Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag tror att en 4:3 skärm 1280x1024, 19" kan vara ett alternativ, men jag är öppen för förslag.

Jag tycker inte du är så fel ute egentligen... Det lär vara enklare att kunna köra nativeupplösningen och inte heller behöva böka med DPI och ändra textstorlekar osv för att få stor, tydlig text.

19 tum icke wide (dvs 5:4 om vi ska vara petiga) har pixel pitch på 0.294 vilket är rätt stort, och man har hyfsat med pixlar på höjden, vilket är skönt för långa texter mm.. Men två A4 på bredden lär ju vara kört. Köp två skärmar

19 tum wide med 1366x768 har pixel pitch på stora 0.304! Dock lär man kunna känna sig lite begränsad i yta på höjden med så få pixlar... (16:9 skärm) Och upplösningen finns ju inte med i listan över supportade upplösningar.

22 tum 1680x1050 är ju vanligt, och har hyfsat stora pixlar, men kan nog ändå se lite litet ut. (åtminstone baserat på vad folk tycker om 22 tummarna på jobbet) Och den upplösningen nämns inte heller i listan.

Här är förresten en bra översikt över pixelstorleken för massor av olika upplösningar:
Dot pitch - Wikipedia, the free encyclopedia (leta upp pixel pitch i listan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

19 tum icke wide (dvs 5:4 om vi ska vara petiga)...

Under förutsättning att den har en native-upplösning på 1280x1024, har den däremot 1024x768 eller 1600x1200 så är det 4:3. Så att säga att 19" icke wide generellt är 5:4 är lite farligt enligt mig (vad nu det spelar för roll ).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Under förutsättning att den har en native-upplösning på 1280x1024, har den däremot 1024x768 eller 1600x1200 så är det 4:3. Så att säga att 19" icke wide generellt är 5:4 är lite farligt enligt mig (vad nu det spelar för roll ).

Heh, jepp jag förutsatte 1280x1024, vilket jag kunde förtydligat

Men nämn å andra sidan en enda 19 tummare med 1024x768 eller 1600x1200 native då
(och kan lägga till kriteriet att den ska gå att köpa nu)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag tycker inte du är så fel ute egentligen... Det lär vara enklare att kunna köra nativeupplösningen och inte heller behöva böka med DPI och ändra textstorlekar osv för att få stor, tydlig text.

19 tum icke wide (dvs 5:4 om vi ska vara petiga) har pixel pitch på 0.294 vilket är rätt stort, och man har hyfsat med pixlar på höjden, vilket är skönt för långa texter mm.. Men två A4 på bredden lär ju vara kört. Köp två skärmar

19 tum wide med 1366x768 har pixel pitch på stora 0.304! Dock lär man kunna känna sig lite begränsad i yta på höjden med så få pixlar... (16:9 skärm) Och upplösningen finns ju inte med i listan över supportade upplösningar.

22 tum 1680x1050 är ju vanligt, och har hyfsat stora pixlar, men kan nog ändå se lite litet ut. (åtminstone baserat på vad folk tycker om 22 tummarna på jobbet) Och den upplösningen nämns inte heller i listan.

Här är förresten en bra översikt över pixelstorleken för massor av olika upplösningar:
Dot pitch - Wikipedia, the free encyclopedia (leta upp pixel pitch i listan)

Det blev till slut en 19", non-wide. Grafikkretsen snor RAM och ju mer komplicerade upplösningar, kanske mer minne går åt..
Formatet 4:3 nämns under specen på t ex Dustin, de har alltså fel?
Läste en del om skärmar i gamla datortidningar och där påstod de att en 20" wide-screen är som att betrakta som att man gjort en vanlig 4:3 17" bred. För kontorsjobb ska en 19" icke-wide vara bra just för att dot per inch är relativt få. Storleksmässigt tycker jag att en 4:3 /5:4 19" känns mycket större än en motsvarande 17".

Jag har en 22" /1680x1050 hemma och text och annat är precis lagom
storlek för mig, men jag skulle tro att min pappa skulle tycka att en text är på gränsen
till för litet.

Permalänk
Skrivet av raWpackeT:

Nä, en inbyggd dator behöver vi inte..