Testsystem, mjukvara och metod

Ashes_2016-02-24 09-08-12-66.jpg

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz

Moderkort

Asus Rampage V Extreme

Minne

16 GB Corsair Vengeance LPX, 2 133 MHz, 15-15-15-36

Grafikkort

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury (4 GB)

  • AMD Radeon R9 390X (8 GB)

  • AMD Radeon R9 390 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 380X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 380 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 290X (4 GB)

  • AMD Radeon HD 7970 GHz Edition (3 GB)

  • Nvidia Geforce GTX Titan X (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 960 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 960 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti (3 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 680 (2 GB)

Lagring

Corsair LX 512 GB

Nätaggregat

Corsair AX1200i 1 200 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit

Till prestandatestet av Ashes of the Singularity plockar redaktionen fram SweClockers testriggar som vanligtvis används för grafikkortstester. Under huven på dessa återfinns Intels sexkärniga Core i7-5930K som överklockats till 4,4 GHz samt 16 GB DDR4-minne. Därtill används en 64-bitar version av operativsystemet Windows 10, vilket är ett krav för DirectX 12-stöd.

Drivrutinerna för grafikkorten är Nvidia Geforce 361.91 samt AMD Radeon Software Crimson Beta (15.301.0.0). Båda företagen kontaktades innan testet angående vilken drivrutin som rekommenderades för Ashes of the Singularity och det är dessa som används i dagens artikel.

Ashes of the Singularity Beta 2

Som nämndes i inledningen är Ashes of the Singularity tillgängligt som early access genom Valves distributionstjänst Steam, vilket det har varit sedan slutet på oktober förra året – då i ett någorlunda sent alfastadium. Versionen redaktionen har tagit del av är märkt 0.85.17013 och kallas även Beta 2.

OXI_Ashes_timeline_steam.png

Beta 2 rullas ut via early access på Steam den 25 februari och tillför en hel del förbättringar och finesser, vilket gör att denna artikel inte kan jämföras mot tidigare tester utförda på fjolårets alfa. Nedan listas några av förändringarna.

  • Allmänna prestandaförbättringar, både för DirectX 11- och DirectX 12-lägena

  • Stöd för Explicit Multiadapter, möjlighet att kombinera grafikkort av olika modeller och tillverkare

  • Djupare implementation av funktionen Asynchronous Compute

  • Ny benchmarkdel (kallad Benchmark II)

Dagens test kommer att täcka samtliga av ovanstående punkter, med analyser kring prestandaskillnader under DirectX 11 och DirectX 12, hur stor vinst (eller förlust) Asyncronous Compute ger samt den högintressanta möjligheten att kombinera helt olika grafikarkitekturer för att uppnå en prestandavinst.

Debaclet kring Asynchronous Compute på Nvidia-kort

AMD har den senaste tiden tryckt hårt på funktionen Asynchronous Compute, eller Asynchronous Shaders – det vill säga möjligheten att schemalägga och exekvera grafikoperationer (geometri etc.) samt compute-operationer (fysik, ljussättning, efterbehandling) samtidigt på grafikprocessorn med minimala latensstraff.

async.png

Denna funktion har inte varit möjlig att använda ihop med DirectX 11 till följd av dess seriella natur, men blir nu högaktuell ihop med lågnivågränssnitt som Mantle, Vulkan och inte minst DirectX 12. Med rätt implementation kan Asynchronous Compute ge en ordentlig prestandaskjuts i scenarion där GPU:n annars inte utnyttjas fullt ut, då de onyttjade delarna kan schemaläggas parallellt för compute.

I samband med att de första prestandatesterna rullades ut från alfaversionen av Ashes of the Singularity uppdagades det att något inte stod rätt till hos Nvidias implementation av Asynchronous Compute, då företagets kort istället tappade prestanda med funktionen aktiverad. Det hela bortförklarades av Nvidia som en miss i drivrutinen, där denna rapporterade stöd för Asynchronous Compute trots att funktionen inte implementerats skarpt.

Sedan dess har det dock varit tyst från Nvidias sida och ingen ny drivrutin med stöd för Asynchronous Compute har dykt upp. Om detta beror på att det saknas propert stöd i hårdvaran är i dagsläget oklart, men det finns mycket som talar för att AMD:s GCN-arkitektur är betydligt mer lämpad för parallella exekveringar av grafik- och compute-operationer än Nvidias Maxwell.