Permalänk

Sänka varvtal med motstånd

Har en 200 millimeters fläkt som på full hastighet låter minst sagt som en dammsugare.
Men med en adapter är det uthärdligt...
Problemet är att adaptern inte är specad för 4.8 watt.
Skulle det kunna vara så enkelt att bara köpa ett motstånd istället?
https://www.electrokit.com/motstand-5w-1.5ohm-51r5

Permalänk
Medlem
Skrivet av attilakok:

Har en 200 millimeters fläkt som på full hastighet låter minst sagt som en dammsugare.
Men med en adapter är det uthärdligt...
Problemet är att adaptern inte är specad för 4.8 watt.
Skulle det kunna vara så enkelt att bara köpa ett motstånd istället?
https://www.electrokit.com/motstand-5w-1.5ohm-51r5

<Uppladdad bildlänk>

Är inte den där low noise adaptern bara ett motstånd?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Fläkten drar 4.92W +-10% som mest enligt etiketten, men det är ju på full hastighet och troligtvis bara när den spinner upp. Sätter du ett motstånd (som adaptern du har) i serie med den så kommer effekten som fläkten drar också minska, det är ju lite hela poängen trots allt. Så du behöver inte något 5W motstånd utan adaptern lär fungera alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Sätt flera adapters annars 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av attilakok:

Har en 200 millimeters fläkt som på full hastighet låter minst sagt som en dammsugare.
Men med en adapter är det uthärdligt...
Problemet är att adaptern inte är specad för 4.8 watt.
Skulle det kunna vara så enkelt att bara köpa ett motstånd istället?
https://www.electrokit.com/motstand-5w-1.5ohm-51r5

<Uppladdad bildlänk>

Går det inte att reglera hastigheten via BIOS eller t.ex. Fan control?

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Kort svar: Köp en tystare fläkt, t.ex. denna: https://www.komplett.se/product/980762/datorutrustning/datork...

Annars är det en spänningsdelning och effekten blir en 5W över motståndet. Vad den blir beror på vilket motstånd du väljer, ta multimetern och mät dig fram och experimentera. Sedan finns bra simuleringsprogram: https://www.circuitlab.com/

Men förenklat skulle du halvera spänningen över fläkten så får du 2,5W över motståndet.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kort svar: Köp en tystare fläkt, t.ex. denna: https://www.komplett.se/product/980762/datorutrustning/datork...

Annars är det en spänningsdelning och effekten blir en 5W över motståndet. Vad den blir beror på vilket motstånd du väljer, ta multimetern och mät dig fram och experimentera. Sedan finns bra simuleringsprogram: https://www.circuitlab.com/

Men förenklat skulle du halvera spänningen över fläkten så får du 2,5W över motståndet.

Jag skulle även nöja mig med mindre fläkt, men gillar att ta tillvara på grejer... Adaptern fixar 2.5w. Hur experimenterar jag fram halverad spänning?

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Går det inte att reglera hastigheten via BIOS eller t.ex. Fan control?

Har inte ens funderat över det, moderkortet är typ tre år gammalt mini-itx. Svårt att tro att den har voltage control

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av attilakok:

Har inte ens funderat över det, moderkortet är typ tre år gammalt mini-itx. Svårt att tro att den har voltage control

Hmm, det har väl ändå varit något som funnits i åtminstone 10 år? Eller 15. Ställde in automatisk fläktstyrning på en dator från 2008 nyligen, men där var det dock väldigt begränsat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av perost:

Fläkten drar 4.92W +-10% som mest enligt etiketten, men det är ju på full hastighet och troligtvis bara när den spinner upp. Sätter du ett motstånd (som adaptern du har) i serie med den så kommer effekten som fläkten drar också minska, det är ju lite hela poängen trots allt. Så du behöver inte något 5W motstånd utan adaptern lär fungera alldeles utmärkt.

Även om den blir påtagligt varm?
Adaptern är specad för max 2.5w

Permalänk
Skrivet av attilakok:

Jag skulle även nöja mig med mindre fläkt, men gillar att ta tillvara på grejer... Adaptern fixar 2.5w. Hur experimenterar jag fram halverad spänning?

Det finns tråd om ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699700-undervolta-12v...

Där de nämner problem med att fläkten ej alltid statar vid för låg spänning.
Att räkna ut vilket motstånd man ska ha, vilken effekt det blir så går det på många sätt. Multimeter, ohms law, effektlagen, simuleringsprogram etc,. Om man inte vet hur, så är nog ens dator fel att att börja experimentera på istället för en extern 12v matning till fläkten.'
Det är dock intressant att ju större motstånd så mer spänning över motståndet men mindre ström. Fläkten är ej hellre linjär vid varvtal.

