Permalänk
Medlem

Tips på speldator

Hej!

Jag är på gång att köpa en ny dator och jag har bestämt mig för en Intel Core i5 760 2.80GHz, resten vet jag inte. Jag undrar om någon snäll själ kan plocka ihop en dator med den proccesorn och alla andra delar man behöver. Datorn+ windows 7 får inte gå på över 10k, och jag vill ha en uppgraderingsbar dator men som maxar alla spel just nu. Tack ska ni ha alla datorproffs

Permalänk
Skrivet av xHenke:

Hej!

Jag är på gång att köpa en ny dator och jag har bestämt mig för en Intel Core i5 760 2.80GHz, resten vet jag inte. Jag undrar om någon snäll själ kan plocka ihop en dator med den proccesorn och alla andra delar man behöver. Datorn+ windows 7 får inte gå på över 10k, och jag vill ha en uppgraderingsbar dator men som maxar alla spel just nu. Tack ska ni ha alla datorproffs

Om du vill ha en uppgraderingsbar dator så satsa inte på en intel eftersom dom byter sockel titt som tätt. Jag kan sätta ihop ett paket åt dig som är lite mer framtidsäker.
Ville du ha Windows 7 OEM?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk

Jag visste inte riktigt vad du skall använda datorn till så satte ihop det här för 9632 kronor.

Skall du spela mycket spel? Ta bort ssd:n och lägg lite pengar extra och kör SLI med två 460 GTX.
Jag rekommenderar dock att om du skall köra sli så köp Sparkle Geforce 460 GTX istället då de är kallare tillsammans än om du kör Gigabyte versionen.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem

Amd/Intel

Tack för hjälpen, jag har dock alltid haft något emot Amd. Jag har aldrig själv stött på problem med Amd men jag har hört att Intel är att föredra. Är det bättre att köra på en 6-kärnig från Amd eller en i5 med 4 kärnor, presterar Amd'n mycket bättre då den har 6 kärnor ? Min kompis har en Amd quad i sin dator och hans dator kraschar ibland, så jag är lite osäker på Intel eller Amd. Vad är bäst helt enkelt?

Permalänk
Skrivet av xHenke:

Tack för hjälpen, jag har dock alltid haft något emot Amd. Jag har aldrig själv stött på problem med Amd men jag har hört att Intel är att föredra. Är det bättre att köra på en 6-kärnig från Amd eller en i5 med 4 kärnor, presterar Amd'n mycket bättre då den har 6 kärnor ? Min kompis har en Amd quad i sin dator och hans dator kraschar ibland, så jag är lite osäker på Intel eller Amd. Vad är bäst helt enkelt?

I dagens spel så presterar AMD 1055T lite sämre eftersom den inte kan använda de 6 kärnorna. I framtiden när 6 kärnor stöds i spel så kommer den bättre än i5.
Du får observera att om det endast används 4 kärnor i spel/program så arbetar AMD på 3,2GHz istället för 2,8GHz.

Vet du vad din kompis har i sitt system? Det är troligt att det är någonting annat i hans system som har krånglat.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Skrivet av Detektivbyrån:

Jag visste inte riktigt vad du skall använda datorn till så satte ihop det här för 9632 kronor.
http://img823.imageshack.us/img823/1662/inethjlpkundvagn10k.p...

Skall du spela mycket spel? Ta bort ssd:n och lägg lite pengar extra och kör SLI med två 460 GTX.
Jag rekommenderar dock att om du skall köra sli så köp Sparkle Geforce 460 GTX istället då de är kallare tillsammans än om du kör Gigabyte versionen.

Chassi?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Antielefant
Skrivet av xHenke:

Tack för hjälpen, jag har dock alltid haft något emot Amd. Jag har aldrig själv stött på problem med Amd men jag har hört att Intel är att föredra. Är det bättre att köra på en 6-kärnig från Amd eller en i5 med 4 kärnor, presterar Amd'n mycket bättre då den har 6 kärnor ? Min kompis har en Amd quad i sin dator och hans dator kraschar ibland, så jag är lite osäker på Intel eller Amd. Vad är bäst helt enkelt?

Intel och AMD är lika bra stabilitetsmässigt, dock finns det självklart anledningar till att båda kan bli väldigt instabila. De är i ordning billigt skräp, billigt skräp och skit bakom spakarna.

De vanligaste felen man gör är att köpa billiga nätaggregat som inte håller måttet, och därmed gör hela datorn instabil eftersom den inte får bra strömförsörjning, dålig ventilation/kylning som får datorn att överhetta eller att köra billiga minnen som inte tål att köras i normal hastighet. Billiga moderkort som inte håller måttet finns också till båda plattformarna.

Kör man däremot kvalitetsagg, bra moderkort, tåliga minnen och ett väl ventilerat chassi finns det inget som säger att endera är mer stabil än den andra. Min egen AMD är igång 24/7, med en runtime just nu på 27d 17h 31m (vilket var när jag bytte CPU, nätagg och grafikkort), medan runtime på sessionen innan dess var 126d 1h 19m.

Ett system som står på i 126 dagar utan blåskärm eller ens en omstart är inte instabilt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar Är det inte lite sämre kvalite' på Amd eftersom proccesorerna är märkbart billigare ? Men jag har sett att många väljer Amd så de lär ju funka bra. Vet inte riktigt vad min polare har för andra grejer men det är säkert bara han som har fått för sig att processorn ställer till det EDIT: Oj missade två svar, tack.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av xHenke:

Tack för snabbt svar Är det inte lite sämre kvalite' på Amd eftersom proccesorerna är märkbart billigare ? Men jag har sett att många väljer Amd så de lär ju funka bra. Vet inte riktigt vad min polare har för andra grejer men det är säkert bara han som har fått för sig att processorn ställer till det

AMD är billigare för att Intel har 75~80% av marknaden och ett mycket mer välkänt varumärke.

Det är inte sämre kvalitet på andra jeansmärken än Levis heller, men Levis kostar det dubbla mot typ allt annat ändå.

Som en jämförelse gällde samma sak mellan AMD och NVidia fram till nuvarande generation också, nu ligger de lika (52-48 eller nåt sånt) vilket gör att AMD inte längre prisdumpar sina grafikkort för att vinna marknadsandelar, samtidigt som NVidia inte tar lika mycket överpris då de inte längre är marknadsledande.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Okey då blir det nog Amd, jag är inte så hajp på delar men Farsan kan sätta ihop en dator säger han iallafall. Detektivbyrån satte ihop ett paket, tack för det. Jag vill kunna spela dagens spel på max och ha en snabb allround-dator med Amd visade det sig nu :). Dator+Windows 7 får max gå på 10k, jag kan som sagt inte det här så jag litar till fullo på er grabbar och tjejer här på swec och paketet ni sätter ihop blir det jag köper, maximalt nöje för 10k helt enkelt Tack ska ni ha för alla svar. EDIT: Gärna HDMI på grafikkortet också.

Permalänk
Medlem

xHenke: Behövs chassi också? För det finns inte i Dektektivbyråns paket.

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Ja gärna, helst ett coolermaster haf miditower om dem är bra. Om jag köper ett sparkle gtx460 nu kan jag sedan koppla in ett till senare och köra sli som ni pratar om? Och med ett kort kan jag maxa crysis osv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Tack för hjälpen, jag har dock alltid haft något emot Amd. Jag har aldrig själv stött på problem med Amd men jag har hört att Intel är att föredra. Är det bättre att köra på en 6-kärnig från Amd eller en i5 med 4 kärnor, presterar Amd'n mycket bättre då den har 6 kärnor ? Min kompis har en Amd quad i sin dator och hans dator kraschar ibland, så jag är lite osäker på Intel eller Amd. Vad är bäst helt enkelt?

Amd är ett självklart val i en speldator för under 10k.. Amd presterar lika bra som intel, men till ett ganska mycket billigare pris (både processorerna och moderkorten är billigare hos amd). Du kommer behöva dubbla HD5850 eller uppåt för att ha nytta av en bättre processor än amd Phenom II x4 i spel. Allt annat är stora pengar i sjön som inte kommer ge märkbar bättre fps i spel. Kolla dig inte blint på tester, de är inte riktigt verklighets-trogna då de kör med låga grafikinställningar för att inte grafikkorten ska sätta stoppet. I normala inställningar är det inte stor skillnad mellan processorer (ph II x4 och uppåt), ifall man nu inte kör dubbla highend grafikkort).

