TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Damn! Vilket hästjobb, applåder!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Riktigt bra guide! Kul att se!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej men man måste betala för dem tyvärr, en extern box är ju hundra resor bättre än någon tv’s mjukvara, känns onödigt att betala extra för en skräpprolle som är hundra resor sämre än den i en AppleTV eller en Nvidia Shield.
Alla processorer i dessa apparater är riktigt dåliga, det är det enda man kan var säker på.
Jag hade gärna sett bättre panel än ett dassigt OS på en TV.

Du tror att den skulle vara billigare utan det som gemene man de facto vill ha? En specialmodell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej men man måste betala för dem tyvärr, en extern box är ju hundra resor bättre än någon tv’s mjukvara, känns onödigt att betala extra för en skräpprolle som är hundra resor sämre än den i en AppleTV eller en Nvidia Shield.
Alla processorer i dessa apparater är riktigt dåliga, det är det enda man kan var säker på.
Jag hade gärna sett bättre panel än ett dassigt OS på en TV.

Tvärtom, apparna sponsrar TV:n.
Netflix betalar Panasonic för att få vara förinstallerad.
En TV utan appar hade varit dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst guiden, men finns det inte nån top 3 eller top 10 lista som jag som är lat kan kolla på

Edit: kanske som att svära i kyrkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu har jag inte läst guiden, men finns det inte nån top 3 eller top 10 lista som jag som är lat kan kolla på

Edit: kanske som att svära i kyrkan

Läs guiden så kan du lista ut vad som passar. Vissa gillar färgprecision, vissa gillar hög ljusstyrka, andra vill bara spela. Finns olika märken och modeller för olika ändamål. Gör en djupdykning så får du bästa svaret.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kanske en dum idé, men varför kan man inte ’sträcka ut’ SDR, i alla fall till den grad att pressa upp ljusstyrkan på en OLED till samma maxnivå som för HDR?

Permalänk

Kan inte bestämma mig för om jag ska köpa en S90C eller LG C3. :S
Någon som provat att köra Q-Symphony, Samsung TV+Soundbar och vet om det är något att ha?
Sedan undrar jag om avsaknad av Dolby Vision är en deal breaker?

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem

Intressant där att plasma-modeller är ljussvaga... tycker den jag har som är från 2013 någonting är på tok för ljusstark så jag fick dra ner ljuset i botten.

Vad händer då om jag byter till OLED? Kan man ens sänka ljuset så mycket på den? xD Klart man kan, det förstår jag väl.

Men varför har man så ljusstarka modeller för?

Permalänk
Medlem

Har svårt att hitta info om 18-årige NEC px-42xr3g, men misstänker att den är "Lågprisplasma" till "medelnivå"?
Tycker mig se inbränningar även när den TVn varit avstängd en dag, och pratar jag om att hitta en ny TV, kanske nuvarande TVn håller längre då den känner sig hotad att bli utbytt???

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

En sak jag tycker man glömmer bort GUI. Användarvänligheten på en del tv produkter är bedrövlig. Man har massor med funktioner, men ingen som suttit ner och tänkt hur gör man en användarvänligt produkt, det här gäller även TV boxar. Hjälper ibland 90 åringar som av förklaria skäl har som enda nöje att sitta framför TVn, då har dom köpt en häftig flaggskepps TV på någon elektronik lada, men när dom skall använda produkten är dom helt lost.

Den numeriska fjärrkontrollen är utbyt emot där man byter kanal med trycka upp och ner på en knapp. Ett gräsnitt som byter beteende, ibland tryck åt vänster snabb spolning och ibland byter man kanal.

Här har industrin mycket att jobba på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Den numeriska fjärrkontrollen är utbyt emot där man byter kanal med trycka upp och ner på en knapp. Ett gräsnitt som byter beteende, ibland tryck åt vänster snabb spolning och ibland byter man kanal.

Här har industrin mycket att jobba på.

Mmm. Eller när man är inne i inställningarna och bakåtknappen ibland hoppas tillbaka till förra inställningen och ibland exitar ut ur inställningarna helt.

