Den stora hackintoshtråden

Permalänk

Ah vad kul! Har helt missat att detta numera var tillåtet på swec.
Anyways, jag har kört Hackintosh sen '06 och min primära maskin är en 10.6.2 med Chameleon bootloader

Jag kör en Core 2 Duo E6600 @ 3GHz, 6GB Minne och ett 8800GT 512MB
Moderkortet är ett Asus P5W DH Deluxe

Och nu till mitt stora problem, som varit enda sen Snow Leopard kom ut egentligen. Grafikprestandan är under all kritik! Som ett exempel är datorn jag sitter vid nu (En Macbook 13" Unibody på 2.26GHz med 4GB RAM och integrerad grafik) oerhört mycket snabbare i applikationer som photoshop och aperture. Jag tycker att min stationära med 2GB mer grafik, 800Mhz snabbare processor och med ett riktigt grafikkort borde prestera en del bättre än den här laptopen men icke!

För att få igång mitt 8800GT i SL har jag tagit bort OSvKernDSPLib.kext från S/L/E/ samt slängt in
<key>GraphicsEnabler</key>
<string>yes</string>

i boot.plist

... Någon som vet hur man får igång ett gammalt 8800GT i SL på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safesurf-Gösta:

Tror att ION-moderkorten fungerar bra med osx, samtidigt som de har okej grafikprestanda ändå.
i3 är afaik inte stött i osx än, men vem vet, det kanske kommer stöd så småningom. ett lite osäkert kort i alla fall.

Har kollat runt och det verkar det gå med H55 chipset. Grafikprestandan är inte viktig, jag kommer inte att ha någon skärm inkopplad till den när jag fått det att funka. Ljud behövs inte heller. Däremot måste LAN fungera. Det som är bra med detta Zotac moderkort är ju att man också kan rycka ur WiFi-kortet och fixa en PCIe x1 plats istället. Behöver nu också få bekräftat att det går att dela upp x16 platsen till två x8 platser med riserkortet jag länkade till.

Får kolla lite mer på processorer då, eventuellt en i5 istället. "Onboard video will only work with a Clarkdale CPU (e.g. Core i5-6xx, Core i3-5xx)."

Visa signatur

"Curiosity killed a cat! Ask me no questions and I'll tell you no lies."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nån som vet om Apple löst sitt STORA problem med senaste disten att funka på Intel dubbelAtom med HT?

det var inget problem. de patchade bort atom för att minska alla netbooks med OSX. och om inte någon finurlig hackare lyckas enabla det ingen är det ett stor no-go for atom.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

tror personligen inte Apple har "patchat bort" någonting.

Atom-stöd kom till i någon uppdatering, troligtvis för att Apple planerade att använda Atom i någon kommande produkt. Kanske iPad? Men sedan köpte dem ARM och Atom-stödet behövdes inte längre. Det är bara fullt förståeligt att sluta inkludera massa kod som inte används, imo. Det är självklart bra för Apple också om det blir mindre hackintoshes. Men jag tror inte det var något drag enbart för att stänga ute hackintoshes.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nån som vet om Apple löst sitt STORA problem med senaste disten att funka på Intel dubbelAtom med HT?

Varför skulle Apple lösa det?

Nåja, har för mig jag sett nånstans att det går att få 10.6.3 att fungera med Atom CPU:s.
Enklast är om du hittar en utförlig guide för din netbook om du nu ska envisas med att köra hackintosh.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av penna_ha:

tror personligen inte Apple har "patchat bort" någonting.

Atom-stöd kom till i någon uppdatering, troligtvis för att Apple planerade att använda Atom i någon kommande produkt. Kanske iPad? Men sedan köpte dem ARM och Atom-stödet behövdes inte längre. Det är bara fullt förståeligt att sluta inkludera massa kod som inte används, imo. Det är självklart bra för Apple också om det blir mindre hackintoshes. Men jag tror inte det var något drag enbart för att stänga ute hackintoshes.

Apple har inte köpt ARM (det var endast ett rykte). De använder dock en CPU från ARM i iPad:en.

Varför skulle det inte vara enbart för att försvåra för alla netbooks som det var så busenkelt att installera en vanilj-OSX på?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Apple tycks inte vara särskilt stolta över OS X, i varje fall tror man inte man kan tjäna pengar på det, visserligen går det att köpa installationskit med licens men då begränsad till de modeller Apple tillverkar.

Här har vi ett av huvudproblemen med Apples produkter, de är inåsta till den egna hårdvaran. Allt för att låsa in folk i sitt eget tänk, märkligt folk går på't.

Helt annan syn har tex M$ och Linux som tycker att folk själva är mogna nog att välja sitt skrot.

Sen har vi sk märkesdatorer/varushusburkar typ Dell, HP mfl som, oavsett du vill eller inte, är impgrenerade med ett förinstallerat OS (läs M$).

Permalänk
Medlem

Tror snarare att Apple vill ha full kontroll över hårdvaran, för att den ska fungera felfritt med OS X. Drivrutiner osv. Och så att de lättare kan utveckla operativsystemet för att fungera perfekt med hårdvaran. Skulle de släppa det till alla datorer, skulle det vara så många buggar och saker som inte fungerar med specifika delar/märken, att de skulle få dåligt rykte. Hur processorn används, energisparsaker osv.

Förklarar som en gris, men någon kanske fattar.

Plus att de nog tjänar väldigt mycket mer på att tvinga konsumenterna som vill använda deras OS, att köpa deras produkter, än om de bara skulle sålt OSet.

Permalänk
Medlem

en Mac är en användarupplevelse, det är inte en dator och det är inte ett OS.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Du jämför Äpplen med päron där. MS Windows & Linux är helt mjukvara, dvs. deras mål är att skapa ett operativssytem som människor gillar. Apples vision har alltid varit att skapa en komplett dator, dvs. hårdvara och mjukvara som fungerar utmärkt med varandra.

Sen förstår jag inte varför folk snackar om inlåsning, visst du kan inte slänga ihop ett hemmabygge som du annars gör men det är inte heller tanken. Det är väl egentligen den enda nackdelen, annars så är det ingen skillnad, du kan om du vill slänga in Windows eller Linux på en Mac utan problem.

Skrivet av jookeer:

Apple tycks inte vara särskilt stolta över OS X, i varje fall tror man inte man kan tjäna pengar på det, visserligen går det att köpa installationskit med licens men då begränsad till de modeller Apple tillverkar.

Här har vi ett av huvudproblemen med Apples produkter, de är inåsta till den egna hårdvaran. Allt för att låsa in folk i sitt eget tänk, märkligt folk går på't.

Helt annan syn har tex M$ och Linux som tycker att folk själva är mogna nog att välja sitt skrot.

Sen har vi sk märkesdatorer/varushusburkar typ Dell, HP mfl som, oavsett du vill eller inte, är impgrenerade med ett förinstallerat OS (läs M$).

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Ah vad kul! Har helt missat att detta numera var tillåtet på swec.
Anyways, jag har kört Hackintosh sen '06 och min primära maskin är en 10.6.2 med Chameleon bootloader

Jag kör en Core 2 Duo E6600 @ 3GHz, 6GB Minne och ett 8800GT 512MB
Moderkortet är ett Asus P5W DH Deluxe

Och nu till mitt stora problem, som varit enda sen Snow Leopard kom ut egentligen. Grafikprestandan är under all kritik! Som ett exempel är datorn jag sitter vid nu (En Macbook 13" Unibody på 2.26GHz med 4GB RAM och integrerad grafik) oerhört mycket snabbare i applikationer som photoshop och aperture. Jag tycker att min stationära med 2GB mer grafik, 800Mhz snabbare processor och med ett riktigt grafikkort borde prestera en del bättre än den här laptopen men icke!

