Vilka ISP loggar inte IP-tilldelningen

Permalänk
Medlem

Hej
Undrar hur det funkar när man har static ip. Finns det någon information om abbonenten för er att ge ut om någon med hjälp av ipred lagen begär det av er? Eller är det bara om man har en ip utdelad av dhcp som ni tar bort all kundinformation?

SVAR:

Hej Joel,

Vi sparar inga loggar som säger att en viss kund har använt ett visst statiskt IP-nummer vid en bestämd tidpunkt. Det vi kan påvisa är vem som har ett specifikt statiskt eller dynamiskt IP-nummer just nu, och det räcker i våra system för att inte dela ut det IP-numret till någon annan kund.

M V H

Johan Åsberg
Telecom3 Networks AB (T3)
**********************************
E-post: johan.asberg@t3.se

Tel. 090-12 93 00 (vx)
Fax. 090-12 96 00
Internet: www.t3.se

Postadress:
Telecom3 Networks AB (T3)
Box 66
922 21 VINDELN
**********************************

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
Felet ligger inte hos comhem utan snarare hos dig...

Vilken jävla anledning finns det att ha comhem när du kan få bahnhof och att du inte bytt tidigare?

Han kan förmodligen inte få Bahnhof genom stadsnät, utan genom ADSL. Och jämför man ADSL mot Comhem så är oftast Comhem snabbare. Men är det så att han har kunnat köra med Bahnhof genom ett stadsnät, så är det ju tokigt att han inte har gjort det.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ, det ska bli intressant att se hur hela den här härvan slutar.

Visa signatur

N/A

Permalänk

Hur är det om man har ett litet företag som leverantör men tror att min leverantör har telenor? Är det telenor som sparar min ip adress eller är det min leverantör?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk

BBB ger sig inte, jag råder alla att avsluta sina abonnemang hos dem.

Mejlkonversation med BBB:

Hej!

Jag syftar givetvis till alla paragrafer i 2003:389. Se https://lagen.nu/2003:389.

Banhof, T3 och All Tele tolkar lagen ovan som motsägelsefull till IPRED. Man kan inte följa båda. T3 skriver tex på sin hemsida:

Med hänvisning till Lag 2003:389 om elektronisk kommunikation så kommer T3 även fortsättningsvis att värna om sina kunders integritet och inte spara några kunduppgifter som kan komma att lämnas ut enligt IPRED.

Jag undrar:

1. Hur tolkar ni den?

2. Kommer ni spara kunduppgifter som kan komma att lämnas ut enligt IPRED? JA/NEJ

3. Exakt HUR länge sparar ni loggarna av mitt ip-nr?

Förväntar mig svar på alla frågorna ovan, då dessa är av största vikt av mitt framtida val av internetleverantör.

Vänligen,
Tobias

--------------------------------------------------------------------------------
Date: Tue, 21 Apr 2009 16:46:45 +0200
From: kundarende@bredband.com
Subject: RE: VB: Bredband / Abonnemangsfrågor / Allmänt

Hej Tobias!

Vilken paragraf i lag 2003:389 är det du syftar till?

Vi sparar IP-nummer så länge vi behöver för att kunna ha ett bra skydd i näten, men för att effektivt kunna hindra användare som utför sabotage eller bedrägeri kan vi inte gå ut med en exakt tidsgräns.
Man ska också komma ihåg att det är en stor kostnad för oss att lagra data; därför försöker vi också ha en rimlig balans.

Med vänlig hälsning
Emma
Bredbandsbolaget
Kundservice

PS. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice på
telefon 0770-777000 om du har några frågor. Vi hjälper dig gärna.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

From: kundtjanst.formular@bredband.com
Sent: 20090421T063109.867 GMT
To: kundarende@bredband.com
Cc:
Subject: VB: Bredband / Abonnemangsfrågor / Allmänt

-------------------------------------------
Från: Tobias
Skickat: den 21 april 2009 08:30:07
Till: kundtjanst.formular (kundtjanst.formular@bredband.com)
Ämne: RE: VB: Bredband / Abonnemangsfrågor / Allmänt
Automatiskt vidarebefordrat av en regel

Hej!

Så, om jag tolkar ditt svar rätt så kommer ni att bryta mot lag 2003:389 för att lämna ut uppgifter enligt IPRED. Korrekt?

Det min fråga alltså handlar om, är snarare hur ni ställer er till lagen jag nämner ovan, än hur ni hanterar IPRED (det blir ju en ickefråga om ni följer den första lagen).

Vänligen återkom.

Mvh,
Tobias

_____

Date: Mon, 20 Apr 2009 21:37:53 +0200
From: kundarende@bredband.com
Subject: RE: VB: Bredband / Abonnemangsfrågor / Allmänt

Hej Tobias!

Vi är mycket måna om våra kunders integritet och har ingen ambition att lagra IP-uppgifter längre än nödvändigt. Samtidigt har vi en skyldighet gentemot våra kunder att hålla hög nätsäkerhet och skydd mot bedrägerier (t ex phishing) och sabotage (virus och spam-attacker). För att kunna göra detta måste vi spara IP-nummer en begränsad tid, men absolut inte längre än nödvändigt. IP-nummer krävs för att spåra en användare som medvetet eller omedvetet missbrukar nätet.

Mer information finner du på följande länk:

http://www.bredbandsbolaget.se/wps/portal/privat/bredband?pag...

Med vänlig hälsning
Henrik Dalén
Bredbandsbolaget
Kundservice

PS. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice på
telefon 0770-777000 om du har några frågor. Vi hjälper dig gärna.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

From: kundtjanst.formular@bredband.com
Sent: 20090420T124954.083 GMT
To: kundarende@bredband.com
Cc:
Subject: VB: Bredband / Abonnemangsfrågor / Allmänt

-------------------------------------------
Skickat: den 20 april 2009 14:49:06
Till: kundtjanst.formular (kundtjanst.formular@bredband.com)
Ämne: Bredband / Abonnemangsfrågor / Allmänt
Automatiskt vidarebefordrat av en regel

Bredband / Abonnemangsfrågor / Allmänt
Namn: Tobias
Kontaktperson:
Telefonnummer:
------------------------------------------------------

Hej!

Jag har en fråga, sparar ni uppgifter som kan komma att lämnas ut enligt IPRED, eller gör ni som All Tele, Banhof och T3 enligt

http://www.t3.se/module.asp?mod=basepronews.news&ARG=19.

Eller kommer ni bryta mot Lag 2003:389 och lämna ut mina uppg till den som kräver det med fullmakt?

Vänligen,

Tobias

Permalänk
Medlem

Mailade comhem och fick svar som dom flesta andra

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Informationen är hemlighetsstämplad och lämnas inte ut till kunderna.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Dominic Plaza

Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
kundservice@comhem.com
www.comhem.se

Permalänk

Comhem är ju inte direkt kända för att vara måna om sina kunder...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Netatonce går också mot strömmen och går ut med att inte spara loggar:

http://www.netatonce.se/abonnentloggar.php

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Netatonce går också mot strömmen och går ut med att inte spara loggar:

http://www.netatonce.se/abonnentloggar.php

Jepp, de är sedan ett tag tillbaka med i listan i första inlägget

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jepp, de är sedan ett tag tillbaka med i listan i första inlägget

Jupps. Där får man för att man inte läser genom inläggen mer noggrant

Permalänk

aw..hoppas att BBB ger sig. Alla BBB-Swecare hetsa BBB lite

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TobiasLLL
BBB ger sig inte, jag råder alla att avsluta sina abonnemang hos dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NASENBLUTEN
aw..hoppas att BBB ger sig. Alla BBB-Swecare hetsa BBB lite

Skriv till dem att ni härmed säger upp era abonnemang p.g.a. av att de inte värnar om sina kunders integritet. Ändrar de sin policy är det bara att avbryta sin uppsägning, enkelt som en plätt. Även om ni bor där det inte finns något annat vettigt alternativ än BBB kan det vara vettigt att säga upp för att markera, som sagt så är det bara att avbryta uppsägningen i sista stund

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Skriv till dem att ni härmed säger upp era abonnemang p.g.a. av att de inte värnar om sina kunders integritet. Ändrar de sin policy är det bara att avbryta sin uppsägning, enkelt som en plätt. Även om ni bor där det inte finns något annat vettigt alternativ än BBB kan det vara vettigt att säga upp för att markera, som sagt så är det bara att avbryta uppsägningen i sista stund

hehe..ja..men jag byter inte ut 100/10 mot xDSL Får väl utmana ödet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NASENBLUTEN
hehe..ja..men jag byter inte ut 100/10 mot xDSL Får väl utmana ödet

Förstår det helt klart. Men du har ju 3 kalendermånader uppsägningstid, alltså har du fram till den 1:a augusti att ändra dig. Och jag lovar dig, att avbryta en uppsägning är någonting det gör mer än gärna. Vet t.o.m. en kompis som avbröt sin uppsägning hos BBB och fick då ett bättre erbjudande, utan att ens ha bett om det

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Förstår det helt klart. Men du har ju 3 månaders uppsägningstid, alltså har du fram till den 1:a augusti att ändra dig. Och jag lovar dig, att avbryta en uppsägning är någonting det gör mer än gärna. Vet t.o.m. en kompis som avbröt sin uppsägning hos BBB och fick då ett bättre erbjudande, utan att ens ha bett om det

Individuellt tror jag inte det skulle påverka någonting däremot skulle det vara latjo att samla ca 3000 personer som är kunder hos BBB.

Dessa personer ringer BBB och säger upp sig eftersom de vägrar ändra sin policy, ca 100 personer/dag ringer BBB och säger upp sig, under en hel månads tid.

Det borde ju få upp chefernas ögon och snabbt göra en åtgärd.

Permalänk

Är kund hos BBB och mejlar med dom, men dom säger fan i mig inte rakt ut om dom lämnar ut uppgifter och bla bla bla. Då menar jag ju IPRED och Lag 2003:389.

Dom drar sin gamla sörjan om virus, bedrägeri, sabotage och bla bla bla istället för att svara bara ja eller nej.

Kan inte operatörer göra så att, för dom som vill vara anonyma får betala 50kr i månaden tex och då sparas inte loggar på den personen istället föratt man fixar själv en VPN tjänst som bara segar ändå. Då blir väl alla glada och operatörer tjänar en extra slant + att dom sparar utrymme för loggar och vi är anonyma. Perfekt ju. Eller?

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboDanne
Är kund hos BBB och mejlar med dom, men dom säger fan i mig inte rakt ut om dom lämnar ut uppgifter och bla bla bla. Då menar jag ju IPRED och Lag 2003:389.

Dom drar sin gamla sörjan om virus, bedrägeri, sabotage och bla bla bla istället för att svara bara ja eller nej.

Bredbandsbolaget, likt med Telia, Comhem m.fl. verkar skita i sina kunder.
Som jag skrivit så rekommenderar jag er att sätta igång en uppsägning av abbonemanget, förutsatt att ni inte är bundna. Är det så att BBB är det enda sättet att t.ex. få 100mbit för er så förstår jag ju självklart att man vill ha dem, men då är det som sagt bara att avbryta uppsägningen när uppsägningstiden börja löpa mot sitt slut.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboDanne
Kan inte operatörer göra så att, för dom som vill vara anonyma får betala 50kr i månaden tex och då sparas inte loggar på den personen istället föratt man fixar själv en VPN tjänst som bara segar ändå. Då blir väl alla glada och operatörer tjänar en extra slant + att dom sparar utrymme för loggar och vi är anonyma. Perfekt ju. Eller?

APB fixar så att ISP måste lämna ut uppgifter på vilka som har detta tillägg, jämför med de IP som tillhör ISP men inte finns med i ISPs loggar, men finns med bland APBs loggar över aktiva fildelare. Kollar i listan över de som har tillägget och sedan börjar de knacka dörr som någon oskyldig Svensson som måste få låna datorn till att betala sin interneträkning som han missat och som inneburit att hans internet stängts ned (eller på något annat sätt lyckas se vad kund har på datorn). Nu är det bara för Svensson att anmäla detta och så har personen åkt dit.
Finns alltid lösningar om man är ute efter en viss grupp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Härligt Nästan en leverantör per dag som beslutar att inte logga sina kunder.
Har lagt in deras svar i listan i första inlägget, men du kan ju meddela när det finns någon länk så lägger jag in den också!

Perspektiv Bredband har nu lagt upp en kort nyhet här.

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta mot bahnhof men vet inte om de går i vårt stadsnät. :/

Någon som vet hur stabilt Bahnhof's bredband är?

Bye bye Comhem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXxen
Funderar på att byta mot bahnhof men vet inte om de går i vårt stadsnät. :/

Någon som vet hur stabilt Bahnhof's bredband är?

Bye bye Comhem

Om du har haft Comhem tidigare så kommer ALLT vara stabilare, för att inte tala om en operatör genom stadsnätet.

Är det ett öppet stadsnät du är ansluten till ? Isf. så lär ju någon av de leverantörer som listas i första inlägget absolut finnas.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Om du har haft Comhem tidigare så kommer ALLT vara stabilare, för att inte tala om en operatör genom stadsnätet.

Beror nog på vars man bor.
Mitt CH strular ALDRIG, inte någon polares heller. Så hur något ska kunna vara stabilare hära, jaa du...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Beror nog på vars man bor.
Mitt CH strular ALDRIG, inte någon polares heller. Så hur något ska kunna vara stabilare hära, jaa du...

Ok, jag var nog lite dömande i mitt inlägg. Comhem funkar bra i vissa områden. Dock så har ju faktiskt Comhem haft lite rikstäckande blackouts också.. men dessa är väldigt få och nog inte fler än hos andra operatörer.

Hur som helst så har varken jag, eller någon jag känner, varit med om någon LAN-leverantör som strulat. Du kan lätt välja Bahnhof, T3, Alltele, m.m. utan att vara det minsta rädd för att få en ostabil uppkoppling.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Plockat ifrån Glocalnets hemsida.

http://kundservice.glocalnet.se/Kundservice/IPRED/?qid=1736

# Hur fungerar IPRED?
# Hur kommer ni att agera nu?
#

Vi kommer bara att lämna ut kunduppgifter om en domstol kräver det. Om du som kund skulle råka ut för detta, kommer vi att meddela dig skriftligt inom 1-3 månader från det att informationen lämnades ut. Sedan är det upp till rättighetshavaren eller dennes licenstagare att agera, t.ex. väcka talan i domstol och bevisa för domstolen att du har begått ett intrång i upphovsrätten.

http://kundservice.glocalnet.se/Kundservice/IPRED/?qid=1744

# Vad tycker Glocalnet om lagen?
#

Det viktigaste för oss ett starkt integritetsskydd för våra kunder. Vi vill inte agera poliser i våra egna nät, utan har arbetat för att den här lagstiftningen ska bli så rättssäker och tydlig som möjligt.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk

Drnisse:
Vad de egentligen säger är att de prioriterar kunden sist... Allt det skriver är ju egentligen precis så som IPRED är tänkt att fungera.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Drnisse:
Vad de egentligen säger är att de prioriterar kunden sist... Allt det skriver är ju egentligen precis så som IPRED är tänkt att fungera.

Det var lite det jag ville visa.

Så därför rekommenderar jag er som har glocalnet att byta.
Jag kommer att byta till Banhof i alla fall.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ame
Uppdatering från Ownit

"Ownit Broadband AB värnar om våra kunders integritet. Med hänvisning till Lag 2003:289 om elektronisk kommunikation, avvisar Ownit krav att lämna ut kunduppgifter. Ownit sparar inte specifika kunduppgifter som kan komma lämnas ut enligt IPRED.

Ownit Broadband AB är anslutet till branschens integritetsinitiativ - www.Integrity.st."

Härligt ! Ännu en till leverantör
Ersätter det gamla citatet i listan med denna.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ame
Uppdatering från Ownit

"Ownit Broadband AB värnar om våra kunders integritet. Med hänvisning till Lag 2003:289 om elektronisk kommunikation, avvisar Ownit krav att lämna ut kunduppgifter. Ownit sparar inte specifika kunduppgifter som kan komma lämnas ut enligt IPRED.

Ownit Broadband AB är anslutet till branschens integritetsinitiativ - www.Integrity.st."

jippi...

Nu borde vi hedra dessa operatörer, alla som kan byter till dem

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
jippi...

Nu borde vi hedra dessa operatörer, alla som kan byter till dem

Jepp, sitter själv o väntar ut min uppsägningstid

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jepp, sitter själv o väntar ut min uppsägningstid

Samma här..

BiffKo