Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Har precis fått igång en ny hackintosh men den vill inte som jag vill.
Ja kan inte ladda ner program från tex download.com varje gång ja laddar ner ett program så kommer en grå gardin upp och säger att ja måste starta om datorn.
Nån som har en aning om vad problemet kan vara.

Du får en så kallad Kenel Panic. Motsvarigheten till en Blue Screen i Windows

Lite mera info vore bra. Vad har du för moderkort och hur har du installerat OSX? Verkar vara problem med nätverksdrivrutiner.

/N

Permalänk
Medlem

Millen1981: har du installerat några kext för moderkortet eller liknande ? Som föregående talare säger, så hjälper det om vi vet vad du har för hårdvara i hackintosh datorn.

Permalänk

Här får ni min hårdvara: Moderkort: Asrock p4vm900-sata2 med intel pentium 4 2,8ghz 1m 800
40 gig ide hårddisk och ide dvd brännare.
512mb ddr400 ram
Nvidia geforce 7300le pci express
Versionen ja använder är just nu iPC osx leopard 10.5.6

Ja har installerat om datorn säkert 50 gånger för att prova olika drivers men nu har ja hittat vilka som funkar förrutom ljudet men d funkade förrut så ja ska ta o gå igenom alla drivers 1 efter 1 o prova med men d kommer jju ta ca 50 ominstallationer om man nu inte kan prova andra drivers direkt inne i osx från skivan eller nåt.
Om d e nåt mer ni vill veta så skriv bara. Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNoone:

Hade strul med att starta och det är nu löst med hjälp av "cpus=1 busratio=20" som jag skrev efter att jag hade tryck F8 och tadaaa nu lyckades jag äntligen starta Snow Leopard

CD,Mus,tangentbord, dualview och ljud fungerade direkt!

Nu är mitt problem trådlösa nätverkskortet som inte fungerar "Intel pro/wireless 3945ABG"

Downloads - Network - Intel 3945 (beta06) - Kexts.com

Hur installerar man ett KEXT? :/ jag tar och googlar

Man använder osx86 tools

Permalänk

Ja sitter på min hackintosh just nu men har inte satt in mitt grafikkort än men just nu funkar ljud lan usb och a d som borde funka enligt mig men ja undrar hur man skriver snabel a
finns det typ nån sorts enhetshanterare som i windows där man ser vad som e installerat och om d e korrekt installerat.
Sen va d ju det där med att ladda ner saker som inte riktigt verkar funka. Ja får ladda ner programmen via pcn o sen föra över prylarna via usbminne o sen installera på hacken då funkar det hmmmm..... men som sagt snabel a skulle sitta fint för utan kan ja inte logga in på min mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNoone:

Hade strul med att starta och det är nu löst med hjälp av "cpus=1 busratio=20" som jag skrev efter att jag hade tryck F8 och tadaaa nu lyckades jag äntligen starta Snow Leopard

CD,Mus,tangentbord, dualview och ljud fungerade direkt!

Nu är mitt problem trådlösa nätverkskortet som inte fungerar "Intel pro/wireless 3945ABG"

Downloads - Network - Intel 3945 (beta06) - Kexts.com

Hur installerar man ett KEXT? :/ jag tar och googlar

Lägg kexet i /System/Library(Bibliotek)/Extensions

Permalänk
Medlem
Skrivet av geeken:

Lägg kexet i /System/Library(Bibliotek)/Extensions

Räcker inte, behöver även:

chown -R 0:0 /System/Library/Extensions/DinKextFil.kext
chmod -R 755 /System/Library/Extensions/DinKextFil.kext

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Om man har en HP probook 4520S, vilken "version" ska man ha då?

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarn:

Om man har en HP probook 4520S, vilken "version" ska man ha då?

Gå och köp en SnowLeopard skiva hos apple efter det kör du boot-132 skiva alternativt Iaktos S3

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNoone:

Tack! då har jag kommit lite närmare...

Har du tips om hur man ska gå till väga med allt? Har snow leopard Retail skivan redan.

Försök att göra en Boot-132 skiva/usb går nog att hitta en som är färdig som passar din hårdvara

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag är en van OS X och Linux-användare sedan många år. Jag känner nu att jag skulle vilja ha en Mac med lite mer flås och det känns inte så aktuellt att lägga 20-30k på en Mac Pro.

Jag tänkte därför ge Hackintosh ett försök. Jag har några punkter jag skulle vilja ha svar på innan jag ens ger det ett försök.

Det viktiga är att datorn blir stabil och snabb som en vanlig Mac.

1. Hur fungerar det när det släpps uppdateringar? Är det bara att välja att installera uppdateringarna?
2. Jag gissar att det krävs en hel del pill när 10.7 släpps och att det inte bara räcker med att uppgradera?
3. Hur fungerar alla program och spel likt Adobes olika program, iLife och t ex Starcraft 2?
4. Finns det något som inte fungerar som på en helt vanligt Mac?
5. Om jag köper delar där det ska finnas stöd, enligt olika forum eller OSx86 wikis HCL. Hur mycket meck är det att få allt att fungera?

Tack!

Visa signatur

...typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliven:

Jag är en van OS X och Linux-användare sedan många år. Jag känner nu att jag skulle vilja ha en Mac med lite mer flås och det känns inte så aktuellt att lägga 20-30k på en Mac Pro.

Jag tänkte därför ge Hackintosh ett försök. Jag har några punkter jag skulle vilja ha svar på innan jag ens ger det ett försök.

Det viktiga är att datorn blir stabil och snabb som en vanlig Mac.

1. Hur fungerar det när det släpps uppdateringar? Är det bara att välja att installera uppdateringarna?
2. Jag gissar att det krävs en hel del pill när 10.7 släpps och att det inte bara räcker med att uppgradera?
3. Hur fungerar alla program och spel likt Adobes olika program, iLife och t ex Starcraft 2?
4. Finns det något som inte fungerar som på en helt vanligt Mac?
5. Om jag köper delar där det ska finnas stöd, enligt olika forum eller OSx86 wikis HCL. Hur mycket meck är det att få allt att fungera?

Tack!

1. Beroende på vad du har för custom kexts så kan updates paja din install. Du måste söka på Hackintoshforum innan du vet om updaten är säker för ditt system, och eventuellt behöva vänta på att någon släpper en ny version av kexten.

2. Korrekt, praktiskt taget en garanti att du inte kommer kunna uppgradera direkt.

3. Om ditt system är stabilt och korrekt patchat, bör det funka som på en Mac. Men då måste du skriva en egen DSDT osv.

4. Beror på vad du väljer för hårdvara.

5. Fortfarande upp till dig att leta instruktioner som passar för den version du vill köra, läsa instruktionerna utan och innan, samt många många trådar så du är förberedd på vad som kan gå snett.

Det jobbiga med hackintosh är att om du stöter på ett problem, som du inte hittar en lösning på i tex. Insanelymacs forum, så sitter du där i skiten.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliven:

Jag är en van OS X och Linux-användare sedan många år. Jag känner nu att jag skulle vilja ha en Mac med lite mer flås och det känns inte så aktuellt att lägga 20-30k på en Mac Pro.

Jag tänkte därför ge Hackintosh ett försök. Jag har några punkter jag skulle vilja ha svar på innan jag ens ger det ett försök.

Det viktiga är att datorn blir stabil och snabb som en vanlig Mac.

1. Hur fungerar det när det släpps uppdateringar? Är det bara att välja att installera uppdateringarna?
2. Jag gissar att det krävs en hel del pill när 10.7 släpps och att det inte bara räcker med att uppgradera?
3. Hur fungerar alla program och spel likt Adobes olika program, iLife och t ex Starcraft 2?
4. Finns det något som inte fungerar som på en helt vanligt Mac?
5. Om jag köper delar där det ska finnas stöd, enligt olika forum eller OSx86 wikis HCL. Hur mycket meck är det att få allt att fungera?

Tack!

1. ja det går att välja men om din installation är vanilla så kan du uppdatera till vilken uppdatering som helst och allt kommer funka (95% om inte apple gör nån magic med nån uppdatering och inget funkar)
2.får se hur det blir men det borde går att uppdatera ( 10.5 => 10.6 va inget speciellt , det gick att köra vanilla kernel )men förvänta dig inte allt funka
3. 99% av alla program som är gjorde för osx borde funka
4. allt borde funka på en stationär som på en mac pro men det beror på vilken hårdvara du väljer
5. inte så mycket pill beroende på hårdvaran finns massa guider speciellt för moderna moderkort :=

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

har en liten snabb fråga.. vad är lättaste sättet att få in en OS x skiva till ett usb minne? ska försöka ge mig på hackingtosh en gång till nu (gick inge vidare sist jag gjorde det) och hade tänkt försöka på min bärbara dator.. och har hittat 2 guider och hade tänkt följa en av dom och båda är med IBoot och Multibeast men undrar då hur jag ska få min OS x skiva till mitt usb minne? har den som DMG fil och iso fil på datorn men hittar inget sätt att få någon av dom fungerande till ett usb minne utan att använda mig av en dator som redan har OS x..

och jag har självklart skivan men tyvärr så funkar inte dvd-läsaren på min bärbara och har inga dual layer dvd skivor så kan inte göra en kopia av den häller..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tjoa!

