Permalänk
Medlem

Vilka DDR3 1600mhz minnen?

Hej alla experter

Har lite minnes frågor (hoppas inte detta klasas som dator köpråd mm).
Bygger en ny burk och har nu kommit till minnena nu, funderar på DDR3 1600mhz:
CorsairCorsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3
Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX
Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz DOMINATOR DHX

Tanken är ju att jag ska klocka o ha mig men inte till den nivån då jag behöver fetaste vattenkylet mm.
Är det värt pengarna att köpa Dominator GT minnena eller e det mest bling? Skiljer ju inte sig våldsamt mkt peng men onödigt om man inte får nytta av det? Jag vill bygga en hyfsat vass dator nu och leva med den ett par år det är planen.
Jag är lite noob på detta då det var 5 år sen jag byggde en dator sisst.

Mvh Philip.W

Permalänk

Ska man inte klocka mer än till en vanlig 24/7 nivå anser jag inte det finnas någon anledning till att köra feta minnen eller moderkort. Använder ett par 1600mhz cl9 minnen till min vanliga burk, har dock ett par 2133mhz cl8 för riktigt hård överklockning. Skillnaden i prestanda är så låg att jag inte orkar byta minnen även när jag inte använder de snabba.

Folk som lägger 3k på minnen och ett moderkort för 3k måste klocka jävligt hårt annars har de gjort en ekonomisk tabbe. Som folk som sitter med ett RIIE och kör en 920 i 3,8ghz, galet slöseri med pengar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret.
Moderkortet kommer ju hamna på strax över 3k (P6X58D Premium) mest för att jag vill ha bra kvalite och ett kort som håller ett litet tag framöver. Minnena kostar ju typ bara 500 spänn mer för ett Dominator kort så det kommer nog bli att jag köper lite dyrare kort och sedan testar mina klock skillz

Philip.W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wassvik:

Tackar för svaret.
Moderkortet kommer ju hamna på strax över 3k (P6X58D Premium) mest för att jag vill ha bra kvalite och ett kort som håller ett litet tag framöver. Minnena kostar ju typ bara 500 spänn mer för ett Dominator kort så det kommer nog bli att jag köper lite dyrare kort och sedan testar mina klock skillz

Philip.W

Vet ej hur mycket dominator kylflänsarna hjälper men något bättre än XMS3 iaf. Tänk bara på att dom är höga!
Personligen så skulle jag ha satsat på Corsair Dominator GT DDR3 PC15000/1866MHz CL7 3x2GB (CMG6GX3M3A1866C7) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen eller XMS3 cl9

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v