Som sagt ny fläkt är det jag tror resulterar i bäst resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av attilakok:

Även om den blir påtagligt varm?
Adaptern är specad för max 2.5w

Vad är påtagligt varm? Att den blir lite varm är förväntat, så länge som den inte blir brännhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av attilakok:

Har inte ens funderat över det, moderkortet är typ tre år gammalt mini-itx. Svårt att tro att den har voltage control

Jag skulle snarare tycka det var fattigt om det inte hade fläktstyrning i BIOS, om moderkortet har en chassifläktanslutning dvs. Kolla manualen, brukar finnas att ladda ner.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

känner du för diy så kan du bygga en PWM styrnings adapter till den

allt som behövs är en mosfet, lite resistorer och en 5.1V zener diod

så kan du pwm styra även fläktar utan den dedikerade pwm pinnen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Molex. Svart och gul = 12 volt. Röd och gul = 7 volt. Svart och röd = 5 volt
7 eller 5 volt brukar funka bra. Enda som behövs är lite sladd

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rouge of Darkness:

känner du för diy så kan du bygga en PWM styrnings adapter till den

https://i.stack.imgur.com/nwuXH.jpg

allt som behövs är en mosfet, lite resistorer och en 5.1V zener diod

så kan du pwm styra även fläktar utan den dedikerade pwm pinnen

Den kretsen ser, tillskillnad från många andra exempel, "safe" ut just då man har begränsat spänningen till PWM-pinnen till <5,25V (högsta tillåtna spänning på PWM pinne enligt spec.) med en Zener-diod.

Nu är jag ingen elektroingenjör, men har rätt nyligen jobbat med PWM-styrning av PC-fläktar (i detta fall med en Orange Pi 5). Lärde mig den lite (try-and-error "varför får jag ingen signal?") vägen exakt hur tachometern fungerar. Fullt möjligt att tachometern fortsätter fungera även med kretsen ovan, till och med sannolikt vid högre varvtal.

Men den är logiskt fel då den bryter jordsidan med MosFET:en och det gör att tachometern kan börja visa galna värden (lär bli tokhöga rapporterade RPMs om det händer).

Problemet med att kontrollera 12 V direkt är att man måste ha fler komponenter. Finns nästa identiska varianter av kretsen här där man styr 12V, men de fungerar bara i praktiken om man låter spänningen på PWM pinnen gå väl över 5,25V!!!

TL;DR är att kretsen fungerar helt klart för att styra varvtalet på fläkten, det kan bli strul med RPM-avläsningen men kan också fungera. Viktigaste är att detta är en krets som inte ska riskera bränna moderkortet (så vilket är fallet utan zenerdiod då PWM då kan dras ända till 12 V).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

https://www.instructables.com/12v-to-7v-Molex-Fan-Switch/
Läst någonstans att nätagget kan ta stryk, annars hade jag gjort det innan...
Får bli något sådant ändå, litar på er. 😁
Tack för svar!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av attilakok:

https://www.instructables.com/12v-to-7v-Molex-Fan-Switch/
Läst någonstans att nätagget kan ta stryk, annars hade jag gjort det innan...
Får bli något sådant ändå, litar på er. 😁
Tack för svar!

Hmm... Det där ett ett typexempel på något som i väldigt nära 100 % av fallen kommer "fungera hur bra som helst", men egentligen är en helt galen idé.

Anledningen att det fungerar i praktiken är för att i princip alla datorer kommer ha större förbrukning på 5V-rail:en än vad fläkten kommer tillföra via 12V<->5V kopplingen.

Om datorn i något läge skulle dra mindre ström på 5V-rail än vad som tillförs av fläkten tror jag inte PSU är ditt huvudproblem, du lär bränna allt som sitter på 5V då den kommer åka iväg mot 12 V i det läget. Ser dock inte riktigt hur man skulle hamna där så lite ström dras på 5V.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av attilakok:

https://www.instructables.com/12v-to-7v-Molex-Fan-Switch/
Läst någonstans att nätagget kan ta stryk, annars hade jag gjort det innan...
Får bli något sådant ändå, litar på er. 😁
Tack för svar!

Jag körde själv med den lösningen för kanske 15 år sedan när spänningsreglering på fläktkontakterna var sällsynt, och även om det varnades om att det potentiellt kunde vara dåligt för nätagget så har jag inte hört om att det orsakat något faktiskt problem. Och nätaggen är ju över lag betydligt bättre nu för tiden.

Men du har alltså kollat så att du inte bara kan styra fläkten via moderkortet? Det vore anmärkningsvärt med ett moderkort som bara är några år gammalt och inte kan spänningsreglera fläktar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag körde själv med den lösningen för kanske 15 år sedan när spänningsreglering på fläktkontakterna var sällsynt, och även om det varnades om att det potentiellt kunde vara dåligt för nätagget så har jag inte hört om att det orsakat något faktiskt problem. Och nätaggen är ju över lag betydligt bättre nu för tiden.

Men du har alltså kollat så att du inte bara kan styra fläkten via moderkortet? Det vore anmärkningsvärt med ett moderkort som bara är några år gammalt och inte kan spänningsreglera fläktar.

