Permalänk
Medlem

Hur lång garanti har Zepto på datorerna?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

G1S vs Zepto 6625WD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adlez
Hittade en recension på 6625WD

http://www.idg.se/2.1085/1.112317

Men herregud så här står det:

Mycket minne ger fördel i vissa prestandatester, medan _högre klockfrekvens ger fördel i andra. Asus G1S och Znote 6625WD turas också om att ta hem segern i våra deltester. Skillnaderna är inte så stora, men resultaten är imponerande.
4 745 poäng i 3D Mark 06 på Zeptos dator i bildstorleken 1 280 x 800 punkter är riktigt bra. Dessutom klarar Geforce 8600M direct x 10.

4 745 poäng i 3DMark06 på Zeptos dator i bildstorleken 1 280 x 800 punkter!!

Det är ju ruskigt bra, hoppas att det är ungefär samma prestanda i 3415W som jag har beställt

Detta är den enda recension jag läst där Zepto vinner över Asus G1S. Observera att Zepto bara använder DDR2 minne i sitt 8600M GT medans Asus använder GDDR3 som är både strömsnålare och snabbare. G1S har klockats till poängen 5400 i 3dmark06 (1024x768)...

Är själv i valet och kvalet mellan dessa två datorer och det som talar för Zepton är snabbare hårddisk (7200rpm) samt möjlighet till snabbare CPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4rX
Du hade rätt sabeln, enligt zeptos support ska den optiska enheten sitta i hörlurs uttaget. Tack för ditt snabba svar.

Är det någon som fått den optiska utgången att fungera, speciellt då under XP? Då jag pluggar i min 3.5mm <-> Toslink kabel (från Clas Ohlson), så kommer inget ljud och Realtek HD Audio Manager (följde med drivrutinen) verkar bara bete sig som om en analog kabel har pluggats i, för jag ser inga alternativ för att aktivera digitalt output någonstans.

Tips är välkomna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stip
Är det någon som fått den optiska utgången att fungera, speciellt då under XP? Då jag pluggar i min 3.5mm <-> Toslink kabel (från Clas Ohlson), så kommer inget ljud och Realtek HD Audio Manager (följde med drivrutinen) verkar bara bete sig som om en analog kabel har pluggats i, för jag ser inga alternativ för att aktivera digitalt output någonstans.

Tips är välkomna

har inte skaffat en sådan ännu att testa med, men har du en länk till den hos clas ohlson?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Znote 3414W OBS: Denna modell har inte stöd för Windows XP.
vad menas med det?

och är det bättre med santa rosa eller ska man köra på core 2 duo?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Znote 3414W OBS: Denna modell har inte stöd för Windows XP.
vad menas med det?

och är det bättre med santa rosa eller ska man köra på core 2 duo?

Santa rosa är plattformen. Det är inte "istället" för core 2 duo.

A 3414W inte har stöd för XP innebär att du inte får drivrutiner till XP när du köper datorn. Du kan förmodligen hitta dom drivrutinerna efter ett par timmars letande på nätet dock

Permalänk
Medlem

aha då förstår jag.

Men om jag beställer med vista home basic får jag en cd skiva med eller är det bara instalerat? Och om jag får en cd med vista kan jag instalera det på min stationära?

Förstår ni vad jag menar =/

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Jo, en Zepto Vista OS dvd medföljer nog, dvs. du kan ominstallera Vista flera gånger men bara då på en Zepto-maskin. Skall du installera på stationära blir du tvungen att punga ut för en ny version av Vista från någon datorbutik...tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
aha då förstår jag.

Men om jag beställer med vista home basic får jag en cd skiva med eller är det bara instalerat? Och om jag får en cd med vista kan jag instalera det på min stationära?

Förstår ni vad jag menar =/

Det är en OEM och inte retail (mer info om det hittar du i forumdelen för operativsystem)

Ring zepto och fråga huruvida du får det förinstallerat eller inte.
040 601 31 00

Jag skulle faktiskt gissa att det är en "lös" OEM, dvs du kan installera den på annan dator om du vill. Jag har Vista Ultimate OEM från Dustin och den kan jag använda på vilken dator jag vill. Dock bara en i taget och för att få ny installationsnyckel måste jag ringa microsoft och förklara varför jag vill installera om.

Permalänk
Medlem

Jag börjar så småningom tvivla på att det faktiskt sitter en optisk s/pdif utgång i hörlursuttaget. Har prövat att installera olika versioner av Realtek drivrutinerna, men ingenstans finns något som tyder på att ett digitalt outputalternativ finns tillgängligt. Dessutom syns ju bara en plåtbit i slutet av hörlursjacket, ingen diod eller något vad jag kan se.
Tror det börjar bli dags för mig att ta kontakt med Zepto, och försöka reda ut det här. Inte så trevligt då det står i produktbeskrivningen att kortet ska ha s/pdif.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stip
Jag börjar så småningom tvivla på att det faktiskt sitter en optisk s/pdif utgång i hörlursuttaget. Har prövat att installera olika versioner av Realtek drivrutinerna, men ingenstans finns något som tyder på att ett digitalt outputalternativ finns tillgängligt. Dessutom syns ju bara en plåtbit i slutet av hörlursjacket, ingen diod eller något vad jag kan se.
Tror det börjar bli dags för mig att ta kontakt med Zepto, och försöka reda ut det här. Inte så trevligt då det står i produktbeskrivningen att kortet ska ha s/pdif.

Om där inte är någon diod är det coax-sladd du ska ha. Det finns två sorters S/PDIF-utgångar. Jag har optisk på min (rödlysande) men du har troligtvis coaxial (elektrisk S/PDIF).

Skulle gissa att det är en sån här du ska ha:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=910108&node=838

Men jag är inte säker på att det är den kabeln, så dubbelkolla gärna med någon

Permalänk
Medlem

Fick äran att installera och konfigurera en 6324W idag. 4700+ i 3DMark 06 i Vista Ultimate, högsta jag stött på ännu på en laptop jag konfat. En otroligt läcker lite grej är det här.
Ska precis börja med att testa Ubuntu på den nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Om där inte är någon diod är det coax-sladd du ska ha. Det finns två sorters S/PDIF-utgångar. Jag har optisk på min (rödlysande) men du har troligtvis coaxial (elektrisk S/PDIF).

Skulle gissa att det är en sån här du ska ha:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=910108&node=838

Men jag är inte säker på att det är den kabeln, så dubbelkolla gärna med någon

På zetos FAQ för Znote 3215W/3415W står det att:

"Fråga: Hur koppar jag för att få ut Surrund ljud från min dator?
Svar: Den optiska utgången för surrund ljud sitter inbyggd i den vanliga hörlurskontakten. Det du behöver är en optisk kabel från 3,5mm till S/PDIF eller liknande som du sedan kan koppla till din förstärkare. Notera att den optiska sändaren inte aktiveras fören en kabel är ansluten."

så det borde vara en optisk kabel. Har dock inte testat själv då min dator fortfarande är hos Zepto.

Permalänk
Medlem

Re: Zepto Serier

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DekiS
har läst en MASSA som rekomenderar Zepto datorerna ...
nu undrar jag vilka som ÄGER en sådan här på forumet ...
vore intressant att höra lite hur ni upplever den ... prestanda mässigt , känns den plastig osv osv ?
vore skoj att få höra lite...
men kan ju säga att man får ENORMT med prestanda för pengarna va ?

Jag äger en zepto znote 6224W. Har haft den i några dagar nu och httils har alltig funkat utmärkt.
Har testat att spelat lite SCDA, NWN2, Eve och så körde jag Lost coast allting har funkat bra. kanke inte kunde maxa allt men var långt ifrån lägsta också.
Den blir väldigt varm dock när man spelar lite krävande spel. Men den går fortfarande att ha i knät.
Måste nog säga att lite plastig känns den men ändå robust.

Var väl det jag kom på såhär på morgonen. får väl se om jag kommer på mera sen, annars får ni väl säga till om jag glömt något.

Visa signatur

With no sacrifice, there can be no victory

Permalänk

Till dekiS:

Jag ager (USA t-bord) en 6224W ocksa. Alskar den haha, jag upplever fektist inte att den ar plastig.. men det ar val lite personlig asikt. Jag kan kora BF 2142 med allt pa max och det flyter som aldrig forr :D.

Nagon annan skrev att han fcik upp 4700 p i 3dmax, wtf? Jag far 3670 med xp pa Mark06 demot, vad gor jag fel?

Men Alltsa om nagon funderar pa att kopa zepto, lyssna inte pa alla klagomal som hitils kommit upp (om ni inte ska kopa 3415 forstoss) for alla klagomal har ju med 3415 att gora typ... Jag tror faktist inte det ar nagon som har haft nagot storre fel med en 6224W an, eller 6625WD

MvH

Permalänk
Medlem

Äger en 3415W och skulle vilja ha lite tips på program man kan kolla temperaturerna i datorn med, speedfan har jag installerat för cpu och hårddisk men finns det något program man kolla de andra komponenterna i, grafikkortet t.ex.?

Permalänk

Någon som har koll på hurvida Firewire porten på 6625W/6224W är FW400 eller FW800?

Har i princip insett att jag får förlita mig på Firewire istället för min dröm eSata...

Edit: Ignorera frågan, har fått svar från annat håll... 400..

Permalänk
Medlem

Ahh jag vill ha min 3415W nu.. =/ Den skickades i fredags från fabriken i danmark. Någon som har en uppskattning hur snabb leveransen är från att den är skickad? Eftersom jag bor i Finland så antagligen lite längre, men hur är det i Sverige? I mailet jag fick så skrev dom inom några dagar..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mojito
Äger en 3415W och skulle vilja ha lite tips på program man kan kolla temperaturerna i datorn med, speedfan har jag installerat för cpu och hårddisk men finns det något program man kolla de andra komponenterna i, grafikkortet t.ex.?

Lavalys EVEREST är ett program som visar alla sensorer i hela datorn och mycket mera.

Permalänk
Medlem

tjena, ursäkta att jag stör tråden.. är det någon som har en 6625wd med inbyggd Tv-tuner?
Funkar den bra, hittar alla fria kanaler, bra programvara till, bra bild, ljud mm? hoppas någon kan svara.

Vore schysst om nån kunde lägga ut nån bra recension på en 6625wd med.
tack på förhand/ Carl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clogge
tjena, ursäkta att jag stör tråden.. är det någon som har en 6625wd med inbyggd Tv-tuner?
Funkar den bra, hittar alla fria kanaler, bra programvara till, bra bild, ljud mm? hoppas någon kan svara.

Vore schysst om nån kunde lägga ut nån bra recension på en 6625wd med.
tack på förhand/ Carl

Inte för jag vet om det spelar någon roll, men jag har en 6224W och har köpt till en liten extern USB Tv Tuner för cirka 400 kr vilken utan problem hittar fria kanaler och både ljud och bild är bra. Så även om 6625WD tunern är dåligt (vilken den säkert inte är) så är det ju enkelt och billigt att fixa det ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Socicus
Inte för jag vet om det spelar någon roll, men jag har en 6224W och har köpt till en liten extern USB Tv Tuner för cirka 400 kr vilken utan problem hittar fria kanaler och både ljud och bild är bra. Så även om 6625WD tunern är dåligt (vilken den säkert inte är) så är det ju enkelt och billigt att fixa det ändå

okej, det tackar jag för.. frågan är då om det är värt att köpa med inbyggd Tv-tuner eller om man ska köpa en extern?
Socicus: är din tv-tuner stor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clogge
okej, det tackar jag för.. frågan är då om det är värt att köpa med inbyggd Tv-tuner eller om man ska köpa en extern?
Socicus: är din tv-tuner stor?

Den jag har (jag kan inte kolla modell just nu, är på jobbet) är ganska liten, som ett stort USB minne ungefär och det är både för digitalt, text tv och analogt. Storleken är väl som en tändsticksask fast lite annorlunda form, längre men smalare. Intern Tv tuner spelar nog inte så stor roll i valet för en dator nu när det finns så små, billiga och bra USB tuners. Vill man ha lite extra saker kan man ju även alltid köpa en bättre USB TV tunern också för runt 1000 kr får man riktigt kvalitet med det mesta som man kan önska sig, tex digital radio osv osv osv. Vilket kan vara ovanligt att det finnas i de interna ändå.

Permalänk
Medlem

okej... jag får fundera vidare på det, om det är värt, den tar ju plats inne i datorn, som kanske ger sämre kylning(vad vet jag!?)
Ingen annan som har en åsikt om det är värt att köpa med inbyggd Tv-tuner eller inte?

Permalänk
Medlem

kanske har min 3415W i morgon (idag) får se, visste inte hur man riktigt skulle tyda mailet jag fick idag. Där stog det att den skulle anlända imorgon men till mig eller en återförsäljare i Finland vet jag ej. Den skickades ju för en vecka sen från danmark.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

När jag fick min 3415 Blev jag paff över att skärmen inte hade något lås när man fäller ner den. Just det gjorde mig orolig över att datorn skulle kunna ta skada mer än min förra laptop i min datoranpassade ryggsäck. Så jag skaffade mig ett tight fördral i gummiaktigt material.

En så länge har datorn fungerat bra, men jag har fått installera om Windows Vista ett antal ggr och jag har haft datorn i ca 2 veckor. Bland annat så gillade Vista tydligen inte att man uppdaterar sitt BIOS till senaste variationen utan vägrar starta Windows utan bara lopar med omstartning, påbörjan av laddning, blåskärm och bootmeny och om igen. Installera om Vista efter detta gick bra, men reperation och återställning fungerade ej. Som tur så använder man ett antal partioner.

Drivrutinsskivan man får med Kändes inte så komplett, utan ftp-servern hos Zepto är att rekomendera.

Skönt att det är en ren Vista installation där man fyller i sin kod och faktist kan välja installera partioner, trotts att det är OEM. Dock undrar jag varför datorn redan hade Vista installerat då Operativsystemet är tillval? Med andra ord, ominstallation fick göras direkt.

I övrigt så är det en ganska bra Compal dator.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett långt och mindre positivt inlägg om mina erfarenheter gällande Zepto och deras laptops.

I November köpte jag en zNote 6615 efter att på forum och i media ha läst och hört så pass mycket positivt om Zepto och deras laptops. Men jag vart redigt besviken på både dator och de gensvar jag fick gällande mina frågor om de "problem" som medföljde. Det hela kanske handlar om att jag är överdrivet pedantisk, vad vet jag.

Det första jag upptäckte strax efter att jag slog igång datorn för första gången och började knappa på tangentbordet var att knapparna högst upp i mitten dvs "6,7,t,y" inte satt fast ordentligt. Inte så att de kunde lossna utan mer att det lät konstigt när man tryckte på dem (Resultat av att tangentbordet sviktar uppåt och inte ligger mot / sitter fast mot bakplattan), resterande delarna av tangentbordet satt stadigt och lät/kändes som ett tangenbord ska.

Sen var jag tydligen dum nog att köpa med en 7200rpm's hårdisk då den låter som en skördetröska, sitter man i en lugn miljö stör man sig på den. T.o.m när jag suttit på mitt universitetets mindre lugna miljö hör man hårdisken hacka i idle-läge. Även om datorn bara står i idle så har den ett hårt sökljud med tät intervall. Har flera vänner som frågat mig om det vart något fel på hårdisken och jag har bara kunnat hänvisa till Zeptos egna svar som jag kommer till snart.

Som om det inte var nog med det, sätter jag i en USB-mus i portarna på den högra sidan (enbart på den sidan) av datorn så hörs konstiga ljud i hörlurar varje gång man rör på musen och kör jag utan lurar så är högtalarna så pass dåliga att det skorrar om man tex skulle se på ett videoklipp, detta vet jag inte om det beror på att högtalarna är genuint skitdåliga eller om mina är trasiga.

Sist så är det problem med återkommande blåskärmar, helt plötsligt i spel osv hoppar en blåskärm upp med någon koppling till ram-minnet.

Nu till de svar jag fått då jag varit i kontakt med support: Dom var väl medvetna om tangenbordsproblemet och erbjöd mig ett nytt men garanterade att det skulle vara samma fel (ja de sa fel själva!) på det också, hur kan man sälja produkter med fel på om man t.o.m vet om det? Hårdiskar med hög RPM skulle tydligen låta så mycket även om jag jämfört med andra av liknande slag (som absolut inte väsnats lika mycket) så var det något jag fick acceptera. Datorn i övrigt är väldigt tyst så hårdisken märks ännu mer. Högtalarna och hörlursljudet har jag inte ens orkat engagera mig i att ta upp men blåskärmarna mailade jag om och det var tydligen fel på bios-versionen och en ny var på gång. Nu har jag inte orkat kontrolera om något nytt bios har kommit de senaste månaderna och datorn ligger mest och samlar damm då det inte känns kul att använda den. Det kanske bara är jag som är gnällig men hade det bara varit ett av felen hade det väl vart okej men sammansättningen fick mig att tröttna.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men som jag ändå hoppas att ni kan svara på.
På zeptos ftp finns det en applikation som heter smartbattery:

ftp://ftp.zepto.dk/Znote3415W/Drivers/Vista/32Bit/SmartBatter...

gör den här applikationen någon nytta som längre batteritid eller vad är den till för egentligen, aldrig fattat det.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet gör den bara så att man kan välja hur mycket man vill ladda batteriet, 100%, 75% eller 50%.

stegen kallas "Battery Full Charging", "Balanced" och "Extended Battery Life Cycle".. Tydligen ska detta kunna förlänga batteriets livstid.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /