en ny TV ungefär vart 8:e år, så för egen del kändes det främst som ett bra tillfälle att framtidssäkra Gissar att 8k kommer vara mainstream på streamingtjänster inom denna tidsperiod.

Låter inte troligt. I har ju inte ens 4k på alla streaming tjänster eller på allt material där 4k erbjuda. 1080p med hög bitrate ser lika bra ut som 4k med låg bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför skulle ni någonsin vilja ha 8k, om ni inte ska använda den som monitor och sitta några decimeter bort?

Det ska väl inte vara någon märkbar skillnad i verkligheten enligt studier som faktiskt har försökt kvantifiera det.

https://www.tvfindr.com/8k-vs-4k-double-blind-study/

En fördel som är värt att nämnas är att man kan köra 1440p "native" då 1 pixel blir 3 pixlar på en 8K-panel (så länge det inte görs någon efterbehandling), vilket inte riktigt går med 4K då det blir 1,5 pixlar.

Men mest bara användbart för spel med PC och vissa moderna konsoler (i ett visst antal spel som kanske har stöd) då inget kommersiellt produceras i 1440p vanligtvis, typ som serier och filmer.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Problemet är väl att det finns inte mycket att se på i 8K.

Livesändningar i sport är tex fortfarande 1080 standard.

Värre än så, det är 720p om det är live. Källa:

https://www.svt.se/kontakt/teknisk-information-om-svt-play

(Längst ner där det handlar om hur de sänder i TV-nätet, vilket också är vad man får om man ser på en live-stream).

De stora TV-leverantörerna i Sverige säger också att de inte har några kanaler i 1080p. SVT play levererar numer en del serier i 1080p, och sannolikt gör övriga svenska tjänster motsvarande, men inte live.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Faaaaan. Jag var 40 minuter för sen på Samsung-erbjudandet. Behöver byta ut min 55” oled från 2018 som har gröna toner i färgen. Har väntat på något bra erbjudande, fasen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Faaaaan. Jag var 40 minuter för sen på Samsung-erbjudandet. Behöver byta ut min 55” oled från 2018 som har gröna toner i färgen. Har väntat på något bra erbjudande, fasen!

köp en 700b, 800b eller 900b?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför skulle ni någonsin vilja ha 8k, om ni inte ska använda den som monitor och sitta några decimeter bort?

Det ska väl inte vara någon märkbar skillnad i verkligheten enligt studier som faktiskt har försökt kvantifiera det.

https://www.tvfindr.com/8k-vs-4k-double-blind-study/

Den skalar även om 4k så självklart blir det synligt om du ställer en 4k jämte och synar det noga, men 8k native kommer dröja. Men 8k photon kan visas native, vilket är snyggt om man gillar fotografering, vilket jag gör.

Permalänk

Typiskt att det är rabatt på tv apparater nu när jag köpte min c2a förra månaden efter att ha letat länge.... Dock är ja inte missnöjd med den så sett men mycket tv för pengarna här.

Permalänk
Medlem

Var egentligen inställd på 77" OLED till vardagsrummet.
Lite för bra erbjudande på 75" QN95B så fick bli en sån istället.
Kändes inte riktigt värt att lägga det dubbla för 77" OLED.
Stort tack för tipset! @Bazoon

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormtrooper:

Någon mer som klickade hem en QN900B? Hade aldrig kommit på tanken att pröjsa fullpris på nästan 60k, men 17,6k kändes bra lockande för att hoppa på 8K-tåget för första gången

Är den bättre bildmässigt än typ en LG OLED65CS6LA som finns för 15.9k? 8k tåget lär ju vara mer försenat än SJ så känns som det inte är någon direkt funktion jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Är den bättre bildmässigt än typ en LG OLED65CS6LA som finns för 15.9k? 8k tåget lär ju vara mer försenat än SJ så känns som det inte är någon direkt funktion jag behöver.

