Permalänk
Medlem

code 43 - grafikfel

Hejsan!

För ett par dagar sedan fick jag problem med mitt grafikkort. Jag satt och lirade ett par matcher i starcraftII när min dator frös och jag var tvungen att starta om den. Väl inne i windows igen så har jag lodräta streck över hela skärmen, konstant.

Något i stil med:

Jag testade att installera om mitt os utan några framsteg, snarare mer problem. Strecken finns kvar i win, men när jag bootar min dator nu så har all text blivit mystiska tecken istället.

Jag laddade ner de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida, sedan provade jag att installera starcraft på nytt, mest för att se om det fungerade. Men då får jag ett meddelande där det står att mitt grafikkort inte har några drivrutiner installerade och spelet startar inte.

Inne i min device manager står det Code 43 på mitt grafik kort och något i stil med att "windows har stoppat denna enhet eftersom den rapporterar problem".

Jag har Geforce 8800GTX. Någon som vet varför detta problem uppstår eller någon som vet hur man skulle kunna lösa det?

Tack på förhand

Så här ser datorn ut vid Boot, symbolerna kan variera: http://img842.imageshack.us/img842/7659/imgp2376.jpg

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Antielefant

Dags att köpa nytt grafikkort. Ditt har dött.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Dags att köpa nytt grafikkort. Ditt har dött.

Men allting fungerar, kan lira flash spel och dyl. strecken e kvar och code 43 i device manager som sagt. så dött tror jag inte det är.

Vill helst slippe köpa nytt kort då gtx va svindyrt för 3 år sen

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Antielefant

Det funkar i 2D, ja, då grafikkortet ligger under minimal belastning. Att du inte ens kan installera drivrutinerna till det tyder dock på att ja, ditt grafikkort är dött. Dött innebär inte nödvändigtvis "lämnar inte ens bild".

Du behöver ju inte köpa ett monsterkort för att ersätta ett 8800 GTX, ett 1000-kronorskort är snabbare i dagsläget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

antog att de skulle va så! Får ta o låna ett kort o testa sätta i det och se vad som händer.

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem

Baka kortet för dött verkar ju inte riktigt?!

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp