mATX bygge för gaming - max 12k men gärna mindre ;)

Permalänk
Medlem

mATX bygge för gaming - max 12k men gärna mindre ;)

Hej!

Sitter och försöker få ihop ett bra mATX bygge på en rätt låg budget. Tänkte ge mig på att bygga den själv för att hålla priset nere och kunna beställa en del saker från amazon. Jag vill i första hand kunna spela BG3 på medium inställningar eller kanske tmd high men även andra nya spel. Dessa delar har jag valt ut hittills, men vill rådfråga för att vara säker på att allt är kompatibelt:

Jag vet inte vilket chassi jag ska välja heller så om någon har rekommendationer på sidor med stort urval eller ett litet och snyggt mATX chassi ni gillar tas det tacksamt emot. Därtill har jag inte bestämt mig för en processorkylare heller för det beror kanske lite på vad som får plats, men vill ha ett som är lätt att montera och håller sig hyffsat tyst.

Undrar även om någon beställt delar från amazon och vet om det brukar funka bra? Har aldrig beställt något därifrån så känns lite läskigt att beställa för flera tusen Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Handlar man av Amazon själva är det sällan problem då de har bra service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varkind:

Hej!

Sitter och försöker få ihop ett bra mATX bygge på en rätt låg budget. Tänkte ge mig på att bygga den själv för att hålla priset nere och kunna beställa en del saker från amazon. Jag vill i första hand kunna spela BG3 på medium inställningar eller kanske tmd high men även andra nya spel. Dessa delar har jag valt ut hittills, men vill rådfråga för att vara säker på att allt är kompatibelt:

https://komponentkoll.se/bild/NzQKj.png

Jag vet inte vilket chassi jag ska välja heller så om någon har rekommendationer på sidor med stort urval eller ett litet och snyggt mATX chassi ni gillar tas det tacksamt emot. Därtill har jag inte bestämt mig för en processorkylare heller för det beror kanske lite på vad som får plats, men vill ha ett som är lätt att montera och håller sig hyffsat tyst.

Undrar även om någon beställt delar från amazon och vet om det brukar funka bra? Har aldrig beställt något därifrån så känns lite läskigt att beställa för flera tusen Tack på förhand!

Lite över din budget men ett ganska välbalanserat system minus det är lite över din budget och SSD är ganska liten idag.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ett rx 6600 (icke xt) klarar Ultra på 1080p över 60 fps enkelt i bg3, 74avg fps enligt gamersnexus. Alltså vill jag påstå att 7700xt och 6700xt är mer än vad du behöver ifall du vill spara lite pengar.
Jag vill dock ändå rekommendera köpa iaf grafikkort andrahand då man sparar 1000-2000kr på denna prisklass.

Rekommenderade cpu är r5 3600, så ett 5600 som du valt räcker mer än väl också. (5700x3d är bättre såklart, men tror inte du behöver 140fps för det spelet)

Gällande lagring, definitivt minst 1tb skulla jag säga

Cpu kylare är Thermalright Peerless Assassin eller Phantom Spirit bäst prestanda/pris, men är stort och möjligen en överdrivt för ett r5 5600 om inte man absolut vill ha det helt tyst. Jag gillar det tyst och det klarar även att kyla mer krävande processorer ifall du skulle uppgradera i framtiden så jag hade valt en ändå.

PSU räcker 650w du valt utan problem, t.o.m 450w hade räckt, men med ett 750w är man säkrare för framtiden och finns för runt samma pris.
Matx chassin vet jag inte mycket om, välj ett som ser fintut :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varkind:

Hej!

Sitter och försöker få ihop ett bra mATX bygge på en rätt låg budget. Tänkte ge mig på att bygga den själv för att hålla priset nere och kunna beställa en del saker från amazon. Jag vill i första hand kunna spela BG3 på medium inställningar eller kanske tmd high men även andra nya spel. Dessa delar har jag valt ut hittills, men vill rådfråga för att vara säker på att allt är kompatibelt:

https://komponentkoll.se/bild/NzQKj.png

Jag vet inte vilket chassi jag ska välja heller så om någon har rekommendationer på sidor med stort urval eller ett litet och snyggt mATX chassi ni gillar tas det tacksamt emot. Därtill har jag inte bestämt mig för en processorkylare heller för det beror kanske lite på vad som får plats, men vill ha ett som är lätt att montera och håller sig hyffsat tyst.

Undrar även om någon beställt delar från amazon och vet om det brukar funka bra? Har aldrig beställt något därifrån så känns lite läskigt att beställa för flera tusen Tack på förhand!

Jag skulle nog börja från det här:

Sedan kan du brassa på lite där du vill.
Eller så klämmer du dig in på AM5:

Edit: Råkade ta ett full ATX chassi, så bytte till ett mATX

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.