Beror ju på ditt rum, har du ett väldigt ljust rum så gör sig ofta LCD bättre, men tittar du på mycket film i mörkt rum är ju OLED att föredra. Jag skulle inte köpa 8K-skärmen över den oavsett av exakt den anledningen du säger. Med priserna som var på 4K-skärmarna var ju frågan svårare (jag beställde själv en 75" N95B för 10490 som uppgradering från en 6 år gammal Philips 55" Oled), men för samma pris skulle jag inte prioritera en 8K 65".

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Är den bättre bildmässigt än typ en LG OLED65CS6LA som finns för 15.9k? 8k tåget lär ju vara mer försenat än SJ så känns som det inte är någon direkt funktion jag behöver.

Håller med @Henrico ovan. Hade det inte varit för att vi har så vansinnigt ljust i vårt vardagsrum med mycket fönster så hade vi utan tvekan siktat på en OLED-panel. För prislappen du nämner hade jag dock hellre siktat på en C2:a. Har kört en C2:a (42-tummaren) till PC:n en period och den var magisk för filmtittande. 65-tummaren brukar reas ut för ~17-18 tkr.

8K är som sagt overkill i dagsläget och förmodligen även de kommande åren. Värt att nämna i sammanhanget är även att en 8K QLED drar avsevärt mer ström än motsvarande TV med en 4K-panel, vilket är ett resultat av att backlighten måste pressa upp ljusstyrkan rejält pga. densiteten av pixlar. Finns även vissa EU-regelverk gällande energieffektivitet som kan komma att sätta käppar i hjulet och fördröja framfarten av 8K-paneler i närtid (vilket som en direkt konsekvens kan komma att skjuta upp utbudet av 8K-material ännu längre fram i tiden).

Med det sagt. QN900B är en riktigt trevlig modell både bildmässigt, ljudmässigt och framförallt rent estetiskt. I mitt tycke är det den absolut cleanaste och minimalistiska designen på marknaden i nuläget. 8K är väl egentligen mest en gimmick i nuläget och det minst intressanta med modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

55” QN95B finns för 5990kr på Benify också för er som vill ha en mindre tv till kanonpris.

Finns detta erbjudande kvar? Jag har inte benify (eller är det benify privat? Har inte det heller) men är exakt denna tv jag siktar på. Kan man på något vis skynda på ett (privat) medlemsskap?

Skrivet av VassVass:

55” också.

Var så snabb på fingrarna att jag inte läste detta först.

Skrivet av Bobiri:

Dom är tyvärr slutsålda

Tack för snabbt svar, för bra pris för att hinna med helt klart. Nåja, är sänkta till 12990 på flera hemsidor denna veckan, så får bli till det priset istället.

Citera nya svar
Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Finns detta erbjudande kvar? Jag har inte benify (eller är det benify privat? Har inte det heller) men är exakt denna tv jag siktar på. Kan man på något vis skynda på ett (privat) medlemsskap?

Dom är tyvärr slutsålda

Permalänk
Medlem

Jahapp, där dök det upp 54kg Paket från Bring i My Parcels. Någon som har en bra strategi för att förklara för frun att 75" och 167x95 cm minsann inte är en så stor bildyta när hon tycker det var jättebra att vi gick från 65 -> 55" för 5-6 år sedan.

Jag trodde faktiskt att Samsung inte skulle leverera för de där rabatterna om jag ska vara helt ärlig.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jahapp, där dök det upp 54kg Paket från Bring i My Parcels. Någon som har en bra strategi för att förklara för frun att 75" och 167x95 cm minsann inte är en så stor bildyta när hon tycker det var jättebra att vi gick från 65 -> 55" för 5-6 år sedan.

Jag trodde faktiskt att Samsung inte skulle leverera för de där rabatterna om jag ska vara helt ärlig.

Hoppas avståndet är tillräckligt långt, för 75 är väldigt väldigt stort.

Samsung har riktigt bra egna rabatter, och ofta också. Håll koll på Benify bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hoppas avståndet är tillräckligt långt, för 75 är väldigt väldigt stort.

Samsung har riktigt bra egna rabatter, och ofta också. Håll koll på Benify bara.