Att intel har bättre rykte än amd är precis det som gör att intel kan ta ut mycket mer för sina processorer än amd.. Folk verkar tro att amd-datorer krashar och brinner upp 24/7 av någon anledning. Amd och intel är precis lika stabila, dessutom har amd mer framtidssäkra socklar- därmed kommer du ha nytta av ditt amd-moderkort i framtiden

Angåde phenom II x6 VS Intel I5: Intel I5 presterar ungefär som Phenom II x4, något bättre. Så förvänta dig att phenom II x6 kommer prestera som en I5 i program som inte stödjer mer än 4 kärnor (de flesta spel), men att phenom II x6 kommer dra ifrån rejält i program med stöd för 6 kärnor (winrar, renderingsprogram och typ photoshop samt KOMMANDE SPEL)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

I dagens spel så presterar AMD 1055T lite sämre eftersom den inte kan använda de 6 kärnorna. I framtiden när 6 kärnor stöds i spel så kommer den bättre än i5.
Du får observera att om det endast används 4 kärnor i spel/program så arbetar AMD på 3,2GHz istället för 2,8GHz.

Vet du vad din kompis har i sitt system? Det är troligt att det är någonting annat i hans system som har krånglat.

I spel som inte använder 6 kärnor så stänger ju phenom II x6 av de två sista kärnorna och höjjer farten på de som verkligen används, vilket höjjer prestandan

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Tack för snabbt svar Är det inte lite sämre kvalite' på Amd eftersom proccesorerna är märkbart billigare ? Men jag har sett att många väljer Amd så de lär ju funka bra. Vet inte riktigt vad min polare har för andra grejer men det är säkert bara han som har fått för sig att processorn ställer till det EDIT: Oj missade två svar, tack.

Som sagt, Amd är billigare än Intel för att intel har fått något rykte av att vara bäst. Hos intel betalar man en del för just märket "intel", precis som på märkeskläder. I en dator märker man eller ser ingen skillnad mellan intel och amd, förutom en 1cm klisterlapp på datorn. Så att betala extra för ett intel-klistermärke framför amd är för mig oförståeligt

Om du söker på prisjakt så har Intel de bästa och dyraste processorerna på marknaden, som kostar runt 10 000kr. Amd har inte riktigt processorer som kan konkurrera där uppe. Detta kan gör väl att de flesta tror att intel är bäst. Men i alla "normala" prisklasser så regerar amd med betydligt bättre processorer för priset istället:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Då kör jag helt klart på en AMD Phenom2 X6 1055T, tack för alla tips. Ska jag ha ett gtx460 i datorn? Jag har även tittat på ett radeon 5830 är det bättre/sämre ?

Permalänk
Antielefant

GTX 460 är det bästa köpet under 3000 kr, medan 2x GTX 460 är det bästa köpet över 4000 kr. Däremellan har du ett dött lopp mellan GTX 470 och HD5870 i pris/prestanda.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kan jag maxa crysis med gtx460 och amd processorn ? En fråga till: Om jag sätter ihop ett paket med delar finns det stor risk att vissa märken osv. inte funkar ihopa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Kan jag maxa crysis med gtx460 och amd processorn ? En fråga till: Om jag sätter ihop ett paket med delar finns det stor risk att vissa märken osv. inte funkar ihopa ?

Nej, men att köpa en dator för att "maxa" Crysis är nåt av det dummaste man kan göra.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om vi menar samma sak jag kan inte så mycket om datorer och spel , med maxa menar jag köra på högsta grafikinställningarna går inte det ?

Permalänk
Medlem

Beror på din upplösning, men jag kan säga just nu att; Nej, det kommer du inte att kunna. Inte om du vill att det ska vara spelbart.

Visa signatur
Permalänk
Antielefant
Skrivet av xHenke:

Jag vet inte om vi menar samma sak jag kan inte så mycket om datorer och spel , med maxa menar jag köra på högsta grafikinställningarna går inte det ?

