Följ Black Week på SweClockers

#mantle

Här hittar du alla artiklar som SweClockers publicerat, i kronologisk ordning. Vi skriver nyheter, publicerar recensioner, tävlingar, guider och mycket annat. Vårt huvudfokus är förstås datorhårdvara i form av kompletta datorer, datorkomponenter och tillbehör samt kringutrustning. Vi skriver även om spel, mjukvara, branschnyheter och exempelvis streamingtjänster. Du kan enkelt filtrera listan nedan.

AMD lägger ned grafikgränssnittet Mantle

Utvecklargränssnittet Mantle innebar startskottet för lågnivågränssnitt som DirectX 12 och Vulkan. Nu har det spelat ut sin roll och stödet försvinner ur AMD:s drivrutiner.

John Carmack talar väl om Vulkan-prestanda

Trots sin roll som teknikchef på Oculus finner John Carmack tid över till att programmera, och uttalar sig nu positivt om prestandan med applikationsgränssnittet Vulkan.

Khronos Group: "Vulkan 1.0 är färdigställt"

Möjligheten att arbeta nära hårdvaran och på så sätt få ut mer prestanda är den stora nyheten i DirectX 12, som inom en inte allt för avlägsen framtid får sällskap av öppna Vulkan.

Futuremark släpper 3DMark för Windows 10, DirectX 12 och AMD Mantle

Idag uppdaterar Futuremark testsviten 3DMark med nya API Overhead Test, som gör det möjligt att prestandatesta DirectX 11 mot AMD Mantle och Windows 10-exklusiva DirectX 12.

AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12

Grafikmakaren AMD rustar upp inför lanseringen av Windows 10 och DirectX 12, som enligt en läckt presentation ska ge signifikanta prestandaökningar med flerkärniga processorer.

3DMark för DirectX 12 och Windows 10 lanseras den 26 mars

Om några dagar anländer nästa version av det populära testprogrammet 3DMark, denna gång för DirectX 12 i Windows 10. Samtidigt aviseras stöd för OpenGL-efterträdaren Vulkan.

AMD Mantle uppgår i Vulkan

Microsofts DirectX 12 och uppföljaren till OpenGL innebär inte slutet för Mantle. Nu avslöjar AMD att gränssnittet levar vidare i Vulkan, som i mångt och mycket bygger på Mantle.

AMD rekommenderar DirectX 12 och Vulkan istället för Mantle

Mantles vara eller icke vara ifrågasätts i och med DirectX 12 och nästa OpenGL – Vulkan. Nu rekommenderar AMD de annalkande gränssnitten, men antyder samtidigt om att Mantle ska vidareutvecklas.

AMD Mantle till Battlefield Hardline och Dragon Age Inquisition

Satsningen på det egna grafikgränssnittet bär frukt när AMD tillkännager att fler speltitlar med Mantle är på ingång, samtliga med den svenska spelmotorn Frostbite 3.

Snabbtest: Battlefield 4 med AMD Mantle

Med alla pusselbitar på plats är det dags att se om AMD Mantle lever upp till de uppskruvade förväntningarna. Häng med när SweClockers testar det nya gränssnittet i Battlefield 4.

Battlefield 4 uppdateras med Mantle – DICE släpper testresultat

Inom kort släpper AMD nya drivrutiner med stöd för det omtalade grafikgränssnittet Mantle. För detta uppdateras Battlefield 4 samtidigt som DICE publicerar egna testresultat.

AMD Mantle för BF4 redo innan månadsskiftet

Den som väntar på Mantle för Battlefield 4 behöver kanske inte hålla ut särskilt länge till. Nu tillbakavisar teknikchefen Johan Andersson uppgifterna om en försening.

AMD och DICE skjuter på Mantle för Battlefield 4

Den som vill testa Radeon-muskler med gränssnittet Mantle får hålla sig till tåls ytterligare en tid. AMD meddelar att premiärstöd för Battlefield 4 dröjer till januari.