5G mobilt bredband hjälp

Permalänk
Medlem

5G mobilt bredband hjälp

Tjena!

Har en inseego fx3100 som går på 5g nätet(tele2 som operatör). Har märkt på senaste att jag får väldig hög ping på cs och löser sig genom att dra ut strömkabeln och in igen. Finns det någon lösning på detta? Orkar inte dra ut kabeln och behöva starta om routern 1-2 gånger om dagen. Kör med ethernet kabel också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallee1:

Tjena!

Har en inseego fx3100 som går på 5g nätet(tele2 som operatör). Har märkt på senaste att jag får väldig hög ping på cs och löser sig genom att dra ut strömkabeln och in igen. Finns det någon lösning på detta? Orkar inte dra ut kabeln och behöva starta om routern 1-2 gånger om dagen. Kör med ethernet kabel också!

Antar att du redan kollat om det finns nån update till den? Annars kolla om du kan låsa den till specifika band.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Antar att du redan kollat om det finns nån update till den? Annars kolla om du kan låsa den till specifika band.

har inte funnits update till den på ett bra tag, även fått en helt ny router skickad då vi har andra problem. Men ska kolla det där med band. Tack!

Permalänk
Medlem

Om du har långt till närmaste 5G-mast så kan det ibland vara värt att koppla in en riktantenn utomhus, jag hade en sån på villataket när jag levde på 4G och hade ganska stabil latens. Mobilt bredband är förstås också känsligt för hur många som är uppkopplade, så i tätare bebyggelse så kan masterna ibland tappa prestanda kvällar och helger.

Om du inte lyckas uppgradera mjukvaran eller lösa problemet på annat sätt så kanske du får kolla på en annan router. Jag använde Teltonika som bygger väldigt stabila industriella routers, det kostar dock en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Om du har långt till närmaste 5G-mast så kan det ibland vara värt att koppla in en riktantenn utomhus, jag hade en sån på villataket när jag levde på 4G och hade ganska stabil latens. Mobilt bredband är förstås också känsligt för hur många som är uppkopplade, så i tätare bebyggelse så kan masterna ibland tappa prestanda kvällar och helger.

Om du inte lyckas uppgradera mjukvaran eller lösa problemet på annat sätt så kanske du får kolla på en annan router. Jag använde Teltonika som bygger väldigt stabila industriella routers, det kostar dock en slant.

hmmm, funderade också på att lägga riktantenn. Synd bara att 5g routers kostar röv

Permalänk

Finns antenner där modemet sitter i antennen och du kopplar den med vanlig rj45 kontakt till en vanlig router.

Aka sätter i simkortet i antennen riktar den mot lämplig mast och sen går datan via vanlig nätverkskabel ner till routern.

Har fördelen att du inte tappar signalstyrka pga lång antennkabel.

Brukar väl dock gå lös på ett par tusenlappar för antennen. Och router kan du köpa vilken som hälst sen till den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallee1:

hmmm, funderade också på att lägga riktantenn. Synd bara att 5g routers kostar röv

Din router har uttag för extern antenn, men som andra sagt är det värt att utforska vilket band som fungerar bäst (med de inbyggda antennerna) först.

Permalänk
Medlem

Att den har uttag för externa antenner verkar vara en överdrift. Den har ett uttag vilket gör att det inte går att koppla någon MIMO antenn till den. För full fart på 5G krävs en 4x4 MIMO antenn. Detta kräver dock tillgång till de högre frekvensbanden och som de redan har sagts så måste man veta vilka som finns tillgängliga.

Det går att koppla en 4x4 MIMO antenn till den med kräver ingrepp inuti den: https://www.waveform.com/a/b/guides/hotspots/inseego-fx3100?s...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Att den har uttag för externa antenner verkar vara en överdrift. Den har ett uttag vilket gör att det inte går att koppla någon MIMO antenn till den. För full fart på 5G krävs en 4x4 MIMO antenn. Detta kräver dock tillgång till de högre frekvensbanden och som de redan har sagts så måste man veta vilka som finns tillgängliga.

Det går att koppla en 4x4 MIMO antenn till den med kräver ingrepp inuti den: https://www.waveform.com/a/b/guides/hotspots/inseego-fx3100?s...

Är inte alltid full fart man är ute efter, men största hindret med att köra en 2x2 MIMO är att uttaget inte har stöd för de lägre banden.

Permalänk
Medlem

faceit hänvisa mig till att kontakta hiperz som gjorde sedan skicka en fil som gjorde lite tester. Iallafall så kom hiperz fram till att det är fel från min isp. Kontaktar jag tele2 då?