Du kan inte maxa crysis (högsta inställningarna i höga upplösningar) om du inte lägger 25k+ på datorn (krävs 3 GTX 480'or och en kraftigt klockat i7'a). Rätt dumt med tanke på att det blir fullkomlig overkill för alla andra spel, inklusive Crysis 2.

Crysis är tidernas sämst optimerade spel, och det är lika dumt att bygga datorn efter det som att bygga jordbävningssäkra hus i Sverige.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Fickis:

xHenke: Behövs chassi också? För det finns inte i Dektektivbyråns paket.

Ojoj, jag glömde lägga till chassit i all min hast som jag byggde paketet. Jag skulle givetvis ha lagt till ett Fractal Design r2 i paketet också.

Skrivet av Devrer:

I spel som inte använder 6 kärnor så stänger ju phenom II x6 av de två sista kärnorna och höjjer farten på de som verkligen används, vilket höjjer prestandan

Det var väl precis det som jag skrev eller?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem

Okej jag verkar ha missförstått det där med crysis, hehe aja skit i crysis på högsta då Förresten en hårddisk på 500gb för samma pris som en 1tb borde ju prestera bättre. Tänkte samsungen 1tb för 566 kr eller en wd 500gb för 558kr, eller betalar man för märke precis som intel/amd ? Jag tror liksom jag klarar mig med 500gb. Jag har satt ihop de här delarna, chassit köper jag på webhallen ett Antec Dark Fleet DF-30. Byt gärna ut delar som eventuellt blir flaskhalsar och delar som inte fungerar ihop osv. jag är som sagt inte vidare kunnig på sånt här. Datordelar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Okej jag verkar ha missförstått det där med crysis, hehe aja skit i crysis på högsta då Förresten en hårddisk på 500gb för samma pris som en 1tb borde ju prestera bättre. Tänkte samsungen 1tb för 566 kr eller en wd 500gb för 558kr, eller betalar man för märke precis som intel/amd ? Jag tror liksom jag klarar mig med 500gb.

Samsung F3 1TB versionen är väldigt prisvärd, om du tål att lägga till en hundring så tycker jag att du ska göra det. HDDs blir fulla förr eller senare. Bra att ha för mycket plats än för lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, tack. Då tar jag samsungen istället Du har nog rätt, jag sålde precis min laptop och där hade jag 160gb så jag är van vid lite mindre plats. Jag var mest rätt att samsungen skulle slöa ner systemet rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

GTX 460 är det bästa köpet under 3000 kr, medan 2x GTX 460 är det bästa köpet över 4000 kr. Däremellan har du ett dött lopp mellan GTX 470 och HD5870 i pris/prestanda.

Presterar inte GTX 460 ungefär som ett HD5830, alltså är det hucket som stucket vilket man väljer. Jag skulle dock kört på ett moderkort med amd-790/890 chipset samt ett amd/ati-kort så att man kan köpa till ett till grafikkort i framtiden när man vill ha mer prestanda

Men är det sant att nvidia ger mest bang for the buck för tillfället nu alltså? Detta trodde jag aldrig skulle hända

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Presterar inte GTX 460 ungefär som ett HD5830, alltså är det hucket som stucket vilket man väljer. Jag skulle dock kört på ett moderkort med amd-790/890 chipset samt ett amd/ati-kort så att man kan köpa till ett till grafikkort i framtiden när man vill ha mer prestanda

Men är det sant att nvidia ger mest bang for the buck för tillfället nu alltså? Detta trodde jag aldrig skulle hända

GTX 460 presterar emellan 5850 och 5870. Så ja, det är sant att Nvidia ger "mest bang for the buck" just nu.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

GTX 460 presterar emellan 5850 och 5870. Så ja, det är sant att Nvidia ger "mest bang for the buck" just nu.

?! Har inte jag hängt med alls på sistone??:P GTX 470 presterar väl som ett HD5850, hur kan ett GTX460 prestera bättre??:S

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

?! Har inte jag hängt med alls på sistone??:P GTX 470 presterar väl som ett HD5850, hur kan ett GTX460 prestera bättre??:S

Ett GTX 460 presterar bättre än 5830 och ett GTX 470 presterar som ett 5870.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green