Tips på router med nätverksövervakning?

Permalänk
Medlem

Tips på router med nätverksövervakning?

Hej, börjar bli dags att byta ut trotjänaren till något nyare, så tänkte då kolla här, vilka routrar med har vettig nätverksövervakning där man t ex kan se vad en dator/damsugare skickar i datamängd och kanske vart?
Har asus routrar denna funktion?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jag tror du får svårt att hitta något som är speciellt bra om du söker en vanlig billig konsumentrouter med Wi-Fi.

Sådana burkar har lite och billigt NAND som duger till att skriva uppdaterad firmware till ett antal gånger per livstid och eventuellt till att skriva lite inställningar, om man inte har EEPROM/FRAM till det. Men om man försöker logga kontinuerligt så skrivs det fort sönder. Alternativet är att hålla statistiken i RAM och skriva den ytterst sporadiskt, men RAM är begränsat, förloras vid plötsliga omstarter och kostar pengar för en funktion få efterfrågar.

Jag kör luci-app-nlbwmon på OpenWrt, men det är inte speciellt sexigt, eftersom det är byggt för förutsättningarna som nämns ovan. Finns skärmdumpar att googla efter.

Om du vill ha något som inte är rundimentärt får du nog titta på någon produkt som är mer semiprofessionell och då får du antagligen inte WiFi i lådan. Jag gissar att OPNSense/pfSense/IPFire som går att köra på mindre x86-burkar har OK funktionalitet, men det är inget jag har testat. Teklager säljer sådana burkar med ditt val av OS förinstallerat.

Permalänk
Medlem

Så rent krasst, det du är ute efter är en UniFi Express-router vars kontroller presenterar sådan data väldigt tydligt med separation av vilken typ av data som genererats per klient. Se bifogad bild för exempel.

Alternativt en av de nyare UniFi Gateway Lite, Pro eller Ultra i kombination med UniFi-switch och UniFi-accesspunkt om du vill ha ett system som du kan bygga ut efter behov. Tidigare nämnda UniFi Express maxar ut vid router+4 UniFi enheter.

Enda nackdelen med dessa är att routrarna inte har SNMP-stöd, utan det är bara separata switchar och accesspunkter som stödjer SNMP. Så enda sättet att se denna data är just via UniFi-kontrollern.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Hur är det med asus adaptive qos? Är det en sådan funktion?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

QoS (Quality of Service) ser till att bandbredd finns/begränsas för valda enheter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

Ja det där är den nyare men enklare varianten av "pillret" som maxar ut vid runt 500-700Mbps genomströmning, men som ändå har 4x4 radio-uppsättning för wifi och inbyggd gigabit-switch. Så länge du inte har snabbare internet än 500/500Mbps så duger den.

Annars skulle jag ändå säga UniFi Express över ovan, och möjligtvis komplettera med en UniFi Flex Mini-switch om du behöver kabelansluta ett gäng prylar, eftersom den enheten orkar trycka igenom upp emot 950Mbps genomströmning över kabel.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ja det där är den nyare men enklare varianten av "pillret" som maxar ut vid runt 500-700Mbps genomströmning, men som ändå har 4x4 radio-uppsättning för wifi och inbyggd gigabit-switch. Så länge du inte har snabbare internet än 500/500Mbps så duger den.

Annars skulle jag ändå säga UniFi Express över ovan, och möjligtvis komplettera med en UniFi Flex Mini-switch om du behöver kabelansluta ett gäng prylar, eftersom den enheten orkar trycka igenom upp emot 950Mbps genomströmning över kabel.

Får man samma funktion då med rörande nätövervakning?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

Får man samma funktion då med rörande nätövervakning?:)

Övervakningsfunktionen är en del av UniFi Network Controller, dvs deras styrsystem för att styra hela UniFi-produktsortimentet.

Men det finns en hel tråd tillägnad UniFi här på Sweclockers, då jag kan rekommendera dig att läsa där för mer info.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494076-ubiquiti-unifi

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se