Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk

Bakade ett 8800GTS 640mb idag
pcb'n fick lite mörkare färg men det funkar utan problem!

Och nej det är inte de kortet jag har ute till salu, har 2st.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Installerade tillbaka ett 4850 idag och får FETA artifakter i Mafia 2 dock inte i Furmark. Skall testa fler spel och överväga bakning.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Installerade tillbaka ett 4850 idag och får FETA artifakter i Mafia 2 dock inte i Furmark. Skall testa fler spel och överväga bakning.

Det låter ju mysko, inga artifakter i windows eller i typ VLC? har man ingen garanti så har man heller inget att förlora på bakning dock låter de ju inte som ditt grafikkort är helt kört då du endast får artifakter i Mafia II,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Endast vid 3D apps startas så som BC2 och Mafia 2

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Äh, ugnsbaka hit o ugnsbaka dit...

Värm upp webern.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Skriv upp en till som denna sjuka skit fungerade för fick även ett prestandalyft med 10 fps?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Skriv upp en till som denna sjuka skit fungerade för fick även ett prestandalyft med 10 fps?

Prestandalyft? Det har jag aldrig hört talas om förut :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ala_95: Jag får inte heller ihop det. gick från 51 till 60 avg fps i Mafia II benchmark ;S

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Ala_95: Jag får inte heller ihop det. gick från 51 till 60 avg fps i Mafia II benchmark ;S

Riktigt konstigt. Säker på att det inte är andra drivrutiner eller andra inställningar?
Låter konstigt att du ska få en sådan prestandaskjuts av att stoppa in ett grafikkort i ugnen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nyare drivisar från 10.4 till 10.8, dock tror jag inte det ska ge så mycket skjuts, samma frekvenser på core/minne också :S

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Nyare drivisar från 10.4 till 10.8, dock tror jag inte det ska ge så mycket skjuts, samma frekvenser på core/minne också :S

Konstigt.

Aja, kul att du lyckades laga ditt grafikkort och tydligen få en liten prestandaskjuts på köpet

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat ett 4850 beggat på marknaden som stundvis vägrar att starta upp vissa gånger. När man väl fått igång det går det som en klocka och överklockar som en gud, men jag börjar bli irriterad på att jag måste starta om datorn fem till tio gånger innan den går igång.

Jag gissar att det är något som glappar och jag undrar lite vad mina chanser är att fixa det med en bakning? ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag har skaffat ett 4850 beggat på marknaden som stundvis vägrar att starta upp vissa gånger. När man väl fått igång det går det som en klocka och överklockar som en gud, men jag börjar bli irriterad på att jag måste starta om datorn fem till tio gånger innan den går igång.

Jag gissar att det är något som glappar och jag undrar lite vad mina chanser är att fixa det med en bakning? ^^

Uhhmm... Väldigt liten skulle jag tro. Men du kan ju alltid försöka om du vill.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lyckades själv baka mitt 5870 , otroligt bra guide och det sparade mig att behöva köpa ett nytt grafikkort.

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsko96:

Lyckades själv baka mitt 5870 , otroligt bra guide och det sparade mig att behöva köpa ett nytt grafikkort.

varför reklamerade du inte kortet istället

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Hade bytt kylare :/, du kan spana in tråden om du käner för det #10412414

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

Well, stort grattis till dig! Kul att du lagade ett 5870!

Men det återstår att se hur länge det håller. Har du tur så håller det jättelänge men det finns viss risk att det bara håller några dagar eller veckor :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaGoO:

Intressant och väldigt skumt, har aldrig hört om detta..vad exakt gör det med kortet? Får det kallödningar att "repa" sig själva eller nått sånt?

Typ.

Det smälter ihop lödningen/lödningar som kanske har spruckit, när det sedan stelnar så sitter det fast igen

Problemet är att när skiten väl har spruckit så blir det föroreningar i metallen vilket gör att det kan gå sönder om 1 dag eller 6 månader igen, och varje gång det händer blir det bara mer och mer förorenat och risken ökar.

Funkar som last effort tills du har pengar för att köpa något nytt.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Bakade mitt GF 7600GS som varit dött i mer än tre år idag, och nu fungerar det klockrent! Nästa projekt blir att ge mitt GF 8800GT samma behandling.

Edit: 8800GT-kortet började också leva igen efter samma behandling. Sweet!

Permalänk
Medlem

Har ett 9800GX2 som ligger och väntar på behandling. Hur får man av SLI bryggan från dubbelmackan eller vågar man baka med den?

Permalänk
Medlem

andra gången nu jag följer denna guide med ett 8800gts 640mb. Första gången funkade de i ca 1½mån. Just bakat de för andra gången och väntar på att de skall svalna

EDIT: Nu funkar de igen

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

#10461200

Hade tänkt att köpa nytt jag, men istället så baka jag mitt kraschade 8800gts 640mb i 10 min @ 200 grader. Funkar igen, får tacka för den här tråden!

Permalänk
Medlem

Hittade av ren tur den här tråden! och det tackar jag för.
Fick igång mitt 9800gtx efter 7 minuters gräddning.
enda defekten efter bakningen är den genomskinliga plastplupp som "fiber" kabeln skall monteras in i.. alltså inget alls att bråka om.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem

Hm, kan det vara skillnad på Ati och Nividia? Jag har testat tre Ati-kort utan framgång.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att se att (baserat på de som valt att rösta):
P(funkar än|testade)=0.64
P(gick sönder igen|testade)=0.13
P(funkade inte|testade)=0.23

Nu är det osäkert hur representativt det är, men verkar ändå tyda på sannolikheten att det funkar (åtminstone en stund) är stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Hm, kan det vara skillnad på Ati och Nividia? Jag har testat tre Ati-kort utan framgång.

Större chans på Nvidia så vitt jag vet. Ofast så är det kort ur 8800-serien som man lagar, men även annat går. Var ju en som bakade en laptop nu för någon vecka sedan kanske och det funkade.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Större chans på Nvidia så vitt jag vet. Ofast så är det kort ur 8800-serien som man lagar, men även annat går. Var ju en som bakade en laptop nu för någon vecka sedan kanske och det funkade.

Hade tänkt att baka ett 775 mobo men jag har ingen CPU att testa med :/

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Hur länge var det jag skulle ha kortet i marinaden?

Permalänk

Grävde lite bland min hårdvara och hittade ett Gainward 9800gtx jag glömt bort, det är ostabilt som tusan, klarar inte ens 3Dmark,
slänger in de i ugnen och hoppas på de bästa

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Dags att återuppliva min bärbara, gpu är bortplockad och ugnen är på gång, ja här vankas det julbak

Visa signatur

Citera för svar!