Jag brukar gå in i bios för att försöka justera...oh det gör skillnad märker jag! Haha, inte alltid det funkat, på äldre maskiner iaf! Skall koppla in den stora och se

Permalänk
Medlem

Brukar köra på denna variant:

Enkel och faktiskt ganska elegant koppling kring en linjärregulator. Den klassiska fläktcontrollern Zalman Fanmate II var uppbyggd på detta vis.

Vill man förenkla den ytterligare så är inte frånkopplingskondingarna livsnödvändiga. För händelsen att man vill använda komponenter man redan har hemma kan värdena på resistor och potentiometer i spänningsdelaren för referensspänning också väljas ganska fritt, så länge man matchar storleksförhållandet mellan dem, och inte väljer extremt låga eller höga värden.

Potentiometern R1 kan förstås också bytas ut mot en vanlig resistor dimensionerad för önskad utspänning om man inte behöver reglerbarhet. Har någon gång använt ben från en slaktad DIP-sockel till R1 när jag inte behövt reglerbarhet, men ändå velat kunna ändra utspänning hyfsat enkelt.

7805 finns i olika utföranden som klarar olika effekter. Tänkte man minska spänningen mer än marginellt bör man se till att den har riktig kylning, en bit aluminium- eller kopparplåt duger.

https://ptarmiganlabs.com/one-dollar-variable-fan-controller/

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jag har en anslutning för chassifläktar och delaren har inte tre ledare. Misstänker att det är anledningen till att fläktarna inte justerats enligt bios och sensorer ...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Brukar köra på denna variant:

https://ptarmiganlabs.com/content/images/2023/01/7805_variable_fan_regulator-fzz_-_fritzing_-__schematic_view_-1.jpg

Enkel och faktiskt ganska elegant koppling kring en linjärregulator. Den klassiska fläktcontrollern Zalman Fanmate II var uppbyggd på detta vis.

Vill man förenkla den ytterligare så är inte frånkopplingskondingarna livsnödvändiga. För händelsen att man vill använda komponenter man redan har hemma kan värdena på resistor och potentiometer i spänningsdelaren för referensspänning också väljas ganska fritt, så länge man matchar storleksförhållandet mellan dem, och inte väljer extremt låga eller höga värden.

Potentiometern R1 kan förstås också bytas ut mot en vanlig resistor dimensionerad för önskad utspänning om man inte behöver reglerbarhet. Har någon gång använt ben från en slaktad DIP-sockel till R1 när jag inte behövt reglerbarhet, men ändå velat kunna ändra utspänning hyfsat enkelt.

7805 finns i olika utföranden som klarar olika effekter. Tänkte man minska spänningen mer än marginellt bör man se till att den har riktig kylning, en bit aluminium- eller kopparplåt duger.

https://ptarmiganlabs.com/one-dollar-variable-fan-controller/

Ah en klassisk Zalman Fanmate, har ett par liggande sedan länge, vet aldrig när de behövs.
Vart tog alla billiga enkla fläktkontroller vägen, är ju perfekta problemlösare.

Skrivet av attilakok:

Jag har en anslutning för chassifläktar och delaren har inte tre ledare. Misstänker att det är anledningen till att fläktarna inte justerats enligt bios och sensorer ...?

Det räcker med 2 trådar för styrning, den 3:e är bara till för att fläkten skall rapportera varvtalet, och är egentligen inte helt nödvändig även om det är bra att veta.
Är det en delare så kan den ju inte mäta varvtalet på båda fläktarna ändå, så ena kommer bara att vara kopplad med 2 kablar oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ah en klassisk Zalman Fanmate, har ett par liggande sedan länge, vet aldrig när de behövs.
Vart tog alla billiga enkla fläktkontroller vägen, är ju perfekta problemlösare.

Japp, undrar jag också. Man kunde få dem för ett par tior.

Det är ju dock synnerligen enkelt och billigt att bygga egna likadana eller bättre, som man ju dessutom kan anpassa som man vill. Perfekt nybörjarprojekt för den som vill börja lära sig elektronik också. Såväl busenkel lödning som ett par applikationer av väldigt grundläggande elektronska kopplingar/principer att grunna på

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av loefet:

Ah en klassisk Zalman Fanmate, har ett par liggande sedan länge, vet aldrig när de behövs.
Vart tog alla billiga enkla fläktkontroller vägen, är ju perfekta problemlösare.

Tror de blev redundant när moderkort fick inbyggd dc fläktstyrning som standard för att sedan blivit ännu mer redundant pga att pwm styrning infördes som typ standard på allt modernt.

Idag är det ju typ bara det billigaste kinesiumet som fortfarande skickar med dc styrda fläktar med sitt chassi resterande kommer generellt antingen utan fläktar eller med pwm fläktar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av attilakok:

Jag har en anslutning för chassifläktar och delaren har inte tre ledare. Misstänker att det är anledningen till att fläktarna inte justerats enligt bios och sensorer ...?

Vilket moderkort har du, eller kan du ta en bild på hur det är ihopkopplat så får man lite mera kött på benen för att föreslå lösning. Gärna så man ser moderkortets anslutning och "delaren".

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3