Europol ställer sig emot end-to-end-kryptering

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Då har du en eller flera till polisen kan göra husrannsakan hos, och gå igenom deras enheter. Har de krypterade filerna öppnats är det god chans att det finns en okrypterad cache. Sen är det långt ifrån alla som säljer materialet, och det finns flera fall där det strömmas.

Alltså, om du pratar med de som utreder dessa brott är det väldigt tydligt att ett förbud om E2E kryptering skulle underlätta arbetet oerhört mycket.

Fast det är ju baserat på ett falskt antagande, man ser på all den härlig data som kriminella och pedofiler kommunicerar visa E2EE och tänker att om man förbjuder den så kan man vältra sig i den likt Joakim von Anka, dock är ju problemet att enda anledningen till att den datan finns i E2EE sytemet är just just pga att det är E2EE så samma dag som du gör det olagligt eller lägger in bakdörrar så försvinner datan därifrån.

Kriminella pratade vilt och brett på Encrochat för att de trodde att de var säkra där, det smarta som polisen gjorde där var att de drev tjänsten vidare efter att de hade haffat tillverkarna och kunde på så sätt håva in allt intressant. Men att skapa en lag som gör att alla vet om att de inte längre kan kommunicera där i hemlighet, ja då kommer ju folk inte att göra det heller, speciellt inte folk som har mycket att förlora på det.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Fast varför ska publika teknikbolag få använda E2EE utan konsekvenser? När andra aktörer inte kan/får.

Angående bank så är det väl möjligt med ett krypterat transaktionssystem.
Monero är väl ett bra exempel. Och redan bannat av många länder och avlistat från många kryptohandelsplatser av reguljära skäl.

Argumentationen är lite som att Bofors lika gärna kan sälja sina grejer på ICA, för om inte de gör det, så lär ju någon annan göra det likväl.

Fast så där kan man ju hålla på i all oändlighet (varför man kan göra X men inte Y). Skulle din bank ge dig möjlighet att spara dina pengar i Monero så blir det fortfarande inte likt E2EE för banken kommer att veta om att kontot är ditt och du gör dina transaktioner via banken så de har koll på dem med, för att det ens ska komma i närheten av att vara likadant så måste du komma bort från banker helt och det är ju också så som system som Monero fungerar (precis som du kan skyffla kontanter fritt E2EE likt mellan individer).

Bofors kan tillverka mycket mer avancerade (och handlar inte enbart om avancerad teknik utan även om tillgång till komponenter som krut mm) vapensystem än vad du och jag kan göra hemma i garaget, dock skulle det inte ta många timmar för mig (eller andra kompetenta utvecklare) att skapa nästa Signal/Encrochat och sälja via närmaste gangsterboss, enda hindret är min och din egen moral och det är ju kanske inte riktigt den granit med vilken man vill bygga en stabil grund...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Håller med gemene man bör inte behöva kryptering utan det ska företag och andra organisationer som jobbar med säkerhet ha.

Så du vill alltså att vem som helst ska kunna läsa dina privata konversationer? Kryptering, främst tvåvägskryptering (E2EE), är livsviktigt nu för tiden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.