Permalänk
Medlem

Mitt nätverk

Hallå där, jag håller på att gå igenom vårat nätverk här hemma, fick upp ögonen för det nu efter att jag sett att det bara inte är jag som har 1000Mbps på mitt nätverkskort, utan de andra datorerna i hemmet har det med, men våra 2 routrar har endast 100Mbps över LAN.
Samt att vi har ett WII och en PS3 ståendes som jag tänkt att koppla in till nätverket med, och vill helst kunna streama film (DVD kvallite och högre genom nätverket, helst trådlöst.)

Så jag har lite funderingar, samt frågor.

I dag ser nätverket ut som följande:

Vi har då ett modem från bredbandsbolaget, antar att vi kan ha kvar det då det är IP telefoni med.
Sedan går en kabel till en Router (Zyxel) som tar hand om den trådlösa biten. Och en kabel till en dator.
Och ifrån Zyxel går en kabel till ovanvåningen till en router (D-Link) som fungerar som swith(?)
Ifrån den går 2 kablar till 2st datorer.

Nu är jag då intresserad av att få ut lite mera, både trådlöst och via LAN.
Vill då passa på och kolla av vad som behövs.

Om vi börjar på ovanvåningen:
Är det en swith som klarar av 1000Mbps som jag behöver?
Typ en 5-portars 10/100/1000Mbps switch! (D-Link DGS-1005D)

Och på bottenplan så kan jag ha en trådlös router med gigabitswitch! (D-Link DIR-655)

Om jag har så, så har jag 300MMbps i trådlöst?
Och jag har 1000Mbps inom LAN (Kabel)?

Har jag förstått det hela rätt då?

Permalänk
Medlem

Du slänger altså ut dessa: zyxel och dlink 525

och ersätter dom med: dir-655 samt en gigabit switch?

Du lär ju inte kunna surfa snabbare, men överföra filer mellan dina datorer kommer att gå lite snabbare

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade ungefär samma uppsättning för ett år sedan men bytte ut både modem o zyxelrouter mot en DIR-655 och en gigabitswitch och har aldrig ångrat mig sedan dess. Som nämnts i tidigare tråd blev det naturligtvis ingen skillnad i surfandet men på LAN:et är det som natt o dag. Jag kör PS3, Xbox360, 2 laptops och 4 stationära datorer inom nätverket.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Se även till att datorerna har nätverkskort som stödjer 10/100/1000 (Gigabit) så kommer du att märka stor skillnad i filöverföring mm. WLAN-biten hänger ju på om dina trådlösa klienter som ska ansluta stödjer 802.11N, men räckviddsmässigt så kommer du att märka skillnad eftersom routern har tre antenner.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

802.11N, ah, tackar, då vet jag vad jag ska kolla efter

Kablar, vad gäller där, cat 5, funkar det, eller är det endast cat 6 som gäller?

Permalänk
Medlem

cat 5e funkar, men kör på cat6 (skiljer typ inget i pris bara dumt o snåla)