Permalänk

Speldator för ca 14k

Hej!
Jag ska köpa en ny dator och tänkte kolla med er innan om detta datorbygget.

Det jag är mest är osäker på är kylningen och strömmen. Dvd-brännare har jag redan.

Lite åsikter hade varit trevlig.

Tack i förhand
Jakob Johansson

Permalänk
Medlem

1. Ta en 760 ist för en 750 då det skiljer ca 50:- https://www.inet.se/artikel/5309978/intel-core-i5-760-2-8ghz
2. Du behöver inte ha RETAIL varianten på SSD'n för det är enkelt att sätta in SSD i R2'an https://www.inet.se/artikel/4301299/80gb-2-5-ssd-intel-x25-m-...
3. Kanske någon mer fläkt?

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Skrivet av lp0l:

3. Kanske någon mer fläkt?

Det är två i chassit också, så det blir fyra totalt. Hur många ska man satsa på då? Typ 6 eller? Och vad för fläktar bör man satsa på? Överklockning är inte aktuellt heller.

Tack för dina svar också :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccolojj:

Det är två i chassit också, så det blir fyra totalt. Hur många ska man satsa på då? Typ 6 eller? Och vad för fläktar bör man satsa på? Överklockning är inte aktuellt heller.

Tack för dina svar också :).

Jag kör med 4 st Fractal 120mm fläktar i mitt, men ska köpa några till samt en H50. Du behöver inte mer men 2 in fram, 1 ut bak och 2 ut toppen är finfint. Så köp 1st 120mm och 2st 140mm

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha 3 minnestickor till socket 1156 utan 2 stickor.
Kanske borde satsa på GTX 460 i sli? Kostar nästan lika mycket som ett 5870 fast mycket mer prestanda.
Dessutom får du också Starcraft 2 Trial med.

Något annat som du kan göra om du vill spara in 300kr utan att förlora prestanda är att byta hårddisk till denna https://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-...

EDIT: Här är ett exempel

EDIT2. Du kan ta bort Dvd-brännaren så kommer du inom den satta prisgränsen

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Glöm inte byta till dual-channel minnen tex. Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 DHX+ - Inet.se
Du har valt tripplechannel som är till för LGA1366

Edit: hann inte först

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Glöm inte byta till dual-channel minnen tex. Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 DHX+ - Inet.se
Du har valt tripplechannel som är till för LGA1366

Edit: hann inte först

Vad är det som händer då? För jag har 6gb i min data:P

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

Vad är det som händer då? För jag har 6gb i min data:P

Eftersom man förlorar lite prestanda då Dual channel moderkort är gjort för två och två ramstickor och om man sätter in 3 får man single channel.
Länk här: 2 Sticks = Dual Channel, not 3 sticks - EXTREME Overclocking Forums

EDIT: Nu när jag läser djupare så undrar jag samma sak. Dom verkar kunna få dual channel med 3 ramstickor i forumet?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Eftersom man förlorar lite prestanda då Dual channel moderkort är gjort för två och två ramstickor och om man sätter in 3 får man single channel.
Länk här: 2 Sticks = Dual Channel, not 3 sticks - EXTREME Overclocking Forums

EDIT: Nu när jag läser djupare så undrar jag samma sak. Dom verkar kunna få dual channel med 3 ramstickor i forumet?

Så vadå, skulle jag få mer prestanda genom att plocka ut ett minne?

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

Så vadå, skulle jag få mer prestanda genom att plocka ut ett minne?

Skillnaden verkar inte vara så stor eller ens märkbar när jag kollade ett test på Toms hardware.
Teoretiskt sett borde man få 50% mer i minnesprestanda men praktiskt sett får man en väldigt liten ökning.
Länk till testet dom gjorde, testet verkar vara rätt så gammalt.
Conclusion : Parallel Processing, Part 2: RAM and HDD

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att satsa på en corsair force 120gb ssd oxo, går på 2700kr dock. Men den är mycket bättre. Samma skriv och läs, intel disken har bara snabb läs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Skillnaden verkar inte vara så stor eller ens märkbar när jag kollade ett test på Toms hardware.
Teoretiskt sett borde man få 50% mer i minnesprestanda men praktiskt sett får man en väldigt liten ökning.
Länk till testet dom gjorde, testet verkar vara rätt så gammalt.
Conclusion : Parallel Processing, Part 2: RAM and HDD

Okej, men du, finns det nånstans man kan se vilka minnen man (DDR2-3) har och om man har AM3 eller AM2? Min processor ska tydligen fungera med båda och moderkortet och specifikationen på datorn stämmer inte riktigt

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, men du, finns det nånstans man kan se vilka minnen man (DDR2-3) har och om man har AM3 eller AM2? Min processor ska tydligen fungera med båda och moderkortet och specifikationen på datorn stämmer inte riktigt

HWInfo32 är ett rätt så bra program för att kolla vad man har i datorn.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

HWInfo32 är ett rätt så bra program för att kolla vad man har i datorn.

Tackar! Riktigt fint program! Det står att dom körs i dual channel och att jag har AM3 och DDR3, vilket var en lättnad:) Men minnena står det typ 666MHz, vilket låter lite konstigt om det är ddr3 minnen? Eller är det något annat jag hittat?

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

Tackar! Riktigt fint program! Det står att dom körs i dual channel och att jag har AM3 och DDR3, vilket var en lättnad:) Men minnena står det typ 666MHz, vilket låter lite konstigt om det är ddr3 minnen? Eller är det något annat jag hittat?

DDR står för Dual Data Rate alltså om det står 666mhz ska du multiplicera det med två= 1333mhz

Edit:Vi har gått jävligt off-topic nu. Om du har fler frågor borde du posta det i en relevant tråd

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

DDR står för Dual Data Rate alltså om det står 666mhz ska du multiplicera det med två= 1333mhz

Jaså! Får tacka dig riktigt mycket:D Då är det som jag först trott:) Stämmer med beskrivningen av datorn iaf!

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk

Om SSD-hårddisken: Jag har hört väldigt mycket bra om Intel hårddisken och som en systemdisk vet jag inte om man behöver bättre skrivhastighet så mycket.

Om fläktar: Så jag köper en 120mm och två 140mm. Hur blir det med ström och ljudnivå. Behöver man så många fläktar som fem? Sen så blir det ju två fläktar till också (proccesor och grafikkort) för totalt 7. Har en kompis som är lite kritisk till så många fläktar.

Om minnen: Nu är jag förvirrad som tusan. Det funkar alltså lika bra med tre som med två? Vad borde man välja då? Jag försökte läsa lite men blev bara mer förvirrad. 4GB RAM minne känns lite så 6GB RAM känns mer prisvärt.

Om Grafikkort: Blir det inte mycket oväsen med två grafikkort? Varmt och trång också? Är prestandaden så mycket bättre? Någon länk till prestandad på två SLI-460 kort? Något test eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccolojj:

Om SSD-hårddisken: Jag har hört väldigt mycket bra om Intel hårddisken och som en systemdisk vet jag inte om man behöver bättre skrivhastighet så mycket.

Om fläktar: Så jag köper en 120mm och två 140mm. Hur blir det med ström och ljudnivå. Behöver man så många fläktar som fem? Sen så blir det ju två fläktar till också (proccesor och grafikkort) för totalt 7. Har en kompis som är lite kritisk till så många fläktar.

Om minnen: Nu är jag förvirrad som tusan. Det funkar alltså lika bra med tre som med två? Vad borde man välja då? Jag försökte läsa lite men blev bara mer förvirrad. 4GB RAM minne känns lite så 6GB RAM känns mer prisvärt.

Om Grafikkort: Blir det inte mycket oväsen med två grafikkort? Varmt och trång också? Är prestandaden så mycket bättre? Någon länk till prestandad på två SLI-460 kort? Något test eller så.

techPowerUp :: NVIDIA GeForce GTX 460 SLI Review :: Page 1 / 27
GeForce GTX 460 SLI review
20% bättre än GTX 480

Tar du två minnen är det mindre chans att något går snett och Du kan gärna byta till ett Corsair Force då den är mycket snabbare. Skrivhastigheten är viktigt om du ska spara och kopiera mycket saker på SSDn.

Om fläktarna, sätter du de på låg hastighet borde de inte höras så mycket men GTX 460 i SLI låter inte så mycket men det är inte knäpptyst

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccolojj:

Om SSD-hårddisken: Jag har hört väldigt mycket bra om Intel hårddisken och som en systemdisk vet jag inte om man behöver bättre skrivhastighet så mycket.

Om fläktar: Så jag köper en 120mm och två 140mm. Hur blir det med ström och ljudnivå. Behöver man så många fläktar som fem? Sen så blir det ju två fläktar till också (proccesor och grafikkort) för totalt 7. Har en kompis som är lite kritisk till så många fläktar.

Om minnen: Nu är jag förvirrad som tusan. Det funkar alltså lika bra med tre som med två? Vad borde man välja då? Jag försökte läsa lite men blev bara mer förvirrad. 4GB RAM minne känns lite så 6GB RAM känns mer prisvärt.

Om Grafikkort: Blir det inte mycket oväsen med två grafikkort? Varmt och trång också? Är prestandaden så mycket bättre? Någon länk till prestandad på två SLI-460 kort? Något test eller så.

Fläktar: Kör du med Fractal designs egna fläktar hör du dom knappt.
Minnen: Jag har mina 6gb i dual channel!

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk

Tack ska du ha :). Vi har diskuterat lite och det är kanske mer aktuellt med att köpa ett HD5870 iaf. Då kan jag expandera med ett till senare om jag vill ha mer prestandad.

Permalänk
Skrivet av piccolojj:

Om SSD-hårddisken: Jag har hört väldigt mycket bra om Intel hårddisken och som en systemdisk vet jag inte om man behöver bättre skrivhastighet så mycket.

Om fläktar: Så jag köper en 120mm och två 140mm. Hur blir det med ström och ljudnivå. Behöver man så många fläktar som fem? Sen så blir det ju två fläktar till också (proccesor och grafikkort) för totalt 7. Har en kompis som är lite kritisk till så många fläktar.

Om minnen: Nu är jag förvirrad som tusan. Det funkar alltså lika bra med tre som med två? Vad borde man välja då? Jag försökte läsa lite men blev bara mer förvirrad. 4GB RAM minne känns lite så 6GB RAM känns mer prisvärt.

Om Grafikkort: Blir det inte mycket oväsen med två grafikkort? Varmt och trång också? Är prestandaden så mycket bättre? Någon länk till prestandad på två SLI-460 kort? Något test eller så.

Det kommer bara med en fläktkontroller till 3 fläktar till chassit så ett tips är att byta ut stockfläktarna till 3 bra fläktar.