Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
blev en 2493HM för min del, enda problem jag har är att jag inte får skärmen att gå i stanby, kan man inte få den att gå i stanby när man kör via DVI?

Vad har du för brightness/contrast inställningar?
Fabriksinställningarna är kassa.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jag kör på DVI, och tror nog att standby funkar. Jag kör Ubuntu (Linux), först kommer skärmsläckaren, senare så blir skärmen svart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
blev en 2493HM för min del, enda problem jag har är att jag inte får skärmen att gå i stanby, kan man inte få den att gå i stanby när man kör via DVI?

Stänger man av datorn så blinkar det bara om vart annat HDMI/ANALOG i vänstra hörnet.

Finns det ingen inställning för att skärmen inte automatiskt ska söka källa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkt skaffa mig en t240 vid jul (Tomten :S)
Men jag vet inte riktigt, går den att sätta upp på väggen?
Och isåfall villken "Vesa standard"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Jag tänkt skaffa mig en t240 vid jul (Tomten :S)
Men jag vet inte riktigt, går den att sätta upp på väggen?
Och isåfall villken "Vesa standard"?

Orkar inte kolla upp det åt dig. Det står garanterat på samsungs hemsida eller produktinfon på typ prisjakt, eller varför inte, prova googla?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Jag tänkt skaffa mig en t240 vid jul (Tomten :S)
Men jag vet inte riktigt, går den att sätta upp på väggen?
Och isåfall villken "Vesa standard"?

T240 går inte att sätta upp på väggen.

De här går med 100x100 mm-VESA-fäste.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=232438,321475,280236,278...

Iiyaman är otvivelaktigt mest prisvärd, men PIXmania är ju lite jobbiga om det blir pixelfel på den...

Har du råd och accepterar utseendet på Acer G24oid, så är den bäst.

Asusen funkar också bra, i budgetsegmentet så har du Benqen och V7-skärmarna som båda har fått bra kritik trots det låga priset.

/xJom (som orkade kolla upp...)

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
/xJom (som orkade kolla upp...)

Vill inte vara otrevlig men blir leds på folk som inte själva orkar kolla upp rena fakta som finns väldigt lätt tillgängliga.

I mitt tycke är det ren lathet och omoget att be folk på ett forum googla eller gå in på prisjakt eller produkthemsidor åt en. Förstår inte hur det är slappare att skriva i en forumtråd och sen kolla den tills man får ett svar istället för att själva använda hjärnan och leta upp svaret.

Visst är det något avancerat som man inte kan själv eller något som det är svårt att hitta info om, då är forum perfekta att fråga på. Men ren produktinfo tycker jag man själv kan ta sig tid att kolla upp istället för att ödsla andras tid (och sin egen).

I detta fall (som i så många andra här på swec) gav första träffen på på google ("samsung t240 vesa" ) svaret...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Vill inte vara otrevlig men blir leds på folk som inte själva orkar kolla upp rena fakta som finns väldigt lätt tillgängliga.

Det har du helt rätt i. Men, jag tyckte det var lite roligt att hitta alternativen... Fast bara lite...

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att det inte var nåt illa menat till Draim heller även om jag tycker att han borde googla först nästa gång ;P

Sitter själv å funderar på skärmval, har varit rätt inne på Philips 240BW, ingen här som har eller har testat den? Den fick ju rätt bra betyg i Datormagazin och verkar rätt bra enligt digitalversus.com också.. kostar ju ca 2800 kr på dustin nu med höj och sänkbar fot vilket jag tycker är viktigt på skärmar med TN-paneler så man slipper färgförvrängningar.

Men så har ju BenQ E2200HD dykt upp, kostar ca 1650 på dustin och då kan man ju köpa till en höj och sänkbar VESA-skärmfot för ca 350 kr också... 1650 kr för en skärm med 1920x1080 är en bra deal,även om jag är lite emot 16:9.. :> men hittar ingen test på den, eller E2200HDA som redan verkar kommit ut...

Svårt det här med skärmar...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Tjena, passar på o skriva i denna tråd istället för att göra en egen.

Går i tankebanorna att fixa en ny Datorskärm istället för den jag har (hp w20)
Tänkte mig en 24tums skärm som inte kostar mer än 3,5k

Har ni några tips? Spelar väldigt mycket, men kollar även mycket på serier och brukar då ligga i min säng 2-3 meter ifrån datorn. Ser du skärmen snett nerifrån(Inte mycket men lite iaf)

Kom gärna med tips om varför jag bör köpa just "den" skärmen osv.

Tack på förhand //Holy

p.s har ett Radeon 4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holydwarf
Tjena, passar på o skriva i denna tråd istället för att göra en egen.

Går i tankebanorna att fixa en ny Datorskärm istället för den jag har (hp w20)
Tänkte mig en 24tums skärm som inte kostar mer än 3,5k

Har ni några tips? Spelar väldigt mycket, men kollar även mycket på serier och brukar då ligga i min säng 2-3 meter ifrån datorn. Ser du skärmen snett nerifrån(Inte mycket men lite iaf)

Kom gärna med tips om varför jag bör köpa just "den" skärmen osv.

Tack på förhand //Holy

p.s har ett Radeon 4870

samsungskärmarna har dålig betrakningsvinkel just underifrån...vet inte om det är samma för alla andra tillverkarke...

Permalänk

Hej, söker en ny 24 tummare.

Har läst igenom stora delar utav tråden, dock inte allt, och inte hittat någon skärm som stämmer in på min kravspec (det handlar ju mest om skärmar för spel).

Vad jag ska använda skärmen till (i rangordning):
1: Kodning, alltså skriva text
2: Media, alltså titta på film och serier
3: Spel, främst RTS och även Diablo 3 när det kommer ut

Kommer främst att sitta rakt framför skärmen, men kommer lite då och då också att ligga i min säng och titta på film/serier (huvuddelen av min säng är ungefär 5 meter bort). Håller inte på med någon form av färgkritiskt arbete.

Inbyggda högtalare bryr jag mig inte om, men får jag välja så väljer jag gärna bort sådant skräp. Annars är det för mig väldigt viktigt att man kan åtminstone kan höja och sänka skärmen, men det är inte fel om den är roterbar (så man kan få den på högkant).

Priset ska helst ligga på under 5500 kr, gärna neråt 3-4000 kr då jag har planerat att köpa mig ytterligare en framåt nästa år (så fort Apple uppdaterar Mac Pro, min lilla MacBook orkar tyvärr endast en extern skärm). Det betyder ju också att jag gärna ser att skärmen har tunn ram och inga krusseduller ala Samsung T240.

Jag har provat Samsung 4334BW och var inte nöjd, främst (och egentligen endast) på grund av att det surrade (så pass mycket att det inte gick att jobba med den) så fort man ändrade brightness (vilket man var tvungen att göra i och med att den var så otroligt ljusstark).
Jag har dessutom kollat lite på HP LP2475w men den ligger ju för det första precis i min övre gräns vad gäller pris samt att jag här på forumet läst att den ska ha diverse problem. Den hade dock fördelen av att ha många anslutningar (vilket helt klart uppskattades). Vad jag behöver idag är minst 2st ingångar (helst DVI, men VGA går "bra") dock är fler helt klart pluss-i-kanten, HDMI ger jag dock inget för utan endast något jag måste ha en adapter till DisplayPort däremot är något som jag hemskt gärna skulle vilja se på skärmen.

Har letat på prisjakt men inte hittat någon specifik skärm som jag tycker passar, främst är jag orolig för att skärmen skall låta lika mycket som 4334BW.

Så har ni något tipps på en 24" skärm som skulle passa mig?

Tusen tack på förhand,

Edit: Svart ram är också ett plus

Edit 2: Dell UltraSharp 2408WPF ser helt klart intressant ut, 5566 kr med studentrabatt (alltså något dyr egentligen, men fortfarande ok). Några tankar om den?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Therradon
Samsung 2433BW
http://www.youtube.com/watch?v=YbaMoClZYUo
Verkar bra.

Om det var riktat till mig (och mitt inlägg ovan) så: absolut verkligen inte, vill inte ha någon sådan där ram.
Var det bara rent allmänt så får jag väll säga nej tack ändå, ej en 1920x1200 skärm utan en 1920x1080 (FullHD). Ser helt enkelt ut som att det är någon form av liten tv och inte en skärm till en dator.

Edit: Varför kan inte Samsung satsa på att göra skärmar med vettig prestanda/panel/ingångar istället för att måla dit snöflingor på baksidan av skärmen och dessutom göra den onödigt stor. Suck.. Ge mig en skärm som ser ut som Samsung 245B med uppdaterade komponenter (minst 2x DVI och 1x DisplayPort) vettig panel och som inte låter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte hittat en skön skärm som jag kan tänkas köpa, känns jävligt drygt att sitta med en 17" när man spelar och glor på film.

