Hjälp!! Gtx 460 sluta fungera?????

Permalänk

Hjälp!! Gtx 460 sluta fungera?????

Tja!
På mitt Nvida geforce Gtx 460 började fläkten gå på max helt plötsligt när jag surfa på datorn, då starta jag om datorn och då gick fläkten fortfarande för fullt och jag fick ingen bild alls, då bytte jag till vga genom moderkortet och då funkade det , men det är precis som om grafikkortet inte känns av från datorn fast fläkten går för fullt , sen så köpte jag ett nytt grafikkort, men det var samma fel fast fläkten går som vanligt
Vad kan det vara för fel????
Kan det vara nätagregatet som är för litet?? har 400w sitter i

snälla hjälp mej

Permalänk
Antielefant

400W vad? Ett 400W Corsair eller Fractal eller dylikt kvalitetsagg orkar utan tvekan ett 460, medan ett 400W Ace eller dylikt skräp har antagligen eldat upp moderkort OCH grafikkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Corsair 400w, vad kan det annars vara för fel?

Permalänk
Avstängd

Kan det vara så att PCI-E porten på moderkortet har gett sig!? rena spekulationer bara, men borde ju inte vara omöjligt att det kan vara så!

MVH

Permalänk

Hur kan det ha hänt isåfall?, är inte så super kunnig på datorer

Permalänk
Antielefant

För ojämn spänningsmatning via PCI-E 12V-kontakten kanske? Vad har du mer i datorn? Ett 400W-agg orkar med ett 460 och en hyfsad dator, men är grejorna klockade eller om du har en massa extrautrustning kan det mycket väl vara så att nätagget fortfarande inte orkar.

Klarar inte nätagget att driva grafikkortet via de dedikerade kontakterna kan kortet suga ström genom PCI-E kontakten, och då kan det mycket väl vara så att den tar skada eftersom det inte är byggt för ens i närheten av de strömmängder ett prestandagrafikkort behöver.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Detta har jag i:
Processor: AMD Phenom II X4 955

Moderkort: Asus M4N68T-M

Grafikkort: nVidia GeForce GTX460 768MB

RAM-minne: OCZ Gold 4GB DDR3 PC12800 1600MHz

Hårddisk: Western digital 500GB 7200RPM

Permalänk

Och sen när jag skulle installera drivrutinerna på nya graikkortet som jag köpte så , kom det upp en ruta och där stod det att det var fel drivrutiner till grafikkortet , men jag har både laddat hem drivritiner och försökt med skivan som man fick med men det funkar inte, så det måste antingen vara fel på moderkortet eller nätagregatet, eller?

Permalänk
Medlem

har du tagit bort alla gammla drivrutiner, annrs ta bort alla och dra hem från nvidas hemsida

Permalänk

Har prövat det flera gånger men de funkade inte,
men vad tycker du jag ska byta , moderkortet? elr nätagregatet?

Permalänk
Medlem

Kan inte va så att ditt moderkorts inbyggda grafikhantering bråkar med grafikkortet? Jag har aldrig haft moderkort med integrerad grafik, men jag tycker att jag hört talas om liknande problem.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk

okey om så är fallet hur löser man det?

Permalänk
Antielefant

Mja, inbyggda grafiken på ett M4N68 är ett Geforce 8200, så det ska absolut inte strula. Är till och med exakt samma drivrutiner.

Sen ska det per default stängas av om ett PCI-E kort känns av i boot, vilket datorn inte verkar göra.

Visa signatur

Permalänk

så vad tycker du jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonstromberg:

så vad tycker du jag ska göra?

Prova grafikkortet i en burk du vet funkar.

funkar det inte då

Lämna in kortet på service.

Väldigt enkelt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jag är rätt säker på att grafikkortet funkar

Permalänk

Jag har provat med 2 grafikkort och det är samma fel

Permalänk

När jag försöka installera ett grafikkort så står det såhär : "NVIDA-installationsprogrammet hittar inte några drivrutiner som är kompatibla med aktuell hårdvara. Installationsprogrammet avslutas."

Jag har prövat med olika drivrutiner men det går inte

Permalänk
Hedersmedlem

Har du valt rätt drivis till ditt OS? För graffet alltså

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ingen bild i bios alltså med det nya kortet? Och det gammla kortet gick sönder med fläkten på Max varv hela tiden? Låter som om kortet som dog tog med sig pci-e porten i döden dvs att du kan behöva byta moderkort. Men har du bild i bios med det nya kortet så prova med en ominstallation av systemet med rätt drivisar.

Permalänk

Jag ska nog pröva att byta moderkort

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Avstängd

Låter som ditt moderkort fått sig en känga tyvärr..

Har en kompis som bara tog ut ett nätverkskort ur sin burk så pajjade moderkortet.

Hans problem liknade exakt ditt.
Hans graffe fläkt gick på max samma sak med cpu.
Nytt moderkort och det fungerar fint idag..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Ni kan gärna länka några moderkort som är billiga och bra

Permalänk
Medlem

Ni kan gärna länka några moderkort som är billiga och bra

Ja kolla upp som jag tips dig den moderkort .

jag undrar om du kan tänker ta en till GTX460 Sli senare ?
kanske den ?
https://www.inet.se/artikel/1901838/asus-m4n98td-evo-sli

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Inaktiv

Asus M4N75TDAMD är billigt och klarar SLI, men du behöver nog ett kraftigare nätagg också om du ska köpa ett till grafikkort. Tycker att du ska köra på detta kortet iaf.

Permalänk

Jag ska bara ha ett grafikkort, för att det gamla så gick fläkten pajj, så ska bara ha ett gtx 460 kort

Permalänk
Medlem

Jag ska bara ha ett grafikkort, för att det gamla så gick fläkten pajj, så ska bara ha ett gtx 460 kort

Ja okej ta den Asus M4N68T .

Visa signatur

Permalänk

Ah okey, hoppas det är moderkortet som är problemet

Permalänk

Kan det vara nätagregatet som har gjort att moderkortet pajja??, eller vad kan det annars vara som gjorde att de gick sönder???