Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Vad roligt då!

Verkar som att man har störst chans att lyckas med grafikkort. Har läst att man ska kunna baka lite allting, ljudkort osv. Men inte säker.

Allt som har saker fastlödda går att baka, det är ju det som är själva grejen, att få lödtennet att få kontakt igen.

Sedan finns det ju säkert vissa saker på vissa komponenter som är extra känsliga, detta har jag ingen koll på tyvärr, men är komponenten redan trasig och det visar sig att det var en lödning som spruckit så blir man ju ytterst lycklig när man plockar ut ett fungerande grafik/moder/ljud/whatever kort.

Permalänk
Medlem

Jovisst, man försöker ju först att baka det innan det slängs.
Har man garanti kvar så ska man ju absolut INTE baka eftersom man kan ta det på garantin. Men har man ingen garanti så är det bakning nästa.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Jag lägger upp en bild på hur man SKA ha kortet så att det inte blir några missförstånd iom; bilden du har lagt upp.

Du får gärna använda dig utav denna bild!

http://img260.imageshack.us/img260/7350/20091114433.jpg

Hoppas du får nytta av detta!

när jag bakade mitt 7500 så hade jag de åt "fel" håll. men jag hade skrynklat ihop en bit folie som jag sedan tryckte fast kortet på. så de stöttade upp de där "batterierna" och andra delarna så de inte skulle ramla ner. och de fungerade ju tror att man kan göra lite olika. men först går nog sunt förnuft med lite påhittighet

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frrla
när jag bakade mitt 7500 så hade jag de åt "fel" håll. men jag hade skrynklat ihop en bit folie som jag sedan tryckte fast kortet på. så de stöttade upp de där "batterierna" och andra delarna så de inte skulle ramla ner. och de fungerade ju tror att man kan göra lite olika. men först går nog sunt förnuft med lite påhittighet

Det finns ju en hel del saker som kan ramla loss så det är ju dumt att chansa när man kan vara på den säkra sidan?

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt trott på det här med bakning (trodde iof att varmluftspistol var det man skulle använda). Men nu har jag precis bakat två gamla 6800 GT och det ena fungerar kalas! Det andra har jag inte testat än, men jag ska bara skruva på kylaren och sedan får vi se

Problemen korten hade var att det ena inte gav bild öht, det andra gav bild med artefakter.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Jag fick massor med artefakter jag också och tillslut bluescreens som gav lite olika felmeddelanden. Utan drivrutiner så gick det faktiskt att använda datorn, fast med lite artefakter lite här och där.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har nu testat det andra kortet också. Helt otroligt, det funkar också!

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Det finns ju en hel del saker som kan ramla loss så det är ju dumt att chansa när man kan vara på den säkra sidan?

jo just därför påhittighet och sunt förnuft

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

Är det någon ide att försöka baka kortet om jag har lite små grafikbuggar i spel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trybom
Är det någon ide att försöka baka kortet om jag har lite små grafikbuggar i spel?

testa allt annat först skulle jag råda, vad är det för kort? minns att sapphires hd4870 i början hade skitkass firmware så fick uppdatera skiten för att det skulle gå att spela alla spel (lill-brorsans) utan kraschar osv.

Permalänk
Medlem

Har ett Geforce 6800ultra som ja fick grafikbuggar med när ja spela.
Misstänkte att d kunde va ett minne som spöka, lönt att baka det ens?

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk

Jag kan inte förstå vad det är som gör att denna metod fungerar. Kan någon förklara det för mig...? Hur kan värme laga trasiga transistorer, eller annat grejs på ett grafikkort?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Jag kan inte förstå vad det är som gör att denna metod fungerar. Kan någon förklara det för mig...? Hur kan värme laga trasiga transistorer, eller annat grejs på ett grafikkort?

Det lagar trasiga lödningar, lodet flyter helt enkelt ut igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men är den här tråden seriös eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Men är den här tråden seriös eller?

JA, det är den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har ett 6800gt som jag har bakat som funkar nu. Ligger dock och skräpar lika mycket nu om när det var trasigt.

Har även bakat ett 6600gt. Fungerade i 10min. Sen slängde jag det.

Polaren har bakat sitt 8800gtx, hade lila ränder i skärmen. Nu funkar det med.

Permalänk
Medlem

Baka precis mitt 6800ultra, kondingarna ramla av körde 7min i 200grader men var tydligen för häftigt för d gamla kortet:/

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Medlem

Ni som inte tror att den här tråden är seriös kan läsa även denna med de länkar som finns däri:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Keep Up ALA95!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chjp
Baka precis mitt 6800ultra, kondingarna ramla av körde 7min i 200grader men var tydligen för häftigt för d gamla kortet:/

Tråkigt att höra.
Du råkade tyvärr ut för följande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
--Text--
5. Slå på ugnen på 200 grader. Se till att den är tillräckligt varm innan du stoppar in grafikkortet. Kan hända på vissa ugnar att det blir varmare än den visar vilket kan förstöra grafikkort. Har du för kallt så finns risken att ingenting händer. Hellre för kallt än för varmt.
--Text--

(Min understrykning)
Bäst vore om man i förväg kunde kolla hur varm ugnen är.
Det är lite chansning som sagt, inte värt att riskera något som har kvar garantin eller som man ändå tycker funkar hyffsat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Keep Up ALA95!

Tackar. Synd att min guide till jultävlingen vart diskad bara för att att jag hade skrivit den här bara en dag innan. Har försökt prata med Andreas D men han vill inte förstå -.-

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nu var kondingarna omlödade & till min förvåning fungera kortet:D haha ska bara pressa det i nått 3dmark se om grafikbuggarna kommer igen. Återkommer,bra tråd Ala_95

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Tackar. Synd att min guide till jultävlingen vart diskad bara för att att jag hade skrivit den här bara en dag innan. Har försökt prata med Andreas D men han vill inte förstå -.-

Trakigt, men skulle inte kalla det har en guide utan mera en FAQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Jag kan inte förstå vad det är som gör att denna metod fungerar. Kan någon förklara det för mig...? Hur kan värme laga trasiga transistorer, eller annat grejs på ett grafikkort?

Loden som håller fast kondensatorerna och diverse elektriska komponenter kan uppleva en spänning som får dem att spricka vilket leder till sämre överföring/ingen alls. Genom att värma kortet smälter du ner lodet igen och reparerar dessa sprickor.

OBS! Det finns inga som helst garantier på att ditt kort fungerar igen bara för att du "bakat" det. Däremot är det 100% säkert att din garanti är borta. OBS!

Permalänk
Medlem

Nu var kortet stressat i 3dmark 03 12881p med en gammal amd x2:D
Vilket monster 6800ultra var på sin tid:) Otroligt att det ens funka, då jag varit säker på att minnena spökat förr när det inte fungera.

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk

Är detta exakt samma tråd som den som var med i jultävlingen? Vill minnas att jag läste kommentarer där någon bedyrade att kortet var felvänt på bilden TS hade lagt in eller nåt?

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 650D ][ Corsair AX850 ][ Intel Core i7 2600k ][ Noctua NH-U12P-SE2 ][ Asus P8Z68V-Pro ]
[
16Gb G-Skill RipJaws Gaming ][ Crucial M4 128gb SSD ][ Seagate Barracuda Green 2TB HDD ]
[
KFA2 Geforce GTX570 1280MB ][ Samsung S24A350 Monitor ][ Win7 SP1 Enterprise 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hundra, men kan nu i efterhand säga att det kanske varit smartare att lägga kortet med kondingarna uppåt. Nån som vet ifall d har nån betydelse för själva bakningen?

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iprenen
OBS! Det finns inga som helst garantier på att ditt kort fungerar igen bara för att du "bakat" det. Däremot är det 100% säkert att din garanti är borta. OBS!

Kan dom bevisa saken?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk

Vet inte heller men..

Klickar man på andra länken i TS första post och går till förstasidan där så kan man läsa längst ned i första posten där:

"You have to put the card in the other way around because gravity pulls on the chips"

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 650D ][ Corsair AX850 ][ Intel Core i7 2600k ][ Noctua NH-U12P-SE2 ][ Asus P8Z68V-Pro ]
[
16Gb G-Skill RipJaws Gaming ][ Crucial M4 128gb SSD ][ Seagate Barracuda Green 2TB HDD ]
[
KFA2 Geforce GTX570 1280MB ][ Samsung S24A350 Monitor ][ Win7 SP1 Enterprise 64-bit ]

Permalänk
Medlem

hmm borde ju logiskt va att lägga kortet med kondingarna uppåt, då mina faktiskt trilla av:D Kan varit dom som spöka tidigare när det inte fungera iosf.

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.