4K/240 Hz med 10 bitar torde kräva 68,56 Gbps total bandbredd enligt Wikipedia. Alltså UHBR20-nivån på länken med 20 Gbps på vardera fyra länkar. Så vi har redan kört mot taket för DP2.1 innan det ens hinner förverkligas.
Jag tror det grafikkortet som går bortom dagens HBR3/DP1.4-nivå är mig veterligen endast AMD RX 7900XTX och den har demonstrerats med UHBR13.5-nivån, alltså runt 50 Gbps vilket inte räcker för 4K/240 med 10 bitar. Jag vet inte om det kortet klarar mer.
Mao finns det förmodligen ytterst få eller inga grafikkort ännu på konsumentnivå vilka klarar att mata ut UHBR20 som är kravet för 4K/240 10-bit. Jag vet heller inte om det ens existerar kretsar i tillräckligt mängd för att kunna massproducera 32GS95UE-B med möjlighet att ta emot UHBR820 inför framtiden.
Den traditionella hönan/ägget i den här delen av datorbranschen är att kapaciteten kommer på GPU:n först och sedan dröjer det flera år innan skärmarna är ikapp. Nvidia släppte på HBR3 med GTX 9xx-serien hösten 2014. Det dröjde till 2018 innan HBR3-kapabla skärmar kom.
Nyckeln är därför DSC för att komprimera bildströmmen och det är en fix komprimering som tumregel faktor x0,25. Då behövs det alltså inte mer än HBR3/DP1.4-nivå för att köra 32GS95UE-B och detta är direkt tillgängligt på alla sätt i aktuella GPU:er och kretsuppsättningar. Alltså går det att masstillverka skärmen redan idag.
Så ja, DP1.4/HBR3-nivå makes perfect sense. Antingen det eller ingen 4K/240 Hz OLED alls detta år.