Det jag eftersöker är en 24" wide (antar att det är 16:10 i bildförhållande då), skall klara av 1920x1200 (eller är det 1920x1080?), helst ha HDMI-port, fungera bra i spel och film, rätt skön design och helst ej ha TN-panel.

Vet att man inte kan få allt här i världen men det jag värdesätter mest är att det är skön bild när jag spelar och kollar på film.

Edit: Eller ja kanske inte behöver HDMI-port men jag antar att kvalitén på filmer blir bättre genom att köra HDMI istället för DVI ifall man nu kollar på filmer/serier som har HD-kvalité.

Permalänk
Medlem

Nej det blir inte bättre med HDMI...
HDMI och DVI är exakt samma sak, bara det att HDMI har ljud också. Och man vill inte ha ljud till en skärm ändå så DVI är bättre.

Permalänk
Medlem

Då kan vi stryka HDMI-porten för jag behöver inte ljud till min skärm.

Vilken upplösning på skärmen är det man skall eftersträva? Vad är det för direkt skillnad mellan 1920x1080 "Full HD" (som Dustin skriver om Eizo Flexscan HD2441W 24" Wide) och 1920x1200 som uppges på en del andra skärmar?

Är en del frågor från mig men jag försöker sätta mig in i detta så det inte blir något felköp jag får ångra ett par år.

Var först inne på att köpa en Benq FP241W men gillar inte designen, sen så kostar den nästan lika mycket som en Eizo Flexscan HD2441W och jag gillar den mer. Att lägga ut dessa summor för en bra skärm är inga problem för mig så länge jag får vad jag eftersträvar, dvs en bra skräm som gör bra ifrån sig i såväl spel som film.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rytterstedt
Vilken upplösning på skärmen är det man skall eftersträva? Vad är det för direkt skillnad mellan 1920x1080 "Full HD" (som Dustin skriver om Eizo Flexscan HD2441W 24" Wide) och 1920x1200 som uppges på en del andra skärmar?

En skärm med 1920x1080 pixlar har färre pixlar än en skärm med 1920x1200 pixlar Fler är bättre.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rytterstedt
Då kan vi stryka HDMI-porten för jag behöver inte ljud till min skärm.

Vilken upplösning på skärmen är det man skall eftersträva? Vad är det för direkt skillnad mellan 1920x1080 "Full HD" (som Dustin skriver om Eizo Flexscan HD2441W 24" Wide) och 1920x1200 som uppges på en del andra skärmar?

Är en del frågor från mig men jag försöker sätta mig in i detta så det inte blir något felköp jag får ångra ett par år.

Var först inne på att köpa en Benq FP241W men gillar inte designen, sen så kostar den nästan lika mycket som en Eizo Flexscan HD2441W och jag gillar den mer. Att lägga ut dessa summor för en bra skärm är inga problem för mig så länge jag får vad jag eftersträvar, dvs en bra skräm som gör bra ifrån sig i såväl spel som film.

Tycker du ska satsa på LG 2600HP, om den inte faller dig i smaken så returnera och satsa på Eizon om du tycker dig ha råd.
Eizon har i princip helt rätt färger från start till skillnad mot LGn som kan upplevas lite tokig på den punkten, å andra sidan har den senare bättre betraktningsvinklar.

Blu-filmer är ju i 1920*1080, men det blir bara lite tunna svarta kanter uppe och nere, inget mer med det. Båda skärmarna har HDCP-stöd.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag får prova med den skärmen och se vad jag tycker om den, skall ändå köpa lite andra saker från Inet så då kan jag passa på att pula ner denna i kundvagnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Edit 2: Dell UltraSharp 2408WPF ser helt klart intressant ut, 5566 kr med studentrabatt (alltså något dyr egentligen, men fortfarande ok). Några tankar om den?

Fick tag i föregångaren, Ultrasharp 2407WPF-HC, begagnat och jag är inte annat en supernöjd: Fina färger och kontrast, bra betrakningsvinkar (s-pva), höj- och sänkbar plus privot, snygg design. Kom över den på blocket för 3600 kr.

Ultrasharp 2408WPF har ännu lite bättre färgskala, plus hdmi och displayport och möjligtvis några till förbättringar. Anandtech var åtminstone väldigt positiva:
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3302&p=4

Permalänk

Jag har en liten fråga, hur viktig är kontrasten?

