Hyfsat framtidssäker speldator för 12k

Permalänk
Medlem

Hyfsat framtidssäker speldator för 12k

Hej!

Jag tänker nu i Augusti köpa en ny dator för första gången på 4 år (senast blev det en laptop, så det var väl 8 år sen jag köpte en stationär). Är riktigt taggad över det, men också lite nervig, och jag hoppas jag kan få hjälp här så att jag blir riktigt nöjd med allt! 12 000,- är det jag har att jobba med och inklusive allt betyder just det: Har inga gamla delar att använda, och förutom det så måste skärm, tangentbord, mus, allt utom nätverkskabel i princip ingå i priset.

Burk:
Datorn ska kunna användas för spel så länge som möjligt, för att sedan kunna byggas på med ett nytt grafikkort eller nåt när den inte riktigt räcker till längre. Kommer antagligen inte ha råd att köpa helt nytt på lääänge. Så kanske hellre sämre prestanda idag med "nyare" teknologi än tvärtom. Starcraft 2, Diablo 3, Deus Ex 3, SW: TOR, är de spel jag vet att jag ska ge mig på framöver.

*Största frågan jag har är om ett sånt här paket el liknande är nåt att ha, eller om det är att kasta pengar i sjön? Inet Taurus Experienced Gamer
Vet inte om jag vågar mig på att bygga ihop datorn själv nämligen (Har bara bytt grafikkort och minnen tidigare, och det var 5-6 år sedan), så jag måste tänka på den kostnaden också.
OS måste nog ingå, jag har ingen möjlighet att bränna en dvd ens.

Om ni kan ge mig tips på egna paket vore det grymt, försök som sagt hålla mig innanför 12k ramen för allt.
*Vad är det som man kan tänka på för att göra datorn så "uppgraderingsbar" som möjligt?

Skärm:
Ska helst vara en rätt stor skärm, eg 24", t ex BenQ TFT 24" G2420HDBL LED (verkar vara bra pris..?), andra förslag/invändningar?
*LED/LCD, någon skillnad?

Tangentbord & Mus:
Vore grymt om jag fick några förslag på "spel"- möss, tgb, musmatta som inte kostar skjortan!

+ jag är även student de närmsta 3-4 åren så kan jag få nåt "gratis" eller rabatterat pga av det så vore ju det bra.

Som ni kanske märker är jag lite osäker på allt möjligt eftersom det här är en rätt stor grej för mig, man vill ju inte göra "fel". Tack så mycket ni som orkar svara och ger mig bra förslag!

-Mattias

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mlrts:

Skärm:
Ska helst vara en rätt stor skärm, eg 24", t ex BenQ TFT 24" G2420HDBL LED (verkar vara bra pris..?), andra förslag/invändningar?
*LED/LCD, någon skillnad?

Tangentbord & Mus:
Vore grymt om jag fick några förslag på "spel"- möss, tgb, musmatta som inte kostar skjortan!

+ jag är även student de närmsta 3-4 åren så kan jag få nåt "gratis" eller rabatterat pga av det så vore ju det bra.

1. LED är LCD, skillnaden är att en så kallad LED-skärm är en LCD-panel med LED-lampor som ljuskälla bakom panelen, medan "LCD" har exakt samma LCD-panel över så kallat CCFL-ljus, lysrör på svenska, vilket ger ett mycket mer ojämnt ljus och sämre svärta då man inte kan stänga av ljuset utan bara blockera det med LCD'n. Det är därför en "LCD-skärm" aldrig blir riktigt svart, och nästan alltid har ljusskillnader över skärmen när man har mörk bild.

2. Jag trivs personligen väldigt bra med MX518.

3. Du har i praktiken gratis Windows 7.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

1. LED är LCD, skillnaden är att en så kallad LED-skärm är en LCD-panel med LED-lampor som ljuskälla bakom panelen, medan "LCD" har exakt samma LCD-panel över så kallat CCFL-ljus, lysrör på svenska, vilket ger ett mycket mer ojämnt ljus och sämre svärta då man inte kan stänga av ljuset utan bara blockera det med LCD'n. Det är därför en "LCD-skärm" aldrig blir riktigt svart, och nästan alltid har ljusskillnader över skärmen när man har mörk bild.

2. Jag trivs personligen väldigt bra med MX518.

3. Du har i praktiken gratis Windows 7.

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/z085.jpg

Tack så mycket Zcenicx! Ser ut att vara ett grymt paket, enda frågan jag har är om det vore möjligt att köpa ett Sparkle GeForce GTX 460 1GB, för att sedan när det "behövs" köpa ett till. Inte för att jag vet hur man installerar SLI sen men helt handikappad är man ju inte. Då får jag plats med montering och lite dyrare chassi i budgeten.. Pajar detta poängen med ditt bygge eller skulle det funka? Nåt man skulle kunna ändra för att datorn eventuellt kan bli ännu mer "uppgraderingsbar" i framtiden. Stort tack för hjälpen!
alltså: kundvagn

Permalänk
Antielefant

Visst funkar det, och att "installera SLI" är så enkelt som;

1. Tryck in kort 2 och anslut strömkablarna
2. Stoppa dit SLI-bryggan som följer med moderkortet
3. Boota datorn och välj "Maximize 3D Performance" när NVidia Control Panel frågar om du vill köra SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync