Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Kamkedjan på 1.4tsi (2006-2013 cirkus) är katastrofal. Läs lite mer om vws kedjeproblem så går dem väldigt ofta sönder. Samma sak med 520d på bmw mellan 2007-2013, så de skulle jag inte säga är helt korrekt :). När de funkar är de ju underbart att slippa tänka på byten dock, om så faktiskt vore fallet 😉

Fast i N47 fallet så kedjeraset ett följdfel pga defekt kedjedrev och/eller kedjespännare som slet ut kedjan i förtid, så tekniskt är inte kedjan svagare i sig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gjort mig av med min bmw och köpte en Toyota corolla 😊 väldigt nöjd!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Blivit en del missar då moderna kedjor ofta är närmare sina gränser än äldre. Antagligen pga att kunna tjäna vikt och material kostnad.
Idag är inte kamkedja = att den överlever bilen/motorns livslängd.
Har en lite äldre projekt bil med kamkedja. Kedjan och är i topp skick trots att den stått under en tall i många år. Knäpptyst och inget kedjerassel alls eller "sträckt" kedja som tydligen är rätt vanligt idag dessvärre. Den har gått över 25k mil.

Jag har en äldre subaru 3.0 boxer 6:a och är en kamkedja i den motorn får hoppas att den håller i alla fall.

Permalänk

Sommarbilen, Honda CRX Del Sol ESi- 96

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Sommarbilen, Honda CRX Del Sol ESi- 96

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Fantastisk bil. Provkörde en sådan när det begav sig. Nedhissbar bakruta.

Permalänk
Skrivet av sweborn:

Fantastisk bil. Provkörde en sådan när det begav sig. Nedhissbar bakruta.

Yes Targa-top och bakrutan kan hissas ner, är som att köra en gokart då man sitter några centimeter från marken, denna är rostfri och originallack på alla paneler från 1996.

Permalänk
Medlem

Fick köpt mig en riktigt trevlig Audi S8 -07 i våras.
Bästa bilen jag ägt även om den är lite törstig 😅

Sedan har vi entusiastbilen som jag tog över för två år sedan.
En Saab 96 -77 som har gått inom släkten sedan -82.

Visa signatur

EVGA 1080 Ti | AMD Ryzen 7 7700X | Asus ROG Strix B650E-F | Corsair Vengeance 32GB 60000MHz | Corsair MP500 240GB | Seagate Firecuda Beskar 1TB | Corsair RM850x | Phanteks NV7 | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Jag har en äldre subaru 3.0 boxer 6:a och är en kamkedja i den motorn får hoppas att den håller i alla fall.

Samma som mig! Nu är den uppe i 31 tusen mil, om några år måste jag ta ställning till motorrenovering (40-50 tkr?) eller skroten.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Samma som mig! Nu är den uppe i 31 tusen mil, om några år måste jag ta ställning till motorrenovering (40-50 tkr?) eller skroten.

Har hört att dessa motorer är odödlig om man kör lugnt med dem. Min har gått 24 tusen mil. Jag har lyckats hitta en exakt likadan bil (outback årsm 2001) till billig peng som jag har ställt undan som reserv så kan ju ta grejer därifrån om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Jag har en äldre subaru 3.0 boxer 6:a och är en kamkedja i den motorn får hoppas att den håller i alla fall.

Kolla vad nätet eller helst tillverkaren säger. Oftast är bytesintervallerna löjligt långa för kedjor(om det ens finns några) men en tillsyn av guide skenorna och spännare kan vara bra att göra ibland, speciellt om de är i plast.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grahl:

Fick köpt mig en riktigt trevlig Audi S8 -07 i våras.
Bästa bilen jag ägt även om den är lite törstig 😅
https://i.imgur.com/n9q2krt.jpeg

Sedan har vi entusiastbilen som jag tog över för två år sedan.
En Saab 96 -77 som har gått inom släkten sedan -82.
https://i.imgur.com/nWcBiCW.jpeg

Hur mycket kostar det att äga en 16 rr gammal Audi S8 hört att det mycket som kan gå sönder på äldre lyxbilar och dessutom är alla reserv delar väldigt dyra. Måste vara en rejält dyr bil att äga om räknar på månads kostanden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur mycket kostar det att äga en 16 rr gammal Audi S8 hört att det mycket som kan gå sönder på äldre lyxbilar och dessutom är alla reserv delar väldigt dyra. Måste vara en rejält dyr bil att äga om räknar på månads kostanden.

De fasta kostnaderna var inte så farliga som jag trodde, skatten är väl den värsta och ligger på 4900 om året och försäkringen är helförsäkring hos Länsförsäkringar och ligger på ca 630kr/mån.
Största utgiften blir ju bränsle eftersom det går ca två tankar per månad, det kan jag dock leva med för att få njuta av V10ans sång.

Många servicedelar är samma som många andra modeller som säljs i större volymer så som oljefilter och tändspolar etc.
Den största utgiften som jag ser kan komma är om något i luftfjädringssystemet skulle ge upp men annars inga större grejer.

Nu beror det visserligen på vad man jämför med, då jag tidigare ägt några BMW så är kostnaderna desamma eller lite billigare till och med.

Visa signatur

EVGA 1080 Ti | AMD Ryzen 7 7700X | Asus ROG Strix B650E-F | Corsair Vengeance 32GB 60000MHz | Corsair MP500 240GB | Seagate Firecuda Beskar 1TB | Corsair RM850x | Phanteks NV7 | Custom loop

Permalänk
Medlem

Tesla Model 3 LR AWD 2020

Haft den i två veckor nu, ovant men trevlig bil

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

<Uppladdad bildlänk>

Gjort mig av med min bmw och köpte en Toyota corolla 😊 väldigt nöjd!

Vilken version blev det? 1.8? nyaste modellen?
lite sugen på en touring sports, kör en auris ts från 2013 nu och är helt felfri men är sugen på något lite nyare..

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Vilken version blev det? 1.8? nyaste modellen?
lite sugen på en touring sports, kör en auris ts från 2013 nu och är helt felfri men är sugen på något lite nyare..

Corolla TS är rätt låg inuti, tyvärr. Jag är visserligen rätt lång (194) men slog huvudet i taket oavsett hur jag hade stolen. Synd eftersom den känns väldigt vettig annars.

Permalänk
Medlem

Jag var nöjd med min gamla 2013 Audi A5 i utseende, komfort och storleksmässigt osv men ville ha en dragkrok också.
Så jag köpte ny dragkrok och fick med en lite nyare årsmodell 2020 Audi A5 45 TFSI Quattro till den.
LED Matrix Laser-ljus är också en en trevlig bonus i mörkret då det springer så mycket vilt på vägarna hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Vilken version blev det? 1.8? nyaste modellen?
lite sugen på en touring sports, kör en auris ts från 2013 nu och är helt felfri men är sugen på något lite nyare..

2020 årsmodell 122hk 1.8 motor. Väldigt nöjd! Kör enbart stadskörning så sparar otrolig mycket pengar iom att den är hybrid. Billig skatt och försäkring också jämfört med min bmw..

Skrivet av oatp1b1:

Corolla TS är rätt låg inuti, tyvärr. Jag är visserligen rätt lång (194) men slog huvudet i taket oavsett hur jag hade stolen. Synd eftersom den känns väldigt vettig annars.

Är lika lång som dig (195 cm) och sitter bekvämt i den. Såklart får ingen plats bakom mig men sen har jag varken barn eller någon som ska åka med i bilen. Sitter mer bekväm i denna än 320,ironiskt nog..

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

2020 årsmodell 122hk 1.8 motor. Väldigt nöjd! Kör enbart stadskörning så sparar otrolig mycket pengar iom att den är hybrid. Billig skatt och försäkring också jämfört med min bmw..

Är lika lång som dig (195 cm) och sitter bekvämt i den. Såklart får ingen plats bakom mig men sen har jag varken barn eller någon som ska åka med i bilen. Sitter mer bekväm i denna än 320,ironiskt nog..

Kul! får ta och provköra en sådan och se..

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangoo97:

Mazda 3, himla trevlig bil!
<Uppladdad bildlänk>

Min levereras i Mars 2024, beställt en helsvart Homura modell med skyactiv-x motorn och automat och gör mig av med min Mazda 6 2.2 diesel från 2017.

Mazda 3 är de bästa bilarna, enkla, driftsäkra och har all teknik man kan behöva och har en rimlig prislapp

Velade mellan Honda Civic, Toyota Corolla eller Mazda 3 men Hondan gick bort eftersom närmaste återförsäljare är långt borta och att bilen ej gick att beställa längre då den verkar omåttligt populär och Toyotan gick bort då den var otroligt tråkig att köra när jag provkörde den och jag blev deppig av en 5 minuters provkörning i den.

Mazda 3an har ju lite körkänsla speciellt med 186 hästars motorn

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

2020 årsmodell 122hk 1.8 motor. Väldigt nöjd! Kör enbart stadskörning så sparar otrolig mycket pengar iom att den är hybrid. Billig skatt och försäkring också jämfört med min bmw..

Är lika lång som dig (195 cm) och sitter bekvämt i den. Såklart får ingen plats bakom mig men sen har jag varken barn eller någon som ska åka med i bilen. Sitter mer bekväm i denna än 320,ironiskt nog..

Märkligt, jag fick verkligen inte plats bekvämt i den. Inte i Corolla Cross heller utan fick gå upp till RAV4. Lite segt eftersom jag hade hoppats på att kunna få ner bränsle- och CO2-förbrukning ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Märkligt, jag fick verkligen inte plats bekvämt i den. Inte i Corolla Cross heller utan fick gå upp till RAV4. Lite segt eftersom jag hade hoppats på att kunna få ner bränsle- och CO2-förbrukning ordentligt.

Kunde tyvärr inte rättfärdiga priset för rav4, hade hellre velat ha den. Kommer nog köpa en sån i framtiden när barn och familj finns med i bilden 😊 men nu när man är ensam så räcker corolla för mig. Hur mycket gick rav 4 för? Min corolla är executive modell (fullutrustad) för 250k med 3000 mil i toppskick

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Min älskade high performance trotjänare 🥹 BMW X2 xDrive 25e.
Leasat den nu i två år och jag har ägt runda slängar 10 bilar hittills men denna är utan tvekan den roligaste jag kört hittills.
Ligger som ett strykjärn på vägarna (landsvägar ♥️) och svarar direkt i sportläget.
Heads-up display är sjukt trevligt, speciellt med navigation. Samt trådlös Carplay, wireless charging och fyra USB-C uttag med fast charging. Valde även till M-ratt samt sportstolar, för modellen jag fick testa innan köp hade det och jag blev hooked direkt.
Inga problem att åka 130 mil med den, rent komfortmässigt.
Kommer runt 4-5 mil på ren el vilket täcker 90% av mina behov, och jag laddar gratis här så det är helt okej 😄

Man letar nästan ursäkt för att få ta ut den på en tur 😁

Ganska unik modell också. Finns bara runt 400-500 i Sverige.
Men det är en rätt nischad modell så.
Sett den två gånger i Sverige, fyra i Tyskland och fem i Nederländerna, så 😄

Permalänk
Medlem

Entusiastbilen sedan 10 år tillbaka och förhoppningsvis ett par decennier till

Honda s2000 årsmodell 2001

Drivlina - Original F20C 240hk lätt "överklockad" med:
- Mugen snorkel
- Modifierad luftbox med öppet BMC filter
- DC Sports extraktorgrenrör
- Sportavgassytem Fujitsubo 2,5"
- Spoon lättat svänghjul
- Spoon koppling

Chassi:
- Sänkt 2cm med H&R fjädrar
- DC Sports fjäderbensstag fram
- Spoon crossbeam bar
- Spoon krängningshämmare
- BBS Le Mans fälgar 8x18 9,5x18
- Michelin Pilot Sport 4s

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av Dance:

<Uppladdad bildlänk>

Entusiastbilen sedan 10 år tillbaka och förhoppningsvis ett par decennier till

Honda s2000 årsmodell 2001

Drivlina - Original F20C 240hk lätt "överklockad" med:
- Mugen snorkel
- Modifierad luftbox med öppet BMC filter
- DC Sports extraktorgrenrör
- Sportavgassytem Fujitsubo 2,5"
- Spoon lättat svänghjul
- Spoon koppling

Chassi:
- Sänkt 2cm med H&R fjädrar
- DC Sports fjäderbensstag fram
- Spoon crossbeam bar
- Spoon krängningshämmare
- BBS Le Mans fälgar 8x18 9,5x18
- Michelin Pilot Sport 4s

Mums på den

Permalänk
Medlem

Köpte en Cherokee som stått i 5 år och efter skruvat på den i 4 månader vart de premiär i skogen i helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Inspererad av Banana kanske???

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mangoo97:

Mazda 3, himla trevlig bil!
<Uppladdad bildlänk>

Var kostar en sådan?

Skrivet av Billy Joe Bob:

https://i.imgur.com/feAEFtx.jpeg"]https://i.imgur.com/feAEFtx.jpeg

https://i.imgur.com/3j5jI8f.jpeg"]https://i.imgur.com/3j5jI8f.jpeg

Min älskade high performance trotjänare 🥹 BMW X2 xDrive 25e.
Leasat den nu i två år och jag har ägt runda slängar 10 bilar hittills men denna är utan tvekan den roligaste jag kört hittills.
Ligger som ett strykjärn på vägarna (landsvägar ♥️) och svarar direkt i sportläget.
Heads-up display är sjukt trevligt, speciellt med navigation. Samt trådlös Carplay, wireless charging och fyra USB-C uttag med fast charging. Valde även till M-ratt samt sportstolar, för modellen jag fick testa innan köp hade det och jag blev hooked direkt.
Inga problem att åka 130 mil med den, rent komfortmässigt.
Kommer runt 4-5 mil på ren el vilket täcker 90% av mina behov, och jag laddar gratis här så det är helt okej 😄

Man letar nästan ursäkt för att få ta ut den på en tur 😁

Ganska unik modell också. Finns bara runt 400-500 i Sverige.
Men det är en rätt nischad modell så.
Sett den två gånger i Sverige, fyra i Tyskland och fem i Nederländerna, så 😄

Fin färg! Var är den sista bilden ifrån?

Permalänk
Medlem

Va ett tag sen man kikade denna sida.. Haft några mer sen Seaten, Meen, åker sitt'o'träng nu.. ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var kostar en sådan?

Fin färg! Var är den sista bilden ifrån?

Ja jag är en sucker för blått/mörkblått och denna Tanzanite Blue passade mig perfekt således 😁
Den är tagen vid foten av Trollstigen i Norge 😊
Blev väldigt nöjd med bilden får jag säga. Dels för att omgivningen var perfekt vid tillfället, och inte en enda turist i närheten konstigt nog 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Kunde tyvärr inte rättfärdiga priset för rav4, hade hellre velat ha den. Kommer nog köpa en sån i framtiden när barn och familj finns med i bilden 😊 men nu när man är ensam så räcker corolla för mig. Hur mycket gick rav 4 för? Min corolla är executive modell (fullutrustad) för 250k med 3000 mil i toppskick

Leasar så inte riktigt applicerbart för din situation misstänker jag. Tog snikmodellen men med komfortpaket.