I mitten av 2010-talet hade AMD motvind. Det såg ett tag så mörkt ut att en del analytiker förutspådde att företaget skulle gå i konkurs innan 2020. Idag går det lite bättre, tack vare bland annat de framgångsrika Zen- och RDNA-arkitekturerna, satsningen på högpresterande kretsar för servrar och arbetsstationer med Epyc och Threadripper – och så klart även en del tur när konkurrenten Intels process hamnade på efterkälken och AMD kunde åka snålskjuts på TSMC:s framgångar.
Men under de svåra åren var det bland annat AMD:s samarbete med konsoltillverkare som såg till att det fanns pengar i kassan att fortsätta utveckla nya kretsar, skriver WCCF Tech. Enligt Renato Fragale, chef för AMD:s gamingprodukter, var Playstation 4 i synnerhet att tacka för att AMD kunde undvika konkurs.
Renato Fragale skriver på sin Linkedin-profil att han ledde en utvecklingsgrupp på 15 personer som tog fram PS4:ans systemkrets, ”sedd som en av de mest framgångsrika lanseringarna i AMD:s historia och hjälpte AMD undvika konkurs”. AMD gjorde även systemkretsen till Microsofts Xbox One under samma period, men antingen var en annan chef ansvarig för den eller så fick den inte plats på CV:t. Playstation 4 sålde i fler än dubbelt så många exemplar.
AMD har fortsatt att vara konsoltillverkarnas favoritpartner och ligger även bakom systemkretsarna i Playstation 5 och Xbox Series X/S. Nintendo valde en Nvidia-krets för Switch och har enligt rykten gjort det även för Switch 2.