Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Ibland är det gött att blåsa datorn helt och börja om från ruta ett igen. Hur ofta gör du det?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte gjort det sen jag byggde datorn. Det var mest på XP-tiden jag gjorde sånt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

När datorn är ny. Annars ”apt dist-upgrade”.

Jobbdator med Windows: Ny dator om/när Windows-installationen strular, det är inte lönsamt att lägga en dag på att installera om all programvara om man inte får färsk hårdvara samtidigt.

Med andra ord: Så sällan som möjligt.

Permalänk
Medlem

Vid moderkortsbyte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Kan man inte välja när det uppstår problem?

Permalänk
Medlem

Med W11, aldrig gjort tror jag. Det känns inte segare än när det var nytt. Tidigare installerade jag nog två ggr per år men känns inte nödvändigt längre. Dock kommer jag nog installera om en gång innan W12. Blir alltid kvar skräp av dåliga uninstallers. Finns massor av gamla mappar och filer kvar från gamla spel och program när jag kikar runt på disken.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av trebrecks:

Kan man inte välja när det uppstår problem?

I och för sig, men då skulle jag ju kunna ersätta alla alternativ med "När det behövs"

Permalänk
Medlem

Senast jag installerade om "på riktigt" var väl typ 2009 när jag bytte från XP till Windows 7 tror jag? Sen blev det självklart inte Windows 8 utan jag väntade till Windows 10, men då det var en uppgradering där det mesta behölls så räknas det väl inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Cirka varannat år. Oftast i samband med om det har gjorts installation av ny primärdisk eller grafikkort.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Inte som förr när jag gjorde det var o varanannan vecka vilket har gjort att jag fortfarande kan nyckeln till Win2K Eng utantill (en av mina bäst partytrick), utan nu blir det väl när nånting fel blir trasigt vilket som tur är inte sker speciellt ofta alls.

Permalänk
Medlem

Varje år, men man blir mer och mer sugen på att skippa ett år, då det är allt fler inställningar man måste ratta in igen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

Vid ny dator (i regel vid moderkortsbyte, fast om jag mot förmodan skulle köra samma chipset skulle jag inte installera om).
Nuvarande installation är från Nov 2020 då jag bytte till B550 + Ryzen 5800X.

På Linux-datorer blir det ofta att jag klonar över även när jag byter hårdvara dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Aldrig? Gör numera väldigt sällan en ominstallation, då nära nog allt går att lösa med en handfull DISM-kommandon för mig.

Det är främst påtvingade uppdateringar eller feature updates som tvingat mig till ominstallation, men även detta var ett tag sedan nu.

Livet med LTSC är trivsamt!

Har även burkar med Ubuntu LTS och macOS, men där rullar allt bara på in i evigheten.

Permalänk
Medlem

Kanske vore mer intressant med en poll om anledning till att man installerar om systemet, typ "P.g.a. mjukvaruproblem", "Bytt någon komponent p.g.a. hårdvaruproblem", "För att fräscha upp", "När jag bytt systemdisk" eller liknande.

Totalt sett installerar jag nog operativsystem flera gånger per år, men aldrig på samma maskin, bara när jag hjälper någon att installera en ny SSD eller när jag gör klar en begagnad maskin för att säljas.
Stationära jobbdatorn med Ubuntu uppdaterar vi konstigt nog (IT-policy?) med fräsch installation ungefär vart 3:e år, även om Ubuntus inbyggda uppgradering nog skulle funka fint och vara mycket mindre tidskrävande.
På Mac har jag nog bara använt uppgraderingsfunktionen de senaste 5 åren och inte haft behov av att göra fräsch nyinstallation.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Kort och gott, aldrig.

Permalänk
Medlem

Hela frågan luktar riktigt 90-tal faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Kan man inte välja när det uppstår problem?

Skrivet av Enviro:

I och för sig, men då skulle jag ju kunna ersätta alla alternativ med "När det behövs"

Typiskt är det väl synonymt med "Mer sällan än vart femte år", men med ett namn som passar bättre med hur folk resonerar...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har bytt moderkort, processorplattform, hdd, ssd, och grafikkort långt mer än en gång i var

Men senast jag blåste så hette windowsversionen longhorn, dvs en beta till Windows Vista

Sen dess har jag kört upgrade, för närvarande på Windows 10 (via longhorn, Vista x64, 7, 10)

Började på sockel 478 med en 64-bit P4HT om jag minns rätt

Så mitt svar är verkligen ’aldrig’

Permalänk
Medlem

Aldrig. Den tiden är förbi som tur är. Annat var det på gamla XP-dagar då man fick göra det var sjätte månad, minst. Nu med moderna, bättre Windows-system och M2-hårddisk är datorn alltid snabb. Även antivirus var länge sen man hade.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag valde Varje halvår men blir det någon ny komponent så som moderkort,CPU eller HDD så blir blåsa rent systemet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Använder Long Term Support-versioner av Ubuntu Mate. Den jag använder är från 2018, och får fortfarande uppdateringar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Aldrig i modern tid (med samma komponenter före och efter) blir nog svaret. Vet inte om det räknas när man uppdaterar hårdvara som prolle, mb eller hårddiskar. Lite strul med XP för länge sedan så fick blåsa rent några gånger, men det kändes svajigt med drivrutiner. That's it.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

När det gäller min huvuddator så installerar jag om Windows 10 i snitt en gång i kvartalet. Kan installera om de flesta program med ett script och chocolatey.

Databaser och övrigt har jag i VMs eller containers. Steamlibrary ligger så klart kvar där det är.

Så en komplett ren och ny miljö kan fixas på under 2h.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Byter hårdvara rätt ofta då brukar jag som standard installera om. Steam, battlenet, origin och alla andra spel separat på en annan ssd såklart

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Hedersmedlem

Själv lyckas jag vanligen glömma att stänga av bitlocker när jag ändrar nån hårdvara hehe.
Då blir det ominstallation - blås allt så fort man byter en hårddisk eller uppdaterar bios.

I know! Det finns möjligheter att spara nyckeln på olika sätt. Det ska säkert tillämpas någon gång också ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När det uppkommer problem eller när jag gör en större uppgradering som moderkortsbyte.
Detta kan översättas till ungefär var tredje år.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Innan fick man göra det titt som tätt med Windows, men sedan Windows 11 har jag inte behövt installera om det en enda gång på någon av datorerna. Fan bästa windows som gjorts någonsin!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Varje vecka. Lördagar oftast. Men ibland varannan vecka.

Permalänk
Medlem

Så sällan som möjligt. Senast var i våras och då var det för att byggde en stationär dator igen (jag övervägde att klona laptopens disk till den men avstod pga Lenovos förinstallerade grejer som fanns på den). Innan det körde jag på laptopen som med sin installation. Och på stationära innan det minns jag inte hur länge den installationen hade rullat.

Windows 10+ är väldigt flexibelt med att byta moderkort/cpu/gpu

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

När det inte bootar längre. Senaste var nog 2016 när jag installerade Windows 10. Finns roligare saker att lägga tiden på.

Själva installationen är inte så jobbig men det dryga sen är ju att fixa alla inställningar och program som man vill ha det. Tar ju flera dagar eller veckor innan man har allt som man vill ha det.