Permalänk
Medlem

nätet funkar bara på 1 av 2 datorer

Tja!

Jag har problem att komma ut på nätet från ena datorn hemma (andra fungerar utan problem).
Har testat att byta sladdar kors och tvärs och har t.o.m installerat om windows men det vägrar fungera.
Hittade i en annan tråd att man kunde testa att skriva ipconfig /release, ipconfig /flushdns, ipconfig /renew
i en textfil och döpa om till .bat, jag testade och faktum är att jag kommer ut på nätet i några sekunder då sen bryts det :/

Sitter på win7 och har bahnhof som leverantör.
har en switch som heter inteno och ett par andra boxar som är kopplade till tv/nätet

Jag är totalt lost när det kommer till sånt här och är sjukt tacksam för hjälp

//Micke

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Gainward RTX 4090 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

låter skumt, verkar nästan som om routern vill sätta samma IP-adress på båda datorerna.
prova sätta statisk ip-adress på båda datorerna. låter dock väldigt skumt.

tex
dator 1: 192.168.1.33
dator 2: 192.168.1.34
(kolla upp vad routern har för address och scope först bara)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Sitter datorerna direkt bakom switchen som går direkt till internet eller har du en router inkopplad?

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixz92:

låter skumt, verkar nästan som om routern vill sätta samma IP-adress på båda datorerna.
prova sätta statisk ip-adress på båda datorerna. låter dock väldigt skumt.

tex
dator 1: 192.168.1.33
dator 2: 192.168.1.34
(kolla upp vad routern har för address och scope först bara)

Problemet äratt jag inte hajar det här riktigt
om jag kör ipconfig /all på den fungerande datorn får jag upp massa olika IP-adresser, vilken är det jag är ute efter? jag har ingen 192.168.1.XXX, dom jag har börjar på 213 eller 79

Skrivet av hoan:

Sitter datorerna direkt bakom switchen som går direkt till internet eller har du en router inkopplad?

Först sitter det en grej som heter (fiber media converter) som är kopplad till en grej som heter
Inteno xg6745 (står xavi också) som går vidare till nästa som heter
Zyxel es105a, sen går det sladdar från den ut till dom numrerade uttagen i rummen

//Micke

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Gainward RTX 4090 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat igenom dina komponenter tror jag att jag kan se problemet, vad jag ser av dina produkter är detta igentligen 2 vanliga switchar bara och ingen av dem har någon "router del" för dina datorer och sen vet jag ej om banhof ger dig mer än ett ip per abonnemang som kan vara problemet, dvs att andledningen till att de båda vill använda samma ip-adress är för att det är ip-adressen banhof ger dig, det du skulle behöva är en bredbandsrouter eller om du har en serverdator stådende kan denna lösa problemet.

Ps. hittade dessa produkt beskrivningar som jag utgick ifrån om någon annan har några ideér

XG6745 Broadband Switch

ES-105A

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Efter att ha kollat igenom dina komponenter tror jag att jag kan se problemet, vad jag ser av dina produkter är detta igentligen 2 vanliga switchar bara och ingen av dem har någon "router del" för dina datorer och sen vet jag ej om banhof ger dig mer än ett ip per abonnemang som kan vara problemet, dvs att andledningen till att de båda vill använda samma ip-adress är för att det är ip-adressen banhof ger dig, det du skulle behöva är en bredbandsrouter eller om du har en serverdator stådende kan denna lösa problemet.

Det underliga är att det har funkat ända fram tills i förrgår, helt plötsligt slutade det att fungera utan att jag petat på någonting, skitskumt
Jag ringde till bahnhof och man ska kunna köra flera datorer med den utrustningen som finns här.

Enbredbandsrouter har jag sen tidigare (Dlink DI-524) jag kanske ska försöka koppla in den på något sett :/

//Micke

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa koppla

XG6745 Broadband Switch -> Dlink DI-524 -> ES-105A

Tror att denna koppling ska lösa dina problem

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Testa koppla

XG6745 Broadband Switch -> Dlink DI-524 -> ES-105A

Tror att denna koppling ska lösa dina problem

Haha, jag kopplade så fast tog bort den sista och det funkar (än sålänge)
Gör den där es-105a någon nytta?

Tack för hjälpen!, 2 dygns aggresioner gick att lösa på på några minuter via swec =P

//Micke

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mistänkte vell att det skulle lösa sig Näe den gör igentligen ingen mer nytta än att du kan koppla in flera datorer till nätverket än med endast din D-link router.
Sweclockers <3 måste vara Sveriges bästa forum för oss teknikintressatta

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk

Det ES-105 gör är ju att (om du kopplar denna till routern och sedan datorerna i denna) sköta switchingen som undermåliga routers (bl a DI-524) brukar kunna ha problem med.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Mistänkte vell att det skulle lösa sig Näe den gör igentligen ingen mer nytta än att du kan koppla in flera datorer till nätverket än med endast din D-link router.
Sweclockers <3 måste vara Sveriges bästa forum för oss teknikintressatta

Mm kände på mig att det skulle lösa sig

Skrivet av hansfilipelo:

Det ES-105 gör är ju att (om du kopplar denna till routern och sedan datorerna i denna) sköta switchingen som undermåliga routers (bl a DI-524) brukar kunna ha problem med.

I see, den där d-linken är något jag fått från comhem för en massa år sen och aldrig packat upp , får hoppas att det funkar tills det jag får den ursprungliga setupen att ungera...

återigen, tack för hjälpen

//Micke

Visa signatur