Hoppas på svar, MVH MARcus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusDazE
Jag har en liten fråga, hur viktig är kontrasten?

Hoppas på svar, MVH MARcus

Tipps är att inte kolla på dynamisk kontrast, den är bara ren bullshit. Annars brukar normala värden vara kring 700-1000:1 har jag för mig (statisk då, det som räknas).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Fick tag i föregångaren, Ultrasharp 2407WPF-HC, begagnat och jag är inte annat en supernöjd: Fina färger och kontrast, bra betrakningsvinkar (s-pva), höj- och sänkbar plus privot, snygg design. Kom över den på blocket för 3600 kr.

Ultrasharp 2408WPF har ännu lite bättre färgskala, plus hdmi och displayport och möjligtvis några till förbättringar. Anandtech var åtminstone väldigt positiva:
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3302&p=4

Tack så mycket, lutar nu att det blir en sådan (2408WFP). Väntar bara på att få tillbaka pengarna av Dustin (missade att man måste säga att man vill ha pengar och inte kredit...). Sen tänkte jag beställa frammåt slutet av månaden eftersom vi i europa precis börjat få A01 (är alltså mixat mellan A00 och A01 paneler just nu, man vet inte riktigt vad man får).

Visa signatur

Permalänk

Okej tack Rastersize, men hur står sig BenQ E2400HD mot en Samsung t220p?

EDIT: lite off topic men är det någon som vet om jag kan koppla in min dvd till en dator skärm med hdmi? (har hdmi på dvdn oxå )

Mvh Marcus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rytterstedt
...Vad är det för direkt skillnad mellan 1920x1080 "Full HD" (som Dustin skriver om Eizo Flexscan HD2441W 24" Wide) och 1920x1200 som uppges på en del andra skärmar?...

1920x1080 > 16:9
1920x1200 > 16:10

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Tycker du ska satsa på LG 2600HP, om den inte faller dig i smaken så returnera och satsa på Eizon om du tycker dig ha råd.
Eizon har i princip helt rätt färger från start till skillnad mot LGn som kan upplevas lite tokig på den punkten, å andra sidan har den senare bättre betraktningsvinklar.

Blu-filmer är ju i 1920*1080, men det blir bara lite tunna svarta kanter uppe och nere, inget mer med det. Båda skärmarna har HDCP-stöd.

Beställde en LG 2600HP från Inet igår, har jag tur har jag den på fredagen annars så får jag väl vara utan skärm under helgen.

Edit: Fick skärmen idag, har tyvärr inte fått mitt grafikkort och resterande delar så jag kan inte ge er någon fullständig recension på betraktningsvinklar, skärpa, blacklight bleeding osv men jag är positivt överraskad av denna skärmen. Otroligt stor, älskar designen på skärmen, känns inte direkt plastig, bottenplattan + stödet känns otroligt stadigt, det är enkelt att vinkla och vrida skärmen, att ändra den i höjdled är lika enkelt som att dra ut en pinne och sen är man klar. Tyvärr ingen pivotfunktion på skärmen men det är inget som jag känner är ett måste. Får se hur den presterar i spel och filmer när jag får resten av mina datordelar.

Permalänk

Testar igen.

Har tänkt att inhandla en 24tums skärm. Den får helst inte kosta mer än 3,5k då jag inte vill lägga ut alldeles för mycket pengar. Men vill inte heller köpa någon skärm som är kass (Låter mycket, backbleed lr vad det kallas osv)
Spelar för det mesta framför datorn med kollar även på serier. Brukar då ligga i sängen som ligger 2-3Meter från datorn och lite snett under.(om ni fattar)

Skärmen får inte vara högre än 49cm (Då tar den i databordet. )
Hade kollat på en BenQ 24" LCD E2400HD men såg att den var jävla hög. Synd dock, verkade riktigt bra.

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta problem att hitta en ny skärm
Tack på förhand //Holy

Permalänk
Medlem

Höjden på Benq E2400 är 451mm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=345234

Visa signatur

janee

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=380179

Komplett säger dock annorlunda.
"Dimensioner (BxDxH) 45.1 cm x 19.7 cm x 58.3 cm"

Permalänk
Medlem

Om du tittar på bilderna så är måttet större på bredden än höjden inklusive foten.

Du kan mäta med måttband på bilderna i galleri. http://www.benq.com/products/LCD/?product=1376&page=specifica...

Visa signatur

janee

Permalänk

Varför skriver då flera olika hemsidor fel då? ._.' (Sett flera med samma mått)