Nvidia öppnar upp hela källkoden för PhysX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oavsett är det väl inte nå större problem. Egentligen. Worst case - stäng av physx i det gamla spelet så lär det funka.

Nja en del physx spel så saknas en hel del, och då inte bara physx effekterna utan det kan fattas tex hela fönsterrutor (dvs INNAN dom är krossade/sönderskjutna).
Samma sak med en del andra saker som möbler/osv, så till den grad att man kan råka springa in i osynliga saker om dom inte är krossade/sönderskjutna.
Och JA det gäller även om man kör AMD kort och utan physx påslaget.

Har för mig att ett/två av Batman spelen har det problemet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har det nåt att göra med att losslesgaming blivit större och större att göra, eftersom dom släpper detta månne tro?
Jag spekulerar bara
Men tror att det kan vara detta som.spelar in.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Har det nåt att göra med att losslesgaming blivit större och större att göra, eftersom dom släpper detta månne tro?
Jag spekulerar bara
Men tror att det kan vara detta som.spelar in.

Menar du Lossless Scaling? Det har i så fall ingenting med PhysX att göra. Jag tror inte att man ska lägga någon större vikt på att de valde att göra detta nu, PhysX har varit mer eller mindre öppen källkod i runt 10 år nu och detta var bara en av de sista bitarna.

Jag vet inte hur stor nytta det egentligen gör heller, det är ju inga spel som kört PhysX på GPU sen 2016 eller så. Det känns lite som att Flow som de också släppte GPU-kärnorna till samtidigt är en större grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du Lossless Scaling? Det har i så fall ingenting med PhysX att göra. Jag tror inte att man ska lägga någon större vikt på att de valde att göra detta nu, PhysX har varit mer eller mindre öppen källkod i runt 10 år nu och detta var bara en av de sista bitarna.

Jag vet inte hur stor nytta det egentligen gör heller, det är ju inga spel som kört PhysX på GPU sen 2016 eller så. Det känns lite som att Flow som de också släppte GPU-kärnorna till samtidigt är en större grej.

Tack för tillrättavisningen, det upskattades 🙂
Jo det var Lossless Scaling jag menade.
Okey, jag har väl inte haft sån stor koll på physx sedan dom åren det begav sig.
Tack igen 🙂

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Ja! Vad är det för jävla sätt att ge vägra uppdatera mjukvara i all oändlighet även om man inte bryr sig om tekniken längre? Dåligt av Nvidia! /s

Precis, ingen tänker på flaggskeppen till mobiler man köper. Samsung S20 går i graven nu, den gavs ut 2020. Sen inte på tal om appar som BankID som kräver en viss version av Android annars kan du glömma det.

GTX 1080 är från 2016 och fungerar felfritt än idag. Att du inte kan få bakåtkompatibilitet i all oändlighet, handlar om många saker och givetvis är kostnad en av dom stora posterna. Men istället för att hålla på koden och låta den dö ut. Så släpper Nvidia den fritt för vem som helst att leka runt med. Då den är fri nu så är vi ju bara sekunder ifrån att AMD tar upp pucken?? Nä tyvärr måste vi blicka frammåt och inte bakåt. Det är därför rutan på bilen är större än backspegeln, för att vi ska kunna blicka bakåt men ha fullt fokus frammåt.