Fråga kring raid-0.

Permalänk
Medlem

Fråga kring raid-0.

Hej!

En snabbis..

Har två hdds i mina dator, en med os och spel partition på (320gb delat i 60 och 280) och en 80gb för övriga filer som är en egen partition.

Kommer jag tjäna prestanda på att ha dessa i raid-0, samt går det då den ena är partitionerad?

Permalänk
Medlem

Re: Fråga kring raid-0.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Hej!

En snabbis..

Har två hdds i mina dator, en med os och spel partition på (320gb delat i 60 och 280) och en 80gb för övriga filer som är en egen partition.

Kommer jag tjäna prestanda på att ha dessa i raid-0, samt går det då den ena är partitionerad?

EDIT:

Kan tillägga att jag har en likadan hårddisk som 80gb'arn liggandes, ifall det skulle förbättra något.

Permalänk
Medlem

Läser man FAQ'n + Googlar och lär sig grunderna om RAID framgår att för nollor behövs minst 2 diskar av samma storlek och innehållet raderas när de initieras. Vidare framgår oxå att nollor ökar prestandan och att om den ena disken pajjar förloras oxå innehållet på den andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Läser man FAQ'n + Googlar och lär sig grunderna om RAID framgår att för nollor behövs minst 2 diskar av samma storlek och innehållet raderas när de initieras. Vidare framgår oxå att nollor ökar prestandan och att om den ena disken pajjar förloras oxå innehållet på den andra.

Där besvarade du de flesta frågor.

Samt att jag läst FAQ och visste att om den ena pajjar så förloras allt.

Jag tänkte snarare lite långsökt att tekniken kanske har förändrats och att man kan köra på olika storlekar.

Men tack, då vet jag att jag skall hålla mig borta från det just nu.

Permalänk

Du KAN köra på olika storlekar, men då utnyttjar du bara utrymme motsvarande den minsta disken även på de större diskarna och hastigheten på varje enskid disk blir som den långsammaste disken i raiden.