Vilka ISP loggar inte IP-tilldelningen

Permalänk

vikham, har de någonsin tagit emot epost? Jag har mobilabb hos dem, och möjligheten att maila har varit borta sedan i höstast åt minstånde.

Permalänk
Medlem

Vad är era problem med att nå telia? Någonsin testat ett gå in på en sådan uppenbar sida som www.telia.se/kontakt ? Där finns det massa av alternativ att välja på och skulle det vara som så att en ingång är stängd och er fråga är så jäkla viktigt så kan ni ju alltid lägga den via en annan ingång - det är juh inte så att ärendet stängs utan då lägger man juh ärendet till rätt avdelning skulle jag tro - vad tror ni?

Bara för att bevisa min tes om att det går att skicka mail till Telia och då även deras bredbandssupport så gjorde jag ett test.

Här är en kopia av mailet jag skickade, inget kritiskt i sig då det var ett test som sagt:
"Hej!

Denna evighetsfråga som vart uppe på tapeten nu den senaste veckan efter Bahnhofs och Tele2's utspel om att dom inte ska spara IP-loggar (även om det nu visar sig att Tele2 ska spara dom i 2 veckor nu i alla fall innan dom raderas) - hur ställer ni Er till det?

För mig är det av stort intresse att få reda på hur Ni kommer hantera denna fråga och om ni ev. kommer ändra på Er nuvarande policy och inställning inför framtiden. Jag kommer att posta Ert/ditt svar offentligt på ett forum som heter www.sweclockers.com, närmare bestämt under tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... (Vilka ISP loggar inte IP-tilldelningen).

Anledningen till att jag kommer posta svaret där är av 2 anledningar:
1 - Vi är nyfikna på vilken inställning/policy Telia har i dagsläget + om denna har ändrat sig sedan i går.
2 - Denna förfrågan tjänar som ett bevis att det går att nå Telias bredbandssupport via mail och att er mailingång INTE är stängd som vissa kategoriskt envisas med att hävda på forumet.

Ser tacksamt fram emot svar på mina fråga.

MVH
Allan Bengtsson"

Återkommer med svar när detta erhålls. Räknar dock med att det kommer ta ett par dagar då mailingångar tyvärr alltför sällen prioriteras hos många stora företag av min personliga erfarenhet.

Edit: Värt att notera, jag skickade detta med en hotmail-adress som avsändare och inga som helst person- eller användaruppgifter knutna till något Teliakonto - jag är inte kund hos Telia på något abonnemang.

Edit 2: Svaret kom redan innan inom 5 minuter, tjii fick jag , det var dock det gamla vanliga, se:
" Hej!
Tack för din förfrågan.

Telia är skyldiga enligt Ipred-lagen att lämna ut uppgifter om vem som använde ett visst ip-nummer, men det gör vi endast om domstolen, efter ansökan och efter sin egen bedömning, kräver att vi ska lämna ut dem.
Som internetoperatör har vi en skyldighet gentemot våra kunder att säkra att vårt nät har god kapacitet, kvalitet och säkerhet. Då är det viktigt att så långt som möjligt förhindra spridning av spam och virus som inte bara utgör ett hot mot enskilda kunder utan också kan medföra stora störningar i nätet. Utan lagring av ip-nummer skulle det bli avsevärt mycket svårare för oss att upptäcka och förhindra spridning av spam och virus.
Vi lagrar inte längre än vi bedömer som nödvändigt för att leva upp till de krav som ställs på oss av kunder, operatörer och PTS. Telia kommer att se över om det går att begränsa lagringen i tid och omfattning, men det får inte ske på bekostnad av säkerhet eller trygghet för våra kunder.

Med vänlig hälsning

XXXXXX XXXXXXXXX
Telia Kundservice"

Jag ställde följd frågan:
"Tack för svaret. Det känns fullkomligt logiskt och tryggt att man kör med en viss tids loggning, min följdfråga blir dock hur lång tids loggar Ni på Telia sparar?"

Fick nu inom kort detta svar:
"

Hej!

Du kan läsa mer om detta på http:/_/_www._telia._se/_ipred

Med vänlig hälsning

XXXXXX
Telia Kundservice "

Min motfråga blev:
"

Jag tycker den länken tyder på att Ni missförstått min förfrågan. Min avsikt är inte att få råde på vilka regler som gäller vid fildelning (då jag inte har några planer på att fildela upphovsrättsskyddade verk olagligt) utan mer vill värna om den personliga integriteten och anonymiteten.

Länken som jag fick i mitt förra svar besvarade inte min fråga så jag ställer den igen:
* Hur länge spara Ni era IP-loggar?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
Vad är era problem med att nå telia? Någonsin testat ett gå in på en sådan uppenbar sida som www.telia.se/kontakt ? Där finns det massa av alternativ att välja på och skulle det vara som så att en ingång är stängd och er fråga är så jäkla viktigt så kan ni ju alltid lägga den via en annan ingång - det är juh inte så att ärendet stängs utan då lägger man juh ärendet till rätt avdelning skulle jag tro - vad tror ni?

Vad jag vet var det bara en som påpekade att ahn inte kunde nå Telia via mail. Jag konstaterade bara att mail inte har fungerat på väldigt länge. Personligen brukar jag ringa in när mail inte erbjuds. Telias nummer är gratis från alla fasta telefoner och Telia-mobiler, sedan kan det vara kul att sitta 10-20 min i kö, eller så inte.

Permalänk
Musikälskare

Svar från Telia

_________________________________________________

Hej!
Tack för din förfrågan.

Telia är skyldiga enligt Ipred-lagen att lämna ut uppgifter om vem som använde ett visst ip-nummer, men det gör vi endast om domstolen, efter ansökan och efter sin egen bedömning, kräver att vi ska lämna ut dem.
Som internetoperatör har vi en skyldighet gentemot våra kunder att säkra att vårt nät har god kapacitet, kvalitet och säkerhet. Då är det viktigt att så långt som möjligt förhindra spridning av spam och virus som inte bara utgör ett hot mot enskilda kunder utan också kan medföra stora störningar i nätet. Utan lagring av ip-nummer skulle det bli avsevärt mycket svårare för oss att upptäcka och förhindra spridning av spam och virus.
Vi lagrar inte längre än vi bedömer som nödvändigt för att leva upp till de krav som ställs på oss av kunder, operatörer och PTS. Telia kommer att se över om det går att begränsa lagringen i tid och omfattning, men det får inte ske på bekostnad av säkerhet eller trygghet för våra kunder.

Med vänlig hälsning

Per Lundblad
Telia Kundservice

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

sl2wm-rocks: Bredbandsbolaget, Tele2 och Glocalnet borde ligga i en egen kategori: "Företag som loggar kort tid"

Permalänk
Medlem

3

Någon som vet hur det ligger till med IP frågan när man kör mobilt "bredband" från 3?

Permalänk

Det måste vara väldigt svårt att få tag på 3, eftersom deras kunder frågar i tråden istället för att fråga dem. Finns de inte med på första sidan är chansen micromal att någon vet ngt. Och skulle någon göra det har de nog rätt nyligen skrivit något, och finns altås med på någon av de senaste sidorna.

Permalänk

svarta listan

Bara för att man in går i "Integrity" så innebär det inte att de slutar att spara uppgifter så Blixtvik på svarta listan. Om det inte finns någon annan info om dem. Så de har snart förlorat en kund.

UPPDATERAT:
Blixtvik loggar ej
Saxat deras site :2009-04-29 IPRED: Blixtvik sparar inga IP-adresser

Blixtvik följer självklart vårt lands lagar, men har kommit fram till att vi inte har någon skyldighet i dagsläget att spara IP-adresser. Detta innebär att Blixtvik inte sparar uppgifter om kunders IP-adresser, utan endast sådan information som behövs för fakturering och för att upprätthålla våra kunders säkerhet. Uppgifterna kommer att raderas så fort de inte behövs längre ur detta avseende. Det är och har alltid varit självklart för oss att inte censurera Internet för våra kunder genom att t.ex. blockera enskilda sajter.
Bra ju!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Jag är väldigt säker, ja.
Vad har deras kundservice med detta att göra?

Låt mig säga såhär istället: Vad har du för information som gör att du känner dig säker på att bredband 2 inte loggar. Integrity är de med i. Det låter bra men garanterar inget. Men det som stod på deras sida har varit med länge.

Permalänk

Skulle behöva lite feedback på det här. Hörde lite med Telenor om ipred och loggar och fick det här svaret.
Stämmer det? är det så med alla mobila bredband?

Erik Larsson: "Hejsan"

Kundservice: “Hej.”

Erik Larsson: "jag har ett mobiltbredband och undrar om ni loggar uppgifter?"

Erik Larsson: "Med tanke på ipred"

Kundservice: “Hej, med mobilt bredband får man olika ip adresser för avrje
uppkoppling.”

Erik Larsson: "Och det betyder att ni inte kommer att lämna ut uppgifter?"

Kundservice: “Dröj lite.”

Erik Larsson: "Visst"

Kundservice: “Då det är olika ip adresser för varje gång du loggar in så har vi inte uppgifter på vem som har använt vilken adress.”

Kundservice: “Finnsdet något annat jag kan hjälpa till med?”
Erik Larsson: "Okej nä jag är rätt nöjd med svaret. Tack"

Kundservice: “Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig till oss igen. Jag önskar dig en trevlig dag hej då.”

Chatten avslutad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lrry
Ungefär samma som Bredbandsbolaget då: http://www.metro.se/2009/04/28/24497/vi-sparar-uppgifterna-et...

Jag tycker inte att det är så konstigt att Tele2 sparar någon vecka. Jag tror nog att även dom som säger att de inte sparar alls faktiskt i praktiken gör det. Annars är det ju t ex omöjligt för dem att stänga av användare som t ex spammar eller gör ddos attacker.

Sen är det tämligen uppenbart från både Tele2 och Bredbandsbolaget att de inte tänkt lämna ut någon användare i ett ipred-fall. Det kommer alltid att ta mer än tre veckor att få ett domstolsbeslut för utlämning av uppgifterna och även om de skulle trolla fram ett sånt snabbare så säger ju både Tele 2 och Bredbandsbolaget att de kommer göra noggranna granskningar innan utlämning och när "granskningarna" görs så kommer tre veckor hunnit gå ändå.

Någon som sett något mer om Tele2:s policy efter detta? http://www.metro.se/2009/04/28/32571/tele-2-vi-sparar-visst-k... Jag tycker att det är lite överdriven artikel som sagt men ändå intressant.

Permalänk
Medlem

Rolig läsning denna tråden
Intressant hur folk hotar med att byta ISP om deras nuvarande inte hoppar på ett tåg som hjälper dom att kunna sova lugnt om natten trots att dom fildelar.

Absolut, jag var en av dom som ställde mig tveksam till att systemet skulle kunna missbrukas, men när man ser till hur svårt fram det gått för det första fallet då dom ändå hade en advokatfirma och 5 bokförlag bakom sig så tror jag knappast att det skulle vara så enkelt för "vem som helst" att använda systemet för att få fram någons identitet.
Och är man nu så enormt rädd så kanske man ska fråga sig om man bör hålla på med vad nu än man gör som gör att man är rädd att bli identifierad..

Och även om det tillslut blir så att största mängden ISP:er ger med sig, så tror jag knappast att det dröjer länge innan det kommer ett nytt lagförslag som gör det obligatoriskt att spara IP-lease info.

Eller, vem säger att det inte går så långt att Pontéeeen & CO går till ISP:n direkt och plockar folk direkt in action när dom sitter och tankar?
Detta borde vara det bästa eftersom dom då definitivt har mycket bättre bevis på att datat faktiskt har överförts.....

Visst, alla kommer ju nu jara ihop att dom "är rädda för sin integritet" etc, men det festliga som jag ser i allt detta är att bottom line är att den största delen av alla som skriker högst bara vill kunna fortsätta tanka sin wääärsch!

Trevlig valborg på er!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

Eller, vem säger att det inte går så långt att Pontéeeen & CO går till ISP:n direkt och plockar folk direkt in action när dom sitter och tankar?
Detta borde vara det bästa eftersom dom då definitivt har mycket bättre bevis på att datat faktiskt har överförts.....

Visst, alla kommer ju nu jara ihop att dom "är rädda för sin integritet" etc, men det festliga som jag ser i allt detta är att bottom line är att den största delen av alla som skriker högst bara vill kunna fortsätta tanka sin wääärsch!

Trevlig valborg på er!

Fast problemet blir då att de behöver domstolsbeslut som går på minuten att få ut och inte flera veckor.

Samtidigt kan ju isp överklaga utlämnande av ip vilket leder till ännu längre tid.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Kan med glädje berätta att gävlenet kommer inte att spara några traffikuppgifter, del av mejlet jag skickade till dem:
Hej

Der har hänt mycket senaste veckor angående den nya lagen ipred .

min fråga till er är hur länge sparar ni loggar över IP-tilldelningen till kunderna ?

Vilken loggnings policy har ni ?

Jag är supernöjd som kund hos er, men integritetsfrågan är väldigt viktigt för mig .

mvh
Brolle

svar:
Hej!

GavleNet sparar inte trafikuppgifter.

Nu finns även informationen på vår hemsida under aktuellt.

http://www.gavlenet.com/index.asp?meny=aktuellt&show=nyheter&...

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Jag har vart off-line ett tag men fick ett svar till från Telia som jag får anse som det sista svaret. Tycker det är så pass roligt att det nästan måste klistras in här då handläggaren/supportteknikern till och med har quotat den avgörande delen i svaret själv.

Kopia av svar:
"
Svar 2009-04-30 15:03

Hej!

Vi har tyvärr inget bra svar på den frågan. Vi sparar dem "sålänge det behövs".

Med vänlig hälsning

XXXXX XXXXXX
Telia Kundservice
"

Man undrar juh hur länge det där "sålänge det behövs" är egentligen?! 3 veckor? 3 månader? 3 år? Någon som har en kvalificerad gissning?

Permalänk
Medlem

happ så länge höll det, precis som man trodde...
Läser man artikeln var det dock lite oklart om under vilka omständigheter uppgifter ska lämnas ut, men det lär ju pappersskrynklarna lösa i sinom tid...

Citat:

... Det rör sig i hög grad om ett spel för galleriet. Redan inom ett par månader kommer operatörerna att tvingas backa från sina löften, i samband med att den omskrivna loggningslagen, baserad på EUs datalagringsdirektiv, införs i Sverige. Därmed blir det lagstiftaren – inte operatörerna – som avgör hur informationen lagras och får användas. ...

http://www.idg.se/2.1085/1.227805/loggningslagen-blir-avgoran...

Permalänk
Medlem

Vafan är detta!?
Trodde redan det va klart att pontén fick ut ip adresserna vid tillräckliga bevis

Enligt Justitiedepartementets tolkning får den lagrade informationen enbart lämnas ut till polis och åklagare i brottsbekämpande syften. Men musik- och filmindustrins lobbygrupper Ifpi och Antipiratbyrån vill att uppgifterna även ska kunna lämnas ut till upphovsrättshavare, i linje med den nyligen införda Ipredlagen.

– Då är det inte frågan om brottsbekämpning utan civilrättsliga mål. Där är syftet att kunna framställa eventuella skadeståndsanspråk, säger Ulf Wallentin, sakkunnig på justitiedepartementet.

Går riksdagen på justitiedepartementets linje får sparade uppgifter inte lämnas ut till upphovsrättshavare som inte har en brottsutredning att luta sig på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Vafan är detta!?
Trodde redan det va klart att pontén fick ut ip adresserna vid tillräckliga bevis

Enligt Justitiedepartementets tolkning får den lagrade informationen enbart lämnas ut till polis och åklagare i brottsbekämpande syften. Men musik- och filmindustrins lobbygrupper Ifpi och Antipiratbyrån vill att uppgifterna även ska kunna lämnas ut till upphovsrättshavare, i linje med den nyligen införda Ipredlagen.

– Då är det inte frågan om brottsbekämpning utan civilrättsliga mål. Där är syftet att kunna framställa eventuella skadeståndsanspråk, säger Ulf Wallentin, sakkunnig på justitiedepartementet.

Går riksdagen på justitiedepartementets linje får sparade uppgifter inte lämnas ut till upphovsrättshavare som inte har en brottsutredning att luta sig på.

Låter förträffligt, vi får lita på att riksdagen gör det rätta nu då.

Permalänk
Medlem

Artikel i dagens lokalblaska.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1012376

Citat:

Gavlegårdarna slutar spara uppgifter från bredbandet
Gävle De kommunägda bolagen Gavlegårdarna och Gävle Energi har slutat spara uppgifter om trafiken i sina bredbandsnät.
– Sedan i onsdags i förra veckan finns det ingen information att hämta, säger Ulf Gustafsson, ansvarig för Gavlegårdarnas bredbandsnät i Gävle.

Enligt den nya Ipredlagen kan bredbandsoperatörer bli tvungna att lämna ut användaruppgifter i syfte att spåra illegal fildelning, till exempel när det gäller musik och filmer.

Flera operatörer, däribland Tele 2 och Bahnhof, har på senare tid meddelat att de inte kommer att spara uppgifter som gör det möjligt att spåra kundernas ip-adresser. Nu gör också kommunägda Gavlegårdarna och Gävle Energi gemensam sak.

– Det är ganska stort tryck från kunderna. Majoriteten av de stora operatörerna i Sverige har bestämt att de inte lagrar. Som kommunalt bolag vill vi inte obstruera mot lagen. Därför har vi tagit stöd från en jurist, säger Ulf Gustafsson på Gavlegårdarna.

– Det är vår skyldighet att göra oss av med uppgifterna så fort som möjligt. Vi värnar om våra kunders integritet, säger Christer Englund, affärsområdeschef för Gavlenet, Gävle Energis bredbandsnät.

Vad betyder det för de som laddar ned och laddar upp musik och filmer i strid mot lagen?

– Det finns mycket lagligheter och olagligheter. Vi tar inte ställning. Vi är som Vägverket. Det är polisen som jagar fortkörare. Det gör inte vi som tillhandahåller vägen. Vi ska inte ta en polisiär roll, säger Ulf Gustafsson.

Fram till i onsdags lagrade Gavlegårdarna och Gavlenet trafikuppgifter i upp till sex månader respektive ett år.

Nu har de som ansvarar för Gavlegårdarnas och Gävle Energis bredbandsnät, efter kontakter med en jurist, kommit fram till att Ipredlagen krockar med Lagen om elektronisk kommunikation. Den senare lagen säger att kunduppgifter av integritetsskäl inte ska sparas i onödan, konstaterar Ulf Gustafsson.

– Vi är behjälpliga om polis och åklagare vill ha uppgifter. Men de har inget att hämta. Vi lagrar inte längre personlig nättrafik, säger han.

– Om det är fråga om grova brott får man vara behjälplig, men inte genom att ge polisen gamla trafikuppgifter, säger Christer Englund som inte tycker att man kringgår Ipredlagen.

– Ipredlagen ger möjlighet att lämna ut uppgifter. Men grunden måste vara att vi ska följa Lagen om elektronisk kommunikation, menar han.

Gavlegårdarna har cirka 7 400 aktiva kunder i sitt bredbandsnät. Gavlenet har cirka 6 000 abonnenter.

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.227805/loggningslagen-blir-avgoran...

Fan va trist, orka hålla på med VPN, har man tur så fungerar det knappt. Bäst att hålla ett öga på det här, se hur det går.

Citat:

Enligt Justitiedepartementets tolkning får den lagrade informationen enbart lämnas ut till polis och åklagare i brottsbekämpande syften. Men musik- och filmindustrins lobbygrupper Ifpi och Antipiratbyrån vill att uppgifterna även ska kunna lämnas ut till upphovsrättshavare, i linje med den nyligen införda Ipredlagen.

De sistnämnda kan dra å hänga sig.

Permalänk
Medlem

Med risk för bump men detta är det sista svaret/budet jag fått från Telias support/kundtjänst igår:
"Svar 2009-05-08 10:06

Hej!

Telia lagrar ip-adresser, men hur länge är beroende på tjänst. Vi ser över rutinerna för lagring av ip-nummer och om det finns möjlighet att korta tiderna för lagring, med hänsyn till vad det skulle innebära för kraven på säkerhet, kvalitet och kapacitet. Nätsäkerheten får dock inte bli lidande.
Vid ett föreläggande från en domstol är det högst troligt att vi kommer att överklaga det till högre instans så att vi både kan säkra integriteten samt en hög nätsäkerhet och nätkvalitet för våra kunder.

Vi sparar ip-adresserna tillsvidare. Det tycker jag är ett mycket bra svar, då vi inte kan säga om det är 3veckor, eller 3år eller i all evighet.

Med vänlig hälsning

XXXXX XXXXXXXX
Telia Kundservice "

Jag har nu bett dom stänga ärendet (igen) och inte återkomma med fler svar då jag anser det dödfött att föra vidare diskussioner med dom om detta. Vi kan iaf dra slutsatsen att "tillsvidare" är likställt med allt från ett par veckor till "i all evighet". Hehehe.. Någon som kommer ihåg hur det var med det där "Upp till" innan ISP:erna var på väg att ställas in för lagstiftning om att dom var tvungna att leverera en minimum-hastighet? Då fan tog det skruv och dom kom snabbt överens sins emellan om en praxis om sk. hastighetsspann som man skulle garantera sina kunder att hamna inom när man band upp sig på ADSL-tjänster. Kanske man borde lagstifta något liknande om vad "Tillsvidare" egentligen får sträcka sig till oxå för fram tills "I all evighet" tycker jag är lite mer än vad som är acceptabelt men å andra sidan så är jag inte heller juristutbildad vilket man kanske måste vara innan man får yttra sig om sådant här, eller?

Permalänk

http://www.alltele.se/Privat/IGhost

Allte verkar verkligen ta tillfället i akt nu när denna fråga har blivit viktig. Och varför inte, både vi och dom tjänar på det

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
http://www.alltele.se/Privat/IGhost

Allte verkar verkligen ta tillfället i akt nu när denna fråga har blivit viktig. Och varför inte, både vi och dom tjänar på det

Fick detta mail från dom.Har beställt det

Hej,

AllTele introducerar IGhost, ett kostnadsfritt integritetsskydd för samtliga kunder.

Som du säkert redan känner till, värnar vi på AllTele din personliga integritet på Internet.
Därför ger vi dig nu som kund ett kostnadsfritt förstärkt integritetskydd.

I spåren av IPRED debatten och den starka opinion som bildats för ett fritt Internet utan integritetskränkande övervakning har AllTele utvecklat IGhost,
en krypterad VPN-tjänst, som du som AllTele-kund fr.o.m. i dag helt kostnadsfritt kan aktivera. Mer information om hur du aktiverar IGhost hittar du på vår hemsida, www.alltele.se.

Bakgrunden är vi inte kan garantera att våra underleverantörer, t.ex. stadsnät och vissa ADSL-miljöer följer vår policy i linje med Lagen om Elektronisk kommunikation om
radering uppgifter om din Internetanvändning på nätnivån. AllTele vill med denna tjänst därför, även mot oroliga kunder i dessa nät, leva upp till vår ambition att försäkra
kundens rätt till en hög integritet på nätet och samtidigt också markera att vi inte vill dra ekonomiska fördelar på oroliga kunder som vill använda Internet utan risk för
obefogade integritetskränkningar.

