Geforce 197.55 WHQL ger Fermi Quad-SLI

Permalänk
Melding Plague

Geforce 197.55 WHQL ger Fermi Quad-SLI

Utan att göra något större väsen släpper Nvidia en ny drivrutin för grafikkorten Geforce GTX 470 och 480.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många moderkort finns det som stöder Quad-Sli på med fyra enkel-kort? Det från EVGA endast?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Jag undrar på fullaste allvar om man kan tjäna på att skippa golvvärmen helt, och endast använda fermi i quad-sli..

Undra om man går plus eller minus prismässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIIN:

Jag undrar på fullaste allvar om man kan tjäna på att skippa golvvärmen helt, och endast använda fermi i quad-sli..

Undra om man går plus eller minus prismässigt.

beror på hur man räknar. Självklart är en produkt utvecklad för uppvärmning effektivare än en som är utvecklad för att spelas spel på när det gäller att värma upp så effektivt som möjligt.
Däremot om du lägger till aspekten att du hade ändå lagt ett par hundra wattimmar på att spela i ekvationen blir det mer osäkert, men en snabb överslagsräkning i huvudet säger mig att du behöver spela ett rejält gäng timmar per dygn för vända resultatet till din fördel..
Men nån som faktiskt orkar räkna på det får gärna bevisa att jag har fel

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=vY8uppkjwL0

"Greenpeace...be aware of the near 1500W peak usage...carbon footprint....Hmmmm!"

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att Nvidia prioriterar sånt här, det är ju så otroligt viktigt för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

beror på hur man räknar. Självklart är en produkt utvecklad för uppvärmning effektivare än en som är utvecklad för att spelas spel på när det gäller att värma upp så effektivt som möjligt.
Däremot om du lägger till aspekten att du hade ändå lagt ett par hundra wattimmar på att spela i ekvationen blir det mer osäkert, men en snabb överslagsräkning i huvudet säger mig att du behöver spela ett rejält gäng timmar per dygn för vända resultatet till din fördel..
Men nån som faktiskt orkar räkna på det får gärna bevisa att jag har fel

Haha jo precis så jag tänkte..

Om det sitter någon rackare i en etta någonstans o spelar oavbrutet så måste det ju nästan ses som en investering att köpa fermi quad-sli och stänga av all uppvärmning av huset.

Permalänk
Medlem

Skämten om Fermi's värmeutveckling och strömförbrukning börjar kännas rätt passé vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

http://www.youtube.com/watch?v=vY8uppkjwL0

"Greenpeace...be aware of the near 1500W peak usage...carbon footprint....Hmmmm!"

"New king of micro stuttering!"

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Skämten om Fermi's värmeutveckling och strömförbrukning börjar kännas rätt passé vid det här laget.

Jo, men det är fortfarande jävligt kul att dra skämt om det

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Ska bli intressant och se i trubritars videos hur 5970 CF ställer sig mot GTX480 4-way i Crysis samt watt antalet.

Är det 100% fanspeed i idle och 50c i trubritars test? Om det är idle så är det galet med tanke på att det är ett öppet liggande chassi.
http://www.youtube.com/watch?v=vY8uppkjwL0

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

En rigg med 2st 6kärniga, överklockade intel extreme prollar och fermi quad med vattenkylning på allt skulle vara gött.

Permalänk
Medlem

Företag som bygger kraftverk och säljer hörselapparater har aldrig varit lyckligare.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIIN:

Jag undrar på fullaste allvar om man kan tjäna på att skippa golvvärmen helt, och endast använda fermi i quad-sli..

Undra om man går plus eller minus prismässigt.

Lär väl förmodligen inte göra de varmare än ett kort. 95x4 grader har snittvärme på 95grader, alltså borde ju inte omgivningen bli varmare, och grafikkorten måste ju dessutom stressas 100% för att nå maxvärmen Det jag undrar över är vad fan man ska ha för nätagg för att driva dom

Hade hoppats på en lite bättre uppdatering, den här har man ju ingen nytta av

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Skämten om Fermi's värmeutveckling och strömförbrukning börjar kännas rätt passé vid det här laget.

Titta på den här lilla videon så blir du nog rätt så garanterat nöjd..

http://www.ngohq.com/news/17574-nvidia-geforce-gtx-480-3-way-...

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Titta på den här lilla videon så blir du nog rätt så garanterat nöjd..

http://www.ngohq.com/news/17574-nvidia-geforce-gtx-480-3-way-...

Hahaha, jo det är fortfarande roligt med alla hån mot floppen fermi

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Titta på den här lilla videon så blir du nog rätt så garanterat nöjd..

http://www.ngohq.com/news/17574-nvidia-geforce-gtx-480-3-way-...

HAHAHAHA !!!! bästa klippen på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Skämten om Fermi's värmeutveckling och strömförbrukning börjar kännas rätt passé vid det här laget.

Usch nu är du lite tråkig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

HAHAHAHA !!!! bästa klippen på länge

Du måste ha haft de väldigt tråkigt fram till nu då. Så rolig va den inte, den är ju bara småkul, jag smålog bara i början när atombomben sprängdes, sen va de roliga slut. Men ni AMD-fanboys kanske har dålig humor?

Det här med att Fermi låter mycke blir varmt och drar mycke ström börjar bli jävligt uttjatat, marginalerna är inte ens stora.
I idle så är värderna samma som Radeon, och i load så rör de sig om 5-10graders och 30W skillnad, och skillnaden på ljudnivån är ca: 1-2 dB i load, och de något som de mänskliga örat inte känna skillnad på.

Hittills så har ljud, värme och ström varit AMD-fanboys försvar, och de är ett väldigt dåligt försvar, för skillnaderna är så hårfina.

Känns mest som att ni måste snacka skit om Fermi för att få känslan att era köp var bättre nu när era kort fått konkurrens.

Själv så anser jag att både Nvidia och AMD har lyckats denna generation. Nvidia har gjort enorma kliv i GPGPU-världen och förberett sig mer inför framtiden medan AMD har lyckats jävligt bra med pris/prestanda och energiförbrukning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det här med att Fermi låter mycke blir varmt och drar mycke ström börjar bli jävligt uttjatat, marginalerna är inte ens stora.
I idle så är värderna samma som Radeon, och i load så rör de sig om 5-10graders och 30W skillnad, och skillnaden på ljudnivån är ca: 1-2 dB i load, och de något som de mänskliga örat inte känna skillnad på.

Vad snackar du om?

GTX 480 drar typ 100W mer än ATI's 5870 under LOAD. Och vid idle 60-70W mer(!). Temperaturerna för Fermi är löjliga redan i idle och under LOAD är det inte ens roligt längre, har du ens lyssnat på ett fermi kort?. 1-2 dB går visst att höra då 3dB uppfattas som en fördubbling av ljudstyrkan för oss människor. Att du sedan nämner ATI-fanboys är ju bara skamligt när fermi även kostar omotiverat mer. Vem är fanboy egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du måste ha haft de väldigt tråkigt fram till nu då. Så rolig va den inte, den är ju bara småkul, jag smålog bara i början när atombomben sprängdes, sen va de roliga slut. Men ni AMD-fanboys kanske har dålig humor?

Det här med att Fermi låter mycke blir varmt och drar mycke ström börjar bli jävligt uttjatat, marginalerna är inte ens stora.
I idle så är värderna samma som Radeon, och i load så rör de sig om 5-10graders och 30W skillnad, och skillnaden på ljudnivån är ca: 1-2 dB i load, och de något som de mänskliga örat inte känna skillnad på.

Hittills så har ljud, värme och ström varit AMD-fanboys försvar, och de är ett väldigt dåligt försvar, för skillnaderna är så hårfina.

Känns mest som att ni måste snacka skit om Fermi för att få känslan att era köp var bättre nu när era kort fått konkurrens.

Själv så anser jag att både Nvidia och AMD har lyckats denna generation. Nvidia har gjort enorma kliv i GPGPU-världen och förberett sig mer inför framtiden medan AMD har lyckats jävligt bra med pris/prestanda och energiförbrukning.

Jag hoppas du skämtar nu? GTX480 drar mycket mer än dubbelt så mycket ström som Radeon 5870 i idle och i load drar det mer än 50% mer ström. Värmen vet jag inte riktigt men dina siffror kanske stämmer. Något man dock får tänka på är att GTX480 har en massiv kylare och på hela grafikkortet finns metallbitar som ska leda bort värme. Sen är bra större skillnad än 1-2 dB mellan korten.

EDIT:

Skrivet av Stealthbomb:

Vad snackar du om?
1-2 dB går visst att höra då 3dB uppfattas som en fördubbling av ljudstyrkan för oss människor.

Är det inte 3 dB som är en fördubbling av ljudet men 10 dB uppfattas som en fördubbling? Men jag kanske har fel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Du måste ha haft de väldigt tråkigt fram till nu då. Så rolig va den inte, den är ju bara småkul, jag smålog bara i början när atombomben sprängdes, sen va de roliga slut. Men ni AMD-fanboys kanske har dålig humor?

Det här med att Fermi låter mycke blir varmt och drar mycke ström börjar bli jävligt uttjatat, marginalerna är inte ens stora.
I idle så är värderna samma som Radeon, och i load så rör de sig om 5-10graders och 30W skillnad, och skillnaden på ljudnivån är ca: 1-2 dB i load, och de något som de mänskliga örat inte känna skillnad på.

Hittills så har ljud, värme och ström varit AMD-fanboys försvar, och de är ett väldigt dåligt försvar, för skillnaderna är så hårfina.

Känns mest som att ni måste snacka skit om Fermi för att få känslan att era köp var bättre nu när era kort fått konkurrens.