Fast just färre knappar som modern fjärrar har tycker jag är bra. Hellre det än att ha massvis med knappar man ändå aldrig trycker på.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Legend!

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Fantastisk guide! Kan en LG QNED 75 vara en vettig och påtaglig uppgradering från en LG 47" 3D LED Smart TV 47LA690V från 2014? Vi söker en tv med goda betraktningsvinklar och färger för TV-serier och film. Vi ser dock inte särskilt mycket på TV och vill inte spendera summor som 20 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Fantastisk guide! Kan en LG QNED 75 vara en vettig och påtaglig uppgradering från en LG 47" 3D LED Smart TV 47LA690V från 2014? Vi söker en tv med goda betraktningsvinklar och färger för TV-serier och film. Vi ser dock inte särskilt mycket på TV och vill inte spendera summor som 20 000.

Jag tror det mesta som finns idag är långt bättre än en LCD från 2014

Kan tipsa om denna annars:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Under 10k för 85” i mellanklassen, svårslaget!

Permalänk
Medlem

Skönt att se att det fortfarande gäller att OLED betyder toppklass, då behöver man inte tänka så mycket mer för alla som inte behöver visa utomhusreklam. Bara köpa billigaste OLED man hittar i rätt storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampungen:

Kan inte bestämma mig för om jag ska köpa en S90C eller LG C3. :S
Någon som provat att köra Q-Symphony, Samsung TV+Soundbar och vet om det är något att ha?
Sedan undrar jag om avsaknad av Dolby Vision är en deal breaker?

Jag står och väljer mellan S90C och C3 jag också, 77 tum (hade helst kört 83+ men det verkar barka iväg i pris då). Dolby Vision har jag hört av en bekant att det var riktigt bra när han fick tillfälle att se en film med det, så det skulle jag gärna ha, vilket verkar saknas på S90C.

Mycket tacksam för input om nån kan hjälpa till att tippa vågskålen åt nåt håll. Jag ser mest film och serier med lite lättsamt spelande nån gång då och då, så jag lägger inte lika mycket vikt på att optimera för spel.

Jag undrar också över hur det är med QD-OLED kontra WOLED, har en annan kompis som förordar att QD-OLED är bättre, men min egen research har inte kunnat bekräfta att det finns en sån konsensus i allmänhet. Såg dock nån jämförelse på Youtube mellan S90C och nån av LG-panelerna med WOLED, där såg QD-OLED bättre ut, men man vet ju aldrig hur köpta Youtubers är nuförtiden.

Min budget är ca 25kkr ± några tusen för marginal att hitta nånting prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror det mesta som finns idag är långt bättre än en LCD från 2014

Kan tipsa om denna annars:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Under 10k för 85” i mellanklassen, svårslaget!

Lite stor för vårt hem, men tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror det mesta som finns idag är långt bättre än en LCD från 2014

Kan tipsa om denna annars:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Under 10k för 85” i mellanklassen, svårslaget!

Just 85" som du länkade ligger dock i basklassen, 98-tummaren i mellanklassen.

Permalänk
Medlem

Ser att flera butiker erbjuder "butikskalibrering". Är det bara trams eller är det något att ha? Tänker främst på hembiobutikens "ISF butikskalibrering" som ska ske "i ett ljuskontrollerat rum som motsvarar ett normalt vardagsrums miljöbelysning".

Spontant ringer ju varningsklockorna...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dem8n:

Hann inte läsa igenom allt, vilken TV ska man egentligen välja från LG?
Jag är kräsen när det kommer till kvalitet på bilden, kalibrerar gör jag själv för det är bara jag som vet vilken ljusstyrka som behövs hemma hos mig.
Jag är van vid proffsskärmar, gillar naturliga färger och uppskattar om ljuset över panelen inte skiljer sig, är allergisk mot ljusare fläckar.
Ska läsa alltihopa vid senare tillfälle, har inte köpt en ny TV sen 2015-16, och så länge den håller så vill jag inte slänga ut pengar på en TV.
Trådlös överföring för 30k hade nog skapat ett begär, men dagens apparater känns inte så väldigt mycket bättre än vad jag redan har.

Utgå från standardmodellen, alltså OLED C-serien. Sedan fundera på vad du behöver runt om detta.

Ifall du kalibrerar själv med mätutrustning och kompetent mjukvara likt Light Illusion Colourspace, kan C- och G-modellerna även kalibreras via LUT:ar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dool:

Sugen på en ny Philips då jag är en av dom som verkligen älskar Ambilight.

Läser att deras Mini-led modeller, Xtra, använder sig av Philips egna system istället för Android.
Det känns ju som en stort frågetecken. Kan man förvänta sig att det kommer att uppdateras under de år som kommer?
Kan man förvänta sig att streamingtjänsternas appar kommer att funka framöver?

Nu använder jag förvisso Nvidia Shield och tittar mycket via Plex. Känner ändå att Shielden är på att spela ut sin roll.
Kommer Plex att funka på Philips egna system?

Sen känner jag mig lite skeptisk till MLA istället för Quantum Dot.

Efter lite googling så verkar det som att Disney+ för närvarande INTE funkar på Philips egna system?

Stämmer att Philips, Panasonic, Hisense och då inte minst LG och Samsung aktivt väljer bort Google/Android. Av flera skäl. Finns ingen tillverkare – eller för den delen apputvecklare på andra sidan – vilka vill ställa upp och uttala sig exakt, men kontentan, det man kan utläsa mellan läpparna, är att Google upplevs av andra företag ungefär som konsumenter upplever Google. En anonym jätte man inte har koll på och där man knappt vet om den respons man får är automatiserad eller ifall det är en verklig människa bakom.

Därför är det inte helt i företagens intresse att köra Android eftersom man då blir uppbunden till hur Google agerar (eller tydligen ignorerar) det utvecklingsarbete som måste till. Kör man eget Linux-baserade tjofräs får man kontroll över sin egen utveckling och kan trimma in den i förhållande till sådant som de deadlines man har, till exempel tillverkningen i fabriken. Och det lär vara ruskigt mycket enklare att rekrytera Linux-utvecklare än att rekrytera personer som har insikt och inflytande över vad Google håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag står och väljer mellan S90C och C3 jag också, 77 tum (hade helst kört 83+ men det verkar barka iväg i pris då). Dolby Vision har jag hört av en bekant att det var riktigt bra när han fick tillfälle att se en film med det, så det skulle jag gärna ha, vilket verkar saknas på S90C.

Mycket tacksam för input om nån kan hjälpa till att tippa vågskålen åt nåt håll. Jag ser mest film och serier med lite lättsamt spelande nån gång då och då, så jag lägger inte lika mycket vikt på att optimera för spel.

Jag undrar också över hur det är med QD-OLED kontra WOLED, har en annan kompis som förordar att QD-OLED är bättre, men min egen research har inte kunnat bekräfta att det finns en sån konsensus i allmänhet. Såg dock nån jämförelse på Youtube mellan S90C och nån av LG-panelerna med WOLED, där såg QD-OLED bättre ut, men man vet ju aldrig hur köpta Youtubers är nuförtiden.

Min budget är ca 25kkr ± några tusen för marginal att hitta nånting prisvärt.

Att dolby vision är bättre än det inget snack om men en bättre TV med bara HDR10 ger nästan alltid en bättre upplevelse. Så din polare hade nog främst en väldigt bra TV, sen är Dolby vision pricken över i:et så att säga.

S90C med QDOLED har en bättre panel som är mer ljusstark än C3 och dess WOLED. Uniformiteten på QDOLED är generellt också ett klart steg över WOLED vilket kan göra sport väldigt mycket trevligare då du slipper ojämnheter i bilden (det kan synas tydligt i film med).

HDR10 på S90C ser fortfarande väldigt bra ut jämfört med C3 med DV. Båda kommer ha stunder där den ena är bättre än den andra så skillnaden totalt sett kommer inte vara stor.

För egen del tycker jag Samsungs motion och upscaling är efter LG vilket fick mig att köpa en C3a då sport är viktigt för mig. Visar det sig dock att pink tint är framträdande på C3 så blir det ett återköp direkt och istället en S90C. Bra uniformitet är enormt viktigt för mig då jag störde mig något otroligt på pink tint på min förra Philips OLED (samma panel som C3).

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Michael1:

Ser att flera butiker erbjuder "butikskalibrering". Är det bara trams eller är det något att ha? Tänker främst på hembiobutikens "ISF butikskalibrering" som ska ske "i ett ljuskontrollerat rum som motsvarar ett normalt vardagsrums miljöbelysning".

Spontant ringer ju varningsklockorna...

Ifall butiken kalibrerar via autocal med Calman ska du inte betala för det. Kalibrering handlar om att förstå bilden och vad bildkvalitet innebär. En simpel algoritm som jämför mätvärden kan aldrig förstå bild och bildkvalitet. De producerar dock enormt snygga och perfekta mätgrafer, så man betalar i princip för en snygg mätgraf.

Manuell kalibrering utförs av en person och den personen kan mycket väl förstå bilden och vad bildkvalitet innebär, men de varierar enormt. En del har tusentals kalibreringar och mångårig erfarenhet i kombination med djupt intresse. Andra har inte de egenskaperna.

Vill du vara säker anlitar du någon som kan komma hem till dig och utföra en kalibrering. För de personerna är oftast de mest erfarna. En butikskalibrering är egentligen mer korrekt. Passar det inte för ditt rum är det faktiskt ditt rum det är fel på, inte TV:n. Men då de flesta har rätt varierande rum och varierande önskemål kan en kalibrering på plats hemma gör att man tar till lämpliga kompromisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall butiken kalibrerar via autocal med Calman ska du inte betala för det. Kalibrering handlar om att förstå bilden och vad bildkvalitet innebär. En simpel algoritm som jämför mätvärden kan aldrig förstå bild och bildkvalitet. De producerar dock enormt snygga och perfekta mätgrafer, så man betalar i princip för en snygg mätgraf.

Manuell kalibrering utförs av en person och den personen kan mycket väl förstå bilden och vad bildkvalitet innebär, men de varierar enormt. En del har tusentals kalibreringar och mångårig erfarenhet i kombination med djupt intresse. Andra har inte de egenskaperna.

Vill du vara säker anlitar du någon som kan komma hem till dig och utföra en kalibrering. För de personerna är oftast de mest erfarna. En butikskalibrering är egentligen mer korrekt. Passar det inte för ditt rum är det faktiskt ditt rum det är fel på, inte TV:n. Men då de flesta har rätt varierande rum och varierande önskemål kan en kalibrering på plats hemma gör att man tar till lämpliga kompromisser.

Tack för utförligt svar! Känns som att jag väntar med kalibrering och tar hem någon om jag inte är nöjd med bilden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sunix:

Nu har jag inte läst guiden, men finns det inte nån top 3 eller top 10 lista som jag som är lat kan kolla på

Edit: kanske som att svära i kyrkan

Här har du topp 3 för bilar:

  1. Lamborghini

  2. Ferrari

  3. Bugatti

Hoppas informationen hjälper när du ska köpa ny bil

Skämt å sido – som det redan svarats är det väldigt olika behov för vad en TV förväntas göra. Mest att de som frågar frågar efter en "bäst för pengarna" utan att definiera vad just de personligen menar med bäst. Så man får gissa att de utgår från ens egen inre värld om vad de menar att en TV ska användas till.

Del 2 tar upp mer om detta, så lite kortfattat:

  • TV för ljust rum: Hög rankning på ljusstyrka och reflexfilter

  • TV för film och upplevelse: Hög rankning på kontrastomfång och även HDR-ljusstyrka

  • TV för sport: källan är viktigast, men tänk på hur rummet är. Ska du titta på sport i ett ljust rum?

  • TV för spel & gaming: 4K/120-kapacitet, plus rummets övriga aspekter.

