Låg FPS på wow med "bra" dator?

Permalänk
Medlem

Låg FPS på wow med "bra" dator?

Om det är en bra dator eller inte är subjektivt men 15k~

Varför laggas det? :<

Setup:

Permalänk
Medlem

Tror nog inte att det är något fel på hårdvaran, mer troligt så kan det vara: internet uppkopplings fel, dålig wow server, gamla drivrutiner på grafikkort. Wow stödjer bara DX10 än så länge och ATI korten har DX11 men tror inte att det skulle kunna vara problemet. Kolla drivruntinerna om du inte har gjort de på länge.
Men jag tror nog att det är Servern som är dålig.

Är datorn ny köpt elr?

Permalänk
Medlem

Hur låg FPS med vilka inställningar?

Jag har en dator för 10k och har ca 100 FPS med ultra settings, 8x multisample i 1920x1080 i ICC10 i skrivande stund

Permalänk
Medlem

Eller mycket skrot i bakgrunden som körs samtidigt...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Har en 120HZ skärm också..

Skrivet av willaim:

Tror nog inte att det är något fel på hårdvaran, mer troligt så kan det vara: internet uppkopplings fel, dålig wow server, gamla drivrutiner på grafikkort. Wow stödjer bara DX10 än så länge och ATI korten har DX11 men tror inte att det skulle kunna vara problemet. Kolla drivruntinerna om du inte har gjort de på länge.
Men jag tror nog att det är Servern som är dålig.

Är datorn ny köpt elr?

Datorn är köpt för 6 månader.
Har nyaste drivisar och allt.
Har DX11 och vet om det om att wow kör DX10.

Skrivet av Rupenbritz:

Hur låg FPS med vilka inställningar?

Jag har en dator för 10k och har ca 100 FPS med ultra settings, 8x multisample i 1920x1080 i ICC10 i skrivande stund

Ligger på 38-44 stående i Sholazar Basin..
45-55 stående på ett berg och kollar ner över djungeln.. mycket utsikt.
100-120 FPS inzoomad till max och kollandes ner i en sten.

40-50~ overall..
Dalaran: 25/30 och känner av "lagget" mycket!

alla max inställningar, ultra.. - Jag vill väl köra på de bästa när jag har great grafikkort och annat? :/

Skrivet av Leeloo:

Eller mycket skrot i bakgrunden som körs samtidigt...

Kanske de.. Har 51 processer igång just nu och 34-40 CPU usage..
Windows 7.

Permalänk

Ändra ProcessAffinityMask till 15. Detta görs dock enklast med addonet TweakWoW (Googla).
När du sedan har Addonet, skriv "/tweakwow" så bör du få upp menyn, gå då till CPU Configen och ändra till 4 cores.

Finns även en till sak du kan göra.
Skriv i chatten:

/console textureCacheSize 536870912

Sedan startar du om, vad detta gör är att du låter WoW cacha 512 MB ram till TextureCachen, detta kan avsevärt öka FPSen i t.ex Dalaran.

I Catalyst Control Center så bör Adaptive Anti Aliasing vara avstängt helt och hållet (Finns multisampling i spelet), Anistropic filtering med (Finns inbyggt i spelet så du behöver inte oroa dig).
Min Catalyst A.I är på "Advanced" läget, det gav mig högre FPS, testa dig fram med denna.
Kom även ihåg att köra så få bakgrundsprogram som möjligt, INGET bör ta mycket CPU eftersom wow är extremt cpu krävande.

EDIT: Shadows ingame bör ej vara på Ultra, dessa drar ner sjukt mycket FPS... Sätt den på nästa lägsta hacket, där ser jag nästan ingen skillnad medan det inte sänker din FPS lika mycket.

Citat:

Wow stödjer bara DX10 än så länge

DX9 är då vad jag hört...

Permalänk
Medlem

100fps när du zoomar in bara?:O
Jag har Hd5850 referens design, inköpt för 7 månader sedan.
Jag får 999.8 FPS när jag kollar upp i himlen :x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Runt 80 när jag kollar upp.. Dock kanske för att jag kör Windowed mode! Nu ska vi testa här..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rupenbritz:

Har 5850 och får 150-200 när ja kollar upp i himlen.

TS: Sänk Shadow Quality ETT snäpp.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Skrivet av Bebbzor:

Runt 80 när jag kollar upp.. Dock kanske för att jag kör Windowed mode! Nu ska vi testa här..
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--installningar.jpg

Haha, QuestHelper på svenska Vart står du förresten, så man kan jämföra själv

Permalänk
SpelClockers

Testa att stänga av alla addons.
De kan faktiskt ta rätt mycket kraft speciellt om de skapar massa errors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Haha, QuestHelper på svenska Vart står du förresten, så man kan jämföra själv

Ja, varför inte på svenska :D:D

@UP: Ska testa ändra inställningar på wow, ati och lite sånt.. stänga av addons tex.

Skrivet av Dispersion:

Ändra ProcessAffinityMask till 15. Detta görs dock enklast med addonet TweakWoW (Googla).
När du sedan har Addonet, skriv "/tweakwow" så bör du få upp menyn, gå då till CPU Configen och ändra till 4 cores.

Finns även en till sak du kan göra.
Skriv i chatten:

/console textureCacheSize 536870912

Sedan startar du om, vad detta gör är att du låter WoW cacha 512 MB ram till TextureCachen, detta kan avsevärt öka FPSen i t.ex Dalaran.

I Catalyst Control Center så bör Adaptive Anti Aliasing vara avstängt helt och hållet (Finns multisampling i spelet), Anistropic filtering med (Finns inbyggt i spelet så du behöver inte oroa dig).
Min Catalyst A.I är på "Advanced" läget, det gav mig högre FPS, testa dig fram med denna.
Kom även ihåg att köra så få bakgrundsprogram som möjligt, INGET bör ta mycket CPU eftersom wow är extremt cpu krävande.

EDIT: Shadows ingame bör ej vara på Ultra, dessa drar ner sjukt mycket FPS... Sätt den på nästa lägsta hacket, där ser jag nästan ingen skillnad medan det inte sänker din FPS lika mycket.

I CatalystCC är nu AAA och AF på "Use application settings" och "Advanced" är i.
Ska 'Wait for vertical refresh' stå på "Always Off"?
Ska man klicka i "Triple buffering" under 'OpenGL Setting?'

Shadows är nere på näst lägsta nu.. och allt annat är ändrat som du skrev.

Jag tror det var Shadowen som stod på max som gjorde det.. Finns det annat som är VÄRT att stänga av?

FPS allover ligger nu på 220-230~ i Basin.
Dalaran: 50-70 utan lagg

Mycket skönt, Tack!!!

Permalänk
Medlem

Shadow quality upplever jag som buggigt på de högsta inställningarna. Har man den på högre värden verkar det slumpmässigt påverka fps. Jag var i nagrand med allt på ultra och allt flöt utmärkt, vid nästa inloggning föll fps till under 10 när jag befann mig på exakt samma plats.
Sedan satte jag ned shadow quality till hälften och sedan dess har inte prestandan varierat på detta sätt alls.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)