Glad, Exalterad, Pigg?! Skriv era goda tankar här! :D

Permalänk
Medlem

Har precis fixat det sista inför resan till Japan nästa månad.
GAAAH! Är så satans taggad så det är inte sant!
Lite nervös över flygningen dock, har aldrig suttit i ett flygplan såhär länge som det kommer bli nu. Har varit i London som längst, så detta är lite längre.
Men det kommer säkert gå bra, hoppas jag

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loloskar:

Har du sökt än? Om inte, do it! Jag är numera GSS/-T soldat och kan säga att gå med i Försvarsmakten är det bästa valet jag gjort i mitt liv. Funderar på att söka heltid igen då man saknar att känna att man lever!

Tyvärr vet jag inte om jag kan söka i framtiden, då jag har gjort en operation och tagit bort saker ur kroppen. Tror inte FM kan tycka att det är så bra. Annars är jag sugen på att köra stridsvagn, då man är kort, så sitter man nog fint där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Tyvärr vet jag inte om jag kan söka i framtiden, då jag har gjort en operation och tagit bort saker ur kroppen. Tror inte FM kan tycka att det är så bra. Annars är jag sugen på att köra stridsvagn, då man är kort, så sitter man nog fint där.

Sök. De organ som tagits bort försämrar inte din förmåga att fungera som soldat. Lycka till.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zalice:

Tyvärr vet jag inte om jag kan söka i framtiden, då jag har gjort en operation och tagit bort saker ur kroppen. Tror inte FM kan tycka att det är så bra. Annars är jag sugen på att köra stridsvagn, då man är kort, så sitter man nog fint där.

Självklart ska du det!
Stridsvagn låter coolt;)

Permalänk

Är lite osäker på mina känslor just nu, ganska blandat. Fick ett telefonsamtal om en tjänst jag sökte hos ett företag, ska dit på tisdag och prata lite om tjänsten osv... Men jag vet inte vad jag ska göra om jag skulle få det.. Har redan en väldig bra tjänst hos min nuvarande arbetsgivare, men tycker det är lite för dåligt betalt för det jag sysslar med.

Vi håller ju på att löneförhandlar just nu också. Så jag får se vad dom har att komma med först.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Fick idag ett brev enligt vilket jag kommer att få förhöjd sjukpension retroatktivt sedan 2012. Enligt mina beräkningar kommer jag fram till att jag kan få in ett belopp på +3000 € efter inkomstutjämning och skatt.

Ungefär 3600 € på ett bräde blev det efter skatt. Kanske jag ska köpa en gammal välbehållen moped om jag hittar någon för en del av pengarna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ungefär 3600 € på ett bräde blev det efter skatt. Kanske jag ska köpa en gammal välbehållen moped om jag hittar någon för en del av pengarna.

Härligt, här sitter man med 60€ per månad som studerande. Synd att jag sparade för mina studier i yngre år, otroligt frustrerande att se gamla klasskamrater som nu ligger hemma och handla lyxprylar som arbetslösa med över tiofaldiga de stöd jag får. Är ingalunda avundsjuk på din situation som sjukpensionär men lite bitter blir man.

Permalänk
Medlem

Jag får ju inte in 3600 € per månad utan det är vad förhjöningen gav totalt på 3 år. Men visst har jag det rätt ok ekonomiskt som ensamstående när jasg bor hemma hos mamma och inte har några boendekostnader. Med förhöjningen får jag ca 1200 €r månad efter skatt. Det är dock mycket långt ifrån vad jag skulle få i lön med ett normalt arbete med min utbildning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag får ju inte in 3600 € per månad utan det är vad förhjöningen gav totalt på 3 år. Men visst har jag det rätt ok ekonomiskt som ensamstående när jasg bor hemma hos mamma och inte har några boendekostnader. Med förhöjningen får jag ca 1200 €r månad efter skatt. Det är dock mycket långt ifrån vad jag skulle få i lön med ett normalt arbete med min utbildning.

Menade inte att du skulle få för mycket då du är i en helt annan situation än de jag talade om. Tycker bara att det är ett på lång sikt dåligt början på vuxenlivet då människor i min ålder (18-20) kan leva ganska bekvämt hemma som arbetslösa. Med tanke på att de flesta jag känner får väl lite under 1000€ per månad som kan direkt användas på elektronik och andra "onödiga" saker medan jag som hemmaboende student har 200€ plus redan i resekostnader får 60€ per månad så är det lockande att ta ett mellanår eller två.

Men god fortsättning till dig, finländsk socialpolitik kanske inte hör hemma i denna tråd, du tog bara upp nått som man ägnat ganska många tankar till på senaste tider.

Permalänk
Medlem

Visst kan man ha det rätt dåligt ekonomiskt när man studerar men på lång sikt kan det ju verkligen löna sig om det leder till ett jobb och kanske till och med till ett jobb med bra lön. Lycka till! Att vara arbetslös däremot är dock aldrig bra i längden, dels minskar chanserna att få ett jobb ju längre man är arbetslös och efter 500 dagar får man arbetsmarknadsstöd vilket är rent ut dåligt om man ska ha ett eget boende och betala hyra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men har jag kommit fram till att det får bli heltid på pappledigt vid september. Så om det infaller samtidigt med semester (vilket det verkade som nu med alla projekt o grejs) så blir det 5 månader hemma. Ska bli jävligt kul! Även om det är helt fel tid i "karriären" så vill jag vara hemma med sonen ändå. Är ju trots allt viktigare, mycket uppspelt inför sommaren och hösten

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Åker till Gran Canaria imorgon för 2 veckor lite smått skadeglad ändå att lämna kompisarna i dethär skitvädret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Imorgon bär det äntligen av till Japan!
3 härliga veckors semester med kompisarna! Längtar som bara den

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Imorgon bär det äntligen av till Japan!
3 härliga veckors semester med kompisarna! Längtar som bara den

hoppas du har en bra tid i Japan!

underbart land att bo i även en kortare period om du frågar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

hoppas du har en bra tid i Japan!

underbart land att bo i även en kortare period om du frågar mig

Tack! Varit här i 2 dagar nu och jag ÄLSKAR det!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Jag är överlag glad men när jag är med min flickvän är jag lyckligast. Bara tanken på henne ger mig en skön känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Tyvärr vet jag inte om jag kan söka i framtiden, då jag har gjort en operation och tagit bort saker ur kroppen. Tror inte FM kan tycka att det är så bra. Annars är jag sugen på att köra stridsvagn, då man är kort, så sitter man nog fint där.

Om det inte är något som är livsviktigt (eller gör dig extra känslig vid eventuella skador) så kan man alltid fixa ett läkarintyg från din läkare om han anser att det inte begränsar din förmåga.

Om inte annat så önskar jag dig lycka till med att söka till oss i firman, är en trevlig arbetsgivare helt klart.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

I torsdags klarade jag kunskapsprovet, och idag klarade jag uppkörningen! Så skönt!

Permalänk
Avstängd

Min kära bil som fungerat felfritt i två år, slutade helt plötsligt (förmodligen någon liten skitsak elektroniskt), det som värmde mitt hjärta att många människor kom och ville hjälpa, barnfamilj som cyklade stannade fadern kom fram och hjälpte knuffa undan bilen. En trevlig kille kom och undrade om han kunde hjälpa och ett par till. Givetvis tackade jag och önskade dem allt gott. God natt.

Permalänk
Medlem

Pigg som en piggelin. Går inte att sova i värmen. Ska upp om fyra timmar. Bara att stå ut. Sju arbetsdagar kvar till semestern. Ska bli så otroligt skönt med fem veckor ledigt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Mellandelen av avgassystemet på min bil gick av idag så nu både ser min bil ut och låter min bil som en riktig skrotbil. Men lika glad är jag för det för i höst kommer jag att besikta den och förmodligen köra med den flera år till.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Drog legend förra seasonen i hearthstone, top 0.25% happyboi!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Skapat en youtube-video som jag äntligen är riktigt nöjd med själv!

Permalänk
Medlem

Var sista bilen som åkte förbi en transport av brostycke på E4 söderut innan de blockerade förbiåkande helt. I princip ensam bil!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är glad idag för att i vinter, min mamma som jag älskar väldigt mycket, ska få åka till spanien, en fiskeby vid typ kusten eller nåt. Jag är glad eftersom det är länge hon åkte utomlands eller gjorde något roligt. Så jag tänkte köpa nåt fint till henne innan hon åker

Permalänk
Inaktiv

Pluggat klart, skaffat jobb, får rätt lön. Attan så gött!

Permalänk
Medlem

I morgon bär det av till Portugal. Först till Coimbra och sedan till Tomar där Festas dos Tabuleiros pågår. Sedan till Madeira.
http://www.tabuleiros.org/

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

@fagerja:

Vad du än gör, glöm inte kameran till Festas dos Tabuleiros!! Blir en väldigt vacker upplevelse!

Permalänk
Medlem

Min dator och skärm från inet transporteras just nu norrut med posten. Jag är som ett litet barn före julafton. Mycket glad, redigt exalterad och trots lång arbetsdag relativt pigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

I morgon bär det av till Portugal. Först till Coimbra och sedan till Tomar där Festas dos Tabuleiros pågår. Sedan till Madeira.
http://www.tabuleiros.org/

Kommit hem till Madeira. Varit på vinprovning arrangerad av IVBAM.
Inte lätt för de kvinnor, som bär tabuleiros. En tabuleiro väger c:a 15 kg och är nästan 2 m hög. Rutten för kortegen är 7 km. Temeraturen i Tomar var c:a 30°C och sol.

Visa signatur

Fagerja