  • TV för alla: Alltså alla i soffan och bredvid: hög rankning på betraktningsvinklar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jonas13:

Fantastisk guide! Kan en LG QNED 75 vara en vettig och påtaglig uppgradering från en LG 47" 3D LED Smart TV 47LA690V från 2014? Vi söker en tv med goda betraktningsvinklar och färger för TV-serier och film. Vi ser dock inte särskilt mycket på TV och vill inte spendera summor som 20 000.

47LA690V är från 2013 så tio år gammal. Har 120 Hz-panel vilket var ovanligt då. I alla fall en rätt högt specad modell för sin tid. Där kan en QNED75 i perspektiv vara ett steg nedåt. Är rimligt att det är en bättre TV i praktiken, men jag skulle ändå rekommendera att kliva upp till QNED86/87-modellerna där du är på en nivå som är den parallella ersättaren till vad du har. Fast då mycket modernare. Den serien ska också hålla just LG:s egna IPS-paneler med den nivå av vinklar du är van med. Där kan QNED75 kan rymma VA-paneler, 50 tummare lär vara just VA och då är det alltid frågetecken vad som sitter i övriga storlekar.

Permalänk

När Chuck Norris slår på TV:n kollar han först under soffan om #Laxpudding är där.
👍👍👍👍👍👍

Permalänk
Medlem

Ruggigt bra guide! Stor hjälp för oss som är vilse i TV-djungeln där ute.

Min OLED55B7 har fått grova inbränningar från Nyhetsmorgon-solen (.....) under det senaste året och nu stör jag mig så mycket på det att det nog är dags att slå till på något nytt under Black Friday/Week/Month. Och då passar man väl även på att kliva upp en storlek eller två.

Hur bra har egentligen de LED-modeller som är klassade som toppklass men prismässigt ligger under LG B/C-serien blivit de senaste åren? Lär jag uppleva ett stort steg nedåt och bli besviken om jag t.ex. satsar på en TCL C935/C845 eller en Hisense U7K? TV:n står i ett relativt mörkt hörn så jag har verkligen inget behov av mer ljusstyrka, däremot vill man ju inte gå tillbaka till att svart ser ut som grått och jag vill inte att bilden ska vara märkbart sämre från säg 30 graders betraktningsvinkel då det inte är ovanligt att man slår sig ner i en fåtölj där. Ljud, apputbud/OS och fjärrkontroll är i princip irrelevant då jag använder en Apple TV och externa högtalare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Morgul:

Hur bra har egentligen de LED-modeller som är klassade som toppklass men prismässigt ligger under LG B/C-serien blivit de senaste åren? Lär jag uppleva ett stort steg nedåt och bli besviken om jag t.ex. satsar på en TCL C935/C845 eller en Hisense U7K? TV:n står i ett relativt mörkt hörn så jag har verkligen inget behov av mer ljusstyrka, däremot vill man ju inte gå tillbaka till att svart ser ut som grått och jag vill inte att bilden ska vara märkbart sämre från säg 30 graders betraktningsvinkel då det inte är ovanligt att man slår sig ner i en fåtölj där. Ljud, apputbud/OS och fjärrkontroll är i princip irrelevant då jag använder en Apple TV och externa högtalare.

Det blir sämre på de områden du anger att du stör dig på. Svärtan är fortfarande OLED-styrkan. Samtidigt ifall du kört B7:n så att du får en evig TV4-morgonsol har du kört den relativt ljusstarkt. För den situationen man tittar på TV så att morgonsolen bränner in lär du i vilket fall knappt märka av skiftande svartnivå eller att FALD:en pumpar ljus. Du kanske i vilket fall behöver den extra ljusstyrkan mer än du behöver OLED-svärtan?

Hisense-modellernas ADS-paneler lär vara det som bäst matchar det du vill ha, till skillnad från VA-panelerna hos TCL. Har inte sett just U7 på ett jämförande sätt (kanske får testa en inom ett par veckor) med U8-seriens reflexfilter är jämförbart med det på din gamla OLED.