Jodå, rätt stort rum, kanske 2.60 till närmaste som tittar på den. Samsung rekommenderar 2.30 som avstånd till 75" tyckte jag mig se. https://www.samsung.com/se/tvs/tv-buying-guide/what-size-tv-s... -- Sedan har de väl en bra anledning till att VILJA sälja större TVs.

Jo, men SÅ stor rabatt har jag nog aldrig sett förut. Jag tyckte min Tab S8+ 5G för nära 50% rabatt var fantastiskt. Det här var ju helt galet i jämförelse...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jodå, rätt stort rum, kanske 2.60 till närmaste som tittar på den. Samsung rekommenderar 2.30 som avstånd till 75" tyckte jag mig se. https://www.samsung.com/se/tvs/tv-buying-guide/what-size-tv-s... -- Sedan har de väl en bra anledning till att VILJA sälja större TVs.

Jo, men SÅ stor rabatt har jag nog aldrig sett förut. Jag tyckte min Tab S8+ 5G för nära 50% rabatt var fantastiskt. Det här var ju helt galet i jämförelse...

50% har jag sett många gånger på Benify och Samsung men 70% är galet. Hade jag hunnit hade jag plockat en 75a till mig så hade farsan fått min 65 (han vill inte ha större).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Är det bara jag eller har 55" och 75" samsung q95b kommit in i lager igen?. Jag beställde iallafall nyss med 70% rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacke[Man]:

Är det bara jag eller har 55" och 75" samsung q95b kommit in i lager igen?. Jag beställde iallafall nyss med 70% rabatt.

Stämmer. Min har för övrigt också blivit skickad nu.

Detta knäcker dealen jag gjorde hos Hifiklubben för 3 år sen på Samsung QE65Q90T för 15000:- med skärm på köpet som såldes för 5000:-

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Hedersmedlem

@LinusTrulsson Se inläggen ovan

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacke[Man]:

Är det bara jag eller har 55" och 75" samsung q95b kommit in i lager igen?. Jag beställde iallafall nyss med 70% rabatt.

Yup, samma här. Blev en 75" Q95B (2022) till mig så får farsan min gamla 65" Q80R (2019) för en bra summa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Yup, samma här. Blev en 75" Q95B (2022) till mig så får farsan min gamla 65" Q80R (2019) för en bra summa.

bra summa = gratis om det är ens farsa.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

bra summa = gratis om det är ens farsa.

Ja, det brukar bli en symbolisk summa som han får bestämma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har en Panasonic OLED 55" i vardagsrummet som jag är rätt nöjd med, förutom när det är ljust (söderläge).

Så det blev en Q95B 55" för att sättas i vardagsrummet, så får OLEDen hamna i sovrummet där det alltid är mörkt ändå 😇

Sjukt bra pris!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Gött att den kom i lager igen, vår 2016 55" LG oled har blivit grön i mitten pga högre värme och snabbare åldring på dessa pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tack så himla mycket för ping, 55” beställd mha min frus mecenat, får vi se om det dyker upp något på posten eller om lagersaldo bara fick hicka. Håller tummarna!
(Läst guider, kikat i butiker och bara väntar på att den ska närma sig 10’, om detta står sig är det en ruskigt bra deal. Blir första TV-köper sedan 2010, spännande!).

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacke[Man]:

Är det bara jag eller har 55" och 75" samsung q95b kommit in i lager igen?. Jag beställde iallafall nyss med 70% rabatt.

Tackar. Jag slog till på en 55". Får ersätta min gamla, lätt inbrända, plasma TV från 2010

Permalänk
Skrivet av Stormtrooper:

Någon mer som klickade hem en QN900B? Hade aldrig kommit på tanken att pröjsa fullpris på nästan 60k, men 17,6k kändes bra lockande för att hoppa på 8K-tåget för första gången

Köpte hem 75", kommer bli riktigt fint i min ljusa lägenhet. Sen blir de väl att kolla någon youtube video i native 8k sen aldrig tänka på upplösningen igen, men coolt blir de