Bör jag partitionera för få högre hastighet?

Permalänk
Medlem

Bör jag partitionera för få högre hastighet?

Jag har googlat omkring men tycker det verkar svårt att hitta något konkret på om det verkligen ger bra effekt?

Permalänk
Medlem

Principen för att få högre hastighet är att sprida accesserna över flera diskar. Så det är omöjligt för en utomstående att veta hur du kör ditt system. De SSD-frälstas standardsvar är att köpa SSD, gärna ett par stycken så du kan nolla dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Principen för att få högre hastighet är att sprida accesserna över flera diskar. Så det är omöjligt för en utomstående att veta hur du kör ditt system. De SSD-frälstas standardsvar är att köpa SSD, gärna ett par stycken så du kan nolla dom.

Då får man inte TRIM-funktionalitet, väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Principen för att få högre hastighet är att sprida accesserna över flera diskar. Så det är omöjligt för en utomstående att veta hur du kör ditt system. De SSD-frälstas standardsvar är att köpa SSD, gärna ett par stycken så du kan nolla dom.

Nu hängde jag inte med. Jag ska omformatera hårddisken och undrar om jag ska dela in den i partitioner. Det innebär alltså inte att jag får högre hastighet i så fall?

Permalänk
Medlem

Nej du får ingen högre hastighet via att partisionera hårddisken. Den blir dock långsammare om du flyttar data från partition 1 till partition 2 samt blir inte så glad över att läsa från båda samtidigt

Permalänk
Medlem

En mekanisk disk är snabbast i början av disken, du kommer dock inte komma i närheten av vad man får med en ssd.

jag skulle dock partitionera en systempartition först på disken för att det blir lättare att administrera då man bara har systemet på en partition och inte massa annat som man vill spara, det blir enklare att ominstallera ghosta/clona.

Permalänk

JA, det är enormt viktigt att partitionera när du ska använda en mekanisk disk som systemdisk.

Anlednngen är att accesstiden beror på hur långt läs-/skrivarmen måste förflytta sig för varje förfrågan, gnm att placera systemet på en begränsad del av disken behöver läs-/skrivarmen inte förflytta sig lika mkt. Detta är en av anledningarna till att ett system blir långsammare med tiden, allteftersom systempartitonen används sprids data ut och läs-/skrivarmen måste förflytta sig mer för varje förfrågan.

Som SSD-frälst skulle jag annars rekommendera en SSD, dock inte en RAID-0 då det inte ger så mkt tillbaka och att instegspriset med RAID-0 blir avskräckande högt (att så många rekommenderar RAID-0 har den negativa inverkan att folk tror att det krävs RAID-0 för att SSD ska vara prisvärt/ngt att satsa på, något som inte alls är sant, RAID-0 ger i praktiken väldigt liten skillnad när det kommer till system och SSD). En bra SSD (Intel gör bra SSD) gör susen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Nej du får ingen högre hastighet via att partisionera hårddisken. Den blir dock långsammare om du flyttar data från partition 1 till partition 2 samt blir inte så glad över att läsa från båda samtidigt

Så om jag installerar windows på en partition som har 80MB/s jämfört med om jag installerar windows på en annan partition (samma hårddisk) som har 65MB/s så går det inte fortare ändå?

/J

Permalänk
Medlem

Partitionera eller ej gör man inte i första hand av prsetandaskäl utan för att få ordning och reda på sina data. Har du bara EN partition så hamnar OS där. Skall du ha nåt annat i datorn än OS, typ mp3, video, spel, dokument så hamnar det i OS-partitionen vilket är olämpligt och kommer att sänka prestandan + det blir rörigt + kraschar OS riskerar du att förlora allt annat oxå.

Man skapar partitioner efter innehåll för att sätta cluster size olika beroende på filstorlek, då får du bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Partitionera eller ej gör man inte i första hand av prsetandaskäl utan för att få ordning och reda på sina data. Har du bara EN partition så hamnar OS där. Skall du ha nåt annat i datorn än OS, typ mp3, video, spel, dokument så hamnar det i OS-partitionen vilket är olämpligt och kommer att sänka prestandan + det blir rörigt + kraschar OS riskerar du att förlora allt annat oxå.

Man skapar partitioner efter innehåll för att sätta cluster size olika beroende på filstorlek, då får du bättre prestanda.

Det finns faktiskt de som partitionerar i första hand av prestandaskäl, tro det eller ej.
Har man bara en partition, så kan fortfarande OS:et hamna på USB-stickan.

Svaret på trådfrågan är dock ja, men inte enbart.
Du bör partitionera pga hastighet och pga strukturella fördelar.
Var och en är dock fri att göra som man vill förstås.

/J

Permalänk
Rekordmedlem

Finns väl inte mycket att vinna på partionering med en drive , använder man bara en drive så är ju läshuvet nån annan stans ändå och man får söktider hursomhelst, ibland värre än om man inte partionerat, att ha skilda drivar är det enda som funkar i längden om man använder utrymmet, eller att köra defrag på sin enda partition om man kör med en drive. Att partionera och krympa en drive och sedan inte använda resten av ytan ger däremot prestandavinster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En större anledning att partitionera är säkerhet när något händer med Windows (krasch, virus, blivit långsam, installera om osv) förutom att få större ordning.

Windows ska ligga på den första partitionen eftersom den är den snabbaste delen. Har man ont om eller inte vill lägga mycket pengar så blir det tillräckligt snabbt. Då har man råd att köra 2 st diskar så blir det ännu bättre.

Orka vi berätta om roterande plattor i (mekaniska) hårddiskar? Ni vet biten om att ju mer det får plats på varje platta desto snabbare blir första partition Tex 500GB disk på 1 platta är bättre än 500GB på 2 plattor osv?