Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Skrivet av leffo1:

Ni som var på Mediamarkt, sa de nåt om när 3820 kommer in?

Och vilka modeller de kommer ta in? Är framförallt intresserad av Acer Aspire TimelineX 3820TG-454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer då man slipper det klumpiga 9-cells batteriet.

Permalänk
Medlem

Här har vi den ultimata bärbara datorn enligt mig!!

Aspire 3820TG-5454G64Nks

- i5-450 (2,4 GHz istället för 2,26)
- Bluetooth 3,0 istället för 1,2
- 5650 graphics
- 6 cell batteri
!!! - UMTS (inbyggt 3G modem) !!!!

Ringde acer och frågade om jag kunde special beställa den, men det fick jag inte genom acer?! fan vad dåligt! han hänvisade till återförsäljare i sverige.

Jag tvivlar på att någon större återförsäljare (typ netonnet ) är villiga att beställa en special beställning enbart till mig. Jag får hoppas att netonet tar in den, eller så beställer jag den i från tyskland, vilket är kass dels genom att man får tyskt t-bord & Win 7 och om den skulle börja krångla med garantier/frakter etc :/

Tyska sidan i länken får in den i början på Juni

[EDIT] Ringde ACER igen på ett annat nummer, samma svar, hänvisar till återförsäljare. Ringde komplett och frågade men fick det svar jag var 100% säker på att få, dom kan ej göra specialare. Dead end!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

Här har vi den ultimata bärbara datorn enligt mig!!

Aspire 3820TG-5454G64Nks

- i5-450 (2,4 GHz istället för 2,26)
- Bluetooth 3,0 istället för 1,2
- 5650 graphics
- 6 cell batteri
!!! - UMTS (inbyggt 3G modem) !!!!

Ringde acer och frågade om jag kunde special beställa den, men det fick jag inte genom acer?! fan vad dåligt! han hänvisade till återförsäljare i sverige.

Jag tvivlar på att någon större återförsäljare (typ netonnet ) är villiga att beställa en special beställning enbart till mig. Jag får hoppas att netonet tar in den, eller så beställer jag den i från tyskland, vilket är kass dels genom att man får tyskt t-bord och om den skulle börja krångla med garantier/frakter etc :/

Tyska sidan i länken får in den i början på Juni

Du vet att exakt den datorn du länkade och skrev om finns hos komplett va? Den kommer preliminärt in i lager den 27 Maj

Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke89:

Du vet att exakt den datorn du länkade och skrev om finns hos komplett va? Den kommer preliminärt in i lager den 27 Maj

Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Fel, kompletts version saknar 3G modemet vilket är det viktigaste (saknar även BT 3.0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

Fel, kompletts version saknar 3G modemet vilket är det viktigaste (saknar även BT 3.0)

Om du kollar detaljerad information så ser du att dem har skrivigt att den har Bluetooth 3.0 dock så ser jag inget om att den skall ha 3g på deras sida. Det betyder dock inte att den inte har det, tvivlar på det då det är exakt samma version som du länkade till. Se tillverkarens artikelnummer: LX.PXZ02.003 Det är samma.
Är det samma artikelnummer så ser jag ingen anledning till att det inte skulle vara exakt samma dator om nu inte komplett moddar den själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke89:

Om du kollar detaljerad information så ser du att dem har skrivigt att den har Bluetooth 3.0 dock så ser jag inget om att den skall ha 3g på deras sida. Det betyder dock inte att den inte har det, tvivlar på det då det är exakt samma version som du länkade till. Se tillverkarens artikelnummer: LX.PXZ02.003 Det är samma.
Är det samma artikelnummer så ser jag ingen anledning till att det inte skulle vara exakt samma dator om nu inte komplett moddar den själva

ringer komplett och kollar

[Edit] Dom ska återkomma med svar efter kontakt med acer.

[Edit 2]Nått som är av intresse är att tillverknings. nr på datorn UTAN 3g modem heter LX.PV102.172

Verkar ju bli bra det här , är det rätt version blir det beställning NU! Galen dator

Acer Aspire 3820TG-5454G64Nks TimelineX Core i5 13" HD5650

Permalänk
Medlem

Komplett´s säljare ringde och meddelade att datorn ej är lanserad med 3G i Norden. hoppas han har fel.

Permalänk

Nä nu ger jag mig in i detta oxå faktiskt=) Har länge följt denna tråd och även gjort en egen tråd där jag skulle köpa en jobbdator men har velat fram och tillbaka hela tiden. har nu bestämt mig för att jag ska köpa en 3820 då jag tycker den är klockren! Men som sagt verkar som värstingmodellen där inte är lanserad än eller? Är nyfiken på hur det går och när den kommer. Är inte helt klar på vilken av modellerna 3820 jag ska ha men den med BT 3.0 och 3G modem. Är detta man får top of the line nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tartkennet:

Nä nu ger jag mig in i detta oxå faktiskt=) Har länge följt denna tråd och även gjort en egen tråd där jag skulle köpa en jobbdator men har velat fram och tillbaka hela tiden. har nu bestämt mig för att jag ska köpa en 3820 då jag tycker den är klockren! Men som sagt verkar som värstingmodellen där inte är lanserad än eller? Är nyfiken på hur det går och när den kommer. Är inte helt klar på vilken av modellerna 3820 jag ska ha men den med BT 3.0 och 3G modem. Är detta man får top of the line nu då?

Ja den med 3G modemet är top modellen, men troligen kommer den ej till Sverige om man vågar lita på vad komplett säger iaf. Gör den inte det beställer jag datorn från Tysklan.

Ska jag lägga ca 10 000 för en bärbar dator vill jag ha med 3G modemet (vilket är ju värt minst 1000 för min del och kostar säkert 3000kr om man vill ha det eftermonterat)

Hatar den där J***A 3g dongeln som jämnt är i vägen, dödar usb portar och alltid krånglar när man ska koppla upp sig.

själv fattar inte varför det finns bärbara datorer år 2010 utan 3G modul inbyggd, minst lika självklart behov som wifi för min del. och särskilt i Sverige där 3G är stort, fan ALL mobiltelefoner har ju 3g modul i sig i dag ....

Permalänk
Skrivet av DjHypnoz:

Ja den med 3G modemet är top modellen, men troligen kommer den ej till Sverige om man vågar lita på vad komplett säger iaf. Gör den inte det beställer jag datorn från Tysklan.

Ska jag lägga ca 10 000 för en bärbar dator vill jag ha med 3G modemet (vilket är ju värt minst 1000 för min del och kostar säkert 3000kr om man vill ha det eftermonterat)

Hatar den där J***A 3g dongeln som jämnt är i vägen, dödar usb portar och alltid krånglar när man ska koppla upp sig.

själv fattar inte varför det finns bärbara datorer år 2010 utan 3G modul inbyggd, minst lika självklart behov som wifi för min del. och särskilt i Sverige där 3G är stort, fan ALL mobiltelefoner har ju 3g modul i sig i dag ....

Visst vore det gött att slippa den där dongeln, men har man ständigt tillgång till wifi är 3G-modem inte lika viktigt väl? Men dock helt riktigt, konsitgt att datorerna inte är utrustade med det när alla mobiler är det. Men det är ju på G ser du iaf i och med denna dator=)

Permalänk
Medlem

Köpa 9-cells batteri

Har en 4820 som jag är skitnöjd med so far, kör dock 6-cellsbatteriet o skulle ev. vara intresserad av ett 9-cells till rätt pris. Läst att några av er beställer batterier från Hong Kong, var gör ni det? Vad blir slutpriset?

Kan bara rekommendera hela TimelineX-serien till alla som läser, smidig och hög kvalitet.

Tack

Visa signatur

XizzeriA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

Ja den med 3G modemet är top modellen, men troligen kommer den ej till Sverige om man vågar lita på vad komplett säger iaf. Gör den inte det beställer jag datorn från Tysklan.

Ska jag lägga ca 10 000 för en bärbar dator vill jag ha med 3G modemet (vilket är ju värt minst 1000 för min del och kostar säkert 3000kr om man vill ha det eftermonterat)

Hatar den där J***A 3g dongeln som jämnt är i vägen, dödar usb portar och alltid krånglar när man ska koppla upp sig.

själv fattar inte varför det finns bärbara datorer år 2010 utan 3G modul inbyggd, minst lika självklart behov som wifi för min del. och särskilt i Sverige där 3G är stort, fan ALL mobiltelefoner har ju 3g modul i sig i dag ....

Ja exakt. Så varför behöver man då ha det i datorn? Är ju bara att använda mobilen som 3g-modem och koppla upp sig via BT.

Skitskönt att slippa dubbla abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XizzeriA:

Har en 4820 som jag är skitnöjd med so far, kör dock 6-cellsbatteriet o skulle ev. vara intresserad av ett 9-cells till rätt pris.

Byt med någon som spyr på sitt 9-cellsbatteri, win-win situation

Permalänk
Medlem

Angående Windows 7 igen. Ringde till Komplett och supporten sa att licensnyckeln skulle stå på undersidan och att man kunde bränna ut W7 inifrån OS:et för att installera på en ny hårddisk.

Kan ni som har köpt 3820 verifiera detta? Kan man i så fall föra över OS-installationsfilerna till en USB-sticka? Jag vill verkligen installera om skiten på nytt på en Intel 80 gb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

Ja den med 3G modemet är top modellen, men troligen kommer den ej till Sverige om man vågar lita på vad komplett säger iaf. Gör den inte det beställer jag datorn från Tysklan.

Ska jag lägga ca 10 000 för en bärbar dator vill jag ha med 3G modemet (vilket är ju värt minst 1000 för min del och kostar säkert 3000kr om man vill ha det eftermonterat)

Hatar den där J***A 3g dongeln som jämnt är i vägen, dödar usb portar och alltid krånglar när man ska koppla upp sig.

själv fattar inte varför det finns bärbara datorer år 2010 utan 3G modul inbyggd, minst lika självklart behov som wifi för min del. och särskilt i Sverige där 3G är stort, fan ALL mobiltelefoner har ju 3g modul i sig i dag ....

Tycker att du har helt rätt i det du säger. 3G borde idag vara standard och såklart inbyggt. Och, som du säger, att vi i Sverige inte får dessa modeller som har ett utmärkt 3g nät är så jävla dumt att man förvånas över hur knäppt företag tänker... :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Angående Windows 7 igen. Ringde till Komplett och supporten sa att licensnyckeln skulle stå på undersidan och att man kunde bränna ut W7 inifrån OS:et för att installera på en ny hårddisk.

Kan ni som har köpt 3820 verifiera detta? Kan man i så fall föra över OS-installationsfilerna till en USB-sticka? Jag vill verkligen installera om skiten på nytt på en Intel 80 gb SSD.

Här hittade jag en enkel guide hur man installerar Windows 7 via USB: Guide: Installera Windows 7 från ett USB-minne

Jag tror att det enklaste är att hitta ett exemplar med Win 7 på nätet, och tanka hem. Även om jag är ganska säker på att det funkar att bränna ut inifrån OS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berenpx:

Lär dröja åtminstone en vecka till innan batteriet anländer Återkommer då.

Har det anlänt än?

Permalänk

Jag har också beställt denna modellen nu: Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Finns det någon som kan verifiera att windows-nyckeln som följer med dessa datorer går att använda om man installerar windows från en ren image utan all bloatware o sån dynga?

Visa signatur

X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5900X, 2x32GB DDR3600, MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Skrivet av MisfitMuppet:

Jag har också beställt denna modellen nu: Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Finns det någon som kan verifiera att windows-nyckeln som följer med dessa datorer går att använda om man installerar windows från en ren image utan all bloatware o sån dynga?

Har oxå tänkt att köpa denna dator och jag är lite nyfiken på om det är svenskt tangentbord på den?? På bilderna är det ju inte det nämligen. Någon som kan verifiera?

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Har oxå tänkt att köpa denna dator och jag är lite nyfiken på om det är svenskt tangentbord på den?? På bilderna är det ju inte det nämligen. Någon som kan verifiera?

Beklagar, det är på japanska. Men det är bara att göra som resten av oss, lära sig!

Permalänk
Skrivet av golanisheli:

Beklagar, det är på japanska. Men det är bara att göra som resten av oss, lära sig!

Ok, kanske uttryckte mig fel. Menade om det finns å ä och ö med på tangentbordet? Svenska bokstäver ser jag ju att det är.

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Ok, kanske uttryckte mig fel. Menade om det finns å ä och ö med på tangentbordet? Svenska bokstäver ser jag ju att det är.

Klart att det är svenska kompis. Annars skulle det stå att det inte var det (jag kan bekräfta eftersom jag har en).

Permalänk

Typ alla hemsidor visar ju med engelska tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Typ alla hemsidor visar ju med engelska tangentbord.

Du tror väl inte att det tas bilder på varje variation av en dator för att det ska stämma på pricken överens? Vore ett enormt slöseri på tid och pengar. Du kan alltid förutsätta att en dator som säljs av en butik i Sverige har svenskt tangentbord och OS, i andra fall måste det vara väldigt tydligt angett att så inte är fallet. Annars lär ju alla skicka tillbaka den, ganska tråkigt för butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zrix:

Har det anlänt än?

Ja, den kom för en vecka sedan, men BIOS/Windows vägrar känna igen den

Länk till eBay:
Battery Acer Aspire TimelineX 3820TG 3820T 3820 AKKU - eBay (item 320527822926 end time Jun-04-10 21:12:48 PDT)

Batteriet passar visserligen och den kom laddad, så jag kunde använda den utan problem, men som sagt, jag ser ingen batterisymbol i Windows och jag kan inte heller ladda upp den.

Jag hoppades att den nya BIOS ver. 1.13 ev. skulle lösa problemet, men det hjälpte inte, så tillsvidare har jag stuvat undan batteriet och fortsätter med mitt 9-cells batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berenpx:

Ja, den kom för en vecka sedan, men BIOS/Windows vägrar känna igen den

Länk till eBay:
Battery Acer Aspire TimelineX 3820TG 3820T 3820 AKKU - eBay (item 320527822926 end time Jun-04-10 21:12:48 PDT)

Batteriet passar visserligen och den kom laddad, så jag kunde använda den utan problem, men som sagt, jag ser ingen batterisymbol i Windows och jag kan inte heller ladda upp den.

Jag hoppades att den nya BIOS ver. 1.13 ev. skulle lösa problemet, men det hjälpte inte, så tillsvidare har jag stuvat undan batteriet och fortsätter med mitt 9-cells batteri.

Aj då, trist. Du får återkomma om det löser sig.

Som det ser ut nu så kommer jag nog köra på 9-cellarn ändå, men det vore smidigt att ha ett mindre batteri dom gånger man verkligen vill ha en platt och lätt dator.

Permalänk

Till er som fått era TimelineX-datorer redan kommer här en liten petitess-fråga: har den inbyggda webbkameran en liten diod som lyser när den är aktiverad?

Permalänk
Skrivet av chucknorris:

Till er som fått era TimelineX-datorer redan kommer här en liten petitess-fråga: har den inbyggda webbkameran en liten diod som lyser när den är aktiverad?

nej, jag tror att den alltid spionerar på oss!!

Permalänk
Skrivet av golanisheli:

nej, jag tror att den alltid spionerar på oss!!

Så är det... Jag lovar!

Permalänk
Medlem

Nu finns 3820:orna med i5 450 på lager hos komplett.

Finns med 640GB(eller 500, står olika) HDD och 9cell, respektive 320GB och 6cell.

Komplett.se