Vad för affärer/företag kopplar in nya datordelar?

Permalänk
Medlem

Vad för affärer/företag kopplar in nya datordelar?

Ja som sagt, om jag inte känner mig säker att göra det sj, vem kan göra det åt mig?

Permalänk
Medlem

Har för mig Kjell & Co erbjuder sån service för en liten kostnad. Annars så borde nog flesta lokala datorbutiker kunna göra det åt dig annars. Men om det är typ bara enkelt byte av grafikkort eller hårddisk så enda du behöver tänka på är att jorda dig. Det är skit enkelt att jorda sig. Bara rör vid ett vattenburet element så är du vips jordad. en annan sak du kan göra om din nätdel har en strömbrytare är att du sätter brytaren på 0 så den är av och kopplar den till en jordad kontakt. sen behöver du bara röra vid chassiet då och då.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Har för mig Kjell & Co erbjuder sån service för en liten kostnad. Annars så borde nog flesta lokala datorbutiker kunna göra det åt dig annars. Men om det är typ bara enkelt byte av grafikkort eller hårddisk så enda du behöver tänka på är att jorda dig. Det är skit enkelt att jorda sig. Bara rör vid ett vattenburet element så är du vips jordad. en annan sak du kan göra om din nätdel har en strömbrytare är att du sätter brytaren på 0 så den är av och kopplar den till en jordad kontakt. sen behöver du bara röra vid chassiet då och då.

Vad är en nätdel?
(är extrem noob på detta !)
Jag tror nämligen också att jag måste byta nätagg, och det kanske inte men ska göra sj?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jo men jag var inte riktigt säker på vad jag skulle söka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

Vad är en nätdel?

nätagg

Du svarade på det själv.

Byta nätaggregat är väldigt enkelt, bara att rycka ur kablarna, skruva bort fyra skruvar och sen tvärtom med det nya. Strömkablarna i datorn är de enklaste, lite svårare är de från chassifronten (startknapp etc.).

Permalänk
Medlem

Jaha !
Men om jag byter nätagget, kommer jag behöva byta något mer då?
och vad krävs egentligen för att jag ska kunna förstöra en dator genom att meka i den?
Eftersom alla jag frågar säger att det ska vara så lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

Jaha !
Men om jag byter nätagget, kommer jag behöva byta något mer då?
och vad krävs egentligen för att jag ska kunna förstöra en dator genom att meka i den?
Eftersom alla jag frågar säger att det ska vara så lätt

För att kunna förstöra en dator ska du va väldigt dåligt, ganska lätt med de grundläggande, vet du bara hur komponenterna funkar osv, och är försiktig så funkar de meka enkelt, min gamla dator som man inte är så jätte rädd om när man mekar så funkar den gallant än idag, även fast man kanske tappat grafikkortet i moderkortet osv haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

För att kunna förstöra en dator ska du va väldigt dåligt, ganska lätt med de grundläggande, vet du bara hur komponenterna funkar osv, och är försiktig så funkar de meka enkelt, min gamla dator som man inte är så jätte rädd om när man mekar så funkar den gallant än idag, även fast man kanske tappat grafikkortet i moderkortet osv haha

Det låter väldigt bra antar jag
Men det känns fruktansvärt fel att öppna upp den och byta saker !
Men jag får väll kolla lite mer på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

Men om jag byter nätagget, kommer jag behöva byta något mer då?

Nä. Bara om du skulle ha ett konstig chassi som inte följer ATX-standarden (t.ex. Dell brukar använda formatet BTX).

Permalänk
Medlem

Om du nu inte vet någonting om datorer, hur kan du då tro att du måste byta nätagget?

Permalänk
Medlem

flera personer sa att mitt inte kommer kunna driva ett nytt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

flera personer sa att mitt inte kommer kunna driva ett nytt grafikkort

Vi litar inte på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

Vi litar inte på dem.

Why not?
Tydligen ska det som man får med i märkesdatorer vara ren skit ju, sa de iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

Vi litar inte på dem.

Mitt nätagg ska ha ca 400w
Vilket tydligen inte räcker

Permalänk
Medlem

Ofta sitter det nätagg av tillverkaren FSP, som tillverkar mycket bra produkter i märkesdatorer. Vi här i köprådsforumet rekommenderar ofta FSP-agg samt aggregat de tillverkat åt andra (Fractal Design t.ex.). Så allt är inte skit bara för att det är märkesdator, men i ditt fall kan det vara det. 400W av god kvalitet räcker till t.ex. HD5750 och HD5770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

Ofta sitter det nätagg av tillverkaren FSP, som tillverkar mycket bra produkter i märkesdatorer. Vi här i köprådsforumet rekommenderar ofta FSP-agg samt aggregat de tillverkat åt andra (Fractal Design t.ex.). Så allt är inte skit bara för att det är märkesdator, men i ditt fall kan det vara det. 400W av god kvalitet räcker till t.ex. HD5750 och HD5770.

Men vad jag förstått det som till ett GTX 460 behöver jag lite mer "kräm" och behöver då köpa ett nytt
Vet du vart jag möjligen skulle kunna kolla hur sakerna passar osv?
(behöver ny fläkt också)

Permalänk
Medlem

Ge oss flera bilder på chassits innandöme så kan vi avgöra vilken standard den följer.

Vad menar du med fläkt? Många kallar processorkylare för [processor]fläkt, vilket är felaktigt eftersom fläkten bara är en del av konstruktionen. Om det ens finns någon, finns ju passiva kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

Ge oss flera bilder på chassits innandöme så kan vi avgöra vilken standard den följer.

Vad menar du med fläkt? Många kallar processorkylare för [processor]fläkt, vilket är felaktigt eftersom fläkten bara är en del av konstruktionen. Om det ens finns någon, finns ju passiva kylare.

Har inga bilder men kan ta senare
Vet inte men någon fläkt har börjat låta mycket konstigt !
Det är iaf en AMILIO PI 3630

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det hjälper inte direkt ... :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Blir det inte lite dyrt att skicka in datorn där med frakten?

Om du har en Kjell & Co i närheten så gör dom det åt dig för 199:- Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Alternativt ring runt till lokala datorbutiker och kolla vad dom tar för byte av nätdel.

Och 400W är allt för lite om du tänkt ha en GTX 460... Nvidias 400 serie är extremt ström krävande.
Du lär behöva minst 500W för en sån. fast det beror lite på vad för andra komponenter du har i datan.
Skulle annars rekomendera en ATI 5830 istället. Har samma prestanda som en GTX 460 och drar mindre ström. Nvidias kort hanterar iofs Tesselering lite bättre.. men inte många spel just nu som använder det..
Men 400W borde räcka till för en ATI HD 5830. Kostar lika mycket som en GTX 460 också...

Byte av nätdel kan va lite för mycket om man är total noob och har inte mycket teknisk erfarhenhet. Så är säkrare att låta någon som vet vad dom gör att byta. Grafikkort, minne och kanske till och med CPU är däremot rätt enkelt som man kan göra själv så länge man jordar sig.
Mycket kablar att hålla reda på med Nätdels byte och vet att vissa har jävligt svårt med det..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Blir det inte lite dyrt att skicka in datorn där med frakten?

TS bor ju i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Blir det inte lite dyrt att skicka in datorn där med frakten?

Inet finns i göteborg, TS bor i göteborg...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3