För att få igång mitt 8800GT i SL har jag tagit bort OSvKernDSPLib.kext från S/L/E/ samt slängt in
<key>GraphicsEnabler</key>
<string>yes</string>

i boot.plist

... Någon som vet hur man får igång ett gammalt 8800GT i SL på riktigt?

Sent svar Nåja, använd inte graphics enabler utan gör en custom EFI-sträng för ditt kort istället och lägg till i com.apple.boot.plist Enklast är att använda OSx86Tools, kolla guiden på YouTube - EFI Graphics String Tutorial Updated

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

Vet någon ifall några av de nyare netbooks på marknaden klarar att lira hackintosh med både wifi och ljud? Har hittat några diagram över netbooks som fungerar klanderfritt med OS X, men de finns inte att få tag i längre om man inte pungar ut 5000+ kr, vilket är lite väl blodigt.

Speciellt skulle man väl vilja ha en HP Mini 1000, men det finns dessvärre bara efterföljare som jag inte hittar något via google om. Men sen finns det ju eee 1000H, dell mini 9 eller Vostro A9, inga av dessa går längre att få tag i.

Så är det någon som vet ifall det finns en efterföljare som har lika klanderfri hårdvara som de ovan nämnda och som helst har en ssd?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd

Hej! Då jag är lite vag på hela osx hack delen, så undrar jag ifall det finns någon snäll människa som kan plocka ihop ett bra matx paket (eller ifall det möjligen finns ITX moderkort som fungerar?) då jag är sugen på att bygga en HTPC med OSX. Sen undrar jag ifall X-fi ljudkort fungerar till OSX? 10.6 är det jag vill använda - och ljudkortet får vara av USB variant om inte annat.

MVH Christoffer. Ni får gärna PMa mig då jag kanske inte hinner kolla här så ofta, vore schysst.

Permalänk
Medlem

Här finns nyttig info tonymacx86's P55 Hackintosh Blog: iBoot + MultiBeast: Install Mac OS X on any Intel-based PC , Köp ett Gigabyte moderkort Gigabyte GA-H55N-USB3 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort den borde fungera utmärkt. När det gäller ljudkort har jag inte orkat googla, gör du det .

Skrivet av facedark:

Hej! Då jag är lite vag på hela osx hack delen, så undrar jag ifall det finns någon snäll människa som kan plocka ihop ett bra matx paket (eller ifall det möjligen finns ITX moderkort som fungerar?) då jag är sugen på att bygga en HTPC med OSX. Sen undrar jag ifall X-fi ljudkort fungerar till OSX? 10.6 är det jag vill använda - och ljudkortet får vara av USB variant om inte annat.

MVH Christoffer. Ni får gärna PMa mig då jag kanske inte hinner kolla här så ofta, vore schysst.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Hejsan hoppsan!
Har försökt installera OS X på ett flertal PC:s det senaste året, men aldrig lyckats helt och hållet.. Vänder mig nu mot er lite mer erfarna och hoppas på tips/trix/hjälp.
Vad rekommenderar ni för installationsprocess för en dator med följande hårdvara:
CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+
Moderkort: Gigabyte GA-MA770-DS3
Chipset (?): AMD 770/ AMD Hammer
Grafik: Nvidia GeForce 9600GT
Ljudkort: Realtek ALC888/P200 @ ATI SB600
Nätverk: Netgear 108 Mbps Wireless PCIe-adapter WG311T
Realtek PCIe BE Family Controller

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 1.5 och § 1.6 i reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxdalax:

Hejsan hoppsan!
Har försökt installera OS X på ett flertal PC:s det senaste året, men aldrig lyckats helt och hållet.. Vänder mig nu mot er lite mer erfarna och hoppas på tips/trix/hjälp.
Vad rekommenderar ni för installationsprocess för en dator med följande hårdvara:
CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+
Moderkort: Gigabyte GA-MA770-DS3
Chipset (?): AMD 770/ AMD Hammer
Grafik: Nvidia GeForce 9600GT
Ljudkort: Realtek ALC888/P200 @ ATI SB600
Nätverk: Netgear 108 Mbps Wireless PCIe-adapter WG311T
Realtek PCIe BE Family Controller

Tack på förhand!

Bumpar upp denna och hoppas på det bästa :)!

Permalänk
Medlem

Funderar på om man ska installera os x på min stationära med, och prova köra logic 9 med nodes. Vad för hårdvara fungerar bäst? jag har ju en core2duo, så processorn borde väl fungera fin fint men ett ati/amd 4850hd och ett asus p5b

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maxdalax:

Bumpar upp denna och hoppas på det bästa :)!

Notera att den typen av inlägg är förbjudna enligt § 4 i reglerna. Den här gången vidtar jag inga andra åtgärder än att ge dig den här tillsägelsen, men tänk på det i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Installerade Snow Leopard 10.6.3 på min Asus 1201N häromdagen, kör dual boot med Windows 7 och måste säga att jag är klart impad över hur bra det fungerar. Nu väntar jag bara på ett Dell 1510 WLAN kort så Wifi lirar som det ska från OS X.

Annars funkar allt perfekt på den, minimalt med handpåläggning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Installerade Snow Leopard 10.6.3 på min Asus 1201N häromdagen, kör dual boot med Windows 7 och måste säga att jag är klart impad över hur bra det fungerar. Nu väntar jag bara på ett Dell 1510 WLAN kort så Wifi lirar som det ska från OS X.

Annars funkar allt perfekt på den, minimalt med handpåläggning.

10.6.x har inte stöd för Atom, hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

Install Guide: Asus 1201N - USB (10.6.x) - Hackintosh Questions - Answers | Google Groups

Kortfattat, tog 10.6.3 skivan mekkade i ordning ett USB-minne på kollegans MBP. Patchade med Netbookmaker och installerade.
Den hittar två kärnor och en "HT kärna". Men det räcker gott å väl för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av penna_ha:

en Mac är en användarupplevelse, det är inte en dator och det är inte ett OS.

Det är en användarupplevelse att lägga 50 000 kronor på serverkomponenter (lol eccminnen och xeonprocessorer) för en vettig designdator

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det är en användarupplevelse att lägga 50 000 kronor på serverkomponenter (lol eccminnen och xeonprocessorer) för en vettig designdator

Grin gråt. Häftiga saker har häftiga priser. Har du inte råd, kan du inte rättfärdiga priset, så låt bli.
Datorn i sig köptes 2006 för 25 000 :- och maxar spel än idag, dock uppgraderat till 5870.

För övrigt kostar inte Xeon mer än desktop.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Tjenare, funderar på att installera os x snow leopard på min laptop och se hur det fungerar tycker ju helt klart att det är stabilare än windows men frågan är kommer jag kunna utnyttja alla funktioner i oset såsom wireless, bluetooth, wlan ljud ingångarna? Datorn är en dell latitude e6400 med nvidia quadro 160M nvs + Intel C2D P8400 + 3GB ram fungerar detta? Och i så fall vart köper jag en kopia av os x ?

Mvh

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om det skulle fungera?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Har länge försökt att installera olika osx på mina olika datorer ja har men har aldrig lyckats.
Har följt alla möjliga guider men kommer som sagt ingenvart.
Men ja har lite frågetecken ang installationen.
Har läst på ett antal ställen om nåt med sata ahci vad e det.
Måste man ha sata hårdiskar till osx eller vad. För ja har bara brovat med ide.
Men ja har ju kommit så långt att den står att d e installerat o klart sen vid rebooten så händer ingenting.
Som sagt måste man ha sata hårddiskar eller vad.
Hittade idag en guide med exakt likadant moderkort som ja har men när ja ska köra så står d bara waiting for root device.
Ringe en granne nyss och ska få låna en sata disk för att se om d blir nån skillnad.
Återkommer med resultat.