Permalänk
Medlem

Speldator ~8000

Är ute efter en speldator för ca 8000kr, har tittat runt lite på tidigare trådar och plockat ihop ett paket.
Har tänkt att eventuellt sätta in ytterligare ett grafikkort om något år ifall det krävs. Har DVD-läsare sedan innan.

Håller detta, eller är det något jag bör ändra?

Tack på förhand
Niclas

Permalänk
Medlem

Tycker du ska gå på något sånt här istället.
Nätagget är billigare och har bättre kvalitet.
Grafikkortet har bättre kylare för SLI. (Inte jätte bra den heller men bättre än Gigabytes.)
Moderkortet har USB 3 och SATA 6 stöd samt bättre mellanrum för grafikkorten.
Antar att du har DVD-brännare eftersom du inte la till det själv.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Tack för responsen!

Jo DVD-brännare har jag. Är det någon skillnad på prestandan mellan de två grafikkorten om man skall köra med endast ett kort?

Permalänk
Avstängd

2000Mhz RAM Overkill haha men om du vill kan du köpa 1333Mhz som kostar 900kr och byta CPUn till en 1050T
HD 5830 Räckar bra till det mesta (du kan byta till ett GTX 460 Men du kan inte köra SLI)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vad du än gör så ta inte Esseboy's paket. Om du inte vill bränna dina pengar förstås.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lp0l:

Vad du än gör så ta inte Esseboy's paket. Om du inte vill bränna dina pengar förstås.

Haha Tja minnena är lite Overkill medger jag

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

Vad du än gör så ta inte Esseboy's paket. Om du inte vill bränna dina pengar förstås.

Instämmer...

GTX 460 slår 5830 många dagar i veckan (nästan alla, möjligen inte på torsdagar)
Intel i5 slår Phenom II x4 955
Och de där minnena är bara jätteoverkill om du inte ska överklocka som ¤%#!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av ngulbrandsen:

Tack för responsen!

Jo DVD-brännare har jag. Är det någon skillnad på prestandan mellan de två grafikkorten om man skall köra med endast ett kort?

Tjo.

lpOIs paket där kommer funka sk_tbra för dig.
Men om du lyckas skramla fram några kronor till så satsa på ett modulärt nätaggregat så du slipper ormboet bakom moderkortsplåten, trångt nog där bakom i alla fall...
Dom är tyvärr lite dyrare men det är helt klart bättre. Jag uppgraderade själv nyss från ett TX 650 till HX750 och nu behöver jag inte ligga på chassisidan för att få igen den längre, ja kanske inte riktigt men du förstår.
Och ska du uppgradera med ytterligare grafikkort i framtiden så är det bra om agget har 4 st PCI-E kontakter från början så du slipper joddla med adapters.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för all hjälpsam respons! Jag kommer att lägga en beställning på Ip0l's variant här under måndagskvällen. Får se hur jag gör med det där hx750 nätagget. Har inte bestämt mig.

Permalänk
Medlem

Isf kör på ett 650W HX. 750W är overkill (kom nu inte och knäpp mig på fingrarna ang. sig, fick det galet billigt!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngulbrandsen:

Tackar och bockar för all hjälpsam respons! Jag kommer att lägga en beställning på Ip0l's variant här under måndagskvällen. Får se hur jag gör med det där hx750 nätagget. Har inte bestämt mig.

Såvida du inte tänkt överklocka ser lp0ls paket väldigt bra ut. Jag hade personligen lagt ut någon hundralapp extra på ett modulärt nätaggregat ...

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag inte tog modulärt nätagg när jag själv köpte dator, så jag rekommenderar det starkt.

Visa signatur

fallQy @EUW, failQy @EUNE

Permalänk
Skrivet av jux2:

Isf kör på ett 650W HX. 750W är overkill (kom nu inte och knäpp mig på fingrarna ang. sig, fick det galet billigt!)

Ja jo kan hålla med om att 750 är overkill men det "råkade" bli ett sådant. Bra den dagen jag stoppar i ett till HD5850BE...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Ok. Men innan jag tar ett modulärt nätagg.. Vad är skillnaden exakt?

Gigabyte geforce gtx 460 är inte att föredra då? Ser att de flesta andra i trådarna under väljer det. Sedan såg jag att den hade 715 istället för 700 som den jag har i paketet förnärvarande. Kanske inte spelar någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngulbrandsen:

Ok. Men innan jag tar ett modulärt nätagg.. Vad är skillnaden exakt?

Modulära nätaggregat har avtagbara kablar. Du slipper på så vis ha en drös av oanvända kablar i datorlådan.

Permalänk
Medlem

skulle ta ett billigare moderkort som Gigabyte GA-P55-USB3 - Inet.se istället för Asrock P55 Deluxe 3 för att spara in några hundralappar eller eventuellt använda dem för ett modulärt nätagg som resten av folket säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptrck:

skulle ta ett billigare moderkort som Gigabyte GA-P55-USB3 - Inet.se istället för Asrock P55 Deluxe 3 för att spara in några hundralappar eller eventuellt använda dem för ett modulärt nätagg som resten av folket säger.

Men kan man verkligen använda 2st grafikkort i framtiden med det kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngulbrandsen:

Men kan man verkligen använda 2st grafikkort i framtiden med det kortet?

Nej

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||