Permalänk
Medlem

Hämta ost över nätverket?

Har lite problem med mitt nya kylskåp. Har hittat lite dekaler på det som säger något om "CFC", vilket jag antar är för den nya standarden "Cheese From Cable". Problemet är bara det att när jag loggar in på kylskåpet via SSH kan jag för mitt liv inte fixa osten.

Jag kör självklart OpenFridge 2.3.56, som är basserat på Friux-kärnan.

Outputen från terminalen ser ut så här:

Nyrostad@Fridge:~$ wget wastgota kloster
-bash: wastgota kloster: cheese not found
-bash: try cheddar instead (y/n)?
Nyrostad@Fridge:~$ y
-bash: cheddar: cheese not found
-bash: add -h for help

Hjälpfilen hjälper inget tyvärr, och jag sitter här med mina marmeladmackor. Vad kan jag göra? Skulle det hjälpa att uppgradera kerneln? Har jag kanske glömt att öppna cheeseportarna i min pFsense-brandvägg?'

All hjälp mottages tacksamt, börjar blir riktigt trött på marmelad nu :/

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Är du i rätt katalog och är du inloggad med root?

Permalänk
Medlem

Funkar nätverket i övrigt? Prova att pinga gräddfilen.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

du kan ju testa att ladda hem den via torrent och hoppas att den inte slutas seedas så att du bara får riven ost.

Permalänk
Medlem

m4cke: Jovisst, jag har rooträttigheter, och jag tycker att osten borde ligga i hemkatalogen...

Nerios: Hmm, där sa du något, se här:

Nyrostad@Fridge:~$ ping gradd.fil
ping: unknown host gradd.fil

Då lutar det ju åt att brandväggen blockerar osten, eller? Kylen har DHCP-lån hos routern, men ingen ingåeende/utgåeende trafik. Någon som vet hur CHS-protokollet fungerar?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
du kan ju testa att ladda hem den via torrent och hoppas att den inte slutas seedas så att du bara får riven ost.

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
du kan ju testa att ladda hem den via torrent och hoppas att den inte slutas seedas så att du bara får riven ost.

Jag hoppas verkligen att du med det åsyftar såna där semesterostar, för piratostar är det väl inte tillåtet att skriva om här på swec..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jag hoppas verkligen att du med det åsyftar såna där semesterostar, för piratostar är det väl inte tillåtet att skriva om här på swec..

Nå, illa om AntiOstByrån med Henrik Cheddar skulle komma

Permalänk
Medlem

testat en annan kanel? Testa att uppgradera kanelen till den senaste 2.6.3.15. Eller patcha din nuvarande kanel med Cheddar-patchen.

Du har ingen iptables igång som blockar cheese portarna?

Vad ger ps-aux | grep whirepool? Kolla också så att du inte har en zombie process som äter ur kylskåpet.

Permalänk
Medlem

Cheddar-patchen tryckte jag precis in (blev lite kletigt i läsaren, men med tunna skivor gick det utmärkt till slut), men problemet kvarstår.

Jag har dock inte kollat iptables efter olika cheese-entryn, får ta och gräva igenom dem.

Jag hittade faktiskt en process kallad zombie-cheese-eater med pid 3495, men jag vågar inte köra "kill" på den med tanke på parkettgolvet i köket. Man vet aldrig vad zombien ätit tidigare...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Jag hittade faktiskt en process kallad zombie-cheese-eater med pid 3495, men jag vågar inte köra "kill" på den med tanke på parkettgolvet i köket. Man vet aldrig vad zombien ätit tidigare...

Kyl32 brukar ta hand om div. zombies.

för ostproblemet kan du prova ost++, ganska enkelt program, är som det populära fil-delningsprogramet dc++, fast för ost.

Permalänk
Medlem

Även utan kladdigt avfall på köksgolvet? Det måste jag prova!

ost++ låter ju sannerligen väldigt intressant också, får titta till det med!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jag hoppas verkligen att du med det åsyftar såna där semesterostar, för piratostar är det väl inte tillåtet att skriva om här på swec..

Men höörrudu vad är det för fel på hemsnickrade semsterostar nudå... Smälter för fullt nu....freschhhhh...

Permalänk
Medlem

kan du inte pröva att skaffa en "SweCable Wolverine 3000", en lågkvalitetskabel kanske är problemet, om inte osten får plats i kabeln så blir det blir stopp, AKA fryslagg

Permalänk

Har du kontrollerat så att det verkligen är kylskåpet som du loggar in på? Det kanske är så att du kommit åt frysen istället.

ps. Såg nyss att du skrivit ditt "nya" kylskåp. Det är inte så att du försöker ansluta med adressen för det gamla skåpet?

Permalänk
Medlem

Det är verkligen ett vanligt misstag man brukar göra. Inte uppdaterar dina gamla bookmarks.

När jag bytte kylskåp förra året så köpte jag även ny micro. Det visade sig att micron hade samma ip-adress som gamla kylen.
Dåligt jäkla paff man blev när jag försökte ladda hem fil(er). De plingade till och jag fick varm fil istället.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noodles^
Är du i rätt katalog och är du inloggad med root?

Root är ingen bra idé, funkar bara på morötter, palsternackor, potatis och andra rootfrukter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Det är verkligen ett vanligt misstag man brukar göra. Inte uppdaterar dina gamla bookmarks.

När jag bytte kylskåp förra året så köpte jag även ny micro. Det visade sig att micron hade samma ip-adress som gamla kylen.
Dåligt jäkla paff man blev när jag försökte ladda hem fil(er). De plingade till och jag fick varm fil istället.

Jag råkade ut för något liknande häromdagen. Jag skulle föra över från kyl till frys men det hamnade i micron istället. Till råga på allt så var det ingen som tog hand om den uppvärmda filen så det automatiska rensningsprogrammet gick in. Tyvärr hade inte heller papperskorgen blivit tömd på ett tag så det slutade med en ganska rejäl översvämning (overflow).