Speltester

3dmark-fire-strike-screenshot-1.jpg

För speltesterna används ett Nvidia Geforce RTX 3090 Founders Edition, vilket för stunden är ett av världens snabbaste grafikkort för spel. Upplösningarna som används är 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar med höga inställningar.

Därtill används även upplösningen 1 280 × 720 pixlar med låga grafikinställningar för speltesterna. Medan få använder denna upplösning vid faktiskt spelande är det en effektiv metod för att flytta lasten från grafikkortet till processorn, för att testa vid vilka nivåer som den sistnämnda kan bli en flaskhals i systemet.

Det första som går att notera i Firestrike-testet är att totalpoängen är ungefär 1 000 poäng högre för Core i7-13700K än flaggskeppet i9-13900K. Det är både anmärkningsvärt och något udda, men vi misstänker att det hänger ihop med varians mellan testrundor snarare än något annat. Vänder vi istället blicken mot det mer rättvisande resultaten för fysikpoäng kammar Core i7-13700K hem en prestandavinst på 22 procent, medan Core i5-13600K får ett lyft på 20 procent.

Enkeltrådad prestanda i CPU Profile bjuder inte på några större överraskningar. Det handlar om några procent bättre ställt mot föregående generation och båda modeller presterar i nivå med modeller högre upp i Core 12000-seriens produkthierarki.

Vidare i flertrådat läge fortsätter siffrorna på utstakad väg. Det rör sig om rätt markanta lyft från tidigare generation och prestanda där de båda nykomlingarna lägger sig strax ovanför modellerna ett kliv upp på stegen från Core-12000-serien. Det placerar Core i5-13600K ungefär 300 poäng över Core i7-12700K, medan Core i7-13700K landar ungefär 300 poäng framför Core i9-12900KS.

När det till slut blivit dags att mäta prestanda i riktiga spel tar vi som vanligt avstamp i den lättdrivna upplösningen 1 280 × 720 pixlar och spelet Battlefield V. Intel Core i7-13700K inleder starkt och kliver direkt upp på andraplatsen bakom flaggskeppet i samma familj. När vi jämför nykomlingen mot Core i7-12700K är det ett lyft på ungefär 16 procent och skillnaden upp till förstaplatsen är ungefär 5 procent. För lillebror Core i5-13600K är lyftet i samma storleksordning och landar på 15 procent bättre än föregångaren och endast några få FPS bakom de vassaste modellerna från konkurrenten AMD.

I Total War: Three Kingdoms fortsätter Core 13000-serien med en stark uppvisning och Core i7-13700K tar andraplatsen även i detta spel. AMD:s gaming-favorit Ryzen 7 5800X3D står kvar på tredjeplatsen, men Core i5-13600K bjuder på ett bra resultat och snor fjärdeplatsen med bara en ynka FPS mer än Core i9-12900KS. Lyften från föregående generation står stadigt på 22 respektive 14 procent för de båda nykomlingarna, där den största prestandavinsten kan tillskrivas mellanbror Core i7-13700K.

I Counter Strike: Global Offensive räcker inte prestandavinsten hela vägen till pallplats för Core i7-13700K. Med ett snitt på 15 FPS färre än två av konkurrenterna från AMD får det blå laget istället nöja sig med fjärdeplatsen. För Core i5-13600K råder ett liknande läge, men det är ändå en väldigt hedrande placering strax bakom de båda Core i9-modellerna ur "Alder Lake"-familjen.

Metro Exodus fortsätter att bjuda på ledning för AMD:s Ryzen-modeller, även om Core i7-13700K landar strax bakom täten och placerar sig framför sin storebror i9-13900K. Det är helt klart att Metro Exodus inte belönar flera kärnor och spelet ser helt klart ut att föredra de 6 till 8 kärnorna Zen 4 som återfinns i Ryzen 7000-serien.

Sist ut är Assassin's Creed: Valhalla som ännu en gång bevisar sig vara en knepig titel att driva även i relativt lågupplösta 720P. Spelet bjuder inte på några siffror som det går att utläsa särskilt mycket av, då det i toppen är väldigt jämnt mellan de olika testade modellerna.

När upplösningen ökar till 1 920 × 1 080 pixlar blir som bekant grafikkortet mer av en begränsande faktor än i den lägre upplösningen. Detta ser vi klara tecken på redan i de två första titlarna i testet. I Battlefield V tar Intels trio med Core 13000-processorer upp hela prispallen. Räknat i FPS ligger medelvärdet för både Core i9- och i7-modellerna lika, men det lägsta värdet skiljer något. För Core i5-13600K är läget snarlikt, minus ett par FPS för båda värden.

I Total War: Three Kingdoms är siffrorna istället nästan helt identiska mellan de tre nykomlingarna, sånär som på det något lägre lägstavärdet hos Core i5-modellen. I Counter Strike: Global Offensive lyckas Core i7-modellen klättra ett par placeringar och glider in på andraplatsen, medan lillebror Core i5-13600K sjunker en placering och landar på nionde plats.

I både Metro Exodus och Assassin's Creed: Valhalla är processorerna betydligt mer begränsade av grafikkortet än i övriga titlar och staplarna har därmed börjat plana ut något.

Föga förvånande blir det alltjämt plattare när upplösningen skruvas upp till 1440P och 4K UHD, och vi är nästintill helt begränsade av grafikkortet i båda dessa upplösningar. I Counter Strike: Global Offensive i 1440P kan det fortfarande skönjas en viss skillnad i toppen och Core i7-13700K ligger kvar på en stabil topp 5-placering.

I 4K UHD är resultaten än mindre noterbara, med undantag för det anmärkningsvärt höga lägstavärdet som noteras för Core 13000-serien i Total War: Three Kingdoms. Slutsatsen är som vanligt att ju högre upplösningar desto mindre skillnad mellan de moderna processorerna, med några enstaka undantag.