Permalänk
Medlem

Antivirus till WHS?

Tjena! Har en burk som agerar filserver/backup som kör Windows Home Server som operativsystem. har haft den ett år kanske, men inte installerat någon antivirus-programvara.

Någon som är speciellt bra för servers? Den används mest för lagring som sagt, kör även lite utorrent på den, annars kör den inga speciella program.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Något nytt i detta ämne. Tiden går och trådsvaren blir inaktuella.

//Indurain

Permalänk
Vila i frid

Vill du ha gratisalternativ är svaren fortfarande aktuella + WHSClamAV samt Microsoft Security Essentials Beta.

Permalänk
Medlem

Om vi går på de alternativ som kostar en slant då. Mer kända leverantörer.
Provar Kaspersky Anti-Virus for Windows Server men den kostar 290 dollar. Inte bra.

Permalänk
Medlem

Är det skillnad från de för vanliga datorer och de för server?

För vanliga datorer finns 3 gratis och 2 som kostar som alltid nämns. Download.com Gå ner till deras toplista så ser du AVG, Avast och Avira som är gratis och funkar jättebra. Vilken man tar är en smaksak.

Nod32 och Kaspersky om man vill betala.

Permalänk

Njae, ska inte vara skillnad på PC och server. Det man får tänka på är att alla AV inte funkar till servrar. T.ex. så funkar inte MSE till WHS

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Det är det att de vanliga antivirus programmen funkar inte till Windows Server OS. Därför frågan. Det krävs speciell programvara. Och de värkar vara anpassade för företag och priset därefter.

//Indurain

Permalänk

Själv kör vi Nod32 på vår server!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Vilken version och vad kostar det. Varit på deras hemsida. Jag får inte fram något pris på dessa versioner. På konsumentversionen hittar jag men inte på server versionen.

Permalänk
Skrivet av indurain:

Vilken version och vad kostar det. Varit på deras hemsida. Jag får inte fram något pris på dessa versioner. På konsumentversionen hittar jag men inte på server versionen.

Vi kör vanliga Nod32 Antivirus 4 Business Edition

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Är dessa företag samma företag esetnod32.se VS www.nod32.se . Det ser konstigt ut tycker jag.

Permalänk
Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Tidigare var det så att det inte var bra (=potentiellt korrupta filer) att köra ett antivirus som inte var gjort för WHS. Det var så oberoende om det var ett server antivirus eller inte.

Det kan dock ha ändrats sedan jag hade koll på detta för cirka 2 år sedan (efter det så har jag kört Avast WHS version utan problem).