Protoss-tråden, tips tricks och övrig diskussion

Permalänk
Medlem

Så här kör jag mot terran:

9 pylon.
11 gateway
12 gas
14 pylon

Efter detta en Cyber så snart man kan (alltså när GW är klar)

Boosta stalkers.
Mer gas.

Då slipper man reaper rush. Efter man fått upp en eller två stalkers kan man slappna av lite och lira 4 Warp Gates och blink. En riktigt mysig feature i betan som troligen blir ändrat till riktiga skulle jag gissa är att man kan dra upp en pylon nedanför fiendens bas och sedan warpa in trupper i basen på tex lost temple. Lär bli annan typ av vision i det riktiga dock annars är terran rätt körd mot protoss när tossen fått upp lite warp gates.

Mot Zerg blir det oftast 2 snabba gateways i starten och en hel den sentries för att kunna dela upp svärmarna av lings så man kan plocka dom en och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Det bästa i början mot en terran är att köra photoncannons vid nexus, då slipper du bli rushad innan du fått upp din stalker

Räcker egentligen med 1 så har du en stark start Sedan gäller det att man har scoutat och ser vad terranen tänker gå för build

Du kanske inte skulle ge tips till folk om du själv inte kan spela? Tror det är 4 cannons som behövs för att kunna skydda ett nexus mot en enda reaper, eller så är det 3 cannons, hur som helst är det dumt att gå forge över huvud taget så tidigt.

Permalänk
Medlem

Har spelat mycket starcraft Brood war, men bara 10-12 matcher Sc2 är lågt rankat i silver leauge

Spelar som protoss därför jag vänder mig till denna tråd:

Allmänna strategi tips emot terran, zerg och protoss när man spelar som protoss. Söker inga exakta build order, utan standard generell plan i early-mid game:

Mot terran 2 gate och en robotic före exp. Mixar zealot och stalker från gate. Sedan 2 obs från robotic sedan 1-2 inmortal för att öppna upp terrans byggnader och sedan 2-3+ colossus, anfall och expa

Mot Zerg 2 gate robotic, Zealot och 2 sentries få ut 1 obb se om roach eller muttas. Om roach använda sentries för att blocka ramp få ut 1-2 inmortal. Mot muttas skrev någon phenix, är det rätt metod?

Mot protoss: lite zealot och mycket stalker, sedan inmortals?

Rätta gärna mig om jag har fel och förklara varför i så fall. Har valt bort de tre 4 mapsen, så spelar bara på 2 spelar kartorna

//Daniel

Permalänk

Vad tusan ska man göra mot terran som går en stark ground army? Har förlorat några gånger nu mot marines, marauders, medivacs + seige tanks.

När jag ser att han gör det brukar jag köra på colossi och high templars. Kanske är helt fel dock? Uppskattar alla tips jag kan få har spelat ca 40 games och ligger i silver league så man är ganska noob.

Permalänk
Medlem
Skrivet av påskmust:

Vad tusan ska man göra mot terran som går en stark ground army? Har förlorat några gånger nu mot marines, marauders, medivacs + seige tanks.

När jag ser att han gör det brukar jag köra på colossi och high templars. Kanske är helt fel dock? Uppskattar alla tips jag kan få har spelat ca 40 games och ligger i silver league så man är ganska noob.

Well colossi och HT är ju bra anti-infanterienheter. Så du har väl en bra counter där. Men att man får ut sakerna innebär ju inte att man vinner. Man måste ju ha tillräckligt många med samt använda dom på rätt sätt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Immortals är counter till seige tanks.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2infinity:

Stalkers med blink är lungt bäst mot mutas sedan lite photoncanons i basen om man attakerar

Tycker helt klart motsatsen. Direkt när jag ser att motståndaren går för
mutas gäller det att fort få upp massor av phoenixes. Mutas har så bra
rörlighet och du kan inte försvara dina expansioner med bara markenheter
med tillräckligt mkt trupper för att avvärja hans mutas. My 2 cents anyway.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moranic:

Som topic lyder!

Kan börja med att posta min standard build:
9 Pylon
10 köa upp 3st probes och chronoboosta dom två ggr på raken
13 gateway
14 gas
16 pylon
18 gas

Sen fortsätter det hur det nu utspelar sig.
En sak jag har problem med är reaper rushes, någon som har någon fin build för det jobbiga moment?

PS: Lånade din tråd titel Insanity92

En väldigt n00big fråga, men för en som fick hem spelet idag och inte lirat någon beta.. va menas med siffrorna ? Har ju svårt att tänka mig att man ska bygga 14 st gas byggnader... eller?

Permalänk
Medlem

Det är din population.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jca:

En väldigt n00big fråga, men för en som fick hem spelet idag och inte lirat någon beta.. va menas med siffrorna ? Har ju svårt att tänka mig att man ska bygga 14 st gas byggnader... eller?

Det menas att när food (det som krävs pylons, overlords eller suply depots för att täcka upp) är på 14 så bygger han en gasbyggnad.

Edit: jag får nog omformulera mig, food är ju egentlgientillgången (sypply) medans enheterna man bygger kostar food. Du ser på varje unit du kan träna hur mkt food dom kostar och kommer ta upp. Och när du byggt enheter som täcker upp 14 food bygger du din gas.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Det är din population.

Skrivet av Sgart:

Det menas att när food (det som krävs pylons, overlords eller suply depots för att täcka upp) är på 14 så bygger han en gasbyggnad.

Edit: jag får nog omformulera mig, food är ju egentlgientillgången (sypply) medans enheterna man bygger kostar food. Du ser på varje unit du kan träna hur mkt food dom kostar och kommer ta upp. Och när du byggt enheter som täcker upp 14 food bygger du din gas.

ok. då fattar jag. Tackar

Permalänk
Medlem

nån som kan länka lite replays på PvP matcher där man använder olika taktiker. PvP är det jag tycker är överlägset svårast att spela.

HD vägrar ju kommentera protoss matcher av nån anledning och husky har bara visat pvt som jag har hittat.

Voidray rush och proxy cannon rush är det jag upplever svårast att kontra. Blink stalkers brukar jag kontra med charge zelots backade av imortals (senare colosser) vilket brukar funka väldigt effektivt.

Har jag rätt i att high templars är ganska dålig i pvp matcher?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

rakaka.se - VIDEO! Day[9] #166

^ Här går Day[9] igenom lite av grunderna i PvP iaf. Det är tydligen vanligt med "one base" ganska länge.

Läste någonstans att man kontrar cannonrushar bäst genom att bygga egna kanoner så motståndaren inte kan avancera (dvs bygga kanoner närmare och närmare ditt Nexus) och döda proben till varje pris (stalkers?)

Voidrays kontrar man nog bäst med stalkers/phoenix/kanoner men det är inte lätt.. Man får tänka att Voidrays är väldigt dyra (..han kan inte ha mycket andra enheter) och långsamma (..kontra med allt som inte skjuter luft)

OT: Kolla även dagens "Day[9] Daily #167" då han analyserar ESL-finalen där vår egna Morrow piskar Idra med konstant press på Blistering Sands. Ungen är ett geni och det finns mycket att ta till sig även om han spelar T.

Permalänk
Skrivet av Pojo:

nån som kan länka lite replays på PvP matcher där man använder olika taktiker. PvP är det jag tycker är överlägset svårast att spela.

HD vägrar ju kommentera protoss matcher av nån anledning och husky har bara visat pvt som jag har hittat.

Voidray rush och proxy cannon rush är det jag upplever svårast att kontra. Blink stalkers brukar jag kontra med charge zelots backade av imortals (senare colosser) vilket brukar funka väldigt effektivt.

Har jag rätt i att high templars är ganska dålig i pvp matcher?

day 9 kommenterade en PvP här om dagen:
YouTube - day9tvs kanal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojo:

nån som kan länka lite replays på PvP matcher där man använder olika taktiker. PvP är det jag tycker är överlägset svårast att spela.

HD vägrar ju kommentera protoss matcher av nån anledning och husky har bara visat pvt som jag har hittat.

Voidray rush och proxy cannon rush är det jag upplever svårast att kontra. Blink stalkers brukar jag kontra med charge zelots backade av imortals (senare colosser) vilket brukar funka väldigt effektivt.

Har jag rätt i att high templars är ganska dålig i pvp matcher?

YouTube - ForceSC2strategys kanal
där spenderade jag ett par timmar igår och kollade protosstaktiker. Och många är pvp.

Bland annat en video där en protoss kontrar en proxy cannon rush med att köra proxy gateway. Och han vinner på det. Efter att sett den videon råkade jag själv ut för en cannon rush och vann även jag på att köra gateway istället. Nackdelen du får med att försvara (eller anfalla) med cannons är att du inte har några enheter alls att röra dig med. jag kunde med mina zealots förstöra hans bas och sticka med mina probes som jag lät samla 400Mins innan jag stack, jag kunde således bygga nytt nexus men hans probes kunde inte sticka lika lätt eftersom jag hade rörlig armé.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

YouTube - ForceSC2strategys kanal
där spenderade jag ett par timmar igår och kollade protosstaktiker. Och många är pvp.

Bland annat en video där en protoss kontrar en proxy cannon rush med att köra proxy gateway. Och han vinner på det. Efter att sett den videon råkade jag själv ut för en cannon rush och vann även jag på att köra gateway istället. Nackdelen du får med att försvara (eller anfalla) med cannons är att du inte har några enheter alls att röra dig med. jag kunde med mina zealots förstöra hans bas och sticka med mina probes som jag lät samla 400Mins innan jag stack, jag kunde således bygga nytt nexus men hans probes kunde inte sticka lika lätt eftersom jag hade rörlig armé.

Tack för länken!