Nu har jag försökt installera Mac OS X Snow Leopard på min PC, men lyckas inte riktigt.

Jag har datorn i sign och har använt mig av denna guide:

tonymacx86 Blog: iBoot + MultiBeast: Install Mac OS X on any Intel-based PC

Mitt problem är att jag inte kan starta OS X utan iboot dvdn i. Så fort jag har kört multibeast och tar ut iboot dvd så släcks skärmen och grafikkortet varvar upp till 100 procent. Verkar ju vara något som saknas för grafikkortet, men jag förstår inte hur jag ska lägga in det när jag installerar...Någon som är haj på detta å kan hjälpa till?

Mvh

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart det finns en guide som FUNKAR hur man installerar mac på en pc? Vill ha en enkel, tillförlitlig guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Tjoa!

Nu har jag försökt installera Mac OS X Snow Leopard på min PC, men lyckas inte riktigt.

Jag har datorn i sign och har använt mig av denna guide:

tonymacx86 Blog: iBoot + MultiBeast: Install Mac OS X on any Intel-based PC

Mitt problem är att jag inte kan starta OS X utan iboot dvdn i. Så fort jag har kört multibeast och tar ut iboot dvd så släcks skärmen och grafikkortet varvar upp till 100 procent. Verkar ju vara något som saknas för grafikkortet, men jag förstår inte hur jag ska lägga in det när jag installerar...Någon som är haj på detta å kan hjälpa till?

Mvh

När du installerar multibeast måste du välja till en graphics enabler
nedan funkade med ett 8800GTS, det är två kext som börjar med ATY_init
+ Kexts/Graphics/Enablers/ATY_init*

Vad jag inte riktigt har förstått är varför allt fungerar automatiskt med iBoot, men med Multibeast måste man lägga till allt manuellt (grafik, ljud)

Acez, guiden ovan funkar.
Egentligen är det bara att bränna iBoot på en cd och boota från den, sen byter man till en OS X dvd och trycker <F5> och när den dyker upp <enter>.

Permalänk
Medlem

myHack Installer

enklare än så blir det inte.

Permalänk

Blev lite sugen på att köpa en Mac, men med tanke på priset så har jag bestämt mig för att satsa på en Hackintosh istället.

Programmen jag hade tänkt att använda är i första hand Photoshop och DreamWeaver. Sen kommer jag väl använda den till vanligt surfande, kanske lite redigering av bilder och ev. filmer.

Vad kommer komponenterna för en sån gå på ungefär? Jag vill att komponenterna ska passa så jag slipper en massa problem.

Jag har inte tänkt att spela något på den då jag har en annan dator till det.

Skulle vara schysst om någon kunde hjälpa mig med komponenterna. Någon kanske har byggt en själv som funkar bra och uppfyller mina krav?

Tack på förhand.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

A jag kan ju bara tala från egen erfarenhet.
Ja har en hackintosh just nu och har byggt en hel del också och ja skulle vilja säga att gigabyte moderkort e alldeles underbara att bygga av allafall mitt ga.945pl-ds3 med min celeron 420 1,6ghz och endast 2 gig 533mhz ddr2.
Ja har kört en jädrans massa olika osx varianter och allt verkar funka på det här moderkortet allafall.
Men annars kan ja ju tipsa om osx86.com där har du en lista med färdiga datorer och även komponenter som fungerar till os x byggen.
Kolla in den sidan så kommer du säkert hitta nåt skoj.
Behöver ju inte va speciellt dyrt att bygga heller.
Lycka till.

Permalänk
Skrivet av Millen1981:

A jag kan ju bara tala från egen erfarenhet.
Ja har en hackintosh just nu och har byggt en hel del också och ja skulle vilja säga att gigabyte moderkort e alldeles underbara att bygga av allafall mitt ga.945pl-ds3 med min celeron 420 1,6ghz och endast 2 gig 533mhz ddr2.
Ja har kört en jädrans massa olika osx varianter och allt verkar funka på det här moderkortet allafall.
Men annars kan ja ju tipsa om osx86.com där har du en lista med färdiga datorer och även komponenter som fungerar till os x byggen.
Kolla in den sidan så kommer du säkert hitta nåt skoj.
Behöver ju inte va speciellt dyrt att bygga heller.
Lycka till.

Tack så mycket, ska kolla där!

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett GA-P35-DS3 (resten av delarna kan du se i sign) och jag har inte haft några stora problem, använde mig av en retail-dvd och det har gått att uppdatera programvaran utan problem än så länge.

Här är några gigabytekort som det fungerat på enligt folk @ insanelymac.com

GA-P35-DS4 verkar vara ett stabilt kort.

GA-EP35-DS3P, GA-EP35-DS4, GA-EP45-DQ6, GA-X38-DS5, GA-P35-DS3R, GA-EP35-DS3L (ALC888), GA-P35-DS3L (ALC888), GA-EP45-DS3R, GA-P35-DQ6, GA-P35-DS3P, GA-EP45-DS5, GA-P35-DS3, GA-EP35-DS3

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk

A ja har faktiskt stött på ett skumt problem nu när jag gjorde en uppdatering från snow leopard 6.3 till 6.6 så verkar det som att musen och tangentbordet inte vill funka. Kör just nu sb och provade även med ps2 men inget händer. Vad kan va fel.
Först trodde ja att den hänger sig men kör ja in en dvd skiva så börjar uppspelningen så d verkar som att bara musen och tgb inte lirar. men frågan e ju varför. Funkar ju utan problem innan uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Tror inte att os x stödjer ps/2 om man inte har nån kext för det. Fungerar något annat i usb-väg? kan ju vara så att USBn har lagt av.

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliven:

Jag är en van OS X och Linux-användare sedan många år. Jag känner nu att jag skulle vilja ha en Mac med lite mer flås och det känns inte så aktuellt att lägga 20-30k på en Mac Pro.

Jag tänkte därför ge Hackintosh ett försök. Jag har några punkter jag skulle vilja ha svar på innan jag ens ger det ett försök.

Det viktiga är att datorn blir stabil och snabb som en vanlig Mac.

1. Hur fungerar det när det släpps uppdateringar? Är det bara att välja att installera uppdateringarna?
2. Jag gissar att det krävs en hel del pill när 10.7 släpps och att det inte bara räcker med att uppgradera?
3. Hur fungerar alla program och spel likt Adobes olika program, iLife och t ex Starcraft 2?
4. Finns det något som inte fungerar som på en helt vanligt Mac?
5. Om jag köper delar där det ska finnas stöd, enligt olika forum eller OSx86 wikis HCL. Hur mycket meck är det att få allt att fungera?

Tack!

Ju mer lik hårdvaran är Macarna, desto mer smärtfritt kommer det bli. Utöver i7 920/930(?) som verkar fungera väldigt bra med OS X.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Ja prova HackinTosh men blev inte ett dugg impad. Gick över till Ubuntu som ger mer "bang for the buck" Tycks va lite religöst de där me Mac. Klart överreklamerat. Men det är ju OK till mosterAgda-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja prova HackinTosh men blev inte ett dugg impad. Gick över till Ubuntu som ger mer "bang for the buck" Tycks va lite religöst de där me Mac. Klart överreklamerat. Men det är ju OK till mosterAgda-användare.

Även jag provade hackintosh för nåt år sedan och blev inte alls imponerad. Sedan köpte jag en Mac Book PRO i maj 2010 och ångrar mig inte en sekund. Att köra OSX på PC är som att installera ett OSX tema för Windows. Det kanske ser ut som OSX, men du får absolut inte samma upplevelse. OSX är gjort för att köras på Mac.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Även jag provade hackintosh för nåt år sedan och blev inte alls imponerad. Sedan köpte jag en Mac Book PRO i maj 2010 och ångrar mig inte en sekund. Att köra OSX på PC är som att installera ett OSX tema för Windows. Det kanske ser ut som OSX, men du får absolut inte samma upplevelse. OSX är gjort för att köras på Mac.

Beror ju på hårdvaran. Min flyter på jävligt bra, det enda som är drygt är att flash kraschar i FF 4 betan. Men det lär ju vara FFs fel då FF 3.6 flöt på bra. Det jag vet som inte fungerar för mig är att få bild på 2 skärmar, går att fixa på något sätt men orkar inte bry mig om det.

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Asså, kan hålla me om att OSX ska köras på dyr Apple-hårdvara, gillar man designen och en del små finesser å skiter i va de kostar å e inte datornörd som har tid/ork/kunskap att HackinTosha -> kör MAC hela vägen in i kaklet.

Permalänk

Ser detta korrekt ut ang qe och ci mm mm

Chipset Model: NVIDIA GeForce 6200 TurboCache(TM)
Type: Display
Bus: PCIe
PCIe Lane Width: x16
VRAM (Total): 256 MB
Vendor: NVIDIA (0x10de)
Device ID: 0x0161
Revision ID: 0x00a1
ROM Revision: NVdarwin 1.2.5
Displays:
SAMSUNG:
Resolution: 1280 x 1024 @ 60 Hz
Depth: 32-Bit Color
Core Image: Hardware Accelerated
Main Display: Yes
Mirror: Off
Online: Yes
Quartz Extreme: Supported
Rotation: Supported
Display Connector:
Status: No Display Connected