Från AllTeles sida är vi de första att beklaga att denna typ av åtgärd ska behövas för din grundlagsskyddade rätt till integritet även på Internet.
Samtidigt vill jag understryka att vi inte ställer oss bakom brott mot svensk lag i någon form, detta gäller även brott mot upphovsrätten.
Vi kommer därför också att aktivt arbeta för att skapa möjligheter till legal fildelning i ett mycket bredare perspektiv än vad som är möjligt i dag.
Vi hoppas inom kort kunna återkomma med nyheter om sådana lösningar.

Surfa Lugnt !

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

När vi har politiker som kossan Ask (och folk fortfarande röstar på dem!) får vi hoppas att partier som PP och företag som AllTele och Bahnhof får mer att säga till om (och vi ger dem pengar istället).
Mina pengar går dit. 49:-, jag kan hoppa äver en hamburgare i månaden.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
jag kan hoppa äver en hamburgare i månaden.

Hädelse!!

Jag skulle nog få säga att jag skulle nog klara mig utan 4 paket gröna linser en månad!

Grymt sjukt vad alla politiker skyller ifrån sig på varandra nu när dom röstar igenom lag efter lag precis som om fd. politikers lagförslag tvingar dom att rösta Ja till dom nu?!

Annan intressant läsning om en IPRED-anmälan (den 3:e i ordningen) finns att läsa om här, läs nere ifrån upp (jag valde att länka sidan 2 så glöm inte att gå till sidan 1 sen för att läsa klart till vart ärendet står idag): Det 3:e svenska IPRED-fallet

Permalänk
Medlem

ipred kommer inte att ha något med datalagringsdirektivet alls att göra då det i lagförslaget specifikt berör bara brottsmål, dvs bara polis och åklagare kan begära ut uppgifter.

dessutom verkar det som att operatörerna inte behöver lagra uppgifter man inte har, dvs om man inte lagrar uppgifter om ip adresser så behöver man inte helt plötsligt börja med detta.

http://noisesociety.com/kommenterat/?p=2313

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
ipred kommer inte att ha något med datalagringsdirektivet alls att göra då det i lagförslaget specifikt berör bara brottsmål, dvs bara polis och åklagare kan begära ut uppgifter.

dessutom verkar det som att operatörerna inte behöver lagra uppgifter man inte har, dvs om man inte lagrar uppgifter om ip adresser så behöver man inte helt plötsligt börja med detta.

http://noisesociety.com/kommenterat/?p=2313

Shit. Det låter ju riktigt intressant. Är ju egentligen ganska självklart att regeringen, i detta opinionsläge, bara försöker införa det som är absolut nödvändigt enligt datalagringsdirektivet. Och då är ju frågan, går det att inte tvinga en insamling/lagring av alla trafikdata och ändå "implementera" EU-direktivet ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

nja inte enligt lagförslaget som läckt ... dock vet man ju aldrig vilka förändringar som kommer i framtiden.

man ska inte lita på vad skvallerpressen (AB/Expressen) skriver

Permalänk
Medlem

Ljusnet har gått ut med att dom inte längre sparar några uppgifter.
http://ljusnet.se/

Permalänk
Avstängd

Vi värnar om våra kunders integritet, trygghet och säkerhet
I och med nya IPRED-lagen som trädde i kraft 1 april 2009, har vi fått många frågor från kunder kring hur vi spar trafikuppgifter.
Med anledning av detta har vi anlitat en jurist för att tolka lagtexten avseende våra skyldigheter och rättigheter att spara trafikuppgifter.

Med stöd av juristens bedömning kommer vi att följa lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) vilket medför att vi inte kommer att lagra kundernas trafikuppgifter (IP-adresser) mer än en begränsad tid.

Sandnet har en skyldighet att hjälpa kunderna t ex i de fall deras datorer kapas av Trojaner eller annan skadlig kod och för att vi ska kunna säkerställa nätsäkerheten vid t.ex. spam och virus. Naturligtvis vill vi också skydda näten mot barnpornografibrott och annan grov brottslighet. Därför behöver vi lagra vissa uppgifter i upp till 30 dagar.