Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk
Medlem

Har fungerat i ca 25 min nu Antar att det var helt ok att kyla den rackar snabbt utomhus och sen installera den direkt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Har fungerat i ca 25 min nu Antar att det var helt ok att kyla den rackar snabbt utomhus och sen installera den direkt.

Hehe, grattis! Tänk bara på kondens

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte har sa hog luftfuktighet inomhus I vilket fall som helst blev den rumstempererad sen akte den direkt in i burken fungerat perfekt i runt 1 timme igar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med mitt 7950gt, vid starten så maxade fläkten och fick en defekt bild som output. Testade denna metod bara för att. Två bakningar och en kall-lödning senare så kör grafikkortet på utan problem, och har gjort det i en vecka nu.

Mycket spännande, att faktiskt laga kortet fysiskt

En notis om TS anmärkning om eventuella giftiga gaser; det luktade riktigt jäkla illa i lägenheten och speciellt köket ett par timmar efter bakning. Ingen annan med liknande erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Bakade mitt 8800 ultra igår!
Kortet slutade fungera med vita streck och flimmer på skärmen, för att sedan bli helt svart.
Efter bakningen fungerar kortet kanon igen.
Spelade MW2 ett par timmar utan problem inatt.
Tyvärr hade jag köpt ett nytt kort innan jag såg denna tråd!

Tack, tråd-skaparen för guiden...

Apropå giftiga gaser....Det osade varm elektronik i köket en bra länge, akta er för ångorna!
Blev riktigt snurrig i huvudet efter jag tog ur kortet från ugnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahiren:

Bakade mitt 8800 ultra igår!
Kortet slutade fungera med vita streck och flimmer på skärmen, för att sedan bli helt svart.
Efter bakningen fungerar kortet kanon igen.
Spelade MW2 ett par timmar utan problem inatt.
Tyvärr hade jag köpt ett nytt kort innan jag såg denna tråd!

Tack, tråd-skaparen för guiden...

Apropå giftiga gaser....Det osade varm elektronik i köket en bra länge, akta er för ångorna!
Blev riktigt snurrig i huvudet efter jag tog ur kortet från ugnen.

Du hade ungefär samma symptom som jag hade då, med kortet alltså
Jag känner ju inga lukter själv så jag lider ju inte av att det stinker apa, men andra kanske gör det
Något man också ska se upp för är om man rengör GPUn med t-sprit så håll inte näsan över, jag brukar göra det (på nära avstånd för att se bättre också) och det slutar upp med att man blir yr och mår illa. Inte att rekommendera att andas in ångor från t-sprit

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Hoppas jag inte har sa hog luftfuktighet inomhus I vilket fall som helst blev den rumstempererad sen akte den direkt in i burken fungerat perfekt i runt 1 timme igar.

Imponerande! Håller den än? Du tog alltså bort grafikmodulen - var det bara den du bakade, eller bakade du allt utom den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Imponerande! Håller den än? Du tog alltså bort grafikmodulen - var det bara den du bakade, eller bakade du allt utom den?

Den datorn är hemma hos mor & far så har inte lekt med den sedan dess. Endast GPUn dvs grafikmodulen som blev bakad, har någon bild på det hela som jag kan posta sen när jag har tid.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ok, bra jobbat! Undrar vem som blir först med att baka en hel laptop

Permalänk
Antielefant
Skrivet av OllO:

Ok, bra jobbat! Undrar vem som blir först med att baka en hel laptop

Been there, done that. Fungerar på samma sätt som med en 360 - vira in den i en filt.

Sätta in en hel laptop i ugnen fungerar inte, TFT klarar inte de temperaturerna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

9800gtx kortet som senast fick smaka ugnen funkar nu utmärkt
4 timmar furmark och det var inga problem, med lite överklockning ger det en hygglig prestanda i spel Får tuffa på i riggen tills det inte orkar längre.

3e kortet jag provar att baka och alla har funkat efteråt

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Been there, done that. Fungerar på samma sätt som med en 360 - vira in den i en filt.

Sätta in en hel laptop i ugnen fungerar inte, TFT klarar inte de temperaturerna.

Hm, man kanske får montera bort skärmen. Borde väl finnas ett antal trasiga laptops med nvidia-chip som bara behöver bakas till kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Jag besökte en butik som skulle stänga igen, så jag kollade runt lite och hittade ett löst 9800GTX liggande, så jag frågade om den var till salu, då svarade han: Nej, det där grafikkortet är trasigt, du kan få den. Så jag tog tacksamt emot grafikkortet, gick hem och testade. Massor av grafikbuggar. Så jag testade följa denna guide och YES det funkar!! Ett gratis Sparkle 9800GTX fick jag! Snacka om tur där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peatear:

Jag besökte en butik som skulle stänga igen, så jag kollade runt lite och hittade ett löst 9800GTX liggande, så jag frågade om den var till salu, då svarade han: Nej, det där grafikkortet är trasigt, du kan få den. Så jag tog tacksamt emot grafikkortet, gick hem och testade. Massor av grafikbuggar. Så jag testade följa denna guide och YES det funkar!! Ett gratis Sparkle 9800GTX fick jag! Snacka om tur där

Trevligt, grattis!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag får väl också sälla mig till raden av alla som tackar för guiden. Detta räddade ett passivt kylt 9500GT som jag hittade på tippen. Inga artefakter men visade bara ingen bild när man kom in i windows (express gate/splashtop samt bios funkade dock prima). Att stoppa in det som sekundärt identifierades korrekt men gick inte att installera drivrutiner, hända bara ingenting halvvägs genom installationen.

Efter bakning funkar det (hittills) utmärkt. Nu ska man bara fundera ut om det är värt besväret att fixa physx med det trots mitt 5870... (fast det är det ju, inte för physx i sig, bara för sakens skull att fixa det )
Slängde med ett usbminne som var stendött också, även det vaknade glatt till liv igen (men hade en stor limklick som smälte och ångade på ett klart ohälsosamt sätt...)

Permalänk
Medlem

Du bakade ett USB-minne? Intressant!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

hur gör man med ATI då?

ska man koka det lr?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M4lem:

hur gör man med ATI då?

ska man koka det lr?

Snygg Avatar!^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4lem:

hur gör man med ATI då?

ska man koka det lr?

Haha, nej
Går att baka ATI-kort också, men dom har inte samma problem som Nvidia. Speciellt Nvidia 8800-korten.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Haha, nej
Går att baka ATI-kort också, men dom har inte samma problem som Nvidia. Speciellt Nvidia 8800-korten.

Hmm, jag kommer köpa ett defekt 8800 gts för 50kr, hoppas det funkar efter bakning. x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Hmm, jag kommer köpa ett defekt 8800 gts för 50kr, hoppas det funkar efter bakning. x]

Kan funka

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Kan funka

Är det bättre eller sämre att köra med galler istället för sån där svart plåt?
Åker och köper aluminium folie nu~~

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Är det bättre eller sämre att köra med galler istället för sån där svart plåt?
Åker och köper aluminium folie nu~~

Det lär ju ska gå med galler också, men det bör ju vara lättare med en plåt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Det lär ju ska gå med galler också, men det bör ju vara lättare med en plåt

Jag har inte vågat bakat det en.
Vilka plastdetaljer ska man ha aluminium folje på?
6pin kontakten och fläkt uttaget, något mer? Dvi portarna?

mvh r3mpuh

EDIT:::!!@!@@@

Gör det något om ugnen har massa svart gegga/sot i botten och det är matfett över hela insidan av rutan?
:L
Har bärt in grafikkortet och aluminium foliet till det gemensama köket här i studentkorridoren men har inte satt på ugnen än.
Finns 2st, en lite mindre och en lite större

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag har inte vågat bakat det en.
Vilka plastdetaljer ska man ha aluminium folje på?
6pin kontakten och fläkt uttaget, något mer? Dvi portarna?

mvh r3mpuh

EDIT:::!!@!@@@

Gör det något om ugnen har massa svart gegga/sot i botten och det är matfett över hela insidan av rutan?
:L
Har bärt in grafikkortet och aluminium foliet till det gemensama köket här i studentkorridoren men har inte satt på ugnen än.
Finns 2st, en lite mindre och en lite större

Jaja, jag kan inte sitta barnvakt vid Sweclockers hela dagarna vettu Man måste ju få ha matpauser också

Jag (och många andra) har klarat sig utan folie. Vill du vara extra säker så kan du ha folie runt de plastdetaljer som du kan hitta. Tror inte det ska göra något om ugnen är skitig, bara det inte droppar ner på kortet eller bildar ångor som sedan fastnar på kortet. Kanske kan vara bra att göra ren den eller hitta en renare ugn. Inte vet jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Det funkar fortfarande

Permalänk
Medlem

ett 9800GT fick förlänga livet! kört occt 2o min nu utan fel.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag var riktigt skeptisk men när ett 8600GT i SLI plötsligt vägrade vara med längre så hade jag inget att förlora på ett bakförsök. Oavsett dator så visade det storrutigt mönster i rött och svart i starten och grårandigt i BIOS. Jag skruvade bort kylpaketet och lindade in kondensatorområdena i aluminiumfolie. Satte grillen på 200 grader och placerade kortet med baksidan upp cirka 15cm från grillelementet. Efter 8 minuter var kortets baksida lite brungrönt och där avslutade jag bakningen. Efter att kortet kallnat monterades kylpaketet och testade kortet. Det fungerar nu felfritt igen. Får se om det håller sig.

Det höll sig i sex månader (2010-09-06 - 2012-03-06) men nu fick jag baka om det igen...
Samma fel återkom, men nu kör vi igen ytterligare 6 månader (?).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Bugar och bockar för det här!

Startade datorn idag efter arbetet och allting var i 800x600 upplösning, inga nvidia inställningar eller dyl. fungerade och i enhetshanteraren stodd det att windows "have disabled this device because it has been reporting errors".

Provade att rensa drivrutiner och ominstallera, ingen förbättring... Tillslut plockade jag ur kortet och körde på som guiden beskriver.
Funkar nu utmärkt och har gjort det hela kvällen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enzity:

Bugar och bockar för det här!

Startade datorn idag efter arbetet och allting var i 800x600 upplösning, inga nvidia inställningar eller dyl. fungerade och i enhetshanteraren stodd det att windows "have disabled this device because it has been reporting errors".

Provade att rensa drivrutiner och ominstallera, ingen förbättring... Tillslut plockade jag ur kortet och körde på som guiden beskriver.
Funkar nu utmärkt och har gjort det hela kvällen!

Grattis

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare