Enklare installera Windows-program från webben

Permalänk
Melding Plague

Enklare installera Windows-program från webben

Windows-utvecklarna har tagit fram ett nytt snabbare arbetsflöde för att installera program från Microsoft-butiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så microsoft hade kunnat skippa sitt skitprogram och bara gjort en hemsida istället? Bra att de lyckades lista ut det iallafall!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

jag tycker ju det känns som bloat om man ska ladda ner en EXE för en ms-store app...

edit: bättre vore ju om istället för "får vi öppna ms store?" så kommer en "installera, installera inte?" ruta direkt där du säger ja eller nej. så och bara installeras det i bakgrunden.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Låter lite som hur man installerar program i Windows, eller vänta nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

jag tycker ju det känns som bloat om man ska ladda ner en EXE för en ms-store app...

edit: bättre vore ju om istället för "får vi öppna ms store?" så kommer en "installera, installera inte?" ruta direkt där du säger ja eller nej. så och bara installeras det i bakgrunden.

"Får vi öppna programmet X" är ju bara en intern länk till någon mjukvara, det förutsätter alltså att någon mjukvara på datorn kan konsumera dessa länkar (som då alltså skulle hämta hem programmet och installera det automatiskt åt dig) - detta är snarare "bloat" än att behöva klicka på en .EXE-fil...

Lösningen i artikeln innebär att du inte behöver MS Store installerad på datorn för att kunna installera programmet. Det är en helt fristående installer som körs bundlad i exe:n.

Skrivet av Sysop:

Låter lite som hur man installerar program i Windows, eller vänta nu?

Tror faktiskt det största problemet här är webbläsaren i sig och dess sandbox-miljö. Det är svårt/omöjligt att få ner något som ska köras automatiskt utan att användaren behöver göra något. Det ska trotsallt fungera i alla webbläsare och inte triggas av virus/malware. Nu slipper du ha skitbutiken MS Store aktiv för att installera programmet, vilket förhoppningsvis gör det hela snabbare

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

jag tycker ju det känns som bloat om man ska ladda ner en EXE för en ms-store app...

edit: bättre vore ju om istället för "får vi öppna ms store?" så kommer en "installera, installera inte?" ruta direkt där du säger ja eller nej. så och bara installeras det i bakgrunden.

Undrar hur detta fungerar för organisationer som valt att blockera Microsoft Store? Kanske kan vara ett smidigt sätt för enstaka appar?

Privat tar jag helst hem Microsoft Store appar från rg-adguard, då de är helt fria från bloat:
https://store.rg-adguard.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

"Får vi öppna programmet X" är ju bara en intern länk till någon mjukvara, det förutsätter alltså att någon mjukvara på datorn kan konsumera dessa länkar (som då alltså skulle hämta hem programmet och installera det automatiskt åt dig) - detta är snarare "bloat" än att behöva klicka på en .EXE-fil...

Lösningen i artikeln innebär att du inte behöver MS Store installerad på datorn för att kunna installera programmet. Det är en helt fristående installer som körs bundlad i exe:n.

Jaha, den lilla browser rutan går ju bocka i "tillåt alltid". så den ser jag aldrig. men jag vill minnas att det kommer upp en "info" ruta först som windows visar som man sedan får klicka "öppa i ms store" för att se hela sidan och kan klicka hämta.

det var den jag menade man kunde ha installera på direkt liksom.

och alla ms-store appar kommer väl i msi-x bundles eller nåt så går att installera ändå väl? hur är en .exe annorlunda? den lär väl exekvera samma "add-appackage" kommando som att dubbelklicka en msix(-bundle)...

som jag sa, onödigt bloat. för att typ skippa ett steg (kringå browser säkerhet.) av tre... åh nej, ett helt klick extra (en gång) snyft...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Undrar hur detta fungerar för organisationer som valt att blockera Microsoft Store? Kanske kan vara ett smidigt sätt för enstaka appar?

Privat tar jag helst hem Microsoft Store appar från rg-adguard, då de är helt fria från bloat:
https://store.rg-adguard.net

ja precis och då får du en msix(-bundle) som du kan dubbelklicka för att installera med add-apppackage... så... effektivt samma men med en .exe fil nu av någon anledning. jag tycker det är knasigt iaf. packa om i en .exe när bara skicka .msix hade varit exakt samma.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja precis och då får du en msix(-bundle) som du kan dubbelklicka för att installera med add-apppackage... så... effektivt samma men med en .exe fil nu av någon anledning. jag tycker det är knasigt iaf. packa om i en .exe när bara skicka .msix hade varit exakt samma.

Jo, lite knasigt är det men samtidigt ganska typiskt Microsoft att addera mer bloat.

Tycker att denna länken bättre beskriver baksidan med Microsofts lösning:
https://www.ghacks.net/2024/04/22/microsoft-store-installs-qu...

Exempelvis så verkar Microsoft ignorera vad utvecklarna har satt som "target" och bundlar en nyare version av ramverken.

https://twitter.com/WithinRafael/status/1781743054296432772

Detta har länge varit en stor anledning till mitt motstånd till Microsoft Store, då apparna har ofta extrema krav på mjukvara och hårdvara jfm om appen installeras från annan källa (Steam, webbsida m.m).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, lite knasigt är det men samtidigt ganska typiskt Microsoft att addera mer bloat.

Tycker att denna länken bättre beskriver baksidan med Microsofts lösning:
https://www.ghacks.net/2024/04/22/microsoft-store-installs-qu...

Exempelvis så verkar Microsoft ignorera vad utvecklarna har satt som "target" och bundlar en nyare version av ramverken.

https://twitter.com/WithinRafael/status/1781743054296432772

Detta har länge varit en stor anledning till mitt motstånd till Microsoft Store, då apparna har ofta extrema krav på mjukvara och hårdvara jfm om appen installeras från annan källa (Steam, webbsida m.m).

verkar som den wrappingen du länkade har just med den .exe installern och göra som nyheten handlar om LOL.

Själv har jag väldigt få appar igenom ms store. det är just eartrumpet och twinkletray, kanske mpv.net också.
kör igång appstore en gång i veckan och låter den uppdatera "inbyggda windows program", typ appinstaller, terminal, powershell och notepad osv. och sen kör jag winget för att uppgradera alla mina andra program. funkar ypperligt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Hedersmedlem

Det här lär ju inte funka alls om man t.ex. har Windows 10 S eller liknande som inte tillåter en att köra random EXE-filer.

Permalänk
Medlem

Så om man nu inte behöver Microsoft Store längre, då kanske dom kan ge fan i att tvångsinstallera skiten var och varannan patch-tuesday...?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Nu lanserar vi det fyrkantiga hjulet!

så att vi kan återlansera det runda igen om ett tag som en ny idé

Permalänk
Medlem

Vad är det man laddar ned? Programmet eller något litet program som triggar installation i Store?

Jag förmodar spontant det senare, vilket väl samtidigt vore det mest bisarra...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad är det man laddar ned? Programmet eller något litet program som triggar installation i Store?

Som jag förstått det, så ska det även fungera offline. Gissningsvis så består det av programmet i sig, ramverket det är beroende av samt lite extra telemetri som en liten extra överraskning. Fri tolkning utifrån min tidigare länk ovan.

"The Microsoft Store team has started quietly wrapping apps, like EarTrumpet, with some malware-looking .NET executable wrapper (with my app's name of course) chock full of telemetry and other code. They also target netfx 4.7.2 when my app targets netfx 4.6.2, wtf?"

Sök efter Microsoft Notepad genom "https://apps.microsoft.com/detail/9msmlrh6lzf3" på https://store.rg-adguard.net/ så får du en hint om vad msixbundle-filen vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Som jag förstått det, så ska det även fungera offline. Gissningsvis så består det av programmet i sig, ramverket det är beroende av samt lite extra telemetri som en liten extra överraskning. Fri tolkning utifrån min tidigare länk ovan.

"The Microsoft Store team has started quietly wrapping apps, like EarTrumpet, with some malware-looking .NET executable wrapper (with my app's name of course) chock full of telemetry and other code. They also target netfx 4.7.2 when my app targets netfx 4.6.2, wtf?"

Sök efter Microsoft Notepad genom "https://apps.microsoft.com/detail/9msmlrh6lzf3" på https://store.rg-adguard.net/ så får du en hint om vad msixbundle-filen vill ha.

Blev nyfiken och testade just i Windows Sandbox.

Man får en liten exe med anonymt utseende och när man kör den så får man upp detta:

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304