Själv så anser jag att både Nvidia och AMD har lyckats denna generation. Nvidia har gjort enorma kliv i GPGPU-världen och förberett sig mer inför framtiden medan AMD har lyckats jävligt bra med pris/prestanda och energiförbrukning.

För det första så ett halv år efter att ATI släpper en hel serie men Dx11 kort som också för de flesta 5000kort stödjer 3 skärmar per kort så släpper Nvidia 2st svindyra Dx11 kort som stödjer 3 skärmar men då måste man köpa 2st kort !!!!!!! och inget av dessa har 2st gpu'er för det priset, lägg på effektförbrukningen och värmen så blir det ganska uppenbart att dom som försvarar sånt är solklara Nvidia fan-boys.

Permalänk
Skrivet av alibababert:

NEJ, det är det bästa jävla klippet jag någonsin sätt i hela mitt liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Vad snackar du om?

GTX 480 drar typ 100W mer än ATI's 5870 under LOAD. Och vid idle 60-70W mer(!). Temperaturerna för Fermi är löjliga redan i idle och under LOAD är det inte ens roligt längre, har du ens lyssnat på ett fermi kort?. 1-2 dB går visst att höra då 3dB uppfattas som en fördubbling av ljudstyrkan för oss människor. Att du sedan nämner ATI-fanboys är ju bara skamligt när fermi även kostar omotiverat mer. Vem är fanboy egentligen?

Hur ska ni ha de, är de 480 mot 5870 eller 480 mot 5970? Tydligen går ni efter de som passar er bäst. 480 drar ungefär lika mycke som 5970 och 470 drar ungefär lika mycke som 5870. Och ja, jag har lyssnat på ett Fermi-kort, lyssnar på ett just nu faktiskt och jag stör mig inte ett dugg på den, tror nog att chassi-fläktarna är de som låter mest just nu.

Ja, ljudstyrkan fördubblas vid varje 3dB, men expriment har visat att en ökning på 3dB knappt är märkbar för de flesta människor, man måste upp i en ökning på 10dB för att en människa ska uppfatta de som en fördubbling.

Jag har bara märkt av att mitt kort varvat upp när jag kört Furmark, med andra ord stressat skiten ur kortet. När jag spelar tunga spel som Crysis och Metro så märker jag inte av någon skillnad i ljudnivån. Sen kan man ju ställa från, hur många har inte hörlurar på sig när dom spelar, eller ljud överhuvudtaget?

Skrivet av Asheileon:

För det första så ett halv år efter att ATI släpper en hel serie men Dx11 kort som också för de flesta 5000kort stödjer 3 skärmar per kort så släpper Nvidia 2st svindyra Dx11 kort som stödjer 3 skärmar men då måste man köpa 2st kort !!!!!!! och inget av dessa har 2st gpu'er för det priset, lägg på effektförbrukningen och värmen så blir det ganska uppenbart att dom som försvarar sånt är solklara Nvidia fan-boys.

Har man behov av 3 skärmar eller fler så är väl AMD helt klart de bästa valet, av samma anledning som att om man har en skärm som stöder 3D så är Nvidia bästa valet. Sen skulle jag inte direkt påstå att 470 är svindyr, 480 är jävligt dyr däremot och är enligt mig inte värd pengarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

"New king of micro stuttering!"

Ja det där va MS väl? FPS droppade inte men det kändes som den gjorde det. Fast ändå inte för det flöt på så det var inte stuttering pga flaskning.

Men drivrutinerna kanske behöver utvecklas lite, eller nåt sånt.

Permalänk

Nu så ja man borde INTE gemföra 5970 och 480 för dom har olika många gpu'er.... även om priset är undligt nära. Men att säga att ATI eller Nvidia är i grunden bättre är ganska löjligt eftersom Nvidia har egentligen alltid haft tronen och det är i och med Dx11 och 5000 serien som ATI tog den den här gången och det lite för att dom var snabbare och Nvidia fortfarande inte har kommit med nått i budget eller ens mellan klassen, ge Nvidia lite tid om ett halv år så har dom nog kommit fram med något vettigare, men dom får snabba på så att ATI korten går ned i pris snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

"New king of micro stuttering!"

King of microstuttering..
http://www.youtube.com/watch?v=aQa97-ApWvc&feature=channel

Permalänk

Typ 97% av alla konsumenter lär ju jämföra pris/prestanda(tror jag iaf). I synnerhet när det gäller grafikkort. En annan sak då man pratar om laptops tex. där många kanske vill ha en laptop med hög kvalité och driftsäkerhet. Jag betalar gladeligen nån tusenlapp extra för en asus istället för motsvarande acer tex. Men då har ju asusen vissa egenskaper som acern kanske saknar.

Bör man då inte jämföra en dualcore med en singelcore cpu heller? Även om dualcoren är snabbare och kostar ungefär lika mkt som singelcoren så jämför iallafall jag prestandan ändå. Sen får ni tycka vad ni vill om det

Permalänk

Svårt att se om det ms med så låg fps hehe