Test: Speltester

Rainbow Six Siege

Fem år gamla Rainbow Six: Siege är inga problem att dra runt i 1080p för grafikkortet, utan det är systemets processor som sätter stopp. Jag loggar renderingstider med OCAT i spelets inbyggda testrunda, dock endast de mest intensiva 35 sekunderna.

Max100-perc.jpg

Högsta grafikinställningar, 100% renderingsskalning – 2 560 × 1 440 pixlar

Max50-perc.jpg

Högsta grafikinställningar, 50% renderingsskalning – 2 560 × 1 440 pixlar

VH100-perc.jpg

"Very high" grafikinställningar, 100% renderingsskalning – 2 560 × 1 440 pixlar

VH50-perc.jpg

"Very high" grafikinställningar, 50% renderingsskalning – 2 560 × 1 440 pixlar

H100-perc.jpg

"High" grafikinställningar, 100% renderingsskalning – 2 560 × 1 440 pixlar

H50-perc.jpg

"High" grafikinställningar, 50% renderingsskalning – 2 560 × 1 440 pixlar

Dock upplever jag inte jättestor skillnad även om den lägre upplösningen uppleves något "grötigare". Jag hade nog personligen hållit mig till en mix av grafikinställningarna "High" och "Very High" och i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar.

I upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar är det inga problem med modern processor att uppnå 144 bildrutor per sekund i genomsnitt. Med vassare processor än min AMD Ryzen 5 1600 bör även grafikinställningen "High" i 2 560 × 1 440 pixlar vara möjlig att använda och samtidigt närma sig 144 FPS-gränsen som lägsta värde med lite justeringar.

Call of Duty: Warzone

Warzone är ett spel som kan bjuda på rejält ögongodis, jag väljer att köra tester i det skarpa Battle Royal-läget men har visualiserat skillnaderna i bilderna nedan. Notera speciellt kanterna på sprickan i muren, kabeln som hänger mellan husen samt den stora skylten med en pil till vänster om vapnet i bild.

KFA2_2070S_COD_4k.jpg

Högsta grafikinställningar, nedskalat från 3 840 × 2 160 pixlar.

KFA2_2070S_COD_1440max.jpg

"Ultra" grafikinställningar, 2560×1440 pixlar

KFA2_2070S_COD_1440min.jpg

"Low" grafikinställningar, 2 560 × 1 440 pixlar

KFA2_2070S_COD_1080max.jpg

"Ultra" grafikinställningar, uppskalat från cirka 1080p

KFA2_2070S_COD_1080min.jpg

"Low" grafikinställningar, uppskalat från cirka 1080p

I uppskalat läge så blir det tydligt att kantutjämningstekniker är mer eller mindre ett krav om inte till exempel skylten i bilden ska bli kantig. Detta stryper dock vitsen att gå ned i inställningar rätt rejält.

Då Call of Duty: Warzone är ett så pass tungdrivet spel för processorn hade jag inte skämts för att dra på inställningarna lite och köra upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar. Att nå 144 Hz som lägsta frekvens verkar närmast omöjligt men en genomsnittsfrekvens med små dippar verkar mer uppnåeligt.

Den som vill spela i 3 840 × 2 160 pixlar bör stålsätta sig. Jag uppnådde sällan en bildfrekvens över 50 Hz och upplevelsen var riktigt ryckig. Men snyggt var det allt!

Counter-Strike: Global Offensive

Den populära e-sportstiteln som ofta förkortas CS:GO är inga problem att driva runt i 144 Hz i 2 560 × 1 440 pixlar och högsta inställningar. Lägsta värden är dock något lägre än kanske önskvärt om nära 100 Hz.

Att nå 144 Hz har jag som oinsatt förstått inte är något att skryta om, utan det är 300 Hz som är den magiska gränsen. Jag ska absolut inte påstå mig veta vilka inställningar som gäller men med lite tweakande är det absolut inga problem att nå riktigt höga bildfrekvenser. Att nå magiska 300 Hz verkar dock inte vara något min processor vill vara med om.