Val av delar till "medelmåttig" dator..

Permalänk
Medlem

Val av delar till "medelmåttig" dator..

Letar datordelar till en dator jag ska bygga åt min bror.
Han behöver inga extrema grejor, men vad bör man
satsa på för processor/moderkort/grafikkort/nätagg
i dagsläget för att få så mycket valuta för
pengarna som möjligt? Han spelar inga spel direkt, men
vill ändå ha ett grafikkort som inte är allt för dåligt. Ett
grafikkort för runt tusenlappen borde ju då fungera? Frågan
är bara vilket..

Budgeten ligger på ca 7000:-, +-500 ungefär..
I det ska chassi, nätagg, moderkort, grafikkort,
processor, minne, hårddisk, dvd-brännare ingå, d.v.s.
hela rasket förutom de kringliggande tillbehören.. (skärm
och liknande har han redan)

Vet att ni på Sweclockers brukar ha kolla på kvalitativa grejor för
rimliga pengar, var bör jag rikta mina ögon?
Gigabyte, Asus? Tror bror min är mest intresserad av en Intelprocessor, bara så ni vet..
Ska det vara quad-core eller Core I5 o.s.v.?

Frågorna är många och jag är rätt oinsatt för tillfället.. Så mycket tacksam för hjälp!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Vad ska datorn användas till och kommer den överklockas?

Jag knåpade ihop ett förslag iaf:

Eftersom det inte skulle vara ett särskilt extremt paket när det gäller grafik behöver man inte ta i så mycket med nätagget, corsair håller bra kvalitet och 400W klarar systemet sig på även med mer kraftfulla grafikkort.

Chassit är snyggt, har bra kylningsmöjligheter, är ljuddämpat och billigt. Det finns även i två andra färger.

Eftersom du sade att han har en förkärlek för intel byggde jag ihop ett i5-paket. Det är lite dyrare än motsvarande av amd men har också lite bättre prestanda. i5 750 är fyrkärnig och presterar bra i allmänhet, den är inte fasligt dyr heller och överklockar riktigt bra om man vill pilla med sånt.

Moderkortet har stöd för båda de nya standarderna sata6Gb/s och USB3.0, så det är framtidssäkert därigenom.

Minnena är valda för ingen eller lätt överklockning.

Grafikkortet är ungefär vad det lät som att du frågade efter, det har stöd för directx 11 som är den senaste standarden men är inget överdrivet i övrigt.

Edit: glömde nämna att förslaget är med priser från inet.se

Permalänk
Medlem

Om han inte vill maxa budgeten så räcker det här till normalt arbete. Köpte även ett grafikkort som du önskade. Paketet är från inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av blärkfnuskel:

Vad ska datorn användas till och kommer den överklockas?

Jag knåpade ihop ett förslag iaf:

http://img42.imageshack.us/img42/4339/i57k.jpg

Eftersom det inte skulle vara ett särskilt extremt paket när det gäller grafik behöver man inte ta i så mycket med nätagget, corsair håller bra kvalitet och 400W klarar systemet sig på även med mer kraftfulla grafikkort.

Chassit är snyggt, har bra kylningsmöjligheter, är ljuddämpat och billigt. Det finns även i två andra färger.

Eftersom du sade att han har en förkärlek för intel byggde jag ihop ett i5-paket. Det är lite dyrare än motsvarande av amd men har också lite bättre prestanda. i5 750 är fyrkärnig och presterar bra i allmänhet, den är inte fasligt dyr heller och överklockar riktigt bra om man vill pilla med sånt.

Moderkortet har stöd för båda de nya standarderna sata6Gb/s och USB3.0, så det är framtidssäkert därigenom.

Minnena är valda för ingen eller lätt överklockning.

Grafikkortet är ungefär vad det lät som att du frågade efter, det har stöd för directx 11 som är den senaste standarden men är inget överdrivet i övrigt.

Edit: glömde nämna att förslaget är med priser från inet.se

Tackar så jättemycket för svar! Ska genast kollas igenom!
Så får jag lite info om vad som är "inne" också:)

Datorn kommer inte överklockas överhuvudtaget, kanske jag ska tillägga.
Kom också på att en Windows 7-licens ska rymma i budgeten.. Aja, jag får kolla av lite vad som går att justera

En liten fråga till..
Är alla Core I5 bättre överlag än vanliga Quad-Cores från intel?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tackar så jättemycket för svar! Ska genast kollas igenom!
Så får jag lite info om vad som är "inne" också:)

Datorn kommer inte överklockas överhuvudtaget, kanske jag ska tillägga.
Kom också på att en Windows 7-licens ska rymma i budgeten.. Aja, jag får kolla av lite vad som går att justera

En liten fråga till..
Är alla Core I5 bättre överlag än vanliga Quad-Cores från intel?

Kompis, Core i5/i7 är dom "vanliga" Quadsen nu för tiden - Core 2 Quad är stenålder, de använder FSB osv

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Tackar så jättemycket för svar! Ska genast kollas igenom!
Så får jag lite info om vad som är "inne" också:)

Datorn kommer inte överklockas överhuvudtaget, kanske jag ska tillägga.
Kom också på att en Windows 7-licens ska rymma i budgeten.. Aja, jag får kolla av lite vad som går att justera

En liten fråga till..
Är alla Core I5 bättre överlag än vanliga Quad-Cores från intel?

Vill du justera ned priset så att en Windows 7-licens ryms i budgeten så har du redan fått ett bra förslag på ett AMD-system av Jocke 92. Processormässigt är det sämre än i5 750, men å andra sidan så är det svårt att få in en i5 750 i budgeten över huvud taget om du skall få med en Win7-licens också.
Prestandan hos Athlon II 630 är faktiskt helt OK.

Skall du nödvändigtvis ha Intel, så får du i så fall basera systemet runt en i3 530 istället som är en tvåkärnig processor med Hyperthreading. Prestandan hos i3 530 är bättre än Athlon II 630 i fåtrådiga applikationer, men sämre i applikationer som kan utnyttja fler än två kärnor. Prestandan för i3 530 är rätt lik den hos Phenom II x3 720.

Skall du köpa en ny dator ser jag inte ett Core2Quad-system som ett alternativ, då s775 är en utgående socket och Q9550 förmodligen är den bästa standardprocessorn som kommer att släppas till s775. För s1156 och AM3 så finns det mycket bättre uppgraderingsmöjligheter.Rent prestandamässigt hänger Q9550 med rätt bra fortfarande och är för det mesta inte särskilt mycket sämre än i5 750. Men den är dyrare och socketen är på utgående, så som sagt är det inget jag skulle satsa på för ett nytt system.

Visa signatur

~Pelle~