Hjälp med att välja Macbook(Pro

Permalänk

Hjälp med att välja Macbook(Pro

SOm topic, som far har bestämmt sig för att ge en stackars fattig student en hjälpande hand genom att ge stackarn lite pengar så han kan köpa sig en egen macbook. Frågan är nu, vilken skall den stackars fattiga studenten ha? Jag vet ej hur mycket min fader är redo att hosta upp men jag gissar att det står mellan den billigaste 13 tummaren macbook pro eller den billigaste 15 tummaren 15 tum: 2.4GHz

Prisskillnaden är runt 5 tusen, är den bättre prestandan värt det? Huvudanvändningsområdet är skola och programmering, antagligen en del PS etc.

Permalänk
Medlem

Ska du inte spela allt för mycket och kan överleva på den lägre upplösningen så är 13-tummaren en fin maskin, smidig när man studerar. Dock verkar det som att du behöver lite mer arbetsyta för programmering och PS (högre upplösning) så den billigaste 15-tummaren med den högupplösta skärmen som tillval är väl det bästa valet. Sen är ju frågan om det kostar för mycket.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Har du tillgång till extern skärm funkar 13" finfint, sitter själv här med den förra versionen av 13", dvs unibody 2.26GHz, med 4GB minne och en intel SSD 80GB som systemdisk.

laptopen ligger bredvid mig med stängt lock, och tre sladdar som går in i den. Ström, usb, samt mini displayport -> displayport. Framför mig har jag en 27" skärm med 2560x1440 i upplösning, apple's usb-tangentbord och en logitech MX500 till mus. Allting fungerar helt underbart på den, sitter i Aperture och Photoshop för bilder, använder Espresso och CSSEdit får php/html-utveckling och allt fungerar underbart! Datorn är tyst som en mus också.

Så mitt tips är att gå på den billigaste macbook 13" för 12 000:- minus studentrabatt, och sedan köper du en 80gb Intel SSD för 2000:- och stoppar in i den. Skillnaden blir en laptop som upplevs som ca 10ggr snabbare än den vanliga disken, och är därför i mina ögon lätt ett bättre val än en 15" utan ssd.

Kan du få en 15" med ssd är det såklart än roligare, men satsa på 15" främst ifall du behöver den ytterligare grafikprestandan den ger. Jag upplever att grafiken i den här 13" duger, och grafiken i den nya ska vara runt ~50% bättre.

13" + Intel SSD = underbar och portabel maskin!

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Har du tillgång till extern skärm funkar 13" finfint, sitter själv här med den förra versionen av 13", dvs unibody 2.26GHz, med 4GB minne och en intel SSD 80GB som systemdisk.

laptopen ligger bredvid mig med stängt lock, och tre sladdar som går in i den. Ström, usb, samt mini displayport -> displayport. Framför mig har jag en 27" skärm med 2560x1440 i upplösning, apple's usb-tangentbord och en logitech MX500 till mus. Allting fungerar helt underbart på den, sitter i Aperture och Photoshop för bilder, använder Espresso och CSSEdit får php/html-utveckling och allt fungerar underbart! Datorn är tyst som en mus också.

Så mitt tips är att gå på den billigaste macbook 13" för 12 000:- minus studentrabatt, och sedan köper du en 80gb Intel SSD för 2000:- och stoppar in i den. Skillnaden blir en laptop som upplevs som ca 10ggr snabbare än den vanliga disken, och är därför i mina ögon lätt ett bättre val än en 15" utan ssd.

Kan du få en 15" med ssd är det såklart än roligare, men satsa på 15" främst ifall du behöver den ytterligare grafikprestandan den ger. Jag upplever att grafiken i den här 13" duger, och grafiken i den nya ska vara runt ~50% bättre.

13" + Intel SSD = underbar och portabel maskin!

Du upplever den inte som slö då? när den ex kompilerar kod, photoshoppar osv.

Permalänk

Nej jag upplever den inte som slö, men det är ju 'bara' en C2D på 2.4 GHz i den nya, så om du kommer låta datorn sitta för sig själv i timmar och kompilera så är det klart en i5 eller i7 som kan köra 4 trådar samtidigt istället för två kommer göra jobbet mkt fortare.

Men när man själv sitter med datorn känns den sjukt responsiv, och jag upplever datorn som tillräckligt snabb i photoshoppandet att jag inte går till min stationära och jobbar (min stationära är C2D E6600 @ 3GHz, 6GB RAM och ett 8800GT på 512MB)

Permalänk

Får du en dator för 18 papp? shysst farsa

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollywoodstar:

Får du en dator för 18 papp? shysst farsa

Agree!:D:) Dom växer inte på träd.:P "Många" farsor är tjaa...de kanske ser lite svart och vitt på hur och vad man bör/"ska" lägga ut på sina barn.:P Har sett flera exempel på detta...:P

Men ok, för att inte gå OT: som sagt väldigt schysst farsa som bekräftar undantaget.:):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!