Permalänk
Medlem

Macbook pro spottar inte ut cd-skiva

Har testat allt som kommer upp på sökning och datorn vill inte spotta ut skivan. Är det enda lösningen att plocka isär datorn och ta ut cd:n på så vis?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Felippa:

Har testat allt som kommer upp på sökning och datorn vill inte spotta ut skivan. Är det enda lösningen att plocka isär datorn och ta ut cd:n på så vis?

Har skivan fastnat eller reagerar inte skivan på ”utmatning”?
Vilken årsmodell av MacBook Pro är det?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har skivan fastnat eller reagerar inte skivan på ”utmatning”?
Vilken årsmodell av MacBook Pro är det?

Dom senaste mac:arna som hade inbyggd cd är från 2012 så hans laptop är åtminstone 12 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har skivan fastnat eller reagerar inte skivan på ”utmatning”?
Vilken årsmodell av MacBook Pro är det?

Datorn försöker få ut skivan men misslyckas och så börjar den istället spela upp skivan.

Den är från 2012

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Felippa:

Datorn försöker få ut skivan men misslyckas och så börjar den istället spela upp skivan.

Den är från 2012

Klassikern är att starta om datorn och försöka igen.
Funkar inte det kan man under tiden datorn startar om hålla inne trackpadknappen så ska skivan matas ut.

Nu var det ett tag sedan jag gjorde dessa tricken så jag vet inte om något ändrats

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Klassikern är att starta om datorn och försöka igen.
Funkar inte det kan man under tiden datorn startar om hålla inne trackpadknappen så ska skivan matas ut.

Nu var det ett tag sedan jag gjorde dessa tricken så jag vet inte om något ändrats

Jag har försökt snart i tre timmar och det är samma sak. Vet inte om det är mekaniken som är klen eller något annat men jag undrar något mer än det här. Om jag plockar isär datorn kommer jag åt cd skivan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felippa:

Jag har försökt snart i tre timmar och det är samma sak. Vet inte om det är mekaniken som är klen eller något annat men jag undrar något mer än det här. Om jag plockar isär datorn kommer jag åt cd skivan?

Du kan kika här på Opticial Drive och se om det passar den modell du har. Den borde visa om du kan eller inte kan få ut skivan. Om det ej är rätt modell får du googla rätt modell + ifixit så borde det finnas något i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kolla att dammskydds materialet blev för hård och släpper inte skivan igenom. Har du någon gammal skiva, släng-skiva som du ka offra? Klipp den i mitten, lägg med den plana/klippta sidan in i CD-ROM, så att du precis nuddar disken i den och dra tillbaka 2-3 mm, så att när datorn startas och disken börjar snurra de skrapar inte mot varandra. Sedan tryck på mata ut disken medan du håller kapade skivan litte lätt. Så om du känner att disken in i CD-ROMen börjar putta ut den kapade skivan, börjar du dra ur den försiktigt, så att den fastnade disken kan matas ut.

Permalänk
Medlem

Jag kände mig tvungen att plocka isär datorn för att få ut skivan och det gick bra. Der var precis som tänk er när batteriet till en bil är väldigt dålig och den inte ger tillräckligt med